Trek Roscoe 8 27.5"+ bra MTB för nybörjare?

Det sitter SRAM NX kasset och växlare på Sentier VR+. Det är tubeless ready men har slang. Du måste tejpa och fylla med gucka. Jag har sats hemma men har inte hunnit att göra det än. Blir semesterprojekt.

Alltså om VRS+ finns i din storlek och du tycker du har råd så är det inget att tveka på, klart värt extra lapparna. Snyggare färg, med dropper och "bättre"/lättare växlar. KÖP!!!

Johannes13:34-35 sa:
Innan jag tar ett beslut, borde man överväga en heldämpad cykel istället? Vill inte göra något förhastat och ångra mig i efterhand.
Det går utmärkt att cykla på och ha roligt på både 2018 Sentier VRS+ och 2017 Blizzard 90-27+, två superfina cyklar som är värda att behålla i 10 år. Du kommer att bli supernöjd oavsett vilken av dem du köper, samtidigt som du kommer att vara sugen på den andra ...också.

Det är därför som de flesta på Happy har (minst) en av varje. Vilken av de två du köper först spelar kanske inte så stor roll :)

Sixten Fors sa:
Innan jag tar ett beslut, borde man överväga en heldämpad cykel istället? Vill inte göra något förhastat och ångra mig i efterhand.
Det går utmärkt att cykla på och ha roligt på både 2018 Sentier VRS+ och 2017 Blizzard 90-27+, två superfina cyklar som är värda att behålla i 10 år. Du kommer att bli supernöjd oavsett vilken av dem du köper, samtidigt som du kommer att vara sugen på den andra ...också.

Det är därför som de flesta på Happy har (minst) en av varje. Vilken av de två du köper först spelar kanske inte så stor roll :)
Hehe, okej, tack. Tittade runt lite på nätet efter att jag skrev det inlägget och det känns som att en hardtail är ett bra val att börja med, att man har mycket utrymme för att växa i en sådan, och att det inte nödvändigtvis är begränsande. Kanske att jag kompletterar med en heldämpad om några år eller så, vem vet. Men jag lägger nog en beställning på Sentier VRS+ ikväll när jag kommer hem från jobbet.

Kincop sa:
.......Men jag lägger nog en beställning på Sentier VRS+ ikväll när jag kommer hem från jobbet.

Hur gick det?
La en beställning den 27:e juni och den skickades den 3:e juli. Den 5:e juli kom den fram till Göteborg. Ringde dem i förrgår (11:e) och de visste inte var paketet var. Cykeln har försvunnit på deras lager och nu "letar" de efter den. Jo, tjena... De är ju helt inkompetenta som lyckas tappa bort paket trots att de använder tracking-nummer. Och det var först när jag ringde dem och sa att det aldrig levererats som de började leta; tydligen har de ingen koll alls på vilka paket som kommer in på lagret och vilka som går ut. Och de vill att jag ska tro på att en stor låda som innehåller en cykel bara ska ha försvunnit och att de ska kunna "leta rätt" på den? På måndag ska personen jag haft kontakt med återkomma och meddela om de hittat den (har redan haft kontakt med honom 2 gånger). Men den kan ju inte vara annat än stulen av någon DHL-anställd, så känns hopplöst att vänta på det beskedet. *facepalm*

Ska ringa och be om att få pengarna tillbaka. Cykeln i den storleken är ju numera slutsåld, så blir ju svårt att få dem att skicka mig en ny.

Trodde det bara var PostNord som var inkompetenta. Men tydligen sorteras även DHL in i det facket. Känner mig bra irriterad nu. Får se vad jag beställer istället... Hade egentligen planerat att ha cykeln till semestern, men den börjar ju på måndag så känns ju kört nu... Annars får jag köpa något annat i en lokal butik...

Senast ändrad:
Ringde Chainreactioncycles. Tydligen är deras "lines extremely busy" och rösten bad mig ringa tillbaka senare, eller använda deras live-chatt på hemsidan (som borde vara igång vid denna tiden men är unavailable ändå). Uppenbarligen har supporten gått på semester, men de är för fina för att erkänna det. Jag skickade ett mejl istället.

Planerar att under helgen ta och kolla på cyklar jag kan köpa lokalt här i Göteborg istället. Visst, vore kul med en Vitus, men nu har jag lessnat lite på väntandet. Så får bli något annat, även om det inte blir exakt det jag hade ställt in mig på.

DHL här där jag bor är en mardröm jämfört med Postnord som otroligt nog fungerar kanon här... pratats om detta även poå annat forum gällande annan hobby & det verkar vara antingen eller!

Surt när man väntar på nåt så skoj som en ny cykel!

Hoppas det löser sig!

Utgår från att du ej fått nåt vettigt svar än?
Fasen vad trist!
Uppdatera gärna om det händer nåt, även om det så sker efter din semester.

Tråkigt att höra om DHLstrul när det varit så mycket hjälp, hjärta och nav i tråden. Som nybliven (juni) Roscoe 9 ägare (XL) tänkte jag rapportera ett par saker om du mot förmodan inte fått tag på en hoj.
(skulle jag inte fått fatt på 9an för 7000 (beg, knappt anv) med uppgraderade XT bromsar och många Vitusmodeller var slut i L så skulle jag nog gjort precis som du gjorde i somras, Vitus är ju ruggig bangforbuck)

- har ingen annan mtb o jämföra med men allt är i min mening styvt o rappt (nog) för en nybörjare
- dropper är supertrevligt och gör en mer säker i skogen
- 9an sägs också levereras med Schwalbe RR Perfomance (notsogood gummiblandning, 2-compound) men det sitter faktiskt PaceStar (triple compound) TL-Easy (tubeless ready) Snakeskin (lite tyngre än LiteSkin men myckte tåligare) EVO 2,8" (785g) på. Kolla i affären
- Iom navpratet så är fälgarna på iaf 9an SunRinglé Duroc 40 och inte helt dåliga (https://www.mbr.co.uk/reviews/wheelsets/sun-ringle-duroc), hur noname/Bontrager/Treknaven är får nog tiden utvisa men jag har iaf inga synpunkter på dem i hellas röda stigar :) Än.
- jag är 185 och en XL egentligen lite för stor men en 35mm styrstam (-25mm) och lite framskjuten sadel så känns det utmärkt, t o m efter 5mil, nåt att överväga om inte din storlek finns.
- 28t på framklingan är i min mening lite lite (11-46t bak), om du har spår/stig där du kan kommer upp över 25-30km/t
- illgrönt är inte min färg på svart bas så har inlett konvertering till koppar (bl a Nukeproofs grejer) på svart

Det här är ju en lite äldre tråd, men som nybörjare har jag försökt läsa in mig lite historiskt oxå. Kvarstår Sentier som ett prisvärt alternativ?

I första möte med säljare i butik så blev jag rekommenderad 29" som nybörjare, varför jag isåfall tänkte mig 29" versionen av samma cykel. Denna verkar dock inte finnas i lager, inte heller i en VRS version (medan 27,5" finns).
Vilka överväganden skall man göra avseende valet av hjulstorlek? Och vilken storlek gäller för mig som är 189 cm? (precis vid brytgränsen mellan L och XL i deras storleksguide)

Tacksam för råd.

MVH
Fredrik L

Var i Isaberg idag med en skolklass 7or. De hade Trek Rosqoe 8 som hyrcyklar. Den kändes perfekt för ungdomarna. Mycket stabil och flera som inte cyklar normalt hoppade och tog drops.

Lägger in en fråga här om någon har svar.... Jo jag undrar ang min Roscoe 8 2019 slm jag vill ha en 203mm bromskiva bak, men fattar inte vilken adapter jag ska använda till bromsoket :/
PM-PM fungerar inte tydligen och när jag kollar på bike24 så verkar det som att man måste kombinera 2st olika :/
Är det någon som kan hjälpa mig så skulle jag vara tacksam :))

Jonrun sa:
Lägger in en fråga här om någon har svar.... Jo jag undrar ang min Roscoe 8 2019 slm jag vill ha en 203mm bromskiva bak, men fattar inte vilken adapter jag ska använda till bromsoket :/
PM-PM fungerar inte tydligen och när jag kollar på bike24 så verkar det som att man måste kombinera 2st olika :/
Är det någon som kan hjälpa mig så skulle jag vara tacksam :))

Ta ett tydligt foto på bakbromsen med fäste och lägg upp såkanske någon svarar.

Här är en bild jag hade på lager. Enda jag kan posta nu på några dagar.

Mvh

Bilagor

• ED597A7D-82A7-4000-8E0B-3BC0244F1E54.jpeg
    ED597A7D-82A7-4000-8E0B-3BC0244F1E54.jpeg
    211.7 KB · Besök: 93
Om du skruvar bromsarna direkt på nu så måste det väl räcka med en vanlig 203mm PM-PM adaptor. OM det finns plats.

Tillbaka
Topp