Tackar för alla svar. Min fysiska status i sin helhet; tränar normalt sett för löpning i skog eftersom jag är orienterare. Tränar ca 560h på ett år och är alltså inte 100% soffpotatis ;-). Den största anledning till att jag köpte mtb är att jag nu har en muskelbristning i hamstrings (biceps femoris shorthead). Allmän styrka lägger jag väl inte så mycket vikt vid men 20min i veckan blir det som minst. Kompletterar med mycket rullskidåkning både skate och klassiskt för att inte dra på mig alltför stora lår (som jag dock har redan innan jag köpte mtb:en), och för att få en allmän träning och hålla uppe syreupptaget när ärret i baklåret läkt.
På tal om bålstyrka; jag har ett program som är enkelt att köra (som jag troligen behöver lägga mer kraft på). Det tar tre minuter/set och det är 30sek/övning och alltså ingen vila mellan varje övning. Det är utarbetat av friidrottsförbundet.
1. Ligg på armbågarna/underarmarna framstupa, håll kroppen rak, sjunk inte ner med magen mot golvet.
2. Lägg dig på sidan med ena armbågen i golvet, håll kroppen rak. Tränar sidan alltså.
3. Samma sak med andra sidan. 30sek här oxå.
4. Vrid kroppen så du ligger på hålarna, ligg på underarmarna, aktiverar baklåret, rumpan. ryggslutet. 30sek.
5. Fortsätt men lyft en benet så du bara har kontakt med en häl i golvet. Ha lätt böjt knä så du inte översträcker knät.
6. Samma fast växla ben.
Vila 30sek.
1. framstupa 30sek (som ovan nr 1).
2. fortsätt men tyngd på ena foten och båda armbågarna
3. Byt fot
4. Båda fötterna i men lyft istället ena armen, försök hålla kroppen rak, det är inte lätt.
5. Byt arm
6. Rulla runt, baksidan båda hälarna i.
Slut, detta är ett tufft men effektivt pass!
Jag skall köra mer mage och rygg och mata fler mil så kanske det försvinner!