Trött på att cykla mtb o räser vad göra ???

matz

Ny medlem
Efter ca 25 års ihärdigt trampande året runt så har jag totalt tappat lusten ....
Har knappt sneglat på cyklarna senaste halvåret !!
Hur får man tillbaka lusten till cykel ??

Man lägger det på is ett tag. Förhoppningsvis behöver man inte pengarna utan kan lugnt låta prylarna stå där. Men sälj inte iväg de. Annars brukar man göra det när intresset svalnar sen har man inget kvar när suget kommer tillbaka.

Alt.

Hitta en ny sport.

Göra något kul nytt som du inte provat innan? cykelresa till andra sidan gjorde, tävla i cx. Börja racea bmx eller något annat.

Jag lägger min röst på antingen cykelresa, eller prova nåt nytt, t.ex. helstel singlespeed MTB.

Kika efter någon cykeltävling som du tror att du skulle gilla, anmäl dig till den och sedan lär du ju börja träna igen.. :)

Slut med at cykle og spis en masse, ofte har man stadig god appetit.
10-20 kg senere finder du ud af at du slet ikke kunne slutte med at cykle.

pgh skrev:
-------------------------------------------------------
> Man lägger det på is ett tag. Förhoppningsvis
> behöver man inte pengarna utan kan lugnt låta
> prylarna stå där. Men sälj inte iväg de.
> Annars brukar man göra det när intresset svalnar
> sen har man inget kvar när suget kommer tillbaka.
>
>
> Alt.
>
> Hitta en ny sport.

+1 Gör nått annat och tänk inte på cykel. ge fan i det, då kommer det kanske tillbaka, om du ens vill det. Köp en gammal bil och renovera, eller en båt, träffa en kvinna som tar dina pengar, köp dålig konst, jobba för mycket, ät dig fet, res till Thailand och operera din kropp, blev kroppen bra-sälj den.....Gör allt eller inget, skit i cykel en tid bara :)

Min tolkning är att du cyklar för att du måste, du skriver "ihärdigt". Ge upp det ihärdiga. Bli en vackertvädercyklist. Cykla när du vill, man måste inte hojja hela tiden och snitta 50 mil i veckan jämt, cyklar du med pulsband, sluta, fikar du inte när du är ute, börja, ta med en handuk och badbraller när du cyklar i hellas, bada mitt under turen. Trevligcykling är gott nog.

Sen vet jag inte hur du hojjar. Jag kör en Kona Band wagon som pendlare, en aningens retro ss/fixie. Blandning av track och väg geo. Jag har bara drygt 6 km till jobbet, men jag har rejält roligt på hojjen. Skulle jag cykla en lite sunkig hoj blev det bara trist och jag skulle inte göra det.

Hej min van, ... skit i allt ett tag. Men om man har varit van vid att ha starka ben i 25 ar... kan man inte bara banga (jag gjorde det, alpinakare samt glad MTBklattrare)... lider fortfarande av att inte ha de benen...
Kor tyngdlyftning eller borja orientera,... cykelben ar cykelben...

Sjalv borjar jag hitta tillbaka efter 5 ars franvaro, onskar att jag aldrig lade av...

Som andra har skrivit. Lägg cyklingen åt sidan. Kanske kommer suget igen. La själv av med surfingen i nästan 10 år. Återupptog det igen för ett par år sedan och känner numera samma glädje som när jag var som mest aktiv de gånger jag är ute. Även om det inte är på samma nästan fanatiska nivå som på den gamla tiden när jag tyckte det var det bästa som fanns. Är numera bara ute på vattnet de gånger jag tycker att vind och vågor verkar vara i min smak. Antar att det är det samma som en vacker väder cyklist.

Börja dricka en massa sprit, blir du tillräckligt duktig på det så har du snart glömt att du ens äger en cykel!!!

Löpning i skogen är ett bra komplement, jag har börjat löpa som träningsform istället för MTB då jag tycker MTB körning i mina hemtrakter inte ger så mkt träning så löpning är mest tidseffektivt och ganska roligt.

/Mattias

Köp en ny och dyrare cykel!

Det är inte cyklingen du är less på utan dina prylar.

Det kan vara så att du tex har fått aluminiumallergi. Det är en åkomma som bara kan botas med saker i kolfiber.

Testa spinning? Började med det i vintras efter att ha toktröttnat på vintercykling, och vips har jag fått tillbaka ett visst cykelsug. Har bytt lite inriktning till att cykla mer träningsinriktat och snabbt, alltså motsatsen till trivselcyklande. Jag tycker också numera att det inte skall behöva ta så lång tid per dag, en timmas intervallande per dag ger rätt mkt det med.

Jo, men intervaller är ju toppen på kakan träning, var tog basen vägen? Fattar mig inte på spinning. Jag åker grillor på vintern, spelar låtsashockey och lite långfärd.

Testa klippklättring emedan du bidar din tid. Förutom den fysiska utmaningen får man sig en lektion i ödmjukhet inför sina mentala gränser. Om du väljer att börja klättra inomhus för att sen ge dig ut, så brukar man kunna få låna utrustning inkl skor på klubben. Detta är ett förslag av många som du fått här. Annars är det ju så att man ibland helt enkelt är färdig med vissa saker, och det är inget att sörja över. Det är mitt osentimentala sätt att se på dilemmat du hamnat i.

Läs cykel-bloggar, kolla på hemsidor från cykel-bloggare, kolla på Girot/Eurosport hela Maj, köp sen en dyr cykel och dra till Italien !

teta skrev:
> Köp en enduro så slipper du trampa :)

App app! Då vurpar du bara och bryter revbenen. Då kan du varken cykla eller köra enduro :)

Är det bara jag som såg att detta var en kuggfråga?

Man kan inte tappa lusten att cykla, det är som att andas frisk luft.

Ifall du är seriös, sälj alla bilar du har, så kommer du upskatta din cykel ännu mer.

Jag tröttnade helt på att cykla 1994, och ångrar idag att jag inte tog bättre hand om min campautrustade Chesini, som jag bara lämnade vind för våg och som nu hänger på vinden som ett vrak.

Förra våren fick jag lusten tillbaka och har sedan dess tränat cykel minst 3 dgr i veckan. Inte mkt du kan göra än att bara vänta.

matz skrev:
> Hur får man tillbaka lusten till cykel ??

Skaffa en porrig hoj!

Enkelt!

Köp en enhjuling och lär dig att bemästra den - väldigt roligt och stimulerande!
Även fixed-gear kan ha liknande effekt!

Stervelo skrev:
> Jo, men intervaller är ju toppen på kakan
> träning, var tog basen vägen? Fattar mig inte
> på spinning. Jag åker grillor på vintern,
> spelar låtsashockey och lite långfärd.

Äsch, basen är inte nödvändigtsvis så kul och det tar mer tid som man inte alltid har/vill lägga. Jag tyckte som du, att spinning är lite skumt upplagt men det tar rätt bra om man gör det några ggr i veckan. Sen så är det ett klart plus för mig att det är ganska socialt och att man kan spana på muskulösa cyklistben samtidigt :)

Bara att låta bli dem.

Lätt att man blir "biten" och går längre och längre in i det tills man kanske glömde bort varför man började och bara håller på ("going through the motions" är ett bra engelskt uttryck för detta). Jag levde i princip för motorsport i flera år och tävlade så mycket jag kunde. Nu orkar jag inte ens se det på TV.

Har du råd ställ dem nånstans, annars kräng av allt och börja med nya grejer om/när suget kommer tillbaka. Risken med gammalt är att man fastnar där man var när man slutade eller att det bara är för gammalt.

Jag tror helstel mtb / SS vägen är en bra väg att vandra - back to basics liksom. Eller kanske en trialhoj.

Det är nog klokt att bara låta det vara ett tag. Har sneglat lite på havskajak och klättring..
Nån som testat havskajak ?? Är det svårt ?
Men låter nog bli att sälja hojarna. Har byggt om en gammal Zazkar till en fint väder cykel.
Plockade bort skivor och böt till en stel billig stålgaffel. Den kan jag åtmindstånde tänka
mig att ta till badet...

MTBiker skrev:
> Spela en fotbollsmatch. Sen kommer du inse att du
> egentligen inte tröttnat på att cykla.

Eller ligga med gubbar ett tag istället. ;)

Tillbaka
Topp