Trygghetslarm

Trygghetslarm
Cyklar en hel del ensam i skogen. Funderar mer och mer på vad som händer om man kraschar illa och behöver hjälp. Man är ju ofta en bit från normala vägar där det inte går så mycket folk.

Vad finns det för fungerande trygghetslösningar?

Har hittat appen Xsafe som verkar bra men själv har jag en Iphone och den finns bara för android så det löser inte mitt problem.

Fundera främst på andra appar till mobilen men även andra lösningar.

Trygghetslarm
Kika på appen "Knappen" som tagits fram för skogsägare som ofta arbetar ensamen ute i skogen. Om jag minns rätt är det Länsförsäkringar som står bakom den.

Trygghetslarm

På mitt förra jobb hade vi alltid en liten dosa med oss som hade eget sim-kort och om man blev överfallen så tröck man på en knapp så larmades Securitas. Om jag inte minns helt fel så kunde man prata via larmet också. De kunde se direkt via GPS på sin karta vart man befann sig och därmed visste de vart de skulle skicka hjälp. Typ som denna: http://www.amigoalarm.se/se

Jag misstänker att det bör fungera att ha med sig när man är ute på cykeln och inte bara på en arbetsplats.

Annars kanske våldtäktslarm för kvinnor kan vara bra? Det tjuter tydligen väldigt högt.

https://www.mysafety.se/produkter/o...p&utm_medium=epost&utm_campaign=overfallslarm

Trygghetslarm
Såg någon ny pryl som man satte på hjälmen, med egen larmsändare. Om man kraschar så har man 30 sekunder på sig (eller vad det var) att deaktivera sändaren, annars sänder den ett nödmeddelande till SOS Alarm. Verkade rätt smart, om man kraschar riktigt illa.

Trygghetslarm
Sambal Oelek skrev:
-------------------------------------------------------
> Såg någon ny pryl som man satte på hjälmen,
> med egen larmsändare. Om man kraschar så har man
> 30 sekunder på sig (eller vad det var) att
> deaktivera sändaren, annars sänder den ett
> nödmeddelande till SOS Alarm. Verkade rätt
> smart, om man kraschar riktigt illa.

Kolla ICEdot.
Hittar inte tråden nu men det har skivits om den här.

Trygghetslarm
Tack för alla tips!

ICEdot känns som det jag främst söker men prislappen 1500 kr gör att jag vill prova andra alternativ först.

Har prövat Endomondo. Fin och smart lösning men den saknar några funktioner som jag vill ha. Det jag saknar är:

1. Att appen varnar vänner när man kraschat och inte kan larma själv, tex om man är medvetslös.
2. Att meddelande kommer upp som notiser i vänners telefoner. Nu listas händelser som start av pass, hur länge man tränat och att passet genomförts i loggen för vänner. Uppdateringen mot vännens telefon var sisådär. Det är nästan ett krav att man går in på webben. Webbsidan är dock riktigt bra om man vill följa någon.
3.Sammanlagt gör detta att man måste underrätta någon om att man ska cykla ut och när man är klar för att ett vettigt skydd ska uppnås.

Ett annat alternativ är gratisappen ActivBeacon. Den verkar vara precis som Xsafe. Detta innebär att telefonen känner av kraftiga stötar följda av ett lugn. Hjälp skickas efter en stund. Problemet var bara att den endast fanns att ladda hem från Itunes USA men det innebar att man fick skaffa sig ett Amerikanskt Ituneskonto så var det löst. Ska pröva den så återkommer jag. En recension på appen varnade för att den kunde falslarma och det är ju inte så bra.

Tillbaka
Topp