Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
En av grusvägarna mellan Bjurs och Falun finns beskriven här. (Finns fler val längre österut som är i bättre skick).Jag skulle dessutom rekommendera att du kör grusväg hela vägen från Falun till Bjursås då dessa grusvägar är väldigt fina och har bra underlag, så de kostar inte många extra minuter. Varför inte krydda lite extra genom att ta Törnbergs väg när du ändå är i närheten? Flowig singletrack som är såpass jämn och fin att den går utmärkt med gravelcykel.
Banvallen var den som jag använde i mitt förslag ovan.Vägen Bjursås <=> Rättvik längs 69an är trist att cykla, den är trist även med motorfordon
Tills man kommer till Söderås
![]()
Men vill du fortsätta på grusväg och inte har ngt emot ytterligare en liten omväg så är det endast ~8km från Bjursås till Sågmyra och därifrån kan du cykla en till grusväg ombyggd banvall på drygt 20km till Utby, södra infarten till Rättvik.
Nu har även jag kollat på ditt ruttförslag och jag skulle i stora delar ha valt samma väg.Att jag drog rutten som jag gjorde från Sågmyra var dels med tanke på att undvika Falun (och Borlänge) samt att jag tycker Torsång ligger fint. Som bonus får man en hygglig backe upp från Sågmyra.
Du behöver ju inte kliva av gamla banvallen och åka norrut till Bjursås om du inte vill. Det går att fortsätta på den söderut till Grycksbo och sen ta nåt som kallas Gamla Fruns väg till Falun, en grusväg av mindre karaktär. Den går öster om sjön Grycken.Nu så har jag reviderat min plan efter era tips.
Hade @GoranS rutt som grund men drog om den lite mellan Falun och Bjursås enl tips från@kntzn och @Bsk (bra kartor btw) och till sist la jag in Naglarby från @HåkanC
Tog även bort 2 små svängar genom Garpenberg och Möklinta för att spara någon km här och där. Behövs fikastopp är det ju enkelt gjort att svänga in ändå.
Fimpade även av Bålsta och svänger istället av mot Sigtuna istället.
Efter Sigtuna och Rosersberg letade jag upp lite grusvägar med hjälp av Team Utan Gränsers grusvägsrutter. Snodde en bit av deras Furusund - Upplands Väsby-sväng.
![]()
Furusund Upplands Väsby - Team Utan Gränser
Nivå längd 116 km stigning 89 m/mil Tekniknivå 3 Underlag 75% grus 23% asfalt 2% Singletrack Start & Mål Furusund -> Upplands Väsby Skapare Gerry Askefalk Fika Växplats Nybyn & Lindholmen Nedkortning Ingen Båttur med cykling. Vi tog Vaxholmsbåt till Furusund och började med en lite tur run...teamutangranser.se
Funderade även på att ta grusvägar jag känner till sista biten innan åkersberga men tror benen kommer vara för mosig vid det laget så fick bli snabbaste vägen från Karby och in mot målet :)
Här är den nya rutten, 341km:
![]()
Rättvik - Åkersberga alt. 2 | gravel ride | Komoot
Jocke planned an outdoor adventure with komoot! Distance: 341 km | Duration: 18:47 hwww.komoot.com
Kommer med råge vara det längsta jag någonsin cyklat. Får se om man pallar eller om sambon får hämta en längs vägen ;)
Återkommer kanske med en RR om det finns intresse (vet ju inte när jag ska försöka mig på detta heller)
Tack för hjälpen allihop :D
Ger dessutom möjlighet att bevittna Skåpet.Du behöver ju inte kliva av gamla banvallen och åka norrut till Bjursås om du inte vill. Det går att fortsätta på den söderut till Grycksbo och sen ta nåt som kallas Gamla Fruns väg till Falun, en grusväg av mindre karaktär. Den går öster om sjön Grycken.
Skåpet? Det vill jag veta vad det är.Ger dessutom möjlighet att bevittna Skåpet.
+MASSORDu behöver ju inte kliva av gamla banvallen och åka norrut till Bjursås om du inte vill. Det går att fortsätta på den söderut till Grycksbo
Skåpet? Det vill jag veta vad det är.
Vill man få en liten extrakryddning kan man ta en avstickare upp till Intrånget.Backen vid Garphyttan var ju prominent.
Aha! Det kommer jag att tänka på nästa gång jag passerar där ?.
D.v.s. som jag hade från Nysätra i mitt förslag även om jag satte rakare kurs mot Hjälsta efter Biskopskulla än att dra upp till Örsundsbro.Alsta trädgårdar har ganska begränsade öppettider, bara helger kl 11-16 om jag minns rätt, ev även måndagar under sommaren. Landsberga gårdsbutik och café är ett bra alternativ som har öppet alla dagar i veckan (kl 11-17 tror jag), ligger bara ca 2 km fr Nysätra kyrka (ta höger vid Nysätra kyrka så ligger butiken/cafét vid nästa vägskäl, går sedan att fortsätta förbi Biskopskulla och ansluta rutten inne i Örsundsbro igen).
I dag fikades det under vinrankorna i Alsta TrädgårdarNärmare Sthlm vill jag i stället tipsa dig om en omväg!
Efter Nysätra bör du fortsätta norr om Alsta Sjö, där finns ett riktigt bra fik:
http://alstatradgardar.se
Skulle det vara stängt finns det livsmedelsbutiker inne i Örsundsbro, ICA öppet till 20:00
Vill bara berätta för @Akronym att jag har kvalitetssäkrat denna delsträcka och konstaterat skylten som jag aldrig sett fast jag passerat där så många gånger faktiskt sitter precis som på bilden, så du kan se det som en checkpoint på att du är på rätt väg när du ser den!
Var ut en vända runt Leksand nu och lyckades få medvind åt alla håll.Hmm. Vi får se hur det blir med den RRn
Vinden tilltog lite väl mycket kan man tycka...senaste timmen har bjudit på ca 200w snitt och kanske 16kmh ?