Turtips Rättvik - Åkersberga (eller i närheten)

Akronym

Aktiv medlem
Hej. Har fått för mig att jag ska ta cykeln hem fån svärföräldrarna i Rättvik nån gång nu under våren.

Har läst lite trådar med olika tips på vägar, framförallt mellan Västerort och Rättvik, och knåpat ihop en rutt i Komoot. Men nu när jag tittar på den så blir jag lite sugen på att ha en alternativ väg via Gävle och Norrtälje. Mest för att jag gillar havet och gärna cyklar längs kusten, och så ser det ut att kunna bli ungefär samma distans.

Har ni några bra tips på fina vägar?
Cyklar på en Carbonda 696 så grusväg får det gärna vara (kanske inte hela vägen dock, om jag ska klara det på en dag)

Här är rutten jag redan lagt. Går via Järfälla - Kungsängen - Örsundsbro - Heby - Avesta - Hedemora - Falun (ca 32 mil)

Slänger in en variant med lite grus men mest asfalt och med en del trafikerade vägar eliminerade från ditt förslag.

Den är inte detaljritad, men i stora drag har jag i alla fall cyklat vägen mellan Sågmyra och Bålsta med racer.

Du har ganska många kilometer längst rv69 från Hedemora mot Falun. Den vägen går utmärkt att cykla men är tråkig. Det finns massor av bra alternativa vägval som mestadels består av fin asfalt och eventuellt lite sportgrusväg. Om du är orolig att det tar för lång tid att köra dessa väger skulle jag istället köra norrut genom Näs bruk och köra mot Falun via småvägar förbi Husby, speciellt vägarna som går parallellt med Dalälven i närheten av Husby är väldigt fina. Jag skulle dessutom rekommendera att du kör grusväg hela vägen från Falun till Bjursås då dessa grusvägar är väldigt fina och har bra underlag, så de kostar inte många extra minuter. Varför inte krydda lite extra genom att ta Törnbergs väg när du ändå är i närheten? Flowig singletrack som är såpass jämn och fin att den går utmärkt med gravelcykel.

Jag skulle dessutom rekommendera att du kör grusväg hela vägen från Falun till Bjursås då dessa grusvägar är väldigt fina och har bra underlag, så de kostar inte många extra minuter. Varför inte krydda lite extra genom att ta Törnbergs väg när du ändå är i närheten? Flowig singletrack som är såpass jämn och fin att den går utmärkt med gravelcykel.
En av grusvägarna mellan Bjurs och Falun finns beskriven här. (Finns fler val längre österut som är i bättre skick).

Grymt bra svar :D exakt sånt här jag var ute efter. Ska kolla igenom alla era förslag lite mer imorgon.
Återkommer säkert med frågor om vägar jag inte hittar

Vägen Bjursås <=> Rättvik längs 69an är trist att cykla, den är trist även med motorfordon
Tills man kommer till Söderås
skarmavbild_2020-04-03_kl._03.58.21.png

Men vill du fortsätta på grusväg och inte har ngt emot ytterligare en liten omväg så är det endast ~8km från Bjursås till Sågmyra och därifrån kan du cykla en till grusväg ombyggd banvall på drygt 20km till Utby, södra infarten till Rättvik.

Ang sträckan Gävle-Norrtälje, skulle jag inte hoppas på för mycket hav där. Rv76 går ju en bit in i landet, och de mindre vägarna längre ut är nog svårt att få ihop nåt sammanhängande som blir bra. Jag misstänker det blir mest skog även längs dem.

Vägen Bjursås <=> Rättvik längs 69an är trist att cykla, den är trist även med motorfordon
Tills man kommer till Söderås
skarmavbild_2020-04-03_kl._03.58.21.png

Men vill du fortsätta på grusväg och inte har ngt emot ytterligare en liten omväg så är det endast ~8km från Bjursås till Sågmyra och därifrån kan du cykla en till grusväg ombyggd banvall på drygt 20km till Utby, södra infarten till Rättvik.
Banvallen var den som jag använde i mitt förslag ovan.

Att jag drog rutten som jag gjorde från Sågmyra var dels med tanke på att undvika Falun (och Borlänge) samt att jag tycker Torsång ligger fint. Som bonus får man en hygglig backe upp från Sågmyra.

Att jag drog rutten som jag gjorde från Sågmyra var dels med tanke på att undvika Falun (och Borlänge) samt att jag tycker Torsång ligger fint. Som bonus får man en hygglig backe upp från Sågmyra.
Nu har även jag kollat på ditt ruttförslag och jag skulle i stora delar ha valt samma väg.
Backen Sågmyra => Rexbo är fin och en fika vid Torsång är aldrig fel
178542_86659242.jpg

Likaså vägen längs Dalälven söder om Torsång, därför tycker jag att det är bättre att cykla över Naglarby även om det blir lite längre, men sedan skulle jag även här välja samma väg som i ditt förslag, särskilt vägen längs Dalälven från Fäggeby är riktigt fin, åtminstone på rätt sida, som i ditt förslag!

@Akronym
Nu har jag även kollat på ditt ruttförslag och även om vägen över Sörskog är fin (sträckan Rättvik <=> Bjursås) skulle jag inte välja den. Banvallen som Göran o jag har föreslagit ovan är ett bättre val.

Nu så har jag reviderat min plan efter era tips.
Hade @GoranS rutt som grund men drog om den lite mellan Falun och Bjursås enl tips från@kntzn och @Bsk (bra kartor btw) och till sist la jag in Naglarby från @HåkanC

Tog även bort 2 små svängar genom Garpenberg och Möklinta för att spara någon km här och där. Behövs fikastopp är det ju enkelt gjort att svänga in ändå.
Fimpade även av Bålsta och svänger istället av mot Sigtuna istället.
Efter Sigtuna och Rosersberg letade jag upp lite grusvägar med hjälp av Team Utan Gränsers grusvägsrutter. Snodde en bit av deras Furusund - Upplands Väsby-sväng.

Funderade även på att ta grusvägar jag känner till sista biten innan åkersberga men tror benen kommer vara för mosig vid det laget så fick bli snabbaste vägen från Karby och in mot målet :)

Här är den nya rutten, 341km:

Kommer med råge vara det längsta jag någonsin cyklat. Får se om man pallar eller om sambon får hämta en längs vägen ;)
Återkommer kanske med en RR om det finns intresse (vet ju inte när jag ska försöka mig på detta heller)

Tack för hjälpen allihop :D

Garpenbergsavstickaren var bara slarvigt ritande från min sida, jag har cyklat den vägen du har i ditt förslag. Möklintasvängen var bara för att jag inte reflekterat över existensen av "grusgenvägen". Den blir säkert bra.

Och, som sagt, valet att ta vägen över Rexbo snarare än via Bjurs och Falun var gjort i händelse av att du inte vill cykla via Falun.

Ser att du kopierade rutten jag hade genom Sala. Den var dock bara vad RWGPS råkade använda. Om jag inte behövt in i Sala för proviantering hade jag nog snarare åkt Silvermyntsgatan-Väsbygatan till rondellen precis väster om järnvägen och där återanslutit till rutten.

Nu så har jag reviderat min plan efter era tips.
Hade @GoranS rutt som grund men drog om den lite mellan Falun och Bjursås enl tips från@kntzn och @Bsk (bra kartor btw) och till sist la jag in Naglarby från @HåkanC

Tog även bort 2 små svängar genom Garpenberg och Möklinta för att spara någon km här och där. Behövs fikastopp är det ju enkelt gjort att svänga in ändå.
Fimpade även av Bålsta och svänger istället av mot Sigtuna istället.
Efter Sigtuna och Rosersberg letade jag upp lite grusvägar med hjälp av Team Utan Gränsers grusvägsrutter. Snodde en bit av deras Furusund - Upplands Väsby-sväng.

Funderade även på att ta grusvägar jag känner till sista biten innan åkersberga men tror benen kommer vara för mosig vid det laget så fick bli snabbaste vägen från Karby och in mot målet :)

Här är den nya rutten, 341km:

Kommer med råge vara det längsta jag någonsin cyklat. Får se om man pallar eller om sambon får hämta en längs vägen ;)
Återkommer kanske med en RR om det finns intresse (vet ju inte när jag ska försöka mig på detta heller)

Tack för hjälpen allihop :D
Du behöver ju inte kliva av gamla banvallen och åka norrut till Bjursås om du inte vill. Det går att fortsätta på den söderut till Grycksbo och sen ta nåt som kallas Gamla Fruns väg till Falun, en grusväg av mindre karaktär. Den går öster om sjön Grycken.

Du behöver ju inte kliva av gamla banvallen och åka norrut till Bjursås om du inte vill. Det går att fortsätta på den söderut till Grycksbo och sen ta nåt som kallas Gamla Fruns väg till Falun, en grusväg av mindre karaktär. Den går öster om sjön Grycken.
Ger dessutom möjlighet att bevittna Skåpet.

Du behöver ju inte kliva av gamla banvallen och åka norrut till Bjursås om du inte vill. Det går att fortsätta på den söderut till Grycksbo
+MASSOR
@Akronym
Omvägen(?) du har valt över Bjursås verkar också medföra flera xtra backar, är det vad du vill ha med ~300km kvar framför dig?
Vill du ändå cykla genom Falun (varför det?), kan du fortsätta på din rutt i Bergsarvet, det är cykelbana dit från Grycksbo.
Närmare Sthlm vill jag i stället tipsa dig om en omväg!
Efter Nysätra bör du fortsätta norr om Alsta Sjö, där finns ett riktigt bra fik:
http://alstatradgardar.se
Skulle det vara stängt finns det livsmedelsbutiker inne i Örsundsbro, ICA öppet till 20:00

Sträckan jag tipsade om är inget måste, mer ett tips om du vill ta vägen via Falun
Läste lite på länken du tipsade om och tyckte den delen verkade intressant :) därav mitt val att ta me den sträckan.

+MASSOR
@Akronym
Omvägen(?) du har valt över Bjursås verkar också medföra flera xtra backar, är det vad du vill ha med ~300km kvar framför dig?
Vill du ändå cykla genom Falun (varför det?), kan du fortsätta på din rutt i Bergsarvet, det är cykelbana dit från Grycksbo.
Efter Nysätra bör du fortsätta norr om Alsta Sjö, där finns ett riktigt bra fik:
Skulle det vara stängt finns det livsmedelsbutiker inne i Örsundsbro, ICA öppet till 20:00
Var mest pga BSKs tips ovan som jag valde den vägen.

Tyckte det lät intressant i den här etappbeskrivningen
Örsundsbro hade jag med från början för att jag läst nåt om det i en tråd jag inte hittade tillbaka till. Gissar att det var Alsta Trädgårdar man pratade om där också :)

Jag har vänner i Falun så om rutten går förbi så kan jag ju alltid ta en fika hos dom.
Men skulle ni säga att vägen som @GoranS hade i sitt förslag är ett bättre val?

Backen vid Garphyttan var ju prominent.
Hah! Den hade jag helt missat. Körde bara kartvyn utan att visa höjd på lagd rutt. Rookie mistake :P
Men den borde man väl överleva ändå

Vill du ha en backe på ca 150 höjdmeter och hålla dig på behörigt avstånd från Falun så ska du köra mitt förslag efter Sågmyra. Vill du ha det plattare eller önskar besöka Falun är förslaget att fortsätta gamla banvallen bättre.

Angående backen antar jag att det är Olshyttebacken på väg på Grängesberg som avses (Garphyttan ligger ju inte längs rutten). Om så är fallet skulle jag säga att den inte är något att oroa sig över. I med lätt växel och pinna på en liten stund så är du uppe.

Gjorde ett alternativ med den vägen du förelog @GoranS. Så nu har jag 2 olika rutter mellan Sågmyra och Torsång.

Finns det appar som tillåter vägval i rutterna? Typ att man hade lagt in båda vägarna och när man är på väg ut ur Sågmyra så hade man fått välja A (via Bjursås och Falun) eller B (den andra vägen)

I Rosersberg/Upplands Väsby är ett alternativ att köra norr om Fysingen på Skånelavägen och sedan återansluta till din rutt antingen vid Granakurvan via Mällösavägen eller vid Lindholmen via Orkestavägen. Förutom en liten bit på den nord-sydgående Almungevägen är det då betydligt mindre trafikerade vägar och dessutom väldigt fint, tycker jag. Små, slingrande asfaltsvägar i böljande åkerlandskap.

Fast de där grusvägarna sydost om Grana är säkert också fina. Dem har jag aldrig testat.

(Förr i tiden kunde man också ta grusvägar från Steninge i Märsta och komma ut strax norr om Löwenströmska sjukhuset. Är dock osäker på skick och tillgänglighet för de vägarna nuförtiden, samt att det kan vara svårt att hitta.)

I Rosersberg/Upplands Väsby är ett alternativ att köra norr om Fysingen på Skånelavägen och sedan återansluta till din rutt antingen vid Granakurvan via Mällösavägen eller vid Lindholmen via Orkestavägen. Förutom en liten bit på den nord-sydgående Almungevägen är det då betydligt mindre trafikerade vägar och dessutom väldigt fint, tycker jag. Små, slingrande asfaltsvägar i böljande åkerlandskap.

Fast de där grusvägarna sydost om Grana är säkert också fina. Dem har jag aldrig testat.

(Förr i tiden kunde man också ta grusvägar från Steninge i Märsta och komma ut strax norr om Löwenströmska sjukhuset. Är dock osäker på skick och tillgänglighet för de vägarna nuförtiden, samt att det kan vara svårt att hitta.)
La in det också, som ett alternativ ifall jag inte är på grus-humör på slutet :)

Alsta trädgårdar har ganska begränsade öppettider, bara helger kl 11-16 om jag minns rätt, ev även måndagar under sommaren. Landsberga gårdsbutik och café är ett bra alternativ som har öppet alla dagar i veckan (kl 11-17 tror jag), ligger bara ca 2 km fr Nysätra kyrka (ta höger vid Nysätra kyrka så ligger butiken/cafét vid nästa vägskäl, går sedan att fortsätta förbi Biskopskulla och ansluta rutten inne i Örsundsbro igen).

Alsta trädgårdar har ganska begränsade öppettider, bara helger kl 11-16 om jag minns rätt, ev även måndagar under sommaren. Landsberga gårdsbutik och café är ett bra alternativ som har öppet alla dagar i veckan (kl 11-17 tror jag), ligger bara ca 2 km fr Nysätra kyrka (ta höger vid Nysätra kyrka så ligger butiken/cafét vid nästa vägskäl, går sedan att fortsätta förbi Biskopskulla och ansluta rutten inne i Örsundsbro igen).
D.v.s. som jag hade från Nysätra i mitt förslag även om jag satte rakare kurs mot Hjälsta efter Biskopskulla än att dra upp till Örsundsbro.

I dag fikades det under vinrankorna i Alsta Trädgårdar
20220424_123011-jpg.551659

Inte min bild, fotad av @Bengt-re .
Den kommer från https://happyride.se/forum/threads/...0-km-uppsala-2022-04-24.3692421/#post-4135123
Men kolla öppettider!
För att slippa

Senast ändrad:
Jaha, 2 år senare och äntligen kom jag iväg. Fast målet blev ändrat till Leksand.
Än så länge fint, förutom den jävla blåsten som höll på att ta kål på mig innan jag fick i mig lunch.
Återkommer kanske med en RR sen :)

Min favorit mot Falun på landsväg från Leksand är att köra Häradsbygden, Insjön, Helgnäs, Rexbo, Smedsbo, Gruvan. Kommer enkelt till Borlänge också, för man är nästan där om man svänger höger mot Vallmora istället för kör rakt fram mot Smedsbo.
Skall man mot Torsång för en god fika så är det bara att fortsätta rakt fram vid Smedsbo mot Aspeboda, Ornäs, Uvberget.

Hmm. Vi får se hur det blir med den RRn
Vinden tilltog lite väl mycket kan man tycka...senaste timmen har bjudit på ca 200w snitt och kanske 16kmh ?

Tillbaka
Topp