[Turtips] Reflexbana i Judarn! Kuperad!

HL.MTB

Medlem
2013-12-29
Har bättrat på med lite fler reflexer samt röjt undan mindre sly efter önskemål .. hoppas de små reflexerna får sitta kvar nu .. ??

Ladda därför upp hela turen om man önskar ta med sig en karta första gången man ger sig ut..

//H

Jamis1234

Medlem
Har provkört dagtid idag, och det var inte lätt att hitta på de däringa små reflexerna! Men, det kommer bli spännande att prova på den en kväll med lampor, då tror jag att det går lättare.

image.jpg

Torra och fina stigar.
image.jpg

Cykel mot träd, samt reflexen.
Tack för bra arbete med stigfinneriet!
/Urban

HL.MTB

Medlem
Imponerad att fler faktiskt har hittat runt DAGTID? för det är verkligen inte så lätt att se reflexerna i dagsljus utan lampa.. :-)

men jag sprang rundan igår kväll med pannlampa, och alla markeringar verkar få sitta kvar och det va inga problem att hitta runt..

Så använd pannlampa :-)

//H

PS.. det är ju dock lite pulshöjande att se rådjursögon blänka till i buskarna.. men samtidigt kul. :-)

jonpon

Medlem
Det här spåret måste ju testas, det är ju lite extra roligt att köra med lampor. Även om man blir lite "vilse" ibland. Det ser ganska olika ut i dagsljus i i lampans sken.

Spåret är ju inte så långt bort från Blackeberg, perfekt uppvärmning.

/Jon

Johan T

Aktiv medlem
Spåret är stundtals kalasfin cykling. Såg lite cykelspår där på nyårsdagen. Men som sagt, svårt att följa reflexerna dagtid...

Jag hänger gärna på om någon vecka eller så!

Naturfys

Ny medlem
Jag var ute och sprang med lampa och tänkte ta ett varv runt Judarn. Såg några reflexer jag inte sett tidigare och testade att följa dem. Riktigt kul bana och jag hjälper gärna till att hålla den i gott skick. Tack för nedlagt arbete, uppskattas mycket!

/Daniel

Senast ändrad:

HL.MTB

Medlem
Tack! :-)

Det är fritt fram att justera och ändra om du/ni hittar finare stigar :-)
trotts att jag själv kanske mest använder den som terränglöpningsbana så skulle jag uppskatta om den förblir cyklingsbar :-)så att det inte bara blir en hinderbana över omkullfallna träd och enorma stenar.

Partiet ovanför södra grillplatsen tex. går säkert att lägga om på något bättre vis så att den blir litet flackare och mer cykelvänlig.

men som sagt justera den gärna så får jag också lite överraskningar :-)

//HL

PS. reflexerna kommer från gamla utslitna arbetskläder, men en billig reflexväst från Clas Ohlsson räcker länge.. och reflexbitarna kan egentligen vara mindre än vad dom är idag.

Kaffekask

Aktiv medlem
HL.MTB skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack! :-)
>
> Det är fritt fram att justera och ändra om du/ni
> hittar finare stigar :-)
> trotts att jag själv kanske mest använder den
> som terränglöpningsbana så skulle jag uppskatta
> om den förblir cyklingsbar :-)så att det inte
> bara blir en hinderbana över omkullfallna träd
> och enorma stenar.
>
> Partiet ovanför södra grillplatsen tex. går
> säkert att lägga om på något bättre vis så
> att den blir litet flackare och mer cykelvänlig.
>
>
> men som sagt justera den gärna så får jag
> också lite överraskningar :-)
>
>
> //HL
>
> PS. reflexerna kommer från gamla utslitna
> arbetskläder, men en billig reflexväst från
> Clas Ohlsson räcker länge.. och reflexbitarna
> kan egentligen vara mindre än vad dom är idag.

Flackt = tråkigt, brant/stökigt = roligt , comprende? :-)

HL.MTB

Medlem
Si si!.. :-)

Men med "cykelbart" menar jag att det ändå skall flyta och gå snabbare att sitta kvar på sadeln än att kliva av pga. för låg växel eller för mycke grenar i hjälmen för att man skall kunna se stigen.

Jag har lagt om banan lite grann idag så nu är den med min balans och benstyrka "cykelbar" allt utom branten vid ca 2,3 km samt en liten knöl vid ca 2,6km..

//HL

Lejon

Aktiv medlem
Cyklade runt nyss för första gången. Kul och tekniskt. Gick bra att hitta runt även om jag missade på några ställen första varvet. Andra varvet gick bättre att hitta. Tack för bra nedlagt jobb! Jag kommer hjälpa till att hålla det hyfsat vad gäller grenar och träd har jag tänkt.
Skapade ett Strava-segment också. Får se om det flaggas som Hazarduous eller klarar sig...

PerryE

Aktiv medlem
Fin bana! Först gick hela familjen runt (förutom "andra loopen") genom att jag hade en liten pannlampa och lyste upp reflexerna medan barnen ropade REFLEXER och sprang. Senare på kvällen sprang jag hela banan m h a stark pannlampa vilket var jättekul. Bra med reflexer- kunde ofta se 5-6 reflexer när jag riktade lampan framåt. Kommer nog i första hand springa banan

Kaffekask

Aktiv medlem
HL.MTB skrev:
> Si si!.. :-)
>
> Men med "cykelbart" menar jag att det ändå skall
> flyta och gå snabbare att sitta kvar på sadeln
> än att kliva av pga. för låg växel eller för
> mycke grenar i hjälmen för att man skall kunna
> se stigen.
>
> Jag har lagt om banan lite grann idag så nu är
> den med min balans och benstyrka "cykelbar" allt
> utom branten vid ca 2,3 km samt en liten knöl vid
> ca 2,6km..
>
> //HL

haha lustig kille... "cykelbart" lät ju som att det var en barnlek, något som jag och Hampus.carlsson fick känna skillnad av ikväll :-D

Stående ovationer och applåder dock till ett fantastiskt kul spår!! Rena skattjakten att krångla runt i en skog man känner till bra och få uppleva helt nya stigar tack vare de små reflexerna.

Jag har tidigare haft kontakt med en man som ansvarar för skötseln av Judarnskogen. Ska leta rätt på kontaktuppgifterna igen och fråga om man kan få kapa upp de träd som ligger i vägen för spåret, skulle kunna bli ett riktigt flowigt spår i sådana fall!

fonky

Medlem
Spang spåret igårkväll vid 8-tiden tillsammans med sambon, riktigt kul och snillrikt draget spår. Upptäckte många delar av Judarnskogen som jag inte visste fanns. Tack!
Blir definitivt ett besök med hoj senare utöver fortsatta löprundor.

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Nattspår låter som en vettig lösning, eller varför inte lämna det som löprunda? Jag cyklade en hel del där för tjugo år sedan, men slutade till stor del för att jag inte ville stöta mig med alla som är ute och rastar hunden.
Om man är ute efter en kort runda och ändå är på cykel är det ju lätt gjort att susa över bron och köra gula (numera rödsprejade) spåret på Kärsön som har färre flanörer.

EDIT: Sorry om jag bara lät negativ. I princip är det bara kul med en bana i civiliserade trakter. I början av 90-talet körde jag till och med Klövervägen-Nockeby-Grimsta längs vattnet för en runda runt motionsspåret där och gärna i skogen längs Västerled på vägen hem. Sånt går bara att förklara med ungdomlig hänsynslöshet.

Senast ändrad:

Kaffekask

Aktiv medlem
Daddy D.Lux skrev:
> Nattspår låter som en vettig lösning, eller
> varför inte lämna det som löprunda? Jag cyklade
> en hel del där för tjugo år sedan, men slutade
> till stor del för att jag inte ville stöta mig
> med alla som är ute och rastar hunden.
> Om man är ute efter en kort runda och ändå är
> på cykel är det ju lätt gjort att susa över
> bron och köra gula (numera rödsprejade) spåret
> på Kärsön som har färre flanörer.

Cykla är roligare än att springa :-)

Skämt åsido så är detta spår väldigt bra draget för att inte stöta sig med de som går/springer runt Judarnsjön på den etablerade stigen närmast sjön. Cyklar man så bör man dock vara försiktig samt framförallt främst köra på kvällstid då det är relativt tomt i skogen.

Jag har nu varit i kontakt med Stockholms Stad då jag har några namn där som ansvarar för Judarnskogens skötsel (naturreservat). Jag erbjöd mig att kapa upp de nedfallna träden och skjuta dem åt sidan men de ville hellre att vi markerar vad vi vill ha bort på en karta och att vi skickar den till dem så ska de be sina entreprenörer ta bort dem. Om någon är ute inom kort och orkar markera de träd/grenar vi vill ha bort så skicka kartan till mig (PM:a mig så får ni mail) så drar jag den vidare till kontaktpersonen på kommunen.

OBS! Då det är ett naturreservat så får man under inga omständigheter kapa något på egen hand utan tillåtelse, låt det istället vara så ber vi dem att fixa det åt oss när de nu har erbjudit det alternativet.

HL.MTB

Medlem
Ett smygfoto taget av min fru ikväll av två okända men tappra vinter-cyklister :-)

Banan är förövrigt något justerad och bättrad för att undvika ett större hinder samt få en fin liten nedförsbacke.. Hoppas även på att vi får kommun att såga bort två andra träd för ännu bättre cykel-flyt??

//H

Bilagor

• reflexcyklister.jpg
    reflexcyklister.jpg
    90.8 KB · Besök: 93

Kaffekask

Aktiv medlem
HL.MTB skrev:
> Ett smygfoto taget av min fru ikväll av två
> okända men tappra vinter-cyklister :-)
>
> Banan är förövrigt något justerad och bättrad
> för att undvika ett större hinder samt få en
> fin liten nedförsbacke.. Hoppas även på att vi
> får kommun att såga bort två andra träd för
> ännu bättre cykel-flyt??
>
> //H

Working on it (kommunen) :-)

Hampus.carlsson och jag var förresten på Kärsön och har påbörjat ett reflexspår även där (blandning av röda och gula slingan). Kylan, smygpunka samt tidsbrist gjorde att vi fick ge oss halvvägs men det kommer en rapport med karta när det är klart.

Judarn+Kärsön+Sorbon någon kväll framöver när allt är klart?

pjos

Ny medlem
HL.MTB skrev:
> Ett smygfoto taget av min fru ikväll av två
> okända men tappra vinter-cyklister :-)

Känner igen min reflexrygg, tacka hustrun, vi var lite vilsna i början men tack vare litet tips från henne hamnade vi på rätt spår igen. Tyckte i början att reflexmarkörerna satt lite glest men efter ett tag gick det och följa utan problem, vi tog oss genom hela banan. En riktig naturupplevelse, är man flera så garanterar jag mjölksyra i skrattmusklerna, sätt gärna på sprillans nya SPD-klossar så blir det ännu roligare.

Tack HL.MTB för initiativet och nedlagt arbete, upskattas! äkta happy anda!

HL.MTB

Medlem
Coolt!.. Kommunkillarna har varit ute i skogen och hittat ett av de tre träden :-)
de andra två har vi hittat en väg runt så nu är hela sträckan fri .. bara att rulla på, alt. springa.

Otroligt vackert ute i skogen nu med ett tunt snötäcke. :-)

Kaffekask

Aktiv medlem
Japp, snabbt jobbat av dem! Jag och Janoshe var ute på en sväng imorse, riktigt härligt underlag och väder just nu!

Uppförsbacken efter ca halva rundan där man måste springa upp (åtminstone jag) och runda ett stort träd som ramlat, finns det någon bra väg där eller är det bara att runda på högersidan av trädet? Hade varit gött om de hade tagit bort det trädet med annars.

Kaffekask

Aktiv medlem
DH skrev:
> Verkar finfint. Måste testa vid tillfälle.
>
> Men, det hetet ju JUDARNSKOGEN.

Helt rätt, ingen orsak till att hetsa upp sig dock :-)

HL.MTB

Medlem
Ha!.. måste ha varit ute strax efter er då? tyckte spåren såg helt färska ut..

Trädet ovanför backen har jag också bara gått runt alt klättrat över. men det trädet var ju det andra som jag hade hoppats på att dom skulle såga upp. Men med tanke på vilket fint röjningsjobb du gjort på Forstigens förlängning så kanske din såg kan arbeta lite i Judarn någon mörk natt också?? :-)

//H

PS till DH.. jag vet att jag stavat fel på JudaRnskogen.. men tala om för mig hur man byter namn på denna tråd?? för det fattar i alla fall inte jag?? Turens rubrik har jag för mig att jag rättade??

pjos

Ny medlem
Kaffekask skrev:
> ute på en sväng imorse, riktigt härligt
> underlag och väder just nu!

OK, reflexbana i dagsljus, är inte det lite vågat ;-) syns reflexerna?

Kaffekask

Aktiv medlem
pjos skrev:
> Kaffekask skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ute på en sväng imorse, riktigt härligt
> > underlag och väder just nu!
>
> OK, reflexbana i dagsljus, är inte det lite
> vågat ;-) syns reflexerna?

Imorse för småbarnsföräldrar - fortfarande mörkt ;-)

Jag ska maila kommunen och tacka för den fina uppkapningen och fråga om de kan ta det andra trädet också. Jag har inte "licens" för JudarNskogen tyvärr (blev inte betrodd av kommunen).

Kaffekask

Aktiv medlem
Jag kör en vända lite senare ikväll (20.30) alternativt samma tid på onsdag. Någon som har lust att haka? Vilken dag föredras?

HL.MTB

Medlem
Idag blir det för tajt.. men på onsdag hänger jag gärna på en runda.. kan även lägga ut en blänkare på Ängbys mail-lista och se om någon har lust att ge sig ut i skogen.

//H

Kaffekask

Aktiv medlem
HL.MTB skrev:
> Idag blir det för tajt.. men på onsdag hänger
> jag gärna på en runda.. kan även lägga ut en
> blänkare på Ängbys mail-lista och se om någon
> har lust att ge sig ut i skogen.
>
> //H

Gör så! Vi är fem i nuläget och planen är följande:

Avfärd: 1930 vid Gateau Islandstorget
Reflexspåret i Judarn + reflexspår på Kärsön i Happy-tempo, totalt ca 12-14 km.

janoshe

Ny medlem
1930 är läggtid för de små här hemma så jag kan inte då.
Om vi skulle kunna senarelägga så skulle jag bli väldigt Happy men om det inte funkar så får ni ha skoj!

Kaffekask

Aktiv medlem
janoshe skrev:
> 1930 är läggtid för de små här hemma så jag
> kan inte då.
> Om vi skulle kunna senarelägga så skulle jag bli
> väldigt Happy men om det inte funkar så får ni
> ha skoj!

1930 verkar vara den tid som funkar för de flesta så vi kör då. Du vet var vi kör så trampa ikapp oss så snart di små somnat vetja :-)

Kaffekask

Aktiv medlem
Vi verkar bli 4-5 ikväll, är det någon mer som vill med så är det Gateau Islandstorget kl 19.30 som gäller. Ullstrumpor rekommenderas :-)

Kaffekask

Aktiv medlem
Tack för en riktigt kul ride ikväll trots kylan (inte något att klaga på jmf med norra Sve) och fantastiskt härligt underlag. Reflexspåret är sjukt flowigt stundtals, ren fröjd!

Bildbevis (kass bild och säkert på sniskan) på att vi var ute:

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    84.3 KB · Besök: 75

Micke S

Aktiv medlem
Nu har också jag testat rundan. Jättefina stigar och det gick rätt bra att hitta runt med lite vändande här och där. När reflexerna försvunnit var det bara att bromsa, vända och lysa mig rätt.

Ett tips dock till er som märker upp är att vara konsekventa med vilken sida av stigen reflexerna sitter på. Nu är det blandat med höger/vänster om stigen och före/efter sväng. Det får bli några varv så jag lär mig hitta :)

Tror ni det skulle vara aktuellt att få spåret markerat med "dagssynliga" markeringar också med kommunens goda minne? Spåret förtjänar gott att bli officiellt.

Kaffekask

Aktiv medlem
Micke S skrev:
> Nu har också jag testat rundan. Jättefina stigar
> och det gick rätt bra att hitta runt med lite
> vändande här och där. När reflexerna
> försvunnit var det bara att bromsa, vända och
> lysa mig rätt.
>
> Ett tips dock till er som märker upp är att vara
> konsekventa med vilken sida av stigen reflexerna
> sitter på. Nu är det blandat med höger/vänster
> om stigen och före/efter sväng. Det får bli
> några varv så jag lär mig hitta :)
>
> Tror ni det skulle vara aktuellt att få spåret
> markerat med "dagssynliga" markeringar också med
> kommunens goda minne? Spåret förtjänar gott att
> bli officiellt.

Jaså, har du varit där och krossat KOM nu? :-)

Du har helt rätt i att det vore värt permanent uppmärkning, jag kan höra med damen/tjejen på kommunen som fixade trädkapningen.

HL.MTB

Medlem
Så!.. dax att göra lite PR för reflexbanan som nu i kväll uppgraderades till en version 3.11

efter önskemål är en del reflexer flyttade till en och samma sida samt placerade i ytterkurvor.. i skarpa kurvor och en del vägskäl sitter det riktningspilar som ger en hint om i vilket håll man skall vrida huvudet.

förövrigt är det riktigt bra före ute i skogen :-)

Gokväll!
//H

Kaffekask

Aktiv medlem
@HL.MTB: Härligt, hade man inte redan klämt en pilsner till fotbollen (Tottenham-Man City) så hade jag tagit en tur redan ikväll. Imorgon blir det Kärsön men i helgen så...

Gällande permanent uppmärkning så har jag tänkt en del sedan senaste turen i dagsljus. Då det är väldigt mycket fotgängare/barnvagnar/hundar mm i Judarn på dagtid tror jag det kan vara klokt att hålla slingan anpassad för mörkerkörning enbart. Vill man köra under dagtid så är Kärsön, Grimsta och Fornstigen bättre lämpade i mina ögon.

Ett alternativ om man vill märka upp Judarns spår permanent är att sätta upp varningsskyltar eller någon form av farthinder där spåret korsar huvudlederna kring sjön (vi såg bl.a. ett par med barnvagn 10m ifrån oss när vi korsade en av skogsvägarna efter ca 1.5km av spåret). Risk att det händer något trist på sådana ställen där man annars lätt kommer med hög fart.

Vad tycker ni?

Micke S

Aktiv medlem
Jag försökte väl cykla lite fortare på spåret i söndags mitt under vad som kan kallas veckans promenadtimme framför andra. Första varvet fick jag ta det lugnt på ett eller två ställen och låta fotfolket få fri väg. Andra varvet var det kanske vid fyra tillfällen. Summerat var fem av mötena på grusvägarna och ett möte på smal stig. Detta i strålande solsken och kl 11 på en söndag.

Även om jag i princip knappt rör mig fortare än promenadfart vid möten så kan det väl ändå uppfattas som "störande". Speciellt pensionärer som varken ser eller hör har nog lätt att tolka in allt möjligt i möten.

Exempel: När jag pendlade hem från jobbet nån dag förra veckan stod en tant mitt i cykelbanan. Hon såg mig på långt håll och jag henne. Jag bromsade ned (nedförsbacke) från kanske 30 km/h till 10 km/h när jag passerade eftersom hon blockerade cykelbanan varvid hon väste ett "ta det lugnt!" när jag passerade. Sånt kommer man aldrig ifrån oavsett miljö det och bör nog inte heller bry sig om att planera runt.

Vägarna för fotfolk kring Judarn är ju väldigt smala så en permanentmärkt bana ska nog undvika dessa så gott det går. Det bästa är ju att stigar används och att cykelsymboler sitter som skyltar. Det förenklar nog för omgivningen att förstå att här är det cyklister - och det innebär att vi får andra vägar att promenera mer ostört på. Givetvis kompletteras spåret med uppdaterade informationsskyltar och kartor i området om det är sanktionerat och på riktigt existerande i samverkan med områdesansvariga.

Så summerat så tycker jag det går att cykla relativt ostört oavsett tid på dygnet men att det är så pass smalt att de möten som sker blir på bekostnad av någonting. Därför är det inte lämpligt att välja fritidstimmarna om man vill åka på lite snabbare i spåret och bryr sig om det.

Senast ändrad:
Topp