[Turtips] Reflexbana i Judarn! Kuperad!

Micke S skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Vägarna för fotfolk kring Judarn är ju väldigt
> smala så en permanentmärkt bana ska nog undvika
> dessa så gott det går. Det bästa är ju att
> stigar används och att cykelsymboler sitter som
> skyltar. Det förenklar nog för omgivningen att
> förstå att här är det cyklister - och det
> innebär att vi får andra vägar att promenera
> mer ostört på. Givetvis kompletteras spåret med
> uppdaterade informationsskyltar och kartor i
> området om det är sanktionerat och på riktigt
> existerande i samverkan med områdesansvariga.
>

Håller med, man skulle ev kunna sätta upp varningsskyltar för cyklisterna att sakta ned vid "korsningar" och för fotgängarna att se upp vid dessa ställen. Jag ska höra lite med kommunen om hur de ser på saken.

Kaffekask skrev:
> Micke S skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Vägarna för fotfolk kring Judarn är ju
> väldigt
> > smala så en permanentmärkt bana ska nog
> undvika
> > dessa så gott det går. Det bästa är ju att
> > stigar används och att cykelsymboler sitter
> som
> > skyltar. Det förenklar nog för omgivningen
> att
> > förstå att här är det cyklister - och det
> > innebär att vi får andra vägar att promenera
> > mer ostört på. Givetvis kompletteras spåret
> med
> > uppdaterade informationsskyltar och kartor i
> > området om det är sanktionerat och på
> riktigt
> > existerande i samverkan med områdesansvariga.
> >
>
> Håller med, man skulle ev kunna sätta upp
> varningsskyltar för cyklisterna att sakta ned vid
> "korsningar" och för fotgängarna att se upp vid
> dessa ställen. Jag ska höra lite med kommunen om
> hur de ser på saken.

Jag tror inte att farten är ett problem eftersom det är ett riktigt långsamt spår utan högfartspartier och det är dessutom god sikt i alla korsningar jag kan tänka mig. Så den låga farten finns nog redan där och uppsikten likaså. Problemet ligger nog snarare i att behöva dela ett utrymme som av hävd tillhör de som promenerat där under många år. Kan man undvika att dela utrymme så undviker man konflikter. Ett permanentmarkerat spår ska nog gå 0 meter på parkvägarna för att det ska bli bra och få acceptans.

Se på Fiskartorpet och NICK som är specifika cykelspår. Väldigt få meter går på anlagd väg. Interaktionen med gående är minimal.

Går det att följa banan dagtid? Jag har "råkat" köra några delsträckor efter mörkrets inbrott och reflexmärkningen är utmärkt och tät, även om man kan få stanna och vända tillbaka några meter ibland:-) Förmodligen skulle det hjälpa enormt att få se sträckan i dagsljus innan man kör hela i mörker.

Reflexerna är nog mycket svåra att se dagtid, men har du gps så du kan följa gpx-spåret ska det nog funka. Vill du ha sällskap så hojta till, jag har kört spåret i mörker med framgång.

Konvalj skrev:
> Reflexerna är nog mycket svåra att se dagtid,
> men har du gps så du kan följa gpx-spåret ska
> det nog funka. Vill du ha sällskap så hojta
> till, jag har kört spåret i mörker med
> framgång.

Att följa ett gpx-spår i farten känns inte så realistiskt om man inte är ute på en rek-runda;-)

Sällskap vore trevligt! Jag är dock nere i botten av vintersvackan, så konditionen är helt hysteriskt dålig. Kanske "Judarn" här ovan vill hänga på om vi tar en lugn tur? För min del gillar jag att cykla med folk som är bättre än jag själv, för det sporrar och inspirerar:-) Råkar det vara omvänt så är det också lärorikt. Alltid win-win.

Imorgon tidig kväll kanske? Tänker mig en timmes cykling, ~19-20 eller så.

Makten skrev:
> Konvalj skrev:
> --------------------------------------------------
> ----
> > Reflexerna är nog mycket svåra att se dagtid,
> > men har du gps så du kan följa gpx-spåret
> ska
> > det nog funka. Vill du ha sällskap så hojta
> > till, jag har kört spåret i mörker med
> > framgång.
>
> Att följa ett gpx-spår i farten känns inte så
> realistiskt om man inte är ute på en
> rek-runda;-)
>
> Sällskap vore trevligt! Jag är dock nere i
> botten av vintersvackan, så konditionen är helt
> hysteriskt dålig. Kanske "Judarn" här ovan vill
> hänga på om vi tar en lugn tur? För min del
> gillar jag att cykla med folk som är bättre än
> jag själv, för det sporrar och inspirerar:-)
> Råkar det vara omvänt så är det också
> lärorikt. Alltid win-win.
>
> Imorgon tidig kväll kanske? Tänker mig en timmes
> cykling, ~19-20 eller så.

Jo, men det är ju en stig så det går nog hjälpligt.

Jag är också i usel form, så långsamt går bra för mig. Imorgon passar bra.

Konvalj skrev:
> Tight schema idag, så jag hinner inte till 19,
> så jag föreslår 20.

Det funkar tyvärr inte för min del och jag är därtill jäkligt trött, så det får bli en annan gång.

Men nu fick jag reda på att min fru jobbar sent på måndag, och grabben på 9 månader är inte riktigt redo för mörkercykling än. Så tisdag kl 19? :)

Tack alla ni som var med för en trevlig och rolig tur igår!
Och speciellt tack till HL.MTB som fixat slingan.
Ses vi igen på tisdag kl 20?
/T

iltoro skrev:
> Tack alla ni som var med för en trevlig och rolig
> tur igår!
> Och speciellt tack till HL.MTB som fixat slingan.
> Ses vi igen på tisdag kl 20?
> /T

Tack själv! Tisdag kl 20 it is.

Tänkte bara påminna och flagga för att vi kör kl 20 ikväll. Vi möts vid tennisbanorna. Vore kul om fler hakade på :)

Jag kan inte ikväll men banan och HL.MTB är ju värd en officiell happyride med Sorbonavslutning, tycker ni inte det? Kanske något närmaste v?

jomper skrev:
> Jag kunde inte hålla mig längre, lagade trådens
> rubrik.

Rent krasst borde du väl ändra till "Reflexbana i Judarskogen"? Spåret går ju inte i judarn (sjön). :)

Det blev visst en solorunda.

Tyvärr visade det sig även att någon stigmarodör varit i farten. Flera ställen var reflexerna helt borta ifrån, och stockar/sly utlagt för att blockera stigen (röjde en del så det är farbart, men vid 4,5km är det en hel del kvar och ser för jäkligt ut).

Reflexer saknas:
0,9 - 1,1km
2,9 - 3km
4 - 4,5km

Tråkigt att höra men inte helt oväntat :-(

Tack för att du angav distanserna.. banan har ju faktiskt fått vara uppe nästan hela den mörka perioden samt varit uppskattad av många :-)

Kan ju avslöja att det finns fler stigar som bör ligga med i varvet, får se när orken faller in att förlänga banan ..

Ha det så ses vi en annan gång ute i mörka skogen *ler*

//H

HL.MTB skrev:
> Tråkigt att höra men inte helt oväntat :-(
>
> Tack för att du angav distanserna.. banan har ju
> faktiskt fått vara uppe nästan hela den mörka
> perioden samt varit uppskattad av många :-)
>
> Kan ju avslöja att det finns fler stigar som bör
> ligga med i varvet, får se när orken faller in
> att förlänga banan ..
>
> Ha det så ses vi en annan gång ute i mörka
> skogen *ler*
>
> //H

Jo, surt att det inte går att samsas. Det känns ju inte som att spåret är det som stör fotgängare (vilket jag antar att marodören är) mest, då i alla fall jag inte stött på någon överhuvudtaget när jag kört spåret.

Jag tar en vända någon dag och rensar lite mer bråte som ligger i vägen.

Om jag får önska så är det att försöka bygga bort den rejäla branten vid drygt 2km, utan den så är väl hela spåret egentligen cykelbart? Det finns iofs någon brant till, men inte alls lika hopplös som den stora.

Senast ändrad:
Jag var ute i kväll och noterade till min förvåning att det saknades reflexer både här och var, men då förstår jag lite bättre varför. Kändes som ett busstreck men barn gör sig nog knappast besväret att lägga ut bråte i spåret.

Det går inte alls att hitta efter 4-4.5 km... vi hamnade nere vid Judarnsjön och sen tog vi stora stigen/grusvägen åt andra hållet och hittade till slut tillbaka in på spåret igen, men missade såklart bit av spåret på köpet.

Det är ju ett roligt spår så hoppas det går att få ha i fred i alla fall några veckor till innan ljuset tar över helt!

Försökte få upp de saknade reflexerna på banan igen, men träffade tyvärr på den bittra hundägaren som troligvis är skyldig till "busstrecket" :-( ..fick avbryta då gubben både filmade och närgånget försökte fota mig.. hmmf!??

Nåja!.. ev. får banan vila till nästa vinter och så får vi se hur mycke som är kvar?

Tråkigt!.. :-(

//H

PS. någon som vet? får man ha hundar löst springande i Judarnskogen?

Tack!.. Då vet jag vad jag skall kontar med nästa gång jag blir fotad och utskälld i skogen :-)

för trotts att jycken var lydig, gubben hade reflex-jacka klass 3 så något koppel såg jag inte till .. ??

HL.MTB skrev:
> Tack!.. Då vet jag vad jag skall kontar med
> nästa gång jag blir fotad och utskälld i skogen
> :-)
>
> för trotts att jycken var lydig, gubben hade
> reflex-jacka klass 3 så något koppel såg jag
> inte till .. ??

Var gubben och jycken gamla? Det är en väldigt speciell filur som hasar runt i Brommatrakterna med mer eller mindre jaktmundering, äldre schäfer samt reflexväst och stövlar. Året om. Verkar inte helt frisk i pallet.

Nja!.. va nog hans bror :-)

* vit/ljus hund, typ sån som drar slädar i hundspann eller åt det hållet.. jag kan medge att jag inte har någon susning om hundar :-)

* gul/orange jacka som vägarbetarna har.

* helskägg och glasögon

Så!.. för alla som är sugna att leta reflexer igen så är det bara att passa på :-)
Får se hur länge banan får vara hel?

Det var i alla fall väldigt fint i skogen me alla snö som hänger på alla grenar, men ikväll var det löparskorna som fick luftas.

Gokväll!

Härligt! Beskrivningen av gubben passar fortfarande fint, så han kanske har flera hundar? ;-)

Själv kör jag helst dagtid, men om banan blir skapligt använd så antar jag att det kommer att gå att hitta även då:-)

Edit: Hade hunden nån slags sele på sig? Kan inte riktigt släppa grejen med om det är "den" gubben:-))

Senast ändrad:
Tänkte dra en runda imorrn kväll, kommer cykla från Abrahamsberg och tänkte om det finns någon vettig punkt att ansluta på? Eller är det enklaste att trampa ner till Ängby och köra från riktiga starten?

barton skrev:
> Tänkte dra en runda imorrn kväll, kommer cykla
> från Abrahamsberg och tänkte om det finns någon
> vettig punkt att ansluta på? Eller är det
> enklaste att trampa ner till Ängby och köra
> från riktiga starten?

Jag brukar bara köra rakt in i skogen från Fagerviksvägen i Nockebyhov och ansluta vid första bästa reflex jag ser.

Trevlig tur! Provade första delen av den ikväll. Läste regler för naturreservatet och det nämns inget särskilt om cykling annat än att man skall vara försiktig att inte bryta kvistar och annat. Men säkert bäst att "hålla en låg profil" om någon har synpunkter. Dragningen är ju rätt diskret så borde kunna fungera långsiktigt.

Jag körde en solorunda nyss, det var lika fint som jag mindes det!

Dessvärre var spåret återigen saboterat. Den här gången var det på ett mycket finurligt sätt - spåret var omdraget. Första gången det sker är vid 2,1km (om man startar vid tennisbanorna). Man kommer ut ifrån skogen in på en liten promenadstig, och spåret är tänkt att gå åt vänster men reflexerna pekade åt höger. Eftersom att det är i närheten av den där brötiga, branta och jättesvåra backen tänkte jag att HL.MTB kanske dragit om spåret där. Men det var märkligt, för reflexerna ledde ut i skogen där stig fattades och helt plötsligt in i ett snår med taggbuskar.

Efter att ha tråcklat mig ut ur taggbuskarna och lite ledande av cykeln så hittade jag tillbaks, men hade jag inte haft GPS med spåret så vettefanken om jag hade hittat det. Sedan hände samma sak igen, nästan direkt efter. Då pekade reflexerna in till vänster men spåret fortsätter rakt fram.

Det var något mer ställe där reflexerna saknades, men jag kände igen mig så jag hittade och la tyvärr inte på minnet var det var.

Trist att det ska bli såhär med ett så pass fint spår. Och jag blir än mer fundersam på vad det är för tjomme som tar saken i egna händer och försöker se till så att vi inte ska cykla där mer.

Konvalj skrev:

> Trist att det ska bli såhär med ett så pass
> fint spår. Och jag blir än mer fundersam på vad
> det är för tjomme som tar saken i egna händer
> och försöker se till så att vi inte ska cykla
> där mer.

Kanske dags och ta fighten upp en nivå???
https://www.cykloteket.se/albedo-100-reflexspray-invisible-bright-100-ml/

Bilagor

• 524401.jpg
    524401.jpg
    18.3 KB · Besök: 98
Provsprang rundan ikväll. Det är som Konvalj konstaterat några reflexer som saknas men har man bara lite koll på sträckningen är det inget problem. Lyckades även följa den omdragna delen. Problemet där är dock en stor risgran som ligger i vägen. Utöver granen så är det ytterligare ett par nya träd som ligger över spåret.

Ok! Dags att ta tag i pannlamps säsongen.. Reflexhäftade lite idag men då det var på dagtid så är det säkert forfarande sträckor som inte är kompletta, skriv gärna var ni upplever att det saknas. Så slipper jag kuta hela varvet varje gång :-)

Kan hända att jag drar om den lite, det verkar vara som om de små stigarna får vara kvar.. Medan större stigar rivs ner :-(

Träffade idag på den äldre skägg- och glasögonprydde herren som hasade runt i Judarnskogen. Han blev helvild då jag kom genom skogen och "Tog sönder skogen med däck som skapar lerspår". Han hävdade bestämt att alla infarter till skogen hade förbudsskyltar för cykel och att kommunen minsann har folk som jagar oss huliganer som cyklar här. Han nämde även att det finns "riktigt korkade människor som har anlagt ett nattspår i skogen" och att det är dom som kommunen är efter.

Riktigt tråkig upplevelse. Man önskar man hade ett officiellt dokument med sig som styrker ens rättigheter att cykla på de vägar som redan finns.

Har ingen kol på den banan. Men förra året så var typ hälften av v-spåret reflex markerat. Har tyvärr inte kört där den här säsongen. Då hade någon spreyat reflexfärg på ban markeringarna. Börjar bli dax att köra det spåret igen. Blev lite OT...

Tillbaka
Topp