[TV-tips]Tour de France 2008 5/7-27/7

Ja precis som I Mayos fall, med tre olika resultat från samma urin. Då undrar man ju hur korrekta testerna är. Jag hade inte velat dömma någon utifrån de testerna som Mayo "råkadeutför". Det nya testet ska dock vara betydligt säkrare, vad nu det betyder i sammanhanget.

Tell me some news.

2631203051_ff82cb23ae.jpg ht=500

Riccos doping känns väntad så här i efterhand, tyvärr var han och Piepoli byggstenarna i mina bikemanagerspel på nätet...

alexcykel skrev:
-------------------------------------------------------
> Riccos doping känns väntad så här i efterhand,

Hur kan något vara väntat i efterhand?

skaparn skrev:
> alexcykel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Riccos doping känns väntad så här i
> efterhand,
>
>
> Hur kan något vara väntat i efterhand?

Efter två framgångsrika år som amatörcyklist, han vann bland annat Settimana Bergamasca, kom den unga italienaren till Saunier Duval-Prodir 2006. Han hade försökt bli professionell med det italienska stallet Ceramica Panaria-Navigare 2005 men fick inte tillåtelse till det eftersom hans hematokritvärde översteg det acceptabla. Saunier Duval-Prodirs sportdirektör Mauro Gianetti föreslog honom därför att spendera en vecka på UCIs laboratorium i Lausanne för att visa att hans blodvärden naturligt var över 50 procent.[1] Vilket det också visade sig vara. Källa wikipedia.

Man borde väl vara extra säker på en kille som spenderat en vecka på laboratoriet, men jag är det inte.

skaparn skrev:
> alexcykel skrev:
> -----
> > Riccos doping känns väntad så här i
> efterhand,
>
>
> Hur kan något vara väntat i efterhand?

Negativt tidsflöde. Ovanligt, men man kan observera fenomenet b.la under kemilektioner på gymnasienivå har jag för mig.

Tycker årets TdF är skitbra. Antagligen mest som en Cadel Evans fan och den där jätte spännande 1s! Men klart man är oerhört imponerad av attack-kul-uppförs cykling som Saunier Duval killarna presterar. Efter Riccos fall nu känns det mera riktigj..lashitbolloxfuckcuntosv - kan man allvarlig inte litar på någon som cyklar så?????

Jag gillade inte Riccos arroganta sätt - men det är en helt annan sak.

alexcykel skrev:
> skaparn skrev:

>
> Man borde väl vara extra säker på en kille som
> spenderat en vecka på laboratoriet, men jag är
> det inte.

Ja, mitt lilla märkande av ord syftade mer på fenomenet att internet fylls av vadvardetjagsa's och jagvisstedetheltiden's. Inget direkt riktat mot dig som ändå verkar ha koll på historien.

bigmollo skrev:
> Vilket jävla tryck Cavendish har!! Helt
> underbart.

Kom inte hit och förstör tråden med cykelsnack!

Här ska det snackas doping, ju!

(Förresten är jag också bedrövad, hade nästan beslutit mig för att köpa en Addict, men nu ser det inte bra ut. Eller ska man se det som att den håller också för rEPO...?)

castrello skrev:
> bigmollo skrev:
> (Förresten är jag också bedrövad, hade nästan
> beslutit mig för att köpa en Addict, men nu ser
> det inte bra ut. Eller ska man se det som att den
> håller också för rEPO...?)

En ultralätt cykel är _alltid_ rätt. Köp.

Undrar hur Riccós målsättning går nu då med tanke på det han sa i en intervju efter sin etappseger:

"As I´ve been saying all along, I´m here to gain experience this year, so that I can come back in 2009 for the overall lead."

Fan vilken djävla sopa!

Dendär Barloworld cyklisten som åkte dit hade visst en hel del spännande grejer med sig till Tour de France. Att laget inte visste någonting känns föga troligt i det fallet då han inte bodde ensam i rummet utan delade med Cardenas, som lämnat TdF "pga" vurpa.

I Beltrans fall så hittade tydligen inte polisen något på hotellet och i Riccós fall så vet jag bara att polisen har tagit med sig några saker för vidare analys.

Jag tycker att Barloworld bör följa SDVs exemple och lämna touren och jag hoppas att Duenas får det straff som han förtjänar. Dels 2års avstängning och dels det fängelsestraff som han kan bli dömd till i Frankrike. Jag hoppas på fängelsestraffet så att han inte bara kommer undan med böter och avstängning.

Tävlings arrangören ASO tabbade sig redan när det gäller Beltran. De krävde inte Liquigas på de 100000€ som de har rätt att göra. De skulle gjort det för att visa för lagen att nu är det nog. Eftersom de släppte Liquigas kommer de troligtvis inte att kräva in betalningen från SDV eller Barloworld vilket är synd.

Nej, för innehav av olagliga substanser.
Vissa dopingpreparat är likställda med innehav av narkotika i bl.a Frankrike.

Japp, det är för innehav och bruk av förbjudna substanser plus smugling. Max straffet är 10års fängelse och ca45000kr i böter.

Nu är det tydligen som så att en tillSDV cyklist ska ha testats possitiv för epo efter etappen med målgång på Hutacam, frågan är om det är Piepoli, Cobo eller De la Fuente eller om det är som så att Ricco har lämnat flera possitiva tester. Vi får se när de släpper namnet.

Om det är så att cyklisterna trodde att det inte gick att få fram spår av den tredje generationens epo så kommer fler att åka fast.

Är det någon som vet hur lång tid efter man har brukat epo som det syns på tester?

Jag vet inte vad som gäller med den här nya typen av epo. rEPO är spårbar i ca 3dygn om mitt minne är någolunda rätt.

[Edit]Epo är spårbart 3-5dygn efter injektion enligt "Läkemedelsboken 2003/2004 av Bengt O. Eriksson (utgiven av Apoteket)". Nu finns det dock ett nyare test som kanske är effektivare.

Senast redigerad av en moderator:
morango skrev:
> Om det är så att cyklisterna trodde att det inte
> gick att få fram spår av den tredje
> generationens epo så kommer fler att åka fast.
>
> Är det någon som vet hur lång tid efter man har
> brukat epo som det syns på tester?

uppemot två veckor för den nya epo-sorten har jag läst ngnstns. iaf längre än "vanligt" epo. antar att de beror på dosering också eller?

Rock skrev:
> Tävlings arrangören ASO tabbade sig redan när
> det gäller Beltran. De krävde inte Liquigas på
> de 100000€ som de har rätt att göra. De skulle
> gjort det för att visa för lagen att nu är det
> nog. Eftersom de släppte Liquigas kommer de
> troligtvis inte att kräva in betalningen från
> SDV eller Barloworld vilket är synd.

Verkar som att Touren arrangörerna är nästa mer rädda för att tappa sponsorerna än själva laget/personen. Tycker dom ska få böta helt klart.
Och då kan ju tävlingen balla ur totalt i slutändan om det får fortsätta säå här.

Läste någon stans att de senaste EPO-preparaten är nya medeciner som tagits fram (för legalt medecinskt bruk) men ännu inte godkänts och blivit officiella, och därför kan de inte spåras.
Varför spar man inte blod så att man kan testa cyklisterna i efterhand, kanske flera år senare?

Joakim Quensel skrev:

> Varför spar man inte blod så att man kan testa
> cyklisterna i efterhand, kanske flera år senare?

Ska man då köra prisutdelningen 5 år efter rejset för att vara säker?

Jag tycker inte man ska testa cyklister mer eller på nåt annat sätt än andra idrottare. Men livstids avstängning borde man kunna slänga in.

JLarsson skrev:
> Joakim Quensel skrev:
> -----
>
> > Varför spar man inte blod så att man kan
> testa
> > cyklisterna i efterhand, kanske flera år
> senare?
>
> Ska man då köra prisutdelningen 5 år efter
> rejset för att vara säker?

Nej men jag tror att det skulle avskräcka många att ta nya preparat som de tror inte går att spåra.

bigmollo skrev:
> Jag tycker inte man ska testa cyklister mer eller
> på nåt annat sätt än andra idrottare.

På vilket sätt skulle det vara dåligt om cyklister testades mer än andra idrotter?

Verkar ju som att det krävs mer övervakning över cykel. Så då ska de klart övervakas mer.

Så jävla tråkigt att de e så bara!

Från cyclingnews:

News just in: The Saunier Duval has fired both Riccardo Ricco and Leonardo Piepoli for "doping practices."

There had been rumours that another rider tested positive for the same substance, CERA. While this is yet to be confirmed, it is clear that the team has serious doubts about the stage 10 winner.

bigmollo skrev:
> Men livstids avstängning borde man kunna slänga in.

Katchinnnng!

slors skrev:
> morango skrev:
> > Är det någon som vet hur lång tid efter man
> har
> > brukat epo som det syns på tester?
>
>
> uppemot två veckor för den nya epo-sorten har
> jag läst ngnstns. iaf längre än "vanligt" epo.
> antar att de beror på dosering också eller?

Verkar stämma att "nytt epo" verkar längre, så jag antar att längre verkan och längre spårbarhetstid går ihop:

"DF: What's the difference between Micera and traditional EPO?

MA: It's more convenient for clinical patients. They might only have to take Micera once a fortnight or once a month. EPO has to be administered much more often. "
http://cyclingnews.com/road/2008/tour08/?id=/features/2008/tour08_micera_st12

Härmed meddelas att jag som team manager för team Fultyskers tagit det svåra beslutet att med omedelbar verkan dra tillbaks laget från årets managerspel efter att min främsta bergscyklist Riccardo Ricco tagits på bar gärning med tredje generationens Marabou Kexchoklad.

Kapten Kirchen samt lagkollegorna Valverde, Tosatto, Gustov, Efimkin, Millar, Knees och le Boulanger kan inte ha varit ovetande om Riccos förehavanden och får därmed ta på sig ett tungt ansvar.

Själv kan jag dock som team manager inte hållas ansvarig för nånting eftersom jag inget ser, inget hör och inget säger om det jag ändå råkar se eller höra. Jag vill dock ta tillfället i akt att jag under min aktiva karriär aldrig ens gick i närheten av godishyllan på de bensinmackar jag cyklade förbi.

äh, bara för eget bruk. det blir max fotboja.
:-)

Vic skrev:
> Nej, för innehav av olagliga substanser.
> Vissa dopingpreparat är likställda med innehav
> av narkotika i bl.a Frankrike.

Joakim Quensel skrev:
> Läste någon stans att de senaste EPO-preparaten
> är nya medeciner som tagits fram (för legalt
> medecinskt bruk) men ännu inte godkänts och
> blivit officiella, och därför kan de inte
> spåras.
> Varför spar man inte blod så att man kan testa
> cyklisterna i efterhand, kanske flera år senare?

Det görs väl redan? Der konstaterades väl för ett eller tva ar sedan att bla Armstrong hade Epo i ett test fran 1999. Eftersom det inte gick att göra ett B-test fick det dock inga konsekvenser.
http://velonews.com/article/8740

slors skrev:
> Det görs väl redan? Der konstaterades väl för
> ett eller tva ar sedan att bla Armstrong hade Epo
> i ett test fran 1999.

Att L'Equipe påstår att (den av många fransmän hatade) amerikanen skulle ha varit dopad enligt ett fyra år gammalt prov är inte direkt detsamma som att "det konstaterades"... Jag har hört att det är omöjligt att testa pålitligt i så gamla prov. Om det är sant eller inte har jag ingen aning.

Bert skrev:
> Gustav Larsson - Lövkvist 10-0. Lövkvist kunde
> väl säga NÅNTING vad han tycker om dopingen...

Var har dom uttalat sig respektive inte uttalat sig...?

Dom två finns intervjuade på eurosport.se. Lövkvist svarar men säger ingenting, politikerämne..

Det är en riktigt tajt tour i alla fall. Skönt som fan att jag kan se de två fetaste bergsetapperna hemma. Nu får jag sitta och lyssna på eurosports webradio, men det är nästan lika bra det. Vacchi och Adamsson är fan lika bra utan bild. Tack för det Eurosport!!!
Nu ska jag skjuta ut mig som vanligt.
/J

Imorgon är det dax för årets första alpetapp. Målgång uppför!
Eurosports live sändning börjar 13:00, ingen damtennis och inga 125or ska kunna störa tiden.

Ni som spelar managerspelet glömm inte att plocka bort spurtarna till imorgon.

Tillbaka
Topp