[TV-tips]Tour de France 2008 5/7-27/7

Nibali ligger 2:07 efter Lökvist i klassificeringen.
Nibali och tätklungan ligger nu 1:01 före huvudklungan där Lövkvist ligger.

<http://www.letour.fr/2008/TDF/LIVE/fr/700/popupGaps.html>

Senast redigerad av en moderator:
Undrar om Liquigas kommer att lämna TdF nu när Beltran åkt dit för epo. Det återstår nog att se imorgon. Fan att det skulle bil en skandal till. Girot klarade sig nästan smärtfritt men så fort det är Tour de France är det alltid någon som fuskar/torskar, hur man nu ska se på det.

På eurosportnyheterna i morse sades det att Beltran var en av flera cyklister som dopingkontrollanterna haft ögonen på pga höga värden tidigare på säsongen. Så det kan ju komma mer. Nu ska man ju invänta resultatet av B-provet, utifall att det för en gång skulle vara falskt alarm. Föga troligt men ändå.

Skiten ingår i paketet, tyvärr. Men det skiter jag i, Vive Le Tour!

Jag håller med, det är föga troligt att B-provet är negativt. Sen kan det ju bli som Mayos fall där tre olika lab säger olika saker om provet. Det är då det blir stora problem, bevisen måste vara solklara. Framför allt när det diskuteras hårdare straff för dels cyklisterna och dels böter för lagen. Jag börjar luta åt att hålla med dem som tycker att straffen är för milda men sålänge testerna inte är helt tillförlitliga så blir det svårt att dra det till en annan nivå.

Idag tippar jag Freire som segrare.

Jäklar vad snabb Cavendish är.

Fixar Lövkvist att hänga med övriga GC-åkare imorgon efter att ha jobbat för Kirchen igår och varit med och dragit upp spurten idag är det sjukt imponerande.

Imorgon är det den första "riktiga" bergsetappen men det är målgång nere på slätan. Det kommer att vara intressant vilka som är i tätgruppen imorgon. Jag vågar tippa på att vi kommer att få se flera orangeklädda utbrytare under dagen och att Valverde står som etappsegrare vid dagens slut.

Snart börjar det på Eurosport(15:00) om vi slipper se presskonferansen efter motor gp loppet. THe bike was good, the tires was good, the trak was good och så vidare på knackig engelska.

Tre utbrytare är loss men inge faliga cyklister för sammandraget. Om Eurosport börjar sända kl3 fär vi se båda kat1 stigningarna.

Fan. Gotland blev av med tröjan. Tappade 6 minuter till segraren och nästan 5 till huvudfältet. Andy Schleck övertog den och jag tror han behåller den i två veckor till om jag ska vara ärlig.

Jag såg förresten etappen på tv2.dk, det kostar tyvärr pengar men idag kände jag att det var värt det ändå. Hela touren kostar 150 spänn och det är bra bildkvalitet och danska kommentatorer. En hel del intervjuver, framför allt med CSC cyklister och så. Ett bra alternativ om abstinensen blir för stor. Adamsson och Vacchi-abstinensen botas dock tyvärr inte.

DEt var en bra etapp idag. Det ända konstiga var att det var ganska många cyklister kvar i förstaklungan, jag hade trott på en 10-20 man kvar men det var nog nästan 40.

"För stor"? Om du menar på vikten/längden så har betydligt större folk vunnit touren. Kolla bara på Armstrong. Han var ca 5 kilo tyngre i matchform och dessutom kortare.

Roberto nämnde att rykten sa att Beltran varit misstänkt en tid för doping tillsammans med några andra cyklister. Nån som hörde några namn i det sammanhanget?? Min familj störde....

Apropå Armstrong.... Han tävlade i alla fall 7 kg lättare efter sin cancerperiod. Tycker han såg ganska slimmad ut, men jag har inga siffror. Lövkvist ser ut att vara ganska välbyggd, väger 70 kg enl. wikipedia.

De nämnde att ett antal cyklister hade höga blodvärden bl a Beltran. De som nämndes samtidigt var Ricco och Cunego. De är båda registrerade hos UCI då de har dessa höga värden naturligt. Men eftersom det inte är UCI eller WADA som sköter kontrollerna under touren (pga bråket mellan UCI och ASO) så fanns dessa uppgifter inte hos franska cykleförbundet genast.

Ricco kommenterar det här: http://www.cyclingnews.com/road/2008/tour08/news/?id=/news/2008/jul08/jul14news

Den här funkar för mig på jobbet iaf.
mms://ulswmod003.bcst.uls.yahoo.com/slot016?StreamID=42339832%26pl_auth=b64a59543684ff38cf7d809706d8166%26ht=30%26b=dnsd

Är det någon kalenderbitare som minns någon "comeback" av någon åkare som tappat ordentligt på en bergsetapp och sen kommit tillbaks. Eller är det ridå ner vad gäller gultröjan för t.ex cunego och valverde?

edit: äh. klart comebacker skett. Men hur vanligt är det?

Senast redigerad av en moderator:
Såg tre kvart Tour de France idag! Hurra! Gled in på O´Learys (tack för tipset clnr) i Gbg och frågade om de kunde dra på Eurosport. Efter en lite konstig blick sade killen som jobbade "ah Tour de France?" "japp" "Fixar det, sätt dig var du vill" och saken var klar. Det enda att invända mot var att det blev danska kommentatorer. Annars satt jag med en hel sportsbar för mig själv. Lite lyxigt...

Tyvärr blev det knappt till col de Tourmalet innan flickvän kom förbi och slet ut mig. jaja.. det gjorde inte så mkt. När danska kommentatorerna säger "No skeer de nåe" "....je" när det började komma starka utbrytningar från klungan lackade jag ur och längtade jag till Vaccis/Adamssons aningen mer inlevelserika kommentering.

/booberg

När Pereiro vann hade han ju tappat massor och blev mer eller mindre inbjuden igen genom att vara med i en utbrytning på en etapp mellan bergsetapperna. Tror han tog in runt 25 minuter på den bjudningen.

SuperApe skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det någon kalenderbitare som minns någon
> "comeback" av någon åkare som tappat ordentligt
> på en bergsetapp och sen kommit tillbaks. Eller
> är det ridå ner vad gäller gultröjan för t.ex
> cunego och valverde?

Landis gjorde väl något liknande?

danboo skrev:
> Såg tre kvart Tour de France idag! Hurra! Gled in
> på O´Learys (tack för tipset clnr) i Gbg och
> frågade om de kunde dra på Eurosport. Efter en
> lite konstig blick sade killen som jobbade "ah
> Tour de France?" "japp" "Fixar det, sätt dig var
> du vill" och saken var klar. Det enda att invända
> mot var att det blev danska kommentatorer.

Det var som fasen, invasionen har nått så långt som Göteborg som numera, kuvade av Kung Christian, tvingas ta in dansk Eurosport. Man kan tycka att Olärys borde ha resurser.

Bra koll jag har. Det var ju då jag var där och kollade. :-) Eh, eller var det...? Det var inte bara Landis som var bakis den dagen iaf.

Fan vad värdelöst det är att missa alla etapperna. Får lurka in på happy och alla cykelsidorna för att få en bild av vad som hänt. Svensk media suger verklige rövballe!! Jävla sopor.
/Big på gotland.

Jag tycker mig känna igen det här från Giro d'Italia 2007. Då klarade SdV av att ta etappsegrar med fyra olika cyklister vara av flera var dubbelsegrar.

winner_1.jpg

Några kommentarer:

-Silence_lotto är snuskigt dåliga att backa upp Evans. Trodde inte att jag skulle säga det, men jag saknar till och med sopan Horner!

-vad kommer egentligen att hända mera nu? Kollade igenom etapperna och känns som om det finns två etapper kvar där det blir cykla av för GC. Alpe och sista tempot. Evans wheelsuckar uppför Alpe, tappar kanske en halv minut på Fränk och sen tar han tillbaka det dubbla på sista tempot. Sen är det slut, eller...?

castrello skrev:
> Några kommentarer:
>
> -Silence_lotto är snuskigt dåliga att backa upp
> Evans.

Men du, hur menar du egentligen? De har inte synts, ja visst, men smatidigt skulle man kunna resonera som så att han har ett riktigt fräscht lag inför andra halvan av TdF

Trodde mer på Valverde i år. Han har ju gjort grymma resultat precis innan Touren. För tidig formtopp visar dagens genomklappning? Ricco såg omänskligt bra ut på gårdagens etapp, men var lite blekare idag. Håller inte riktigt med om att Evans bara är wheel-sucker, idag så kunde han inte matcha de två Saunier Du vals:arna och junisen från CSC men körde ändå ifrån de flesta favoriterna för egen maskin. Hur som helst, en grymt härlig etapp idag framförallt när Voigt körde sönder klungan med favoriterna, för att sedan - tillsammans med Cancellara - utöka avståndet till Valverdes grupp innan sista stigningen. Jag ser nog sammandraget också!

Haha Skaparn du var lite snabbare än mig, jag såg det där i morse och tänkte bara länka in den här bilden som svar:
horner.jpg

Tillbaka
Topp