[UÄ] Coronatråden 4

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[UÄ] Coronatråden 4
åh nej, inte skåningarna oxå!
Fått intrycket från den här tråden att skåningarna var så mycket smartare än stockholmarna... ?
Besvikelsen....
Det är vad de utger sig för att vara men när de blivit skärskådade inser man att de är som lillebror fast från landet. De ser upp till oss storstadsbor så mycket att de apar efter alla dumheter. ?

[UÄ] Coronatråden 4
Danskarna har testat för antikroppar och hittar 2-3% så frågan är om vi har nåt att missköt här nere.

[UÄ] Coronatråden 4
Danskarna har testat för antikroppar och hittar 2-3% så frågan är om vi har nåt att missköt här nere.
Men det var ju i helgen ni var ute och festade! Kommer synas om ett par veckor!
Annars stämmer det nog att ni klarat er bra, säkert till viss del pga danskarnas resoluta åtgärder.

[UÄ] Coronatråden 4
Men det var ju i helgen ni var ute och festade! Kommer synas om ett par veckor!
Annars stämmer det nog att ni klarat er bra, säkert till viss del pga danskarnas resoluta åtgärder.
Eller för att danskar och skåningar har det goda omdömet att ha sportlov vecka 8?

[UÄ] Coronatråden 4
Nu har danskarna ochnorrmännen öppnat upp för skolor och förskolor med hänvisning till Sveriges strategi. Känns ju som några har sett ljuset i tunneln.

[UÄ] Coronatråden 4
Hmm i bästa fall ser väl kurvan lika dan ut på andra sidan denna platå ner till noll så även då borde vi komma upp i lika många döda till. O detta är ju typ best case scenario. Tror nog på mer säg 4500 usch.

Kastar in en pessimistisk brasklapp med en tvist, jag tror att vi kan räkna med ca 10% avvikelse från normalkurvan så strax under 10.000 är ett runt och bra tal. Sen skall vi ju ta i beaktande att en normalkurva bara är ett genomsnitt så låt säga att amplituden i kurvan är +- 5% så kommer ingen att ha dött om man ser det i det längre perspektivet på säg 10år.

Det är väl just det här som skapar en avgrundsdjup skillnad mellan drabbade och icke drabbade, att för att landet skall komma igenom detta med en acceptabel kollektiv skada så tvingas man att se realistiskt på att alla inte går att rädda, frågan är snarare hur många vågar man offra inför nästa val.
OM vår strategi spelar ut väl så kanske vi räddar några 100.000 jobb på bekostnad av några 1000 förkortade liv, är det värt det? för den enskilde är nog frågan väldigt svart eller vit, för dem som tvingas agera i gråzonen väldigt nationalekonomisk och politisk.

Låt oss ta ett exempel, 5000 personer dör 5år tidigare än utan corona = 25000 år förlorade / genomsnittåldern 80 = 312 människoliv.
200.000 arbetslösa i 3 år = 600.000 förlorade årsinkomster i BNP och statskassan.

Självklart grovt förenklat och oerhört cyniskt, men inte destomindre sant när man skall balansera en budget.

• Gilla
Reactions: H.
[UÄ] Coronatråden 4
Jag känner mig rätt säker på att de barnfamiljer som kommer klara sommaren bäst samtidigt som man måste jobba är de som hittar en annan pålitlig familj och turas om med barnen. Klar utmaning i vårt söndercurlade samhälle. Vem lyckas få till det så att det funkar? Förr hade det gått nästan av sig själv. I alla fall en kortare period.

[UÄ] Coronatråden 4
Fick mina sex veckor beviljade idag!?
Pfft. Amatörer.
Förstod sedan länge att detta skulle ske. Sökte ledighet i oktober redan och kommer inte tillbaka innan oktober i år. På så vis slipper jag såväl omorganisation som panademi ?

Skämt åsido. Min lärdom till er är kanske att friheten i föräldraledigheten ger upphov till att kunna fokusera på fel saker i dessa tider. Så håll klara rutiner och skaffa cykelvagn om ni inte redan har! Lycka till!

[UÄ] Coronatråden 4
Kastar in en pessimistisk brasklapp med en tvist, jag tror att vi kan räkna med ca 10% avvikelse från normalkurvan så strax under 10.000 är ett runt och bra tal. Sen skall vi ju ta i beaktande att en normalkurva bara är ett genomsnitt så låt säga att amplituden i kurvan är +- 5% så kommer ingen att ha dött om man ser det i det längre perspektivet på säg 10år.

Det är väl just det här som skapar en avgrundsdjup skillnad mellan drabbade och icke drabbade, att för att landet skall komma igenom detta med en acceptabel kollektiv skada så tvingas man att se realistiskt på att alla inte går att rädda, frågan är snarare hur många vågar man offra inför nästa val.
OM vår strategi spelar ut väl så kanske vi räddar några 100.000 jobb på bekostnad av några 1000 förkortade liv, är det värt det? för den enskilde är nog frågan väldigt svart eller vit, för dem som tvingas agera i gråzonen väldigt nationalekonomisk och politisk.

Låt oss ta ett exempel, 5000 personer dör 5år tidigare än utan corona = 25000 år förlorade / genomsnittåldern 80 = 312 människoliv.
200.000 arbetslösa i 3 år = 600.000 förlorade årsinkomster i BNP och statskassan.

Självklart grovt förenklat och oerhört cyniskt, men inte destomindre sant när man skall balansera en budget.
För att införa ytterligare en dimension i resonemanget så vet man att en ökad arbetslöshet leder till ökad psykisk ohälsa, ökat alkoholmissbruk, ökat antal självmord och ett ökat våld i nära relationer. Vidare riskerar en djup lågkonjunktur att innebära mindre pengar till vård skola och omsorg samt minskade satsningar på exempelvis forskning och barn och ungas fritidsaktiviteter. Fattiga och utsatta områden riskerar att bli än mer fattiga och utsatta med ökad social oro och våld som följd. Det är inga roliga alternativ som står mot varandra här.

[UÄ] Coronatråden 4

ja och ytterligare en som var den dimensionen som Johan Giesecke sa i denna
Vilka hemska beslut och lagändringar kommer andra införa i coronansnamn. Ungern blev diktatur? Osv vad har det för konsekvenser på sikt för människor i alla länder och hur mycket kommer mindre välsinnade att utnyttja denna epidemi till sin fördel?

Inte helt lätt att värdera varken det ena lr det andra.

[UÄ] Coronatråden 4

Vad är det du menar är normalfördelat?

[UÄ] Coronatråden 4

ja och ytterligare en som var den dimensionen som Johan Giesecke sa i denna
Vilka hemska beslut och lagändringar kommer andra införa i coronansnamn. Ungern blev diktatur? Osv vad har det för konsekvenser på sikt för människor i alla länder och hur mycket kommer mindre välsinnade att utnyttja denna epidemi till sin fördel?

Inte helt lätt att värdera varken det ena lr det andra.
Vår egen regering har ju passat på! Med oppositionens goda vilja! Blir intressant att se om den lagen blir tillfällig som tänkt, eller om den blir kvar som många andra ”tillfälliga” lösningar...

• Gilla
Reactions: rln
[UÄ] Coronatråden 4
Vår egen regering har ju passat på! Med oppositionens goda vilja! Blir intressant att se om den lagen blir tillfällig som tänkt, eller om den blir kvar som många andra ”tillfälliga” lösningar...
Ja just ja det hade jag ju nästan glömt för det kändes så oskyldigt. Trodde det var klubbat att den var tillfällig?

[UÄ] Coronatråden 4
Vad är det du menar är normalfördelat?

Tänker på de i runda tal 90.000 som kilar runt hörnet varje år, tyvärr kan ju även invandringen tynga ner något då en god del av dem är vuxna när de kommer och har färre friska år kvar och generationsboende och informationsförbistring verkar ju ha bidragit till en överrepresentation av den gruppen.

[UÄ] Coronatråden 4
Ja just ja det hade jag ju nästan glömt för det kändes så oskyldigt. Trodde det var klubbat att den var tillfällig?
Det är mycket som klubbats som "tillfälligt". Värnskatten skulle vara tillfällig, den blev kvar i över 20 år. Den "tillfälliga" asyllagen fr 2015 lever än, osv.
Tror t.o.m. Lena Mellin skrev nån krönika och ondgjorde sig över denna nya lag, just att man nu passerat en gräns, att man inte vet vad det kan innebära i framtiden, etc.

[UÄ] Coronatråden 4
Var det inte så i detta fallet att det regeringen nu kunde göra i snabbare takt än innan kunde man även i efterhand veto:a?
Har för mig att det var det som var iden. Men det kanske bara var i ngt tidigare skede som sedan inte var det som klubbades. Måste erkänna att jag inte är särskilt oroad över den svenska regerings makt i dagsläget. Naivt lr ej.

[UÄ] Coronatråden 4
Och on jag fattar rätt

intressant artikel men jag var bara intresserad av varför de som drabbades av narkolepsi pga Pandemrix skulle ha fått det ändå då jag inte kunde se logiken i det.

Och lite on-topic:

Senast ändrad:
[UÄ] Coronatråden 4

Denna var väldigt intressant ändå

Mycket intressant, lyssnade på den idag.

Har lite svårt att bestämma mig för om a) Giesecke är en skön lirare med imponerande CV som har koll på läget, vi borde lugna oss lite, eller b) vi är på väg mot katastrof och han är en arrogant och dryg jäkel som sitter och gubbgissar lite på gamla meriter. :-/

[UÄ] Coronatråden 4

Har lite svårt att bestämma mig för om a) Giesecke är en skön lirare med imponerande CV som har koll på läget, vi borde lugna oss lite, eller b) vi är på väg mot katastrof och han är en arrogant och dryg jäkel som sitter och gubbgissar lite på gamla meriter. :-/

Hahah ja det är ju oerhört svårt i dessa tider att hitta information som känns som sanning så jag förstår precis vad du menar.

Ja var läskigt mkt skit fel person på fel plats kan ställa till det i dessa tider, medvetet lr ej..

[UÄ] Coronatråden 4

Å andra sidan: Om dess 5000 för tidigt döda till ca (nu höftar jag helt i luften) 90% inte är nettobetalare till samhället, så borde väl detta väga upp den ekonomiska förlusten en del?

Hoppas nu ingen får moralpanik och kallar mig Dr Mengele eller ngt annat pga denna kommentar.

[UÄ] Coronatråden 4

"Complicated mathematical formulae, integral signs and stuff"

[UÄ] Coronatråden 4
Såg en ny smart & informativ Corona artikel från kvällspressen, den här är från Aftonbladet.
.
AB2.JPG

[UÄ] Coronatråden 4
Ngn som kan få ihop senaste siffrorna och intervjun m Giesecke nu på morgonen?
Nyheterna" 11% av Stockholmarna har antikroppar mot Corona"
Giesecke: "Det är fantastiskt, mins 600 900 Stockholmarna har redan haft sjukdomen. De allra flesta utan att förstå det själva."
Men, 600 000 motsvarar ju typ 25% av befolkningen? Hur får han ihop 11 och 25 % bara sådär?

[UÄ] Coronatråden 4
Giesecke: "Det är fantastiskt, mins 600 900 Stockholmarna har redan haft sjukdomen. De allra flesta utan att förstå det själva."
Men, 600 000 motsvarar ju typ 25% av befolkningen? Hur får han ihop 11 och 25 % bara sådär?
Mycket omfattande tolkning på vad som ingår i Stockholm? :sneaky:

[UÄ] Coronatråden 4
11%-siffran kommer från en extremt begränsad undersökning hos folk som lämnat blod. Det är ingen undersökning man kan lägga vikt vid utan ska ses som en indikation.

[UÄ] Coronatråden 4
I så fall ska du väl inte lägga ut foto på dyrgripen? Är det ett xc spår som synd till höger?

[UÄ] Coronatråden 4
11%-siffran kommer från en extremt begränsad undersökning hos folk som lämnat blod. Det är ingen undersökning man kan lägga vikt vid utan ska ses som en indikation.

Så därför ska det tolkas i "positiv" riktning som 25%?
Kan ju lika gärna vara åt andra hållet, dvs bara 4-5%...
Eller varför inte 10% som ju faktiskt indikationen visar.

[UÄ] Coronatråden 4
Så därför ska det tolkas i "positiv" riktning som 25%?
Kan ju lika gärna vara åt andra hållet, dvs bara 4-5%...
Eller varför inte 10% som ju faktiskt indikationen visar.
Läste du artikeln? Dels ger den inte falsk negativ, så faktiska siffran i detta urval är 11% eller mer. Dessutom får bara de som varit friska i två veckor lämna blod, så urvalet av personer har en stark dragning åt friska, dvs gammal spridningsdata. Dessutom gjordes själva blodgivningen för en vecka eller så sedan, så spridningen har ökat sedan dess. De är alltså ganska konfidenta med att 11% i detta test indikerar minst 11%, troligen högre.

[UÄ] Coronatråden 4
Läste du artikeln? Dels ger den inte falsk negativ, så faktiska siffran i detta urval är 11% eller mer. Dessutom får bara de som varit friska i två veckor lämna blod, så urvalet av personer har en stark dragning åt friska, dvs gammal spridningsdata. Dessutom gjordes själva blodgivningen för en vecka eller så sedan, så spridningen har ökat sedan dess. De är alltså ganska konfidenta med att 11% i detta test indikerar minst 11%, troligen högre.
Så kan det vara.
Men det är irriterande att reporten inte upptäcker skillnaden i siffrorna och ställer följdfrågor.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp