[UÄ] Coronatråden 4

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[UÄ] Coronatråden 4
Är det förresten ngn som vet när FHM pulicerar sina egna resultat av immunitet i befolkningen? Jag vill minnas det skulle komma denna vecka...
Ja, de har pratat om det länge, och senast förra veckan sade de denna vecka. Vi får väl se....
Men jag har fortf inte fått klart om det är slumpmässigt, eller om de fortsätter köra på sjukvårdspersonal vilket nog inte är så representativt. Hörde nu ikväll på radio nåt om att några hundratal prover på sjukvårdspersonal i Sthlm måste göras om pga dåliga provrör (och då talades det nåt om att alla 14.000 vårdanställda i Sthlm erbjudits testning). Skulle inte förvåna mig om det är det urvalet de tänkt använda.

[UÄ] Coronatråden 4
Om R0 är under 1 råder per definition flockimmunitet.
Isf har Norge flockimmunitet då de hade R0 = 0.7 för ett par veckor sedan. Tyskland hade 0.83 förra veckan. Låter det rimligt? Nä. R0 är bara ett mått på att man lyckats bromsa ner smittan.

• Gilla
Reactions: BFS
[UÄ] Coronatråden 4
Någon som vet om det är konsensus mellan länder kring vilken definition av R0 som används, hur de går tillväga för att skatta värdet utgående från tillgänglig data och vad osäkerheten i skattningarna är?

[UÄ] Coronatråden 4
Som sagt, vi vet ju om nåt år hur det gått. Även Sverige kommer ju att få leva med försiktighetsåtgärder och restriktioner under överskådlig tid, t.o.m. Giesecke säger ju att även om man uppnår s.k. flockimmunitet på vissa ställen i samhället så är det långt ifrån över.
Samma Giesecke som säger att dödstalen troligen kommer vara lika i nordiska länderna utslaget över ett år. Allt är ju bara uppskattning. Eller det mesta.

[UÄ] Coronatråden 4
WHO: ”Betydligt färre smittade än vi trott. Uppfattningen att de flesta blir smittade utan att de märker det, verkar inte stämma.”

[UÄ] Coronatråden 4
WHO: ”Betydligt färre smittade än vi trott. Uppfattningen att de flesta blir smittade utan att de märker det, verkar inte stämma.”
Fast vem har trott att de som stängt ned har mer än 10% med antikroppar? Rimmar inte med nåt annat jag läst.
Han kanske ska lugna sig till vi sett om vi redan har en andra väg istället.

[UÄ] Coronatråden 4
Jaha, nu kom det lite siffror fr FHM.
Vecka 17 hade 2.3% av stockholmarna en pågående infektion, och 0.9% i landet som helhet. Motsvarande siffra vecka 14 var 2.5% i Stockholm.
Inga siffror om hur många som totalt haft infektion, utan det lät som att dessa data "skall matas in i våra modeller"... Man börjar ju undra varför det är så svårt att krysta ur sig några riktiga tester på det. Visar de inte vad man förväntar sig?

De visade också kurvor att vanlig influensa och annan säsongssjukdom som var på starkt uppgående kurva i mars i princip bröts när restriktioner infördes och är nu nere på nästan noll. Känns ju då rimligt att även Corona-smittspridningen bör ha bromsats ordentligt av restriktionerna.

Edit: Nu kröp det fram att de väntar till nästa vecka med att säga nåt kring hur många som haft sjukdomen, då ska de tydligen ha fått in antikropptester att mata in i modellerna... det skjuts fram hela tiden...

Senast ändrad:
[UÄ] Coronatråden 4
Vecka 17 hade 2.3% av stockholmarna en pågående infektion, och 0.9% i landet som helhet. Motsvarande siffra vecka 14 var 2.5% i Stockholm.
Inga siffror om hur många som totalt haft infektion, utan det lät som att dessa data "skall matas in i våra modeller"... Man börjar ju undra varför det är så svårt att krysta ur sig några riktiga tester på det. Visar de inte vad man förväntar sig?

De visade också kurvor att vanlig influensa och annan säsongssjukdom som var på starkt uppgående kurva i mars i princip bröts när restriktioner infördes och är nu nere på nästan noll. Känns ju då rimligt att även Corona-smittspridningen bör ha bromsats ordentligt av restriktionerna.

Edit: Nu kröp det fram att de väntar till nästa vecka med att säga nåt kring hur många som haft sjukdomen, då ska de tydligen ha fått in antikropptester att mata in i modellerna... det skjuts fram hela tiden...
Om 2,3 el 2,5 % av stockholmarna bär på viruset under en mätpunkt så motsvarar det ca 50 000 - 60 000 personer.
Givet varje person i snitt är smittsam under 5 dagar och sen smittar ytterligare 1 (R-talet = 1). Då blir det typ 500 000 - 600 000 personer under 50 dagar?
Nu har vi haft aktivt virus under minst 70 dagar (eller började det långt tidigare) - så en uträkning likt skott från höften ca 700 000 - 800 000 som hittills haft smittan i Stockholmsområdet, dvs lite drygt 30% hittills i mitten av maj.
Det är väl ungefär i linje med vad FHM låtit hinta tidigare.
Sen är man ju extremt försiktig med att ge konkreta siffror och bedömningar. Tyvärr.

FHMs egna tester kring immunitet ska tydligen komma i nästa vecka. De ger en indikation på läget v14(vilka kunde uppmätas v17) , dvs för flera veckor sedan. Men, det kanske kan modelleras fram till nutid givet man har användbara modeller.

[UÄ] Coronatråden 4
Om 2,3 el 2,5 % av stockholmarna bär på viruset under en mätpunkt så motsvarar det ca 50 000 - 60 000 personer.
Givet varje person i snitt är smittsam under 5 dagar och sen smittar ytterligare 1 (R-talet = 1). Då blir det typ 500 000 - 600 000 personer under 50 dagar?
Nu har vi haft aktivt virus under minst 70 dagar (eller började det långt tidigare) - så en uträkning likt skott från höften ca 700 000 - 800 000 som hittills haft smittan i Stockholmsområdet, dvs lite drygt 30% hittills i mitten av maj.
Det är väl ungefär i linje med vad FHM låtit hinta tidigare.
Sen är man ju extremt försiktig med att ge konkreta siffror och bedömningar. Tyvärr.

FHMs egna tester kring immunitet ska tydligen komma i nästa vecka. De ger en indikation på läget v14(vilka kunde uppmätas v17) , dvs för flera veckor sedan. Men, det kanske kan modelleras fram till nutid givet man har användbara modeller.
Var får du 5 dagar ifrån? Folk bär på viruset i flera veckor. En kollegas fru har varit sjukskriven i åtta veckor. De som ligger inlagda på sjukan ligger där flera veckor. WHO rekommenderar att man stannar hemma ytterligare två veckor efter att man "tillfrisknat". Osv.

Edit: Vecka 17 gjorde Uppsala Universitet antikroppstester bland allmänheten i Sthlms-området, de visade att 7.5% hade antikroppar. Det är nog den mest representativa mätningen på allmänheten jag sett hittills.

Senast ändrad:
[UÄ] Coronatråden 4
Var får du 5 dagar ifrån? Folk bär på viruset i flera veckor. En kollegas fru har varit sjukskriven i åtta veckor. De som ligger inlagda på sjukan ligger där flera veckor. WHO rekommenderar att man stannar hemma ytterligare två veckor efter att man "tillfrisknat". Osv.

Edit: Vecka 17 gjorde Uppsala Universitet antikroppstester bland allmänheten i Sthlms-området, de visade att 7.5% hade antikroppar. Det är nog den mest representativa mätningen på allmänheten jag sett hittills.
"Smittsam", "bär på viruset" och "sjuk" måste inte alla vara samma sak. Man är sannolikt smittsam betydligt kortare tid än man känner sig sjuk. När man är smittsam har man garanterat en pågående virusinfektion, men man måste inte känna sig sjuk hela den tiden, däremot kan man känna sig sjuk en lång tid efter att virusproduktionen i kroppen upphört. Problemet är att ingen exakt vet när det ena eller andra eller tredje är aktuellt....

[UÄ] Coronatråden 4
"Smittsam", "bär på viruset" och "sjuk" måste inte alla vara samma sak. Man är sannolikt smittsam betydligt kortare tid än man känner sig sjuk. När man är smittsam har man garanterat en pågående virusinfektion, men man måste inte känna sig sjuk hela den tiden, däremot kan man känna sig sjuk en lång tid efter att virusproduktionen i kroppen upphört. Problemet är att ingen exakt vet när det ena eller andra eller tredje är aktuellt....
Precis, det jag vill få fram. Testerna visar väl att man "bär på viruset", och det kan man såvitt jag förstått göra betydligt längre än 5 dagar, snarare veckor.

[UÄ] Coronatråden 4
Precis, det jag vill få fram. Testerna visar väl att man "bär på viruset", och det kan man såvitt jag förstått göra betydligt längre än 5 dagar, snarare veckor.
De tester som visar på aktiv bärarskap är nasofarynx-prov. De är genuint opålitliga, men det bästa vi har ännu. En sjuk kan testa negativt en dag men positivt en annan. De har med andra ord för dålig sensitivitet för att man egentligen ska kunna säga något vettigt om hur länge man är bärare.

[UÄ] Coronatråden 4

Ingen är smittsam i åtta veckor. Exakt hur länge en människa är smittsam - i genomsnitt i en större grupp - får gärna någon meddela. Jag har sett 5 dagar ngnstans - men tar gärna emot info som visar något annat.

Man kan oxå räkna på FHMs gamla rapport som sade att på varje konstaterat smittad av sjukvården - går det ytterligare 75 personer ute i samhället som oxå bär på smittan. Isåfall kan man använda dagens senaste uppdatering från region stockholm som rapporterar att man har hittils 9829 konstaterat smittade i regionen. 9829x75 = 737 175
Dvs drygt 30% av befolkningen i regionen.

[UÄ] Coronatråden 4
Ingen är smittsam i åtta veckor. Exakt hur länge en människa är smittsam - i genomsnitt i en större grupp - får gärna någon meddela. Jag har sett 5 dagar ngnstans - men tar gärna emot info som visar något annat.

Man kan oxå räkna på FHMs gamla rapport som sade att på varje konstaterat smittad av sjukvården - går det ytterligare 75 personer ute i samhället som oxå bär på smittan. Isåfall kan man använda dagens senaste uppdatering från region stockholm som rapporterar att man har hittils 9829 konstaterat smittade i regionen. 9829x75 = 737 175
Dvs drygt 30% av befolkningen i regionen.
Som sagt, testet mäter om man bär på viruset, inte om man är smittsam eller inte. Och är ganska opålitliga, som Lejon säger. Men på gruppnivå bör de väl dock säga nåt.

Det är just det jag undviker, att räkna på FHM:s gamla rapport. Det har inte kommit några tester som stödjer den, enbart modeller och simuleringar vars antaganden verkar ändras stup i kvarten. De tester som gjorts, riktade mot bred allmänhet (dvs inte smala grupper som sjukvårdspersonal), har visat mycket lägre siffror. Dels den fr UU på 7.5%, sedan var det nån fr KTH som visade 10%. Smittspridning av övriga sjukdomar har i princip stannat sedan restriktioner infördes, så varför skulle covid fortsätta? Färre fall kommer in till sjukvård, osv. Dessutom testar man mycket mer nu, så om deras modell trots allt stämmer så är faktorn mycket lägre än 75 nu.

Men, nu har de ju sagt att resultat av tester kommer nästa vecka, så då får vi väl se. Å andra sidan har de sagt just det ganska många veckor nu.

[UÄ] Coronatråden 4
Som sagt, testet mäter om man bär på viruset, inte om man är smittsam eller inte. Och är ganska opålitliga, som Lejon säger. Men på gruppnivå bör de väl dock säga nåt.

Det är just det jag undviker, att räkna på FHM:s gamla rapport. Det har inte kommit några tester som stödjer den, enbart modeller och simuleringar vars antaganden verkar ändras stup i kvarten. De tester som gjorts, riktade mot bred allmänhet (dvs inte smala grupper som sjukvårdspersonal), har visat mycket lägre siffror. Dels den fr UU på 7.5%, sedan var det nån fr KTH som visade 10%. Smittspridning av övriga sjukdomar har i princip stannat sedan restriktioner infördes, så varför skulle covid fortsätta? Färre fall kommer in till sjukvård, osv. Dessutom testar man mycket mer nu, så om deras modell trots allt stämmer så är faktorn mycket lägre än 75 nu.

Men, nu har de ju sagt att resultat av tester kommer nästa vecka, så då får vi väl se. Å andra sidan har de sagt just det ganska många veckor nu.
Jag tänker att den allmänna nedgången till viss del kan förklaras att såpass många ute i samhället inte är mottagliga eftersom man redan genomgått covid-19. Men, det är ju såklart ett resultat av många olika saker.

Ja, i nästa vecka ska vi tydligen få svar på FHM egna tester hur många som genomgått smittan tom v 17 (26 april) och sen utvecklat antikroppar. Kan vi gissa på ngnstans kring 25%?

[UÄ] Coronatråden 4
[UÄ] Coronatråden 4
Kan dom inte utveckla någon App som kan svara på om man är smittad och kommer att dö eller inte ? Jag menar, Appar kan ju lösa nästan alla problem nuförtiden !

[UÄ] Coronatråden 4
Tror personligen att fler o fler kommer tycka att sveriges väg har varit den rätta lr iaf den rimligt avvägda varianten genom denna epidemi. Dvs skulle flera nationer lyckats att få samhällena till samma nivå av social distansering utan en massa överdrivna regler (som jag tror med stor sannolikhet inte tillför mkt mer skydd) så hade vi kunnat klara av smittan i princip lika bra lr kanske tom bättre på sikt men framförallt kunnat klara av att hålla liv i vår normala tillvaro utan särskilt stora uppoffringar.

Visst vi får ta ngt trist uttalande från ngn who representant i ett visst skede och ett o annat stadshuvud oxå men fler o fler börjar de snegla på oss om hur man kanske skulle börja göra och ha gjort.

[UÄ] Coronatråden 4
Tror personligen att fler o fler kommer tycka att sveriges väg har varit den rätta lr iaf den rimligt avvägda varianten genom denna epidemi. Dvs skulle flera nationer lyckats att få samhällena till samma nivå av social distansering utan en massa överdrivna regler (som jag tror med stor sannolikhet inte tillför mkt mer skydd) så hade vi kunnat klara av smittan i princip lika bra lr kanske tom bättre på sikt men framförallt kunnat klara av att hålla liv i vår normala tillvaro utan särskilt stora uppoffringar.

Visst vi får ta ngt trist uttalande från ngn who representant i ett visst skede och ett o annat stadshuvud oxå men fler o fler börjar de snegla på oss om hur man kanske skulle börja göra och ha gjort.
Yep. Sen finns det politìska beslut som är korkade eller tveksamma om man ska vara juste.
Stänga skolor tex.
En annan är stängda gränser. Det känns konstigt när regeringen pumpar in miljarders miljarder för att hjälpa företag och löntagare - sen samma dag.väljer att förlänga tiden för stängda gränser...å

[UÄ] Coronatråden 4
Antikroppstesterna som görs nu säger i bästa fall om en person har haft viruset, inget om aktuellt bärarskap..., tvärtom är man troligen negativ de första 1-2 veckor efter man insjuknat. Precis som PCR-testen som Lejon nämner, är ak-testen långt ifrån tillförlitliga. Ang varför FHM dröjer med att uttala sig om detta kanske de försöker akta sig för "fort och fel" den här gången...

[UÄ] Coronatråden 4
Är man negativ spelar det ingen roll vad som sker eller varför. Det är fel ändå. När sverige inte gör som grannländerna med kraftiga nedstängningar är det fel, men när vi hävdar att vi haft en relativt stor spridning är också detta fel eftersom våra åtgärder varit synnerligen effektiva.

När rapporter presenteras direkt är detta fel eftersom de ännu inte granskats, men när rapporter dröjer för att kvalitetssäkras är detta också fel.

Det enda man kan vara säker på är att om en svensk myndighet har sagt något så är det något som ska kritiseras.

[UÄ] Coronatråden 4
WHO rekommenderar att man stannar hemma ytterligare två veckor efter att man "tillfrisknat".

Tjena!

Två veckor? Jag håller ju på att klättra på väggarna redan, inte för att jag orkar iofs, att ta hand om disken är ungefär lika ansträngande som ett 200 meters lopp.
YouTube är dessutom slut, har inget mer att kolla på.

[UÄ] Coronatråden 4
Antikroppstesterna som görs nu säger i bästa fall om en person har haft viruset, inget om aktuellt bärarskap..., tvärtom är man troligen negativ de första 1-2 veckor efter man insjuknat. Precis som PCR-testen som Lejon nämner, är ak-testen långt ifrån tillförlitliga. Ang varför FHM dröjer med att uttala sig om detta kanske de försöker akta sig för "fort och fel" den här gången...
Citerar du rätt inlägg? De tester som presenterades idag var just tester som visade om man hade en pågående infektion, dvs inga antikroppstester.

[UÄ] Coronatråden 4
Tjena!

Två veckor? Jag håller ju på att klättra på väggarna redan, inte för att jag orkar iofs, att ta hand om disken är ungefär lika ansträngande som ett 200 meters lopp.
YouTube är dessutom slut, har inget mer att kolla på.
FHM säger två dagar. Men WHO rekommenderar två veckor.

[UÄ] Coronatråden 4
Yep. Sen finns det politìska beslut som är korkade eller tveksamma om man ska vara juste.
Stänga skolor tex.
En annan är stängda gränser. Det känns konstigt när regeringen pumpar in miljarders miljarder för att hjälpa företag och löntagare - sen samma dag.väljer att förlänga tiden för stängda gränser...å
Gränserna är väl bara stängda för utomeuropéer? Det lär nog vara svårt ändå för dem att ta sig hit, om de nu skulle vilja det.

[UÄ] Coronatråden 4
FHM säger två dagar. Men WHO rekommenderar två veckor.

Tjena!

Det är lungt, jag har koll på vad som gäller. Helst vill jag tillbaka till jobbet så fort som möjligt men det får ta den tid det tar. Galet rastlös bara, ligger efter med både renovering och trädgårdsarbete. Glad att mitt jobb inte hamnar efter även om jag är hemma.

[UÄ] Coronatråden 4

först klagar du på att de gissar och inte vet med säkerhet. Och nu över att de inte ger ut siffror innan de är säkra? ?

[UÄ] Coronatråden 4
Amerikanerna hamstrar vapen och ammunition, är det dags för svenskarna att börja hamstra purjolök!?

[UÄ] Coronatråden 4
Amerikanerna hamstrar vapen och ammunition, är det dags för svenskarna att börja hamstra purjolök!?

Du får allt skilja på svenskar och skåningar.

[UÄ] Coronatråden 4
En del journalister har äntligen börjat göra sitt jobb nu, dvs granska. Bra fördjupande artikel i Expressen häromdagen.

[UÄ] Coronatråden 4
En del journalister har äntligen börjat göra sitt jobb nu, dvs granska. Bra fördjupande artikel i Expressen härempel omdagen.

Tycker du på allvar att det där var ett bra exempel på god journalistik?

[UÄ] Coronatråden 4
Bara ta dig an hem till byn, tar aldrig slut. krya

Tjena!

Jag dör nog fan hellre. Fick en buss i skallen för nått år sedan, fick sitta på akuten i fyra timmar på övervakning. Batteriet tog slut i telefonen så fick nöja mig med att titta på Hem till byn och Doktorn kan komma i tre timmar. Det var fanimig värre än huvudvärken.

[UÄ] Coronatråden 4
Tycker du på allvar att det där var ett bra exempel på god journalistik?
Bra och bra, men ett av de bättre exemplen fr svensk rapportering kring coronakrisen, där man iaf försökt granska, tagit in flera perspektiv, och inte enbart okritiskt svalt vad makthavarna säger.

[UÄ] Coronatråden 4
Bra och bra, men ett av de bättre exemplen fr svensk rapportering kring coronakrisen, där man iaf försökt granska, tagit in flera perspektiv, och inte enbart okritiskt svalt vad makthavarna säger.
Jag chockar mig själv genom att hålla med om att en artikel i Expressen var ganska skaplig.

[UÄ] Coronatråden 4
håller mej dig lejon:) bra genomgång där.

sen kan man ju undra om det verkligen var ett misstag, eller om det fanns en dold agenda att faktiskt släppa in och runt smittan efter sportlovet?

hursom, barriären mot äldreboendena är svår att hålla, och även där kan man undra om man inte varit lite loj i hanteringen med flit.

övriga åtgärder i sverige känns för mig välanpassade.

[UÄ] Coronatråden 4
håller mej dig lejon:) bra genomgång där.

sen kan man ju undra om det verkligen var ett misstag, eller om det fanns en dold agenda att faktiskt släppa in och runt smittan efter sportlovet?

hursom, barriären mot äldreboendena är svår att hålla, och även där kan man undra om man inte varit lite loj i hanteringen med flit.

Vem skulle ligga bakom de här dolda motiven?

[UÄ] Coronatråden 4
Vem skulle ligga bakom de här dolda motiven?
tänker att man på t ex fhm rimligtvis har bättre koll än man går ut med? det är liksom inte legitimt att säga v9-10 att 'nu filtrerar vi ut smittan' och släpper egentligen in den.

t ex för att det är bättre och lättare att få till flockimmunitet i tid före sommaren? en tid när den här typen av smitta ändå avtar. jag spekulerar nu, men bonusen skulle vara att epidemin är sas avklarad inför hösten, flockimmunitet och allt, med då betydligt mindre risk för en andra våg.

dödsfallen i äldreboendena kan man ju ha valt att delvis bortse ifrån, eftersom mortaliteten där ändå i genomsnitt har rapporterats vara 50 procent var tredje månad. så även om man satte hårda barriärer där gör det liten skillnad i praktiken. risken är att man bränner resurser som ger mer nytta på annat håll. osv.

för min del tycker jag som sagt åtgärdena i sverige varit välavvägda, och tror jag de som visar sig bäst i längden. men man kan inte alltid gå ut offentligt med hela upplägget?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp