Ultra i Sverige mot RAAM-kval

ohellstrom skrev:
-------------------------------------------------------
> 32 timmar är maxtiden för solocykling.

Faktum är att rikthastigheten för att bli godkänd för RAAM är 10,5 miles per timme. Det är drygt 36 timmar på 62 mil. Och med den anpassning som arrangören får göra utifrån banans karaktär borde nog vår maxtid vara ännu lite närmare 40 timmar. Vi har istället gjort precis tvärtom.

Petert skrev:
> ohellstrom skrev:
> -------------------------------------------------
> ------
> > 32 timmar är maxtiden för solocykling.
>
> Faktum är att rikthastigheten för att bli
> godkänd för RAAM är 10,5 miles per timme. Det
> är drygt 36 timmar på 62 mil. Och med den
> anpassning som arrangören får göra utifrån
> banans karaktär borde nog vår maxtid vara ännu
> lite närmare 40 timmar. Vi har istället gjort
> precis tvärtom.

Det är rätt, man ska inte göra det lätt för de stackars RAAM-aspiranterna! De ska härdas!

geologen skrev:
> GoranS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tycker det låter jobbigare att sitta på
> sadeln
> > 32 timmar i sträck än att cykla 62 mil på 32
> > timmar.
>
> Är inte båda i princip samma sak?

Nja, jag tänkte mig att jag nog hellre kör de 62 milen med 27 timmars cykeltid och 5 timmars vilotid än att sitta och trampa alla 32 timmarna. T.ex. skulle nog en kortare sovpaus inte sitta fel. Jag gillar verkligen inte att sitta och halvsova på cykeln.

Coolt!

Själv säger jag som ohellstrom; avvaktar hur jag mår efter Sverigetempot innan jag kanske anmäler mig. Men klart sugen just nu :-)

Det vore riktigt spännande att se skillnaden mot vanlig randonné om man kan ha en crew som jämt ser till att allt går så bra som möjligt medans jag bara behöver cykla.

kitzblitz skrev:
> Coolt!
>
> Själv säger jag som ohellstrom; avvaktar hur jag
> mår efter Sverigetempot innan jag kanske anmäler
> mig. Men klart sugen just nu :-)
>
> Det vore riktigt spännande att se skillnaden mot
> vanlig randonné om man kan ha en crew som jämt
> ser till att allt går så bra som möjligt medans
> jag bara behöver cykla.

Är nog en ganska liten del av Sveriges befolkning som med gott samvete kan skriva "bara" i sista meningen!

Jahapp. Så börjar planeringen så smått. Jag bara spånar lite här då.

Har delar av crew som börjar falla på plats. Behöver ju minst 2 st som följer med i följebil. Blir det 4 pers kan de turas om men det kan bli svårt att få ihop logistiken?...

Bil har jag och andracyklen kan hänga på kroken. Om man kan fixa en fulltankad sponsorbil med cykelställ på taket hade det ju varit toppen.

Saftblandare att sätta på taket. Finns troligen att köpa på närmaste BT eller butik med liknande utbud.

Pannbenet byggde jag på förra helgen och det har troligen aldrig varit tjockare än nu.

Vad behöver jag mer?

Boende för laget före och efter? Vart kan man hysa 3-5 pers i Köping utan att bli ruinerad?

Kanske en dum fråga. Men det som skiljer ultracykling från t.ex randonneurcykling är alltså att man måste cykla solo fast med följebil. För mig låter det både krångligare och tråkigare.

Appel sa:
Kanske en dum fråga. Men det som skiljer ultracykling från t.ex randonneurcykling är alltså att man måste cykla solo fast med följebil. För mig låter det både krångligare och tråkigare.

Någon annan har säkert ett bättre svar men ja, skillnaden är supportdelen, att man får full support hela vägen och att man cyklar solo. Cyklisten kan på så vis koncentrera sig på att bara cykla och slipper lägga tid på allt runt omkring.

Jag ser fram emot loppet väldigt mycket. Det ska bli spännande att vara med och få denna typen av erfarenhet.

Jenny, när behöver du boende i Köping?

(För lat för att leta igenom tråden)

Jag bor nämligen i Köping och skulle troligen kunna inhysa hela gruppen :)

Niklasberglund sa:
Jenny, när behöver du boende i Köping?

(För lat för att leta igenom tråden)

Jag bor nämligen i Köping och skulle troligen kunna inhysa hela gruppen :)

Det hade ju varit helt fantastiskt om vi fick bo hos dig! Jag och de som ingår i mitt crew :))) behöver ett högkvarter mellan fredag-söndag den 26-28 aug. Behöver vara på plats i Köping på fredag vid 18-tiden för tävlingsmöte. Starten går på lö morgon. Exakt tidpunkt är inte spikat ännu men räknar med start vid 8-9-tiden på lördagen. Om allt går som det ska är jag tillbaka i Köping söndag morgon ungefär vid samma tid och behöver då någonstans att sova/vila fram till måndag morgon. Jag inte vet i detalj vilka som kan hänga med mig och vart de åker till/från ännu. Har en hel del detaljer som måste bestämmas.

Ja men dåså, det där löser vi, skulle det var så att ni blir 5+ så löser jag nog det med, kan nog alltid hitta nån i cykelklubben som kan inhysa lite folk :)

Bor inte superstort, men 4 pers kan man nog klämma in utan att man ska behöva staplas :)

Har även krok inne i lägenheten för förvaring av cykeln ;)

Jag skickar ett PM med lite kontaktuppgifter så kan vi ta lite mer detaljer när det drar ihop sig :)

Niklasberglund sa:
Ja men dåså, det där löser vi, skulle det var så att ni blir 5+ så löser jag nog det med, kan nog alltid hitta nån i cykelklubben som kan inhysa lite folk :)

Bor inte superstort, men 4 pers kan man nog klämma in utan att man ska behöva staplas :)

Har även krok inne i lägenheten för förvaring av cykeln ;)

Jag skickar ett PM med lite kontaktuppgifter så kan vi ta lite mer detaljer när det drar ihop sig :)

Fan vad bra! Tack snälla!

"Kanske en dum fråga. Men det som skiljer ultracykling från t.ex randonneurcykling är alltså att man måste cykla solo fast med följebil. För mig låter det både krångligare och tråkigare"

Det är ju även möjligt att cykla i tvåmannalag (i etablerade tävlingar utomlands finns upp till 8-mannalag).

Som lag kan man lägga upp cyklingen hur man vill, var och en för sig med växling var 15:e minut, en gång timmen etc eller rentav cykla tillsammans.

Jag tycker ultracykling är fascinerande som koncept och jag älskar att följa RAAM.

Det är dock inget som jag själv skulle vilja prova på och jag tror att det kommer att förbli en tämligen marginell företeelse med ett fåtal utövare. Och tur är väl det på sitt sätt, för hur skulle det egentligen se ut om var och varannan cyklist skulle ha en eller flera följebilar på cykeltävlingar?

Lite intressant är att det, åtminstone i Sverige, verkar finnas ett stort överlapp mellan människor som är intresserade av randonnécykling och ultracykling. Förvisso är ju båda inriktade på långa sträckor, men i övrigt är de ju i det närmaste motsatser till varandra med i det ena fallet väsentligen ingen service och i det andra fallet ett upplägg som ska göra att cyklisten inte behöver göra eller tänka på något annat än att trampa.

Ultracykling är ju förhållandevis logistiktungt vilket rimligen är en av huvudanledningarna till att det kanske förblir en ganska marginell företeelse. De flesta av oss har svårt att ta ledigt en hel helg för att sticka ut och cykla och att då vara beroende av att 3-5 personer ytterligare har möjlighet att komma och hjälpa gör oddsen ganska taskiga. Ingen revolutionerande analys förstås.

Jag tycker det skulle vara kul att prova men det är som sagt inte så lätt att få till. Jag uppfattar väl egentligen inget direkt motsatsförhållande mellan olika typer av uthållighetsidrott utan ser det snarare som olika förgreningar. Motsatsförhållandet är väl snarare mellan att göra något svårt och att göra något lätt, om man ser på det i ett vidare perspektiv.

Min tänkta analogi var att vid ultracykling är det maximal extern service som gäller medan den vid randonnécykling är mininal. Då minimal skulle kunna sägas vara motsatt till maximal använde jag ordet motsatser. Det var inte på ngt sätt tänkt att cyklisterna som ägnar sig åt aktiviteterna eller svårigheten på aktiviteterna skulle stå i någon sorts motsatsförhållande till varandra.

Jo, jag förstod väl egentligen det. Men jag tror att de flesta ser skälva cyklingen som central även om det rimligen också finns folk som inte trivs med ensamheten eller omvänt...

För den reflekterande människan (Homo Reflektus) finns förstås mycket att gräva i när det gäller frågan om varför en individ har ett visst tycke och en viss smak. Just nu och här har jag vill jag bara reagera lite på att det i dagens första inlägg från ohellström står att 3-5 personer krävs för att hjälpa fram cyklisten. Det räcker i vårt lopp med 2 (två) personer utöver cyklisten.

---------------------
Ny bok! http://www.smakprov.se/bok/en-cyklo-pedi-allt-jag-vet-om-cykling/johan-tell/isbn/9789113073378

Det var inte min avsikt att felaktigt framställa det som svårare än nödvändigt att delta i SUb610. Beklagar om det framstod så.

Jag skrev 3-5 för att jag fått intryck av att det är ungefär så stort crew folk brukar vilja ha.

Jag räknar med att det går att sova några timmar i bilen under natten. Det räcker att en kör, hoppas jag... Skulle nåt hända där den andra personen behövs är det bara att väcka.

Vätska, mat, navigering. När det är under kontroll kan personen i högerstolen mikrosova. Fast med det gemensamma intresset att hjälpa den där personen på cykel framför sig är det faktiskt inte så sömnigt i bilen som man kan tro. Inte när det bara handlar om ett dygn eller så. Man är ganska upptagen med att analysera cyklingen förutom att man behöver vara beredd på att tillgodose plötsliga önskemål från cyklisten. Och så finns en vacker natur att titta på och vägar som man funderar på hur det skulle vara att cykla på själv. Hjärnan är kort sagt ganska upptagen.

Som sagt, det är under natten jag menar. Då kommer åtminstone jag behöva sova några timmar. Kanske bäst att vara minst tre i bilen då. Två aktiva och en vilande. :)

Det allra bästa för alla inblandade hade ju var om man kunde ha två lag med två i varje som kunde ta 12 timmar var, men det kanske inte är görbart att samla ihop så många funktionärer. Kan hända att det blir ett kort sovstopp tom för cyklisten, som brukar ha svårt att hålla ögonen öppna strax innan gryningen.

Det är ju inga konstigheter att vara vaken ett dygn eller två för en sån grej. Speciellt inte när man kan sova lite om allt är lugnt. Skulle det inte vara lugnt, då sover man inte ändå. Oavsett hur många man är.

Absolut inga konstigheter att ro runt med två pers i bilen. Tycker jag iallafall :p

marr sa:
Det är ju inga konstigheter att vara vaken ett dygn eller två för en sån grej. Speciellt inte när man kan sova lite om allt är lugnt. Skulle det inte vara lugnt, då sover man inte ändå. Oavsett hur många man är.

Absolut inga konstigheter att ro runt med två pers i bilen. Tycker jag iallafall :p
Det är bara att hänga på ;)

marr sa:

Jag kan inte vara vaken en hel natt. Det funkar inte, för då får jag både sömnrubbningar i veckor efteråt, samt stor risk för flimmerskotom som kan vara ett dygn eller två. Men får jag 4-5 timmar sömn, så är det inga problem.

geologen sa:
marr sa:

Jag kan inte vara vaken en hel natt. Det funkar inte, för då får jag både sömnrubbningar i veckor efteråt, samt stor risk för flimmerskotom som kan vara ett dygn eller två. Men får jag 4-5 timmar sömn, så är det inga problem.

Det är lugnt, sov du :) så kör jag.
Skämt åsido. Jag jobbar som jag gör, jag är så jädra van vid att vara uppe ett dygn och så.
Men alla i ett crew ska känna att de funkar för dem. Cyklisten är prio, resten ska bara funka :)

Jenny W sa:
ohellstrom sa:
Det låter som att det är skiftarbetare eller småbarnsföräldrar du ska rekrytera Jenny!

Ja, vad gör du sista helgen i augusti? :)

Klurar på att vara i Norge faktiskt. Stavanger Marathon går den helgen och det är alltid praktiskt att ha en ursäkt att lämna kidsen själv med mormor och morfar när man ändå är där...

Haken med att rekrytera småbarnsföräldrar är ju att de har de där småbarnen att ta hand om...

ohellstrom sa:
Jenny W sa:
ohellstrom sa:
Det låter som att det är skiftarbetare eller småbarnsföräldrar du ska rekrytera Jenny!

Ja, vad gör du sista helgen i augusti? :)

Klurar på att vara i Norge faktiskt. Stavanger Marathon går den helgen och det är alltid praktiskt att ha en ursäkt att lämna kidsen själv med mormor och morfar när man ändå är där...

Haken med att rekrytera småbarnsföräldrar är ju att de har de där småbarnen att ta hand om...

:)
Lite moment 22

Jahapp. Då var det mindre än två veckor kvar till start.

Dags att börja förbereda det sista nu.
Det är fyra startande och mitt team består av mig + Niklas - Niklasberglund som hjälper till med boende och har lokalkännedom, Rasmus - Geologen som känner mig rätt så väl och är duktig mekaniner. Bengt - bsandborgh som oxå känner mig och har cyklat en del med mig. Kan det här med randonnee.
Formen är vad den är. Går inte att göra så mycket åt utom att bara upprätthålla fram till start. Två cyklar har jag men ff bara en sadel. Får skifta den mellan cyklarna. Dumt att prova ut ny sadel nu. Ska bli göttigt att slippa tänka på vad man kan ta med mtp vikt och plats. Bara att lasta in mat, kläder, verktyg mm i bilen. Det som känns lite skrämmande är att ha någon som håller koll på en hela tiden. Solo i 610k? Jag har tränat. Det blir nog bra.

Har du bara en sadel eller bara en av den typen du föredrar?

Ta med en extra ändå när du ändå har följebil, man vet aldrig vad som kan hända som gör att en helt komplett extracykel kan vara smart.. Min erfarenhet är att bultarna på sadelstolpar kan vara lite besvärliga...

Skönt att du fick raggat ihop ett team, det ska nog bli hur trevligt som helst det där.

"De ä bar å åk"

ohellstrom sa:

Ta med en extra ändå när du ändå har följebil, man vet aldrig vad som kan hända som gör att en helt komplett extracykel kan vara smart.. Min erfarenhet är att bultarna på sadelstolpar kan vara lite besvärliga...

Skönt att du fick raggat ihop ett team, det ska nog bli hur trevligt som helst det där.

"De ä bar å åk"

Jag har många sadlar. En av dem är minst oskön. Funderar på om temposadeln, som oxå är en ISM, funkar om jag buntbandar ihop skenorna.

Fästanordningen på aerosadelstoplen, som sitter på ponnyn, är jä--gt pillrig. Hade ett litet helvete med den innan jag fattade hur den skulle sitta ihop. Inget jag rekommenderar att försöka sig på i nattens mörker. Vinkeln är oxå viktig att få rätt annars blir den mer obekväm än nödvändigt. Inte optimalt att behöva byta sadel men jag har bara en.
Sen leker jag med tanken att sätta tempohojens hjul på canyon. De har bägge 10-delat. Får isf byta bromsbelägg oxå (till karbon). Inte glömma. Något annat det för med sig? Gör det någon skillnad att sätta högprofil fram om man inte har det bak? Tänkte till ponnyn...
Har köpt en skönare styrlinda till ponnyn oxå som ska på innan loppet.

Senast ändrad:
Jenny W sa:
ohellstrom sa:

"De ä bar å åk"

Jag har många sadlar. En av dem är minst oskön. Funderar på om temposadeln, som oxå är en ISM, funkar om jag buntbandar ihop skenorna.

Fästanordningen på aerosadelstoplen, om sitter på ponnyn, är jä--gt pillrig. Hade ett litet helvete med den innan jag fattade hur den skulle sitta ihop. Inget jag rekommenderar att försöka sig på i nattens mörker. Vinkeln är oxå viktig att få rätt annars blir den mer obekväm än nödvändigt. Inte optimalt att behöva byta sadel men jag har bara en.
Sen leker jag med tanken att sätta tempohojens hjul på canyon. De har bägge 10-delat. Får isf byta bromsbelägg oxå (till karbon). Inte glömma. Något annat det för med sig? Gör det någon skillnad att sätta högprofil fram om man inte har det bak? Tänkte till ponnyn...
Har köpt en skönare styrlinda till ponnyn oxå som ska på innan loppet.

Ja, vinkeln är kritisk och jag skulle inte själv vara speciellt pigg på att stå och byta sadel ute i bushen.

Vilka cyklar är det som ska med? Beroende på hur du tänkt fördela cyklingen mellan cyklarna så kanske du kan klara andravalssadels på andracykeln?

Egentligen är aerodynamiken på framhjulet viktigare än bakhjulet (luften är ju redan störd när den når bakhjulet) så ur rent motståndsperspektiv ger det definitivt mening att ha högprofil fram. Skadar inte att prova en sväng, bara så du inte tycker cykeln uppför sig underligt.

Jag har Dead Pony som förstavalscyklel, lätt och fin, 11-delade elväxlar, väl incyklad, bäst i backarna.
Som andracykel, Canyon, alucykel, stabil men rätt tung och basic. Skön på långtur. 10-delade mekaniska växlar. Kan sätta skärmar på denna men eftersom jag har följebil så gör det inte så mycket om jag blir blöt. Kan ju ha många ombyten med och byta kläder om det skulle behövas. Kan ha navdynamo på Canyon men det är ju inte heller nödvändigt iom följebil.

Ska prova med högprofil fram ponnyn :D Det kan ju bli kul eller så kan det bli hur fel som helst.

Knepigt att tänka om från rando till ultra.

E: Förtydligande.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp