Ultradynamico Cava Race, graveldäck

Eddy

Aktiv medlem

Ser intressant ut, dock dyr och zero sidewall protection. Hur går det då på dödsgrus?

Ser intressant ut, dock dyr och zero sidewall protection. Hur går det då på dödsgrus?

Sönder.... sidoväggar skärs sönder på elakare grus. Trist, men sant.

Såg coolt ut hursomhelst..

Ordet "hipsterskatt" är ibland lite väl otrevligt, raljant och överanvänt men kan med fördel tillämpas här. Jag är generellt sett lite trött på Radavistsfären (fiskade upp den här rostiga nittiotalsmountainbiken ur en soptunna, hängde på en korg och femtontusen spänn Paul - ser det ut som att jag bryr mig?) men för konsumenten hade det kanske varit kul att få veta vad man får för pengarna (ja, du får Panaracerdäck, men vilka...) istället för ironiskt babbel...

Sim Works, SOMA och Rene Herse/Compass är (antagligen) i samma härad, förhoppningsvis snäppet över Gravelking.

Med det sagt är jag sjukt fascinerad av tanken på ett par 40mm-däck uppbyggda som klassiska landsvägsfindäck (kom igen nu, Veloflex. Våga!) för att verkligen damma på på sportgrus (men för min del är Voyager Hyper och Gravelking fortfarande valet).

Sönder.... sidoväggar skärs sönder på elakare grus. Trist, men sant.

Såg coolt ut hursomhelst..

Hur definieras ”dödsgrus”?
September 2019 cyklade jag Via del Sale (se bild. De större gruskornen passerades dock runt, inte över) med WTB Byways som har liknande däcksidor (vad jag kan se) utan malörer. Samma däck sitter fortfarande på hjulen som sedermera passerat makadam av sprängsten och vanlig skånsk sportgrus med några hundratals mil.
5B66938F-DE04-4157-B4E6-A038ECC9BFA6.jpeg
21D73C5D-5934-43D3-ABF9-6DB1E0D50814.jpeg

Edit; jo jag utgår ifrån att andra kan ha helt andra erfarenheter. Undrar mest över begreppet.

Senast ändrad:
(ja, du får Panaracerdäck, men vilka...)
.....
Sim Works, SOMA och Rene Herse/Compass är (antagligen) i samma härad, förhoppningsvis snäppet över Gravelking.
Här skriver Jan Heine mer om skillnaderna; "How are Compass Tires Different from Panaracers?"
Åtminstone enl Jan Heine/Compass/ René Herse

Med det sagt är jag sjukt fascinerad av tanken på ett par 40mm-däck uppbyggda som klassiska landsvägsfindäck (kom igen nu, Veloflex. Våga!) för att verkligen damma på på sportgrus
Jag har med framgång (ingen punka, åtminstone inte ännu!) använt Compass/Rene Herse Bon Jon Pass i 35C, i verkligheten mäter de ~40mm efter några månader på i22-fälgar, på gruscykeln.
Trots en hel del cyklande på vasst grus
DSC_0976.jpg

(men för min del är Voyager Hyper och Gravelking fortfarande valet).
Panaracer Gravelking SK testades av tidningen Roadbike som ett av 11 olika graveldäck i nr 9-2019 (alla däck i 37 - 40mm bredd)
https://www.roadbike.de/heft/heft-09-2019-16812412.html
Bäst i test blev nya Conti Terra Speed (90 poäng), bäst punkaskyddomdöme fick Goodyear Connector Ultimate (70 poäng)
Panaracer Gravelking SK hamnade tredje sist med 62 poäng
För den som vill läsa testet själv finns hela numret som eTidning för 3,99 €; https://shop.motorpresse.de/roadbike/epaper/
finns app för padda/surfplatta.

Här skriver Jan Heine mer om skillnaderna; "How are Compass Tires Different from Panaracers?"
Åtminstone enl Jan Heine/Compass/ René Herse

Nja, snarare är det där Jan Heine INTE skriver något om skillnaderna (utan snarare tassar runt ämnet och fyller det med sedvanligt svävande övertygelser)... ;)

Panaracer Gravelking SK testades av tidningen Roadbike som ett av 11 olika graveldäck i nr 9-2019 (alla däck i 37 - 40mm bredd)
https://www.roadbike.de/heft/heft-09-2019-16812412.html
Bäst i test blev nya Conti Terra Speed (90 poäng), bäst punkaskyddomdöme fick Goodyear Connector Ultimate (70 poäng)
Panaracer Gravelking SK hamnade tredje sist med 62 poäng
För den som vill läsa testet själv finns hela numret som eTidning för 3,99 €; https://shop.motorpresse.de/roadbike/epaper/
finns app för padda/surfplatta.

Det är inte SK jag avser utan den släta ur-varianten (som enl Jarno Bierman mäter samma som Terra Speed TR i fråga om rullmotstånd och är blott ett steg på den tiogradiga punkteringsskyddskalan sämre) som numera kallas Slick. Jag är svårt fascinerad av nya SS, eftersom den sannolikt vore en riktig guldlocklösning för fart och kurvgrepp (och det vore ju kul att köra semislicks igen - sist var 1999!)

Nja, snarare är det där Jan Heine INTE skriver något om skillnaderna (utan snarare tassar runt ämnet och fyller det med sedvanligt svävande övertygelser)... ;)

Det är inte SK jag avser utan den släta ur-varianten (som enl Jarno Bierman mäter samma som Terra Speed TR i fråga om rullmotstånd och är blott ett steg på den tiogradiga punkteringsskyddskalan sämre) som numera kallas Slick. Jag är svårt fascinerad av nya SS, eftersom den sannolikt vore en riktig guldlocklösning för fart och kurvgrepp (och det vore ju kul att köra semislicks igen - sist var 1999!)
Jag har SK på nu, siktar på ett SS bak till våren och sen SS fram och bak till sommaren. SK är svårt trögrullat på allt annat än grusväg och de timmarvägarna jag hojar på i Roslagen, fast de är hållbara vilket de WTB jag bytte bort inte var.

Jag har med framgång (ingen punka, åtminstone inte ännu!) använt Compass/Rene Herse Bon Jon Pass i 35C, i verkligheten mäter de ~40mm efter några månader på i22-fälgar, på gruscykeln.
Trots en hel del cyklande på vasst grus
Visa bilaga 462558
Fortfarande nöjd? Och du känner inte att du borde kört på 38mm varianten? (Som heter något annat fräsigt förstås...)

Fortfarande nöjd? Och du känner inte att du borde kört på 38mm varianten? (Som heter något annat fräsigt förstås...)
Jag har inte använt dem sedan jag skrev det inlägget, 13 januari, om jag kommer ihåg rätt har jag inte använt dem sedan ngn gång i oktober när jag bytte till "vinterhjulen" (med navdynamo)
Jag har kontrollerat och de mäter ~38 mm, anledningen till att det blev just den modellen är att jag har ganska smala skärmar på cykeln.

Jag har inte använt dem sedan jag skrev det inlägget, 13 januari, om jag kommer ihåg rätt har jag inte använt dem sedan ngn gång i oktober när jag bytte till "vinterhjulen" (med navdynamo)
Jag har kontrollerat och de mäter ~38 mm, anledningen till att det blev just den modellen är att jag har ganska smala skärmar på cykeln.
Grymt! Egentligen vill man väl köra 38 mm givet att det inte är stor skillnad i vikt eller rullmotstånd osv... får läsa på lite helt enkelt.

Viktskillnad mellan Jon Bon Pass och Barlow Pass... 60-70gram per däck ungefär om jag minns rätt. Beroende på utförande givetvis...
Ja men exakt. Frågan är ju om man vågar köra extralite casing eller om man kommer slita sig fördärvad med att få dem att hålla tätt osv. Kör aldrig single track eller sprängsten direkt utan snabba grusvägar och asfalt (med 700-hjulen då...)

Träffande en som skulle reklamera sina Rene-däck i lördags för de läckte som såll.Bestämde mig där och då att klara mig utan deras däck hur fina de må vara.

Tillbaka
Topp