Umeå-tråden

Umeå-tråden
Med tanke på regnandet så är jag försiktigt skeptisk till att köra imorgon, det var ju lite småfuktigt på sina ställen redan igår. Men om andra vill köra så kan jag peka ut de värsta blöthålen att undvika på en karta.

Umeå-tråden
Jag är nog inte i slag för ordentlig cykling, men far jag inte till fjälls (och just nu känns det inte som att jag gör det) kan jag tänka mig lite hopp och lek eller motsvarande konvalecenscykling

Umeå-tråden
Nu funkar det att cykla i skogen väst om Nydalasjön samt även Tavelsjöleden från I20 till väg 363 (förutom skuggdalen nära vägen där det är rätt mycket snö kvar). Dock ganska blött på båda ställena.

Umeå-tråden
Cyklat runt halva Grössjön idag. Cyklade in vid Tomtebo (Orringskläppen), väldigt blött tills man kommer in i grövre skog men till viss del cyklingsbart (fick dock gå vissa sträckor). Fint på stigen som går på östra sidan av sjön. Cyklade ut vid entré Baktippen så man kommer ner på Holmsundsvägen men hade nog kunnat fortsätta en bit till på stigen runt sjön.

Umeå-tråden
En del spänger har de rustat upp vid Grössjön också. Stigarna vid Gimonäs är i stort sett snöfria. Det har smält undan riktigt fort. Lite mer sol på det här så blötan torkar upp så blir det perfekt sen.

Umeå-tråden
Igår hittade jag en skattkista full av stigar och annat roligt, typ 6-700m från huset i Sävar. Ska slänga in lite bilder som jag tog mitt i lyckoruset. Det roliga är att jag har cyklat på "förstigen" som ledde till detta inferno ganska många gånger men jag har vänt för att det såg ut som att det inte blev något mer efter ett litet parti med sumpmark. Menmen, nu ska man bara lära sig hur stigarna hänger ihop och vill nån ta en happyride så ska väl det gå och ordna

Senast ändrad:
Umeå-tråden
137.JPG

139.JPG

140.JPG

141.JPG

138.JPG

Ett litet urval av lite stigar runt Sävar, tillsynes bara ett stenkast ifrån E4:an stundtals. Nu är jag inte lika duktigt som Quid på produktplacering men det får väl komma på någon annan bild :)

Umeå-tråden
Hässningberget är kört. Umåker är... sådär. Så läget för Röbäck är kanske också tveksamt?
Annars I20, Tavelsjöleden, däromkring?
Jag är också tidsflexibel.

Umeå-tråden
Tid för mig spelar ingen roll heller. Har ingen belysning så gärna innan halv elva =)
Bor på ålidhem, vet var I20 ligger men inte tavelsjöleden.
Ok om jag hänger på fast jag inte har såå bra kondis? Skulle nog vara bra för mig att hänga på ett par rutinerade rävar. Baserat på era bloggar är ni ju Bear Grylls på två hjul!

Umeå-tråden
Det är nog lungt bortom, jag kan ta lekhojen om du är orolig för tempot, då kommer det gå långsamt. Vad sägs i så fall om Tavelsjöleden från I20? Vi kan i så fall ses inne på gården på I20, så hittar alla

Umeå-tråden
Ha! Jag cyklar mycket men är inte särskilt snabb ;) Det kan marran intyga. Så det är bara att du hänger på bortom12e.
I20 innergård vid 17?

Umeå-tråden
Grusove; jag har mycket att göra men kan tänka mig 1-1,5h på stigar. Så om du kan tänka dig en kortare tur, alternativ en tur som jag kan avbryta på ett smidigt sätt efter 1h, så är jag på =) Gärna i närheten av tomtebo/ålidhem/något annat.
Om du vill iväg på något längre kanske jag tar mig något varv runt Ön bara för att få komma ut lite.

Som nämnt ovan, jag är lite n00b och klarar inte av allt för knepiga stigar. Peace!

Umeå-tråden
En lite kortare tur låter fint! Vi kan ju mötas på OK/Q8 Carlslid och endera testa om det går runt Grössjön idag eller köra bakom Nydalasjön. Vilken tid passar dej?

Umeå-tråden
Jag är egentligen upptagen med annat och borde dessutom vila mig i form inför helgen, men skulle kunna hänga med på en snabbis till Carlshemsknölen till exempel för att kolla av läget mest för att vädret är så gött, tycker vi borde dra den där quing of the sophög i nästa vecka.

Umeå-tråden
Men bu för mej! Jag fattade det som att det var Marran som svarade vid 17:30 så jag trodde inte det blev nåt (skämes mej!). Hoppas du fick en fin tur bortom så får vi ta ett nytt försök nästa vecka!

Umeå-tråden
Lugnt =) Kände direkt att jag var HELT slut i låren. Hade varit genant med sällskap, haha.
Grät mig fram på lite småstigar mellan tomtebo och carlshem i 45 minuter innan jag rullade hem med svansen mellan benen, ständigt omkörd barnvagnar, gåstavar och trehjulingar.

Umeå-tråden
Jag kikade förbi Hässningberget på kvällens tur till fots.

Kan rapportera att det är fuktigt men 99% snöfritt. Mycket träd som fallit över stigen dock.

Bron nedanför parkeringen kraschad och avstängd (höll för mina 75 kg iaf). Ska repareras "inom kort" enligt skylt.
h1.jpg

Nästan förvånansvärt torrt på väg upp.
h15.jpg

Gott om fallna träd som sagt
h2.jpg

I brist på cykel får ni hålla tillgodo med en sko framför vindskyddet :)
h3.jpg

Fint före när det bär utför
h4.jpg

Väldigt bråtigt och några meter med snö strax innan man kommer ned
h5.jpg

Klart cyklingsbart även om det blir till att lyfta på några ställen. Förhoppningsvis röjer de stigen snart.

/Johan

Umeå-tråden
Jag mailade Länsstyrelsen i helgen som var om just den där bron och påpekade även behovet av att röja nerfallna träd längs leden.
Då var det dock fortfarande en massa snö kvar, åtminstone på stigslingan som går åt norra sidan till.

Undrar lite vad folk här i allmänhet tänker om cyklingen på Hässningberget. Marken där är väldigt känslig bara det är det minsta fuktigt och det krävs väldigt lite för att skapa djupa och leriga hjulspår. Kommer man till fots kan det se rätt illa ut emellanåt, särskilt då på vår/försommar/höst. Jag är lite rädd att folk kan ledsna och kommer det till Länsstyrelsen kännedom finns väl en viss risk att cykling förbjuds i naturreservatet? Någon som har några tankar om det...?

Umeå-tråden
Ja, det är ju inte bra om stigen körs sönder men det är ju väldigt ambitiöst spångat nu...
Lite försiktighet kan nog vara bra för att inte öppna upp för att cyklister ska bli utpekade som naturmarodörer.

Även vandring sliter ju på de mjuka ställen som dock finns.

/Johan

Senast ändrad:
Umeå-tråden
"Ambitiöst spångat" :D Det är det sannerligen, bitvis iaf. Men det är nästan så att de skulle behöva utökas på några ställen. Stigen har blivit skapligt sliten under de senaste åren iaf, erosion och vandrare gör förstås sitt till men när det kryddas med slafsiga hjulspår befarar jag att cyklisterna kan göras till syndabockar. Samtidigt ett av få ställen nära stan där det faktiskt går att rulla lite utför...

Umeå-tråden
Tjena... ny här på forumet och ny även med mountainbike.
Tänkte mest anmäla intresse ifall det blir några som ska cykla kring Röbäck, isåfall hör gärna av er så man kan få några tips. Än så länge har jag mest cyklat kring travet och det har väl varit ganska varierat med jättefina stigar och så några blötmyrar och stenrösen på det men det mesta har varit kul :)

Mvh
Andreas

Umeå-tråden
Nån som ska cykla imorgon tisdag...?
Jag tror inte att snöläget är till något bekymmer någonstans längre, om man inte kör i resterna av konstsnöspåret på Nydala.

Umeå-tråden
Jag är fett på att cykla imorgon! Travet/Röbäck/Hässningeberget föreslår jag. Jojje, kommer du förgylla vår kväll med ditt sällskap?

Vidare föreslår jag Quing of the sophög nu på onsdag eller torsdag kväll, är det för tidigt? Tanken är ju att det ska köras på våren, och snart är det sommar.

Ang cykling på Hässningeberget har jag faktiskt pratat med han som är ansvarig på länsstyrelsen, jag träffade honom på plats i skogen.

Intrycket jag fick var att han välkomnade cykling, reservatet verkar skapt som rekreationsområde och inte för att bevara naturvärden. Jag föreslog att man kanske kunde göra en stig till på hygget på baksidan som var mer cykelanpassad, han skulle återkomma men har inte gjort det. Egentligen borde man kontakta dem och lägga förslag på en trail day där alla hjälps åt att fixa till stigen, då får vi nog både vår vilja igenom lite lättare för mer cyklistanpassad spångning/dragning av stigen, och dels lite mer legitimitet som stignyttjare. Iaf jag skulle lätt ställa upp att jobba i skogen en dag eller två om det ledde till bättre stigar, vad säger ni andra.

Umeå-tråden
Fint med sällskap! Blir årets första i Röbäck för mig.

Du är väl tävlingsgeneral för Sophögen så du lägger sista ordet, men jag röstar för torsdag.

Gött att du haft kontakt med Länsstyrelsen. Jag skulle absolut kunna tänka mig att jobba på att förbättra stigarna där!

Umeå-tråden
Ok, Quing of the sophög på torsdag kväll it is, ska vi säga 7? Kommer bli grymt, lite plojrace i all enkelhet.

För alla som inte sitter och läser i den här tråden hela tiden och vet vad det handlar om är det alltså en tävling på "berget" på Carlshem, den stora högen fyllnadsmassa alltså. karta: http://kartor.eniro.se/m/97BAW
Man börjar på toppen, cyklar ner till grusvägen, vänder och cyklar upp igen, en och en på tid, Lägst tid vinner. Högst tid ses som en förtjänst, och snyggast är ju såklart snyggast.
Förra året körde vi 2 heat och bästa tiden vann, det är ju kul att cykla.

Vill man kan man ju sen grilla en körv eller cykla en sväng i krokarna. Stigen ner för de som inte kört den är lättcyklad, alla kan köra den, men det krävs lite extra för att köra riktigt fort. Upp är det mest lungorna som sätter stopp. Jag är tydligen tävlingsgeneral, men eventuella frågor och funderingar kan ju tas i den här tråden.

Tillbaka
Topp