Umeå-tråden

Umeå-tråden
Jo, det kommer med stor sannolikhet funka perfekt för mig men jag kan troligtvis inte vara ute mer än 3-4 timmar :-)

Ska tydligen bli fint väder så det blir nog en kanon-tur. Förhoppningsvis blir den väldokumenterad till skillnad från förra rundan, åtminstone jag kommer ta med kamera.

/Robert II

Umeå-tråden
Hmm... hade missat att dagis är stängt imorgon så jag får stå över då jag är på knattedetaljen hela dagen imorrn. Ta lite bilder och vinka om ni passerar :)

/Johan

Umeå-tråden
En kort-kort rapportering med några bilder (plus en karta till rayy).

Det blev inte så många på turen, men tre glada pågar (Erik, Robert1 och Robert2) slöt upp och det blev en riktigt skoj tur. Vi cyklade en del fina stigar på Gammlia (shhh!), på I20, vid Hamptjärnsstugan och, avslutningsvis, Rödbäcksskogen. Turen tog strax under 3 timmar.

Upptäckte förresten att den spännande nedfarten vid Hamptjärnsstugan kanske ligger illa till, det fanns ett par högar träflis precis på toppen av nedfarten (finns på bild nedan). Förhoppningsvis kommer de inte täcka över alla roliga stenarna.

Umeå-tråden
haha :b
Det sägs att Singular är nöjd med sina matpengar! :)

Schyssta bilder, och tack för kartan ;) Det verkar som att ni körde en hyfasd bit i alla fall!

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
Tack för en trevlig tur! Jag tänkte sticka ut ikväll på en liten tur. Om någon vill följa med så vore det trevligt.

kl. 19 hade jag tänkt fara ut. Antingen kör jag runt i skogarna runt Nydala eller i I20 skogen. Skriv gärna ifall någon vill hänga på! Jag kollar tråden igen runt kl. 17.

/Erik

Umeå-tråden
Det blev en solo-tur ikväll på ca 2h. Kanske var lite väl optimistiskt av mig att hoppas på att någon skulle hinna hänga med mig ikväll. Jag snurrade iaf runt i I20 skogen och hittade en rätt trevlig stig som utgår ifrån Hamptjärnstugen (stavas det så?) som var lagom teknisk och smal. Den blir riktigt brant på slutet innan man tillslut kommer ner till bilvägen (väg 363). Annars så var jag mest i närheten av Motocross-spåret. Tyvärr har stora delar av I20 täckts av den där hemska bark- och flisblandningen som kommunen verkar gilla.

Jag hade tagit en del bilder men tyvärr råkade jag på något sätt göra om dem till något konstigt format så att jag inte kan öppna dem=( Någon som har tips på hur jag kan rädda dem? Datorn gjorde om dem till ett text dokument som heter Bootex. Jag klantade mig och satte in minneskortet i datorn innan den hade startat upp.

Nästa gång hoppas jag på att någon har lust att hänga på! Kanske i veckan som kommer?

/Erik

Umeå-tråden
Låter trevligt. Jag kom tyvärr inte hem förrän vid niotiden ikväll så jag missade din post. Jag är alltid intresserad av att cykla men allt det här familjelivet tar sån jävla tid :)

/Johan

Umeå-tråden
Drifter: En tur under nästa vecka vore skoj. Jag börjar en sommarkurs på måndag och ex-jobbet kommer ta sin tid så efter ~17 blir bäst för min del eller närsomhelst under helgen förstås. Förresten, antaget att du använder Windows så googlade jag lite. Kanske det här programmet kan rädda bilderna?

Hursomhelst, blev ändå lite cykling för min del idag, snittade över 35km/h på en 1.5h lvg-runda för första gången :-)

Umeå-tråden
rycee: Två saker. Först och främst, skaffa ett konto här på happy! :) Sen så undrar jag vilken väg du tog?
Skönt med 35km/h, bra gjort ;)

Umeå-tråden
Vad säger ni om att sticka ut kl. 20:30 imorgon med möte vid dirten i I20 skogen? Jag jobbar fram till kl. 20, men jag borde hinna tills dess. Är det för sent för er andra? Det är iaf ljust ute=)

rycee: Inte illa att snitta 35km/h! Jag får nog ta nya bilder tyvärr.

/Erik

Umeå-tråden
Jag är så himla sugen. Ska se om jag kan smita ifrån. Dum fråga: var vid I20 ligger dirten? Den fanns inte där när jag gjorde lumpen :) och jag har inte hunnit lokalisera den sedan jag flyttade tillbaka till stan.

/Johan

Umeå-tråden
JojjeM: Du kanske kan visa oss runt i Röbäcksskogen annars? Om man följer cykelvägen som går längs med E4:an så kommer man till en grusväg som svänger av in mot skogen. Den är i närheten av E4-rondellen vid Haga och fotbollsplanerna. Man fortsätter bara in på den grusvägen. Sedan ser man dirten. Hoppas du förstår!

/Erik

Umeå-tråden
Ska vi säga att vi möts vid dirten då eller? Om ni träffas någon annanstans kanske ni kan sms:a mig, eftersom jag inte kan kolla av happy fören strax efter kl.20. Mitt nummer är 070-2713092

/Erik

Umeå-tråden
Lite trådkapning...
Jag undrar om någon vet hur det står till med affärer i Umeå som har andra mtbskor än shimano?
Ska upp i sommar och jag är i behov av nya.

MVH/Petter

Umeå-tråden
Händige herrn på Mariedal hade lite Northwave nån gång när jag kollade. Har för mig att jag sett Specialized på Intersport (också på Mariedal) men jag kan inte svära på det.

/Johan

Umeå-tråden
PR: Var på Cykelhuset (som Händige Herrn numera heter) för någon dag sedan. Då klämde jag lite på några Northwave-skor medan jag väntade på en försäljare. Så JojjeM har inte drömt att de har sådana. Det fanns inte så många framme, men de har nog mer på lager.

rayy: Jag avvaktar med kontot, men jag antar att en presentation av mig själv vore bra. Lägger en sådan i slutet av detta meddelande. Hursomhelst, vanligtvis brukar jag bara ta vägen från Ålidhem förbi Täfteå , Sävar och Bullmark. Vänder och kör tillbaka samma väg när jag fått nog. Inte den mest inspirerade runda man kan tänka sig men den innehåller några hyfsade backar och ganska bra vägbeläggning så för kortare träningsturer funkar den bra. Brukar ha medvind på vägen ut och motvind tillbaka men jag blir lika förvånad varje gång.

Drifter: Har lagt in imorrn kl. 20:30 i kalendern. Ses då.

Ja och så en presentation. Heter Robert, bor på Ålidhem och kommer ursprunglingen från en by utanför Lund i Skåne. Pluggar för tillfället sista året på en civilingenjörsutbildning i teknisk datavetenskap, har nyss börjat mitt ex-jobb så jag kommer stanna i Umeå i stort sett hela sommaren. Cyklar till vardags på en skoj fixie, på landsväg med en ganska sunkig (köpt begagnad) Merida Road 904 med många mil bakom sig, i skog med en Poison Zyankali T+ som fortfarande luktar "ny cykel" om man verkligen koncentrerar sig, och avslutningsvis en Ridgeback Panorama touringhoj. Ja, och så fuskar jag lite med enhjulingar också (har en 24" och en 29").

Bor i ett studentrum (20.8 m^2) så det är lite småtrångt. Håller därför på att rusta upp och snygga till touring-cykeln för att sälja den och packväskorna. Det får bli lätt self-supported racer-touring den närmsta framtiden (har funderat lite på att göra ett försök på rekordet för osupportad Treriksröset-Smygehuk-cykling nästa sommar).

Umeå-tråden
Förresten, är det någon som har (och är villig att låna ut) en vevarmsavdragare som passar Octalink-vevar (min klarar bara fyrkants)? Om du inte bor värst långt från Ålidhem så kan jag komma förbi med hojen istället...

Umeå-tråden
JojjeM: Uh, jag tolkade det som imorgon (den 13:e) eftersom Drifter skrev inlägget efter midnatt. Kanske jag som är för petnoga.

Jag skulle visserligen nog kunna ta en runda idag också, om jag hinner återhämta mig lite från den bastanta middag jag just åt :-)

Umeå-tråden
Ok, jag tror Drifter menade idag. Jag far dit och tar en titt i alla fall. Mitt nummer är 073-9728830 ifall vi lyckas cykla vilse på väg till dirten (har inte heller varit där)...

Umeå-tråden
Tack för en trevlig tur ikväll. Trots lite problem med orienteringen var det kul att träffa några happyiter IRL och se några nya stigar (och diken).

/Johan

Umeå-tråden
Heh, känner mig lite sliten idag. En hård 5-milstur på racern och några timmar senare studsa omkring på en mtb kostar på :-)

Umeå-tråden
Tjena!

Är ganska ny i Umeå och på MTB (har kört en del i uppsala tidigare) och undrar om det finns nåra fina stigar att träna på. Har varit ute i skogen kring elljusspåret vid nydala men det var inte så lätt att hitta o vet inte om det är tillåtet att vara där. Om man läser tidigare trådar verkar man inte vara så uppskattad i skogen:( Så om nån har nått tips på nån lagom svår nybörjarrunda vore det skojj.
/Makkan

Umeå-tråden
Makkan: häng med på nästa Happyride i Umeå så får du säkert lite tips på var du kan cykla. Generellt verkar inte folk *host* kommunen, tycka om att man är på elljuspåren. Däremot finns det en del fina stigar i Röbäck, I20 och Nydala.

/Erik

Umeå-tråden
Jag ska strax ut på en mtb-träningsrunda, alltså lite tuffare tempo. Men om någon vill mötas upp (på I20) så ring eller SMSa. Kommer vara ute från ~13.00-15.00 (kanske aningen kort framförhållning, men men). Annars kanske en happytur imorrn eftermiddag?

Förresten, har på sistone funderat en del på att organisera en alley cat. En väldigt avslappnad alley cat, men ändå. Finns det något intresse för en sådan? Umeå kanske inte är idealisk men man kan ju göra ett försök :-)

Umeå-tråden
Får man komma på den här eller måste jag lacka om den först? :)

/Johan

file=9219

Umeå-tråden
JojjeM: Jovisst går den bra. Alla cyklar är välkomna -- om du vågar synas på den så är det bara att tuta och köra :-)

Min tur idag blev inte så kanonbra, eller rättare sagt den slutade inte kanonbra. Hittade en trevlig stig på I20 som jag for fram på, tror det var en del av tavelsjöleden. Var väl ungefär halvvägs mellan fotbollsplanerna och Hamptjärnsstugan då växelörat gav upp. Så nu blir det ingen mtb-cykling för min del tills jag fått tag på ett nytt. Surt.

Umeå-tråden
Aj, det där såg inte så kul ut. Vet du om du slog i något. I så fall hände väl det som ska hända. Rapportera gärna hur Poison hanterar ett sånt ärende.

Jag kanske kan ha lösmustasch om jag ska ut på Crescenträsern. :)

/Johan

Umeå-tråden
Jag tror en gren for upp i växeln men det var ett riktigt mygghål så jag stannade inte och undersökte brottsplatsen i detalj. Har svårt att tänka mig att de skulle gå med på att hantera det som ett garantiärende men jag kan ju fråga, måste ändå kolla vilken modell det är på hängaren.

Umeå-tråden
Uttryckte mig konstigt. Menade förstås hur snabbt de skakar fram ett nytt öra och vad det kostar. Det är ju knappast, som du påpekar, ett garantiärende även om jag fick det att låta så.

/Johan

Umeå-tråden
Jag funderade på om jag skulle korta ner kedjan och köra SS hem men det var inte så förfärligt långt hemifrån så jag ömsom sparkade, ömsom sprang istället. Vet inte exakt när växelörat brast men det tog nog strax under en timme innan jag kom hem. Jag fick en del blickar på vägen :-)

Umeå-tråden
Bump!

Hur har ni det med cyklandet i Umeå?
Själv harvar jag på som vanligt i skogen hemma i Röbäck några gånger i veckan. Skulle kunna tänka mig att guida en sväng nån gång. Kanske en pannlampstur om nån är sugen.

/Johan

Tillbaka
Topp