Under Cykelbyxorna?!

Salkin

Aktiv medlem
Under Cykelbyxorna?!
Vad sjutton e de tänkt att man skall ha under cykelbyxorna? , tycker bara att kalsongerna
korvar ihop sej och blir knöliga.. E de tänkt man skall köra Utan nått under??
Hur gör ni?

Under Cykelbyxorna?!
ja, eller så kan du köra med tajta kallingar i lycra-material. gubb-boxers funkar förståss inte. H&M-kallingar med lycra är att rekommendera.

Under Cykelbyxorna?!
Inget är svaret, faktiskt. Vanligt nybörjarmisstag att köra med kallingar under, det funkar men skaver. Cykelbyxor ska tvättas efter varje tur, om man vill undvika problem.

/Leo

Under Cykelbyxorna?!
Jag körde med kallingar under cykelbyxorna i Kinnekulle i höstas. BAD IDEA!!! Aldrig mer efter det säger jag bara.
Så svaret är som många redan har sagt, inget!!

Under Cykelbyxorna?!
Oki, tänkte nästan det men ville liksom inte göra misstaget att sticka på cykeltur utan nått under om det nu inte skulel vara korrekt, tack för den infon! :)
Tvätta varje gng låter drygt men bra, de kan juh börja lukta lite kohage i dem efter ett par turer.
Testade faktiskt HM Lycra kalsingar men de var fortfarande störande, tänkte ni kanske åkte i string under :)

Under Cykelbyxorna?!
Fy fan, det är sånt här man inte vill veta om folk med tights. =)
Nu kommer jag ju bli skitskraj så fort jag ser en människa i tights i skogen.

/ Joel

Under Cykelbyxorna?!
Tim skrev:
-------------------------------------------------------
> sam:
> raka?

raka? jag är ursprungligen iranie, vet du hur mkt hår vi snackar om!? (-:

Under Cykelbyxorna?!
Ja du JBC en kompis tillmig konstaterade att mina Briko katan salopetter var lite väl genomskinliga i somras så du gör nog bäst i att hålla bort blicken ha ha ha ha ha ha nä usch nu blev det osmakligt får nog trappa ned på den onda saften skål på er!!!

Under Cykelbyxorna?!
sam:
BRN%20HC50.jpg

Under Cykelbyxorna?!
Det är flera (män) som kör med damunderkläder under cykelbyxorna. Uppenbarligen ska de vara lite behagligare sett till sömmar och tjocklek än ett par rejäla gubba-kallingar. Jag har själv aldrig testat, och har heller inte för avsikt att göra det, men jag har haft flera kunder som bestämt hävdat att det fungerat bra...

//M

Under Cykelbyxorna?!
Jag har inte riktigt kommit till det här stadiet då det börjar bli dags att överväga cykelbyxor. Efter att ha läst den här tråden så kommer jag nog skjuta på det ännu mer :) Dessutom är min röv för fet för såna saker än så länge.

Vad jag undrar däremot är hur pass bra det är med cykelbyxor egentligen? Jag är ju i allra högsta grad nybörjare och det längsta jag varit ute och cyklat tog ~3h och jag fick då inga skavsår i häcken av den turen. Är det så jäkla skönt med cykelbyxor att man helt enkelt får finna sig i att det ser gay ut och inga kallingar och raka benen och bananer och lövbiffar etc..?

Ok, förstår att man kan uppskatta lite vaderade brallor om man har en rejsig fin sadel. Jag har ju lite tantigare sadel på min hoj fast ni är många som säger att det ska vara hårt. Hade en hård sadel original men den kom inte överens med min bakdel. Grejen med cykelbrallor är att man kan köra smidiga rejsiga sadlar utan att plågas, eller hur?

Måste väl finnas några här på happy som inte kör i tights? Finns ju dessa halvbaggy freeridebrallor också. Ser ju ut som vanliga (moto)crossbyxor i princip. Finns det inte såna med nån slags vaddering i? Lite svårt att se hur det skulle funka iofs när jag tänker på saken... Men att köra cykelbyxor i stället för kalsonger, skita i detta med att raka pula med bananer byxfett och lövbiffar samt att dra ett par riktiga byxor ovanpå, det kanske kan vara något för mig.

Under Cykelbyxorna?!
Ja du jag var nog riktigt tveksam till cykelbyxor från början men det lönar sig, åtminstone för mig. Om du söker lite i sökfunktionen kommer du att hitta dem som tycker lycrabyxor med blöja är gay, de som har baggy shorts, vanliga jeans mm. En del smörjer sina bakar med oljor, liniment,vaselin och andra dekokter. det finns lika många filosofier som cyklister. Du får väl testa dig fram helt enkelt.

Min erfarenhet är att en lite racigare sadel som tex Selle Italia SLR gel flow eller fizik Arione och ett par lycrabyxor från Pearl Izumi, Briko eller Gore fugerar. Det är min erfarenhet..... lycka till!!

edit Hoppsan, glömde nämna att detta är till racern, på MTB:n sitter en Scott originalsadel som är ok men inte mer, men lycrabyxor där också..

Senast redigerad av en moderator:
Under Cykelbyxorna?!
Salkin skrev:
> Vad sjutton e de tänkt att man skall ha under
> cykelbyxorna? , tycker bara att kalsongerna
> korvar ihop sej och blir knöliga.. E de tänkt man
> skall köra Utan nått under??
> Hur gör ni?

Utan som alla andra har sagt.
Och för att du skall få något att fundera över:
Jag har fikat på Fricks flera ggr i cykelbyxor, vågar du sitta på samma stol?

:-)

Håkan

Under Cykelbyxorna?!
Oskar-> Cerise string för din del! :)

Jag kör faktiskt med kallingar under. Kronans gröna, tunna, bomullsboxers. Har inga som helst problem utom att det kan bli knöligt längs med benen, där kallingarna slutar, men det bara estetiskt och med tanke på hur många estetik-minuspoäng jag har när jag har mina tighta svarta med blöja och hängslen så spelar det ingen större roll :)
Känns fräschare och jag behöver inte tvätta tightsen varje gång, nån gång varannan månad räcker. (obs, skämt.)

Under Cykelbyxorna?!
HåkanC skrev:
>
> Utan som alla andra har sagt.
> Och för att du skall få något att fundera över:
> Jag har fikat på Fricks flera ggr i cykelbyxor,
> vågar du sitta på samma stol?
>
> :-)
>
> Håkan
>

Jahaa, ere därför de ha satt papper för fönstren så man inte skall se in..
de håller på å sanerar stolarna :)

Under Cykelbyxorna?!
tkb skrev:
> Måste väl finnas några här på happy som inte kör i
> tights? Finns ju dessa halvbaggy freeridebrallor
> också. Ser ju ut som vanliga (moto)crossbyxor i
> princip. Finns det inte såna med nån slags
> vaddering i? Lite svårt att se hur det skulle
> funka iofs när jag tänker på saken... Men att köra
> cykelbyxor i stället för kalsonger, skita i detta
> med att raka pula med bananer byxfett och
> lövbiffar samt att dra ett par riktiga byxor
> ovanpå, det kanske kan vara något för mig.

Jag kör både tights och baggy beroende på var och när man cyklar. När det är varmt och fint väder så kör jag tighta cykelbyxor. Köpte ett par fina DH shorts nu i våras och de kan man dra på sina cykelbyxor när man kör i skogen, då skyddar de lite extra vid vurpor och håller emot värsta leran/blötan.

Visst finns det en massa "stilpoliser" som tycker än det ena och det andra, men man behöver varken raka benen eller vara tunn för att köra i cykelbyxor. Anledningen till att man använder cykelbyxor är att det är bekvämt att cykla med dom, inte för att se ut på ett visst sätt som om man vore på väg till något fetisch party. :-P

/Leo

Under Cykelbyxorna?!
Mogge skrev:
> Det är flera (män) som kör med damunderkläder
> under cykelbyxorna. Uppenbarligen ska de vara lite
> behagligare sett till sömmar och tjocklek än ett
> par rejäla gubba-kallingar. Jag har själv aldrig
> testat, och har heller inte för avsikt att göra
> det, men jag har haft flera kunder som bestämt
> hävdat att det fungerat bra...
>

Ett par frågor Mogge:
* Vad jobbar du med?
* Hur kommer man in på det ämnet?
:D

Knäcker själv lite extra i cykelbutik och har erfarenhet av annan del av servicebranschen , vet därför att förr eller senare stöter man på det mesta när man jobbar med folk. Dock kan jag påstå att män i damunderkläder inte kommit upp än :)

/Eric.

"Don't knock it 'til you try it"

Under Cykelbyxorna?!
Jag gjorde misstaget att i höstas prova "nudity" under brallorna när det var lite för kallt ute, och drabbades av MPPP, MiniPenisPansarPung. Nu är vädret lite mer förlåtande, så det kanske är dags att prova igen.

Under Cykelbyxorna?!
eirisch skrev:
> Jag gjorde misstaget att i höstas prova "nudity"
> under brallorna när det var lite för kallt ute,

Anki säger att det är snoppmissbruk när jag varit ute i kylan och cyklat. Det blev klart bättre när jag skaffade vindkallingar från Craft att dra utanpå cykelbyxan men under långbyxan. Nu snackar vi minusgrader.

Det finns baggyshorts med innerbyxa som har stoppning. Bl.a. Primal Wear och Fox.

Under Cykelbyxorna?!
the_TnT skrev:

> Anki säger att det är snoppmissbruk när jag varit
> ute i kylan och cyklat.

Anki o TnT?? Hur många happypar finns det egentligen :D

Under Cykelbyxorna?!
Rippa skrev:
> Anki o TnT?? Hur många happypar finns det
> egentligen :D

Du skulle bara veta ;)

Jag väntar på nästa 08-par Rippa...

Under Cykelbyxorna?!
Jag har kört med kallingar och shorts/byxor på korta turer men när man cyklat långt har det inte vart skönt. Ville inte heller vara nån "cykeltönt i tights" men när jag var hos lbs sist för att handla lite grejer så kom det bed ett par cykelbyxor, nu känns det som man kan cykla hur långt som helst!
Nån som vet var man kan köpa (i sverige) Primal Wear och Fox som tidigare nämts i tråden?

Edit: Jag placerar inte mig själv i kategorin "cykeltöntar" och inte er andra heller men för några år sedan skulle jag ha gjort det innan jag kom på att det är kul att cykla. Då bytte kategorin cykeltöntar namn till seriösa cyklister.

Under Cykelbyxorna?!
xra skrev:
> Ville inte heller vara nån "cykeltönt
> i tights"

Vi som postar på detta forum har nog passerat gränsen "cykeltönt" redan, så jag tror inte tightsen påverkar titeln särskilt mycket =).

Under Cykelbyxorna?!
xra skrev:
> Nån som vet var man kan köpa (i sverige) Primal
> Wear och Fox som tidigare nämts i tråden?

Primal Wear hittar du bl.a. hos http://www.cyclecomponents.com/ . De har lite begränsat utbud men kan så klart ta in hela sortimentet. Själv handlar jag från http://www.primal-sports.com/ istället, de rear ut fjolårsprodukterna.

Fox tas in av http://www.bruhns.com/ så enklast är att gå via dem tror jag? Cykloteket i Stockholm har nog lite Foxkläder bl.a..

Under Cykelbyxorna?!
the_TnT skrev:
>
> Jag väntar på nästa 08-par Rippa...

Tjena!

Rippa lär inte bli först.. Ryktena går redan om ett shlms-par.. och nej Bruse är inte en av dom... =P

Under Cykelbyxorna?!
Ma Vic skrev:
> Förstår inte meningen med att ha cyklebyxor om man
> har kallingar under. Hela byxan tappar ju sin
> tänkta funktion liksom.
>
> //Viktor

Precis min åsikt.

Under Cykelbyxorna?!
tkb skrev:
> Jag har inte riktigt kommit till det här stadiet
> då det börjar bli dags att överväga cykelbyxor.
> Efter att ha läst den här tråden så kommer jag nog
> skjuta på det ännu mer :) Dessutom är min röv för
> fet för såna saker än så länge.

Jag förstår inte hur det hänger ihop? Det handlar inte på hur kraftigt byggd man är, benen nöter mot sadeln hur man än gör. Har man ett par bra cykelbyxor kan de rädda ens dag.

> Vad jag undrar däremot är hur pass bra det är med
> cykelbyxor egentligen? Jag är ju i allra högsta
> grad nybörjare och det längsta jag varit ute och
> cyklat tog ~3h och jag fick då inga skavsår i
> häcken av den turen. Är det så jäkla skönt med
> cykelbyxor att man helt enkelt får finna sig i att
> det ser gay ut och inga kallingar och raka benen
> och bananer och lövbiffar etc..?

När du börjar cykla 20-30 mil i veckan kommer du få svar på dessa funderingar..anledningen till att det är väldigt lyckat med tajta kläder över huvud taget är att det alltid blåser motvind på landsväg. Vindmotståndet är på en landsvägscykel det största motståndet över 30 km/tim. Blåder det en verklig medvind så cyklar man lätt ikapp och 'om' den medvinden vilket innebär att man kanske ligger i 45 km/timmen och upplever det som att det är motvind(!). När man blir mer vältränad och snitthastigheten ökar så ökar också vindmotståndet.

Kör man freeride är det inte viktigt med tajta kläder. Då kan man ha lite lösare byxor, men det är ändå gött med lite vaddering om man är ute på en happyride på 5 timmar. man rör sig över huvud taget mycket mer på en MTB än en racer och det är inte så viktigt med sadel och vadderade byxor som på landsvägscykel där man gnager och gnager och gnager..

Huruvida det ser 'gay' ut eller inte vet jag inte. Att vara gay är en sexuell läggning och inte ett sätt att klä sig. Däremot är det även en kulturell fråga som handlar om hur vi klär oss för att tillhöra en viss grupp. Freeridesporten är ju besläktad med exempelvis skateboard och BMX-kulturen och de som vill tillhöra den kulturen klär sig och klipper sig och smyckar sig enligt den "dresscode" som gäller i de kretsarna. Landsvägscyklister klär sig och smyckar sig enligt den dresscode som gäller där för att visa att han/hon vill tillhöra den gruppen.

> Ok, förstår att man kan uppskatta lite vaderade
> brallor om man har en rejsig fin sadel. Jag har ju
> lite tantigare sadel på min hoj fast ni är många
> som säger att det ska vara hårt. Hade en hård
> sadel original men den kom inte överens med min
> bakdel. Grejen med cykelbrallor är att man kan
> köra smidiga rejsiga sadlar utan att plågas, eller
> hur?

En smal sadel skaver mindre.

> Måste väl finnas några här på happy som inte kör i
> tights? Finns ju dessa halvbaggy freeridebrallor
> också. Ser ju ut som vanliga (moto)crossbyxor i
> princip. Finns det inte såna med nån slags
> vaddering i? Lite svårt att se hur det skulle
> funka iofs när jag tänker på saken... Men att köra
> cykelbyxor i stället för kalsonger, skita i detta
> med att raka pula med bananer byxfett och
> lövbiffar samt att dra ett par riktiga byxor
> ovanpå, det kanske kan vara något för mig.

Det kan det vara. Allt beror på hur man cyklar och vad man har för mål

Under Cykelbyxorna?!
Inget är svaret, faktiskt. Vanligt nybörjarmisstag att köra med kallingar under, det funkar men skaver. Cykelbyxor ska tvättas efter varje tur, om man vill undvika problem.

/Leo
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vad för problem syftar du på nu Leo? (bortsett från att blöjbyxorna luktar apa efter ett par svettiga/regnblöta turer)

Under Cykelbyxorna?!
Klart man kör utan kallingar... Det skaver som f** annars.. Tvätta efter varje pass?? Det gör inte jag.. Och jag har inte haft några problem med byxorna.. Hare

Under Cykelbyxorna?!
Om man inte vill visa upp hela apparaten för resten av världen så finns det ju massor med coola shorts att ha över cyklebyxorna. Köpte ett par Briko jungle senast och är hur sköna som helst. Många cykelshorts har stretch-paneler på de ställen som de behövs så att shortsen inte fastnar i sadeln etc. Funderar på att köpa ett par till, de är oftast skitiga och ligger i tvättkorgen ;-)

Annars så håller jag med de flesta i denna tråd. Skippa kallingarna!

Under Cykelbyxorna?!
som sagt ska man vara näck under. tyckte som många i den här tråden att det var lite konstigt o "äckligt" eller vad man ska säga i början, men när jag var på läger för en 6 år sedan så hade jag fortfarande kalsingar under, resultat efter 6-9 mil om dagen i 3 dagar var blodblosor, därefter äre bara näck som gäller. varför ska man annars ha tights med sämsskinn i? ja menar , har man kallingar under så har man ju de där sömmarna där lik förbaskat o funktionen med sämsskinn förstörs till stor del.

men det är klart, det är nog ett stort nybörjarmisstag eller vad man ska säga.

Tillbaka
Topp