Underställ, vilket är bäst?

Leffe

Aktiv medlem
Behöver ett nytt underställ. Gärna med krage och kort dragedja så man kan ventilera.
Måste vara varmt när det är blött och ånga av sig fort när man tagit av sig regnjackan eller brädjackan.

Jag ångar snarare än blir blöt och då fungerar Crafts tunna syntetställ bra. Torkar riktigt fort gör de också.

Blir du rejält blöt kanske de inte är lika mysiga.

Sen är passform viktigt för bästa funktion. Underställ andas kasst om de sitter lösare än en kroppsstrumpa.

Jag gillar Crafts pga. kombinationen funktion, pris, hållbarhet och passform. Jag tycker deras billiga i syntet(?) funkar bra men har även en variant med ull (tror inte det är 100% ull). Jag använder ofta en med hög krage och dragkedja, lätt att bara vika ner kragen om den inte behövs.

Jag gillar Devolds merionullsunderställ. Finns med typ polokrage med dragkedja så man kan öppna. Har ett helt gäng sånna som jag använder nästan dagligen nu på vintern både när jag cyklar, springer eller bara när man ska ut och det är lite ruggigt. Blev helt ylleberoende sen jag bodde i Norge.

Bra syntetplagg torkar MYCKET fortare än ylle, snabbast torkar förstås de som innehåller minimalt med (syntet-)tyg
Min favorit är den norska nätbrynja som heter Brynje Super Thermo
Jag har flera olika, bla en blixtlåspolo
10201200.png

https://www.brynje.no/produkter/super-thermo/super-thermo-zip-polo-shirt

Även brittiska Cycling Weekly gillar Brynje och den fick toppbetyg (10/10) i en recension.

Ett annat bra underställ jag själv har erfarenhet av, och som dessutom är billigt, är
2200109800176_F.jpg

North Bend för 299:-/set hos Team Sportia. Det blev även Bäst i Test i ett Testfakta test 2012.

Jag använder det som "lager 2", ovanpå ett Brynje, när det är kallt.

/Håkan

En stor nackdel med syntet är att jag bara kan ha en syntettröja en gång, sen stinker den. Ull kan jag ha två till tre dagar. Praktiskt vid pendling.

Jag föredrar syntet av en mängd anledningar:

– Det är billigare
– Det håller passformen bättre
– Det torkar fortare
– Det kliar inte (jo, även merinoull kan faktiskt klia)
– Det krymper inte vid tvätt i 60°
– Det är slitstarkare

Enda nackdelen jag kan komma på är att syntet luktar apa, men det spelar mig föga roll när jag är ute för att röra på mig. Man bär ju inte underställ på jobbet liksom.

Grummes fintvätt håller mina syntetställ helt fria från lukt. Finns säkert andra som funkar bra. Alla tvättmedel jag provat har dock inte varit lika bra på den punkten.

Crafts är riktigt bra, har haft och har en sådan tröja. De är dock lite för varma och de finns väl inte med krage o dragkedja?

Ang att de ska sitta tight för att andas var en bra poäng. Det var nog därför jag var så jäkla less på min tröja idag, armarna var dyngsura och vägrade torka.... Men annars har det varit grymt och är ett sånt här: http://www.ullmax.se/?product=1366
Det har varit med om mycket men börjar ge sig nu. Funkar klockrent till att åka bräda och hika puder i alperna med :D

Den där norska brynjan såg också intressant ut men funkar det med bara den och en jacka nu när det är strax över nollan?

Icebreaker är jäkligt nice men hur är hållbarheten? Hade ett par kallingar som var lena som änglavingar, sjukt goa, men de höll inte länge :P

leffo skrev:
> Icebreaker är jäkligt nice men hur är
> hållbarheten? Hade ett par kallingar som var lena
> som änglavingar, sjukt goa, men de höll inte
> länge :P

Har icebreaker långkallingar och tröja. Har hållit bra i ca 5 år, använda varje vinter/höst/vår. Har också 2 tjockare underställströjor "260" som funkar ypperligt efter lika många år. Tvättar dom mest i normal tvätt 40C, men ibland i ull-tvätt och specialmedel.

Hållbarheten beror rätt mycket på dels tvätt och tvättmedel (kör med flytande y3) , användning (båda sliter pga friktion). Dessutom även lagring när säsong för resp plagg är över. Merino liksom annan ull ska läggas i stängd plastpåse när de inte ska användas på flera månader.

Finns även små små djur som gillar ull... ffa pälsängrarnas larver. Syns typ inte utan lupp. Hittar man random småhål, gäller det att kasta all ull in i frysen och ringa Anticimex. Och hemförsäkringen ersätter inte förstörda kläder fick min syster erfara...

leffo skrev:
-------------------------------------------------------
> Den där norska brynjan såg också intressant ut
> men funkar det med bara den och en jacka nu när
> det är strax över nollan?

För mig funkar det, men det är förstås väldigt individuellt.

Brynje Super Thermos långärmade blixtlåspolo säljs bla här.

Luthman Photography skrev:
> aclimas woolnet är sjukt bra men hiskeligt
> osexiga.

Aclimas Woolnet har även jag, den har sämre funktion än både Aclima Coolnet och Brynje Super Thermo
bla så torkar yllenätet MYCKET långsammare jmf med syntetnättröjorna.

Aclima Coolnets långärmade blixlåspolo säljs bla här.

/Håkan

+1 på de som förespråkar syntet (torkar) framför ylle (torkar inte) för högintensiv aktivitet. För liftburen skidåkning och likn där man inte toksvettas funkar ylle bättre tycker jag. Syntetställ hålls fräscha genom att man inte är ett smutsigt svetto när man tar på dem och tvättar de hyfsat snabbt efter användning. En skvätt ättika tar kål på envisa lukter

Aliide skrev:
> Ähh, merino torkar betydligt fortare när du tar
> av kläderna och hänger upp för vädring än
> syntet!

Syntetställen är ju torra redan från början. De känns ju typ torra direkt ur tvättmaskinen.

Nu har jag iofs inga rena ylleställ men ett par i blandmaterial och de torkar avsevärt långsammare.

Båda materialen har sina styrkor och svagheter men just torktid är ullens stora svaghet i mina ögon.

Senast ändrad:
Blötheten på kroppen är väl betydligt viktigare än torktid när man tagit av sig (möjligen undantaget för pendlare utan vettiga torkmöjligheter)? Ull må värma när det är blött men syntet blir inte lika blött.

(Naturligtvis krävs att plagg/en utanför andas tillräckligt i förhållande till aktivitet oavsett vad man har närmast kroppen)

Med ull behöver man inte mecka med regnkläder på samma sätt förrns det blir lite kyligare. I skogen kan man nästan skippa det helt.

Jag kör med lite olika syntet som lager 1. Craft, Newbody och något blått som Posten hade för längesedan. Vet inte om jag märker någon större skillnad på dem förutom priset. Men har börjat tvätta dem med Ica:s flytande sportklädstvättmedel, det kan jag verkligen rekommendera. Sedan som lager 2 kör jag Ullmax ullfrotte, tycker det är en bra kombo.

Som folk skrev tidigare: Merinoull! Fluffigare desto bättre. Generellt har ull mer temperatur tolerans än de bästa syntetmaterialer: den känns kallare när det är lite för varmt och värmare när det är för kallt. Framför allt när merino blir blött (svett eller regn) behåller den sina isolering egenskaper up till 80% mellan det bästa syntet ger max 50%.

Tillbaka
Topp