Ung man omkom i lastbilsolycka

joerch

Medlem
http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.3164879-ung-man-omkom-i-lastbilsolycka

Jag är helt förbannad och ledsen. Så jäkla trist.

I vår påpekade jag till kommunen, att korsningen är livsfarligt för cyklister. Det gjorde jag eftersom jag själv nästan har blivit påkörd två gånger vid korsning av vägen just där med vår lilla kill i cykelsläpet.
Jag bad de att åtminstone sätta upp ett blinkande varningsljus men kommungubben såg ingen möjlighet.

Nu sitter man här nästan med skuldkänslor eftersom man kanske inte tryckte på tillräckligt mycket hos kommunen...

ganska nedstämd fick jag skriver av mig lite.

Trist!

Är det en korsning med grönt för övergångsställe/cykelbana och högersvängande samtidigt?

Tycker inte du ska ha skuldkänslor dock, det är snarare kommunen som ska ha ordentligt med skit för detta. Tidningen verkar ju inte klar med artikeln så om du har detaljer från din senaste kontakt med kommunen (mail etc.) så skulle jag upplysa dem om att kommunen var medveten om riskerna i korsningen men valde att inget göra. Sådant brukar ta skruv.

På så vis slipper fler incidenter iafall inträffa, även om att det är j™kligt tragiskt att det ofta verkar krävas olyckor för att något ska hända. :-(

Hemskt tragiskt.

Skicka in samma sak du nyss skrev till Norrtelje tidning, med namn på den på kommunen som du varit i kontakt med. Låt "kommungubben" få stå till svars på varför de ignorerar åtgärder på en livsfarlig trafiklösning.

Ja, det är just denna korsningen med högersväng.
Nu vet jag inte hur det har hänt men det är just samma stället jag bedömde som högst osäkert.

Tyvärr var det telefonkonversation och jag har inte hans namn. Vet bara att han inte var svenskt.

Lämnade ett kommentar på tidningens hemsida men då visste jag inte att han hade dött. Hoppas ingen jag känner :-(

Ring tidningen istället och säg som det var. Då kanske kommunen iallafall får tummen ur och det inte händer igen...

Smitning också. Fy fan. Köra ihjäl en människa och dra från platsen.

Ghost bike på platsen för att minnas och hedra killen? (och dessutom kanske förebygga ytterligare skador/dödsfall på platsen)

Djupt tragisk och onödigt.

(Min kusin som är grävmaskinist och just nu gräver för ny cykelväg vet hur många kameror, som täcker alla vinklar och vrår, täcker "döda vinklar" som sitter vid förarplatser och hur bra koll man måste ha på dem.)

Antingen medveten smitning, eller så märkte chauffören inte att hen körde över en cyklist. Vet inte vad som är värst egentligen. :-(

joerch skrev:
-------------------------------------------------------
> Mejlade redaktören på tidningen nu.

Gött. Kanske de har ballar nog att grilla kommungubbarna.

Lite olustig undertoni aftonbladet om att lastbilen körde mot grönt och då underförstått att cyklisten körde mot rött fast de kan ha haft grönt båda två :(

Känner inte till platsen, vad är det som gör att korsningen känns extra farlig?

Högersvängande trafik har grönt samtidigt som gående och cyklisterna har grönt. Grön för cyklister syns knappt när man i bil/lastbil svänger höger. Är det ingen gående som tryckte på knappen visas röd gubbe som syns lite tydligare p.g.a. större ljus. Bilisterna tror att cyklister åker mot rött.

Värre blir det i mörkret. Då är det minst varannan bilist som missar cyklister/gående här. Samtidigt är det extra olyckligt, att grönt för gående är lite fördröjd mot grön för bilisterna som svänger höger. Bilisterna har ju redan accelererad när det blir grön för gående.

Fick svar från redaktören. Det är tydligen en annan person som hörde av sig också och påtalade precis det jag skrev. Personen hade också pratat med kommunen om problemet. Nu blev jag förbannad på riktigt.
Tidningen ska evtl. ta upp det när de vet mer om vad som hände.

Norrtälje kommun är inte direkt känd för att göra livet lätt för vare sig cyklister eller fotgängare utanför stadskärnan. Tragiskt att det ska behöva gå åt folk.

Troligtvis så är den drabbade en gammal bekant till mig, vi gick i samma skola och lirade lite fotboll. osäkra uppgifter som trillar in på facebook och sms.

Lokalblaskan brukar inte vara rädd för lokalpolitikerna så om det finns lite att gå på kanske det blir ett drev...

DT skrev:
> "Lastbilen avvek från platsen"....

Inte självklart att man känner av det med en lastbil på många många ton. Dom utstickande reflexerna som brukar sitta i hjulen är för att se att hjulen snurrar då det inte är säkert att det märks innan det är försent annars.

Det ser ut som en helt vanlig korsning med cykel- och gångbanor vid sidorna. Där är det normalt grönt för alla som färdas i samma riktning. Det brukar vara 50/50 att högersvängande fordon på vägen kollar om det kommer någon på cykelbanan och lämnar företräde för dessa. Tragiskt att liv skall behöva spillas.

I den typen av korsning tycker jag det vore en givne åtgärd att på nationell nivå ändra så att det lyser grön cyklist även på andra sidan gatan så att svängande bilar ser detta. Det är inte bara en gång man varit med om att en bilist pekar på den röda gubben på andra sidan och viftar argt, trots att man har grönt ljus för cykel. Känns livsfarligt i vissa korsningar med högersväng. :(

Adam K skrev:
> Nu har jag mejlat tidningen och förhoppningsvis
> ökat trycket på att de ska rapportera om
> kommunens medverkan.

Tack!

Fick just ett mejl från redaktören. Tidningen går vidare med detta.

Stumpy, det ser ut som en vanlig korsning men korsningen känns väldigt osäker som cyklist/gående och jag försöker undvika den.

[edit]Ska träffa reportern under eftermiddagen vid korsningen.

Senast ändrad:
Olyckan låter som en klassisk Stockholms-högersvängar-dödsolycka :(
Med tillkommande smitning :((
Borde inte behöva inträffa i mindre städer.

Westman skrev:
> I den typen av korsning tycker jag det vore en
> givne åtgärd att på nationell nivå ändra så
> att det lyser grön cyklist även på andra sidan
> gatan så att svängande bilar ser detta. Det är
> inte bara en gång man varit med om att en bilist
> pekar på den röda gubben på andra sidan och
> viftar argt, trots att man har grönt ljus för
> cykel. Känns livsfarligt i vissa korsningar med
> högersväng. :(

Därutöver finns det inget som talar emot att det blir samtidigt grönt för gående. Då pekas inte på den röda gubben heller.

Och varför ska det blir grön för cyklister några sekunder innan det blir grön för gående?

Westman skrev:
> cykel.

...eller att det blir grön gubbe automatiskt när cykeltrafiken får grönt även om ingen tryckt för gångöverfart. Det finns inget vettigt skäl som jag kan komma på för att det ska vara olika grönt/rött för gående och cykel på samma passage (eller, ja, de parallella passagerna omedelbart bredvid varandra).

Eftersom det är såpass många incidenter med högersvängande fordon, ser jag knappt att det går att ha grönt för högersvängande samtidigt som gång/cykelpassagerna har grönt.
Dessvärre finns ju också många obevakade passager på detta sätt.

Det underlättas inte av sådana här hårklyverier http://www.cyklistbloggen.se/2015/08/vad-ar-skillnaden-pa-vaja-och-ge-tillfalle-att-passera/

Westman skrev:
> cykel. Känns livsfarligt i vissa korsningar med
> högersväng. :(

+9000

TBy skrev:
> ...eller att det blir grön gubbe automatiskt när
> cykeltrafiken får grönt även om ingen tryckt
> för gångöverfart. Det finns inget vettigt skäl
> som jag kan komma på för att det ska vara olika
> grönt/rött för gående och cykel på samma
> passage (eller, ja, de parallella passagerna
> omedelbart bredvid varandra).

Jag gissar att intervallerna är olika långa för cyklistgrönt och gågrönt (längre intervaller för gående så att även långsamtgående hinner över).

Därmed inte sagt att det skulle vara en dålig idé, jag har varit nära att bli påkörd flera gånger av bilister som (inte helt orimligt) inte förväntar sig att det ska komma någon "mot rött" vilket är det enda de ser. Påpekade detta för kommunen för korsningen vid Ulvsundavägen ett par gånger för ett par år sen och de satte efter ett tag upp cykellysen så att bilisterna också hade en chans att se dessa. (Ingen aning om det fanns en koppling till mina klagomål dock.)

nisseson skrev:

>
> Jag gissar att intervallerna är olika långa för
> cyklistgrönt och gågrönt (längre intervaller
> för gående så att även långsamtgående hinner
> över).
>

Tyvärr är det tvärt om. Som jag skrev tidigare:

"Och varför ska det blir grön för cyklister några sekunder innan det blir grön för gående?"

Det blir grönt för cyklisterna ca 5 sek. innan det blir grön för gående.

Senast ändrad:
Vi får väl starta en kampanj där man som cyklist alltid trycker på både cykel- och gång-knappen när man ska över. För att undvika olyckor och uppmärksamma berörda myndigheter på det orimliga i att grönt ljus för cykelöverfarten inte syns på andra sidan.

Westman skrev:
> Vi får väl starta en kampanj där man som
> cyklist alltid trycker på både cykel- och
> gång-knappen när man ska över. För att undvika
> olyckor och uppmärksamma berörda myndigheter på
> det orimliga i att grönt ljus för
> cykelöverfarten inte syns på andra sidan.

Röd eller grön gubbe, röd eller grön cykel, ska det verkligen avgöra om bilar får köra ihjäl (eller ens hota) oskyddade trafikanter???

Nej, det är ju en orimlig slutsats av regelverkets tolkning. Men det handlar väl om att minimera antalet incidenter. Tar du bort grön gubbe skulle nog ännu fler såna här olyckor hända.

Förgrönt för cyklister på samtliga ljusreglerade passager där banan ligger invid körbana är enda säkra lösningen som kan uppbringas. Spelar ingen roll med varningskyltar med målad cykel och högerpil heller (har en sådan passage på min dagliga pendeltur, nära påkörning mer än en gång, bra sikt för motorfordon på körbanan är det, så där ligger inte problemet, antagligen kom skylten upp för att fler blivit sånär eller reellt påkörda där).

Större lysen, både för cykel och för fotgängare, så att bilisten lättare kan se. Den där lilla gröna lampan är ju löjligt liten! Gärna kompletteras av rörliga dioder som "roterar" runt det fasta gröna.

Allt för att öka uppmärksamheten hos bilisten.

Aliide skrev:
> Förgrönt för cyklister på samtliga
> ljusreglerade passager där banan ligger invid
> körbana är enda säkra lösningen som kan
> uppbringas. Spelar ingen roll med varningskyltar
> med målad cykel och högerpil heller (har en
> sådan passage på min dagliga pendeltur, nära
> påkörning mer än en gång, bra sikt för
> motorfordon på körbanan är det, så där ligger
> inte problemet, antagligen kom skylten upp för
> att fler blivit sånär eller reellt påkörda
> där).

Håller absolut med om att det vore bättre om det slår om till grönt för cyklister/gående innan det blir grönt för högersvängande bilar. Ännu bättre vore kanske att skippa ljusregleringen helt i många korsningar.
Däremot håller jag inte med om att bilar och speciellt inte lastbilar skulle ha bra sikt snett bakåt höger från förarplats. Om man tror det som cyklist lever man farligt.

Lingon skrev:
> Aliide skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Förgrönt för cyklister på samtliga
> > ljusreglerade passager där banan ligger invid
> > körbana är enda säkra lösningen som kan
> > uppbringas. Spelar ingen roll med
> varningskyltar
> > med målad cykel och högerpil heller (har en
> > sådan passage på min dagliga pendeltur, nära
> > påkörning mer än en gång, bra sikt för
> > motorfordon på körbanan är det, så där
> ligger
> > inte problemet, antagligen kom skylten upp för
> > att fler blivit sånär eller reellt påkörda
> > där).
>
>
> Håller absolut med om att det vore bättre om det
> slår om till grönt för cyklister/gående innan
> det blir grönt för högersvängande bilar. Ännu
> bättre vore kanske att skippa ljusregleringen
> helt i många korsningar.
> Däremot håller jag inte med om att bilar och
> speciellt inte lastbilar skulle ha bra sikt snett
> bakåt höger från förarplats. Om man tror det
> som cyklist lever man farligt.

Är ju inte grönt för bara högersvängande utan för hela körbanan, ibland hittar ju inte svängande körriktningsspaken heller, tvåfilig körbana där den högra är såväl framåt som högersväng och man har ingen aning om fordonet som har fått grönt kommer svänga el fortsätta fram.

Förgrönt 30 sek före körbanan och inte pyttesmå lysen för cykel (som endast cyklister ser), dessutom bör även Herrgårman-lyset lysa grönt när cykellampan och lysena på körbanan är på grönt så kanske folk börjar fatta att man inte kör mot rött... (gånglyset större och mer iögonfallande).

Tråkigt, jag mailade trafikkontoret och la fram Westmans förslag, maila er kommun!

Dessutom, om det finns någon som jobbar på Volvo lastvagnar så kan ni ju göra er plikt och föreslå ett system som märker utvändig påverkan vid acceleration och under viss hastighet som aktiverar ett nödstopp. Det finns väldigt smarta system som skyddar de i bilen så det kan ju inte vara så svårt att fixa. Volvo-varumärket ska ju förknippas med säkerhet, även lastvagnar antar jag.

Volvo och Scania var inte så intresserade av att EU fick ny och förbättrad lastbilsdesign. De lyckades skjuta upp det införandet med tio år.

Miss Lycka skrev:
> Volvo och Scania var inte så intresserade av att
> EU fick ny och förbättrad lastbilsdesign. De
> lyckades skjuta upp det införandet med tio år.

Näe, så skulle väl aldrig ett svenskt bolag göra!

Hade ett möte med NT's reportern idag vid olycksplatsen. Känns inte att hon är av den vassaste sorten. Hon hade inte fått tag i någon på kommunens gatuavdelning än. For se om hon får till någonting bra.

Jag ska även kontakta kommunen de närmaste dagarna.

Jag tycker att Aliide's förslag är bra men det duger nog med mycket mindre än 30 sek förgrönt också.

Senast ändrad:
Nu har tidningen skrivit en artikel:

http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.3167558-olyckskorsning-far-skarp-kritik

Kanske en bra början?

Anmärkningsvärd är även två citat i en intervju med Johan Strandroth, trafiksäkerhetsanalytiker på Trafikverket som finns endast i papperstidningen:

"vi har inte funnit ett bra sätt att ta hand om cyklisterna..."
"För att få en mer cykelvänlig infrastruktur vet vi ungefär vilka åtgärder som krävs."

Det betyder väl inte mycket mer än: Vi har ingen aning!

Hur lyfter man diskussionen på ett nationellt nivå nu? Idéer?

Tack och bra jobbat.
Jodå, de vet, yttrandet betyder: Vi har ännu inte kommit på hur vi ska få cyklisterna att sluta cykla för vi tänker aldrig prioritera dem framför bilarna.
Att trafikverket sköter cykelinfra nationellt är som att låta räven skydda hönsgården, de är uppfödda som bilist-organisation.

Miss Lycka skrev:
> Volvo och Scania var inte så intresserade av att
> EU fick ny och förbättrad lastbilsdesign. De
> lyckades skjuta upp det införandet med tio år.

Vilken ny och förbättrad lastbilsdesign handlade det om?

Varför skriver de "Det är oklart om cyklisten stod stilla med sin cykel eller befann sig på övergångsstället när olycklan inträffade."? Det är en ljusreglerad cykelpassage så han befann sig nog inte på övergångstället.

Tråkigt när sådant här händer och med all respekt för den omkomna, så har även vi cyklister ett egenansvar. Man kan inte helt sonika hävda sin rätt och förutsätta att man är synlig. Vill minnas att det länkades till en del filmer på youtube som Norska trafikverket hade gjort för att visa hur osynliga vi cyklister är i samband med tung lastbilstrafik.

Jag låter alltid tung trafik gå före i korsningar. Det gäller att vara observant. Det kan ju vara så i detta fallet att lastbilschauffören inte signalerat att han skall svänga höger (men det är förstås bara spekulation från min sida).

En annan lösning som jag sett blir vanligare, är att stopplinjen är flyttad bakåt några meter och att utrymmet fram till trafiksignalen är dedikerat till cyklister. Det tycker jag är en utmärkt lösning.

Aliide skrev:
> Finns ju aldrig stopplinjer från det hållet,
> sockerbitar.

Såhär alltså:

Wve031GrtoH48NZy8pcU.jpg.jpg

Jeppe, det är en GC-väg separerad från bilvägen där, men med utfart i korsningen hela vägen ute i hörnet så man är i princip i döda vinkeln redan när man står o väntar på grönt där.
Norrtälje kommun anser nog att avstånden är för stora för att folk ska cykla så de bygger ingen cykelinfra, annat än när den kan vara del av gånginfran. Alternativt så har de hillbilly-innställningen att man slutar cykla när man fyller moppe/epa/bil-körkort.

Adam K skrev:
> Jeppe, det är en GC-väg separerad från
> bilvägen där, men med utfart i korsningen hela
> vägen ute i hörnet så man är i princip i döda
> vinkeln redan när man står o väntar på grönt
> där.

Ja, precis. Det är så jag uppfattat situationen. Hade korsningen sett ut som på bilden, så hade olyckan aldrig inträffat. Men tyvärr så saknas tydligen engagemanget i kommunerna att faktiskt göra förändringar i trafiken. Det som jag tycker är djupt tragiskt är att lite färg i gatan hade kunnat göra att olyckan undvikits.

Tillbaka
Topp