Unik Sandman Hoggar Ti stulen !

Hej! Reglaget är väl lätt att ändra på. Så olikt sitter det ju inte.. hur ser du att det är andra däck? Samma fabrikat är det ju iaf 45 NRTH

Ska kolla om jag har bättre upplösta bilder...

tyckte den röda delen av däckloggan saknades på din bild, men det är ju från andra sidan. däck kan ju bytas utan att det är konstigt, men tjyvar backar nog för kostnaden i fallet 45nrth och köper något billigare.

hoppas det ändå är din hoj och att du kan få tillbaka den. köpa tillbaka är väl mer sannolikt scenario.

kais01 sa:
tyckte den röda delen av däckloggan saknades på din bild, men det är ju från andra sidan. däck kan ju bytas utan att det är konstigt, men tjyvar backar nog för kostnaden i fallet 45nrth och köper något billigare.

hoppas det ändå är din hoj och att du kan få tillbaka den. köpa tillbaka är väl mer sannolikt scenario.
Varför köpa tillbaka? Kan TS visa att det är hans cykel (med ramnumret, kvitto, bilder, etc) är väl saken biff.
Godtro-begreppet försvann väl för ~10 år sedan, eller har jag missat nåt?

Om den förhoppningsvis kommer tillrätta så tillfaller den försäkringsbolaget och jag kommer isf få frågan att köpa tillbaka den. (Så var fallet med förra cykeln som stals och hittades av farbror blå hos en av deras ”kunder”)

Vet inte hur god tris förvärv funkar i andra, tredje led osv. Rimligtvis en gång stöldgods, alltid stöldgods...?

Spännande. Såg också den där cykeln i centrala Uppsala häromdagen (bakom Max, i gränden) - hajade till eftersom jag gillar titancyklar. Kände tyvärr inte till att den var stulen och att det fanns en tråd om det. Håller ögonen öppna. Var sitter ramnumret?

Shrue sa:
Kul att pendla på smala cliplesspedaler med vanliga skor!
Jag tvivlar på att det där är nån som pendlar. Högst troligen nån som vill visa vilken cool cykel han har och cruisa fram i stan. Har troligen inte heller nåt hederligt jobb att pendla till. Parkeringen inne i gränden bakom Max (ökänt tillhåll för knarkaffärer) tyder väl också på nåt...

En gång stöldgods, alltid stöldgods. Om den inte varit inne en vända som beslag och sedan blivit såld med anledning av saknad anspråkstagare. Men iom att cykeln i detta fall är så pass unik så har jag svårt att tro att man skulle misslyckas med att hitta ägaren om cykeln togs som beslag.

epicbrain sa:
Om den förhoppningsvis kommer tillrätta så tillfaller den försäkringsbolaget och jag kommer isf få frågan att köpa tillbaka den. (Så var fallet med förra cykeln som stals och hittades av farbror blå hos en av deras ”kunder”)

Vet inte hur god tris förvärv funkar i andra, tredje led osv. Rimligtvis en gång stöldgods, alltid stöldgods...?

epicbrain sa:

jo det blir krångligt att utröna vad som hänt de här tre åren, den kan t o m ha passerat en cykelhandlare och en köpare på vägen ha ett legitimt kvitto där. att köpa den från försäkringsbolaget lär inte vara någon bra affär. återstår att köpa den för en rimligare peng av nuvarande brukare och inte låtsas om att det är en stövel, hur mycket det än tar emot.

Med lite fantasi så kan det tom. vara samma flaskhållare på båda cyklarna.
TYDU6rY.jpg

4Q8dZRW.jpg

Visst kanske det teoretiskt kan vara en legitim ägare, typ köpt köpt av polisen. Men det är ju fruktansvär osannolikt. "Keep an open mind but not so open that your brain pours out". Skulle inte tycka det var omoraliskt att sno tillbaks den.

inte jag heller egentligen, men ändå tar det emot. man bör vara förfaren med uppbrytning av lås. och åtm biltemalåset kan behöva batterivinkelslip, svårt att göra diskret.

så ett känsligare ärende än vad det först kan verka. har man blottat sig och inte får ta över den är det svårt att sedan ta den. bättre då att köpa så att man ändå på något sätt är överens.

det bästa är om nuvarande brukare för allt i världen vill undvika kontakt med polisen, då kan den heta cykeln överlämnas fortare än man tror.

Varför inte bara börja med ett snack med polisen och/eller försäkringsbolaget?

Med 99.9% är det ju rätt hoj, då är det väl bara att höra med inblandade hur de tycker man ska agera. Har TS redan fått försäkringspengar handlar det ju mer om att rätt ska vara rätt. Att stjäla tillbaka den löser ju ingenting.

Hade inte själv stulit tillbaks den om den var min. Vanliga människor har ju en spärr mot att sno grejer även då det känns moraliskt försvarbart och det är ju olustigt då det är olagligt. Bäst om polisen kunde lösa det. Hade varit skönt om tjuv eller den som köpt en uppenbart stulen cykel fick npgon form av straff för en gångs skull. Är så ruttet att vi har ett samhälle där man knappt vågar äga dyra cyklar och guldsmeder kan inte ha butiker pga rånrisken.

Den troligaste intressenten är väl försäkringsbolaget, tyvärr har de ganska begränsade resurser att stödja ett återtag av stöldgodset. Har man turen att bo i en del av landet där det inte skjuts på gatorna kanske polismakten har resurser att hjälpa till men jag skulle inte hålla andan.

Ringde själv i ett liknande ärende när utrustning från en bil jag fått stulen dök upp på blocket, polisen hade inga resurser att skicka någon att bistå med handräckning. Då jag bedömde att det fanns en god chans att prylarna skulle säljas och chansen till att träffa förövaren skulle försvinna, så svarade jag på annonsen och stämde träff.

Jag dök upp med bruksanvisningar och kvitton i fickan och när det blev dags att prata betalning så frågade jag rakt ut vart han fått tag på grejerna, när det gick upp för honom att det var mina grejer så drog han en vals om någon polare osv osv, jag tog mina grejer under armen och gick. Säljaren fick fortsätta att ha en intressant diskussion med sin sambo som inte direkt var lika road av hans val av umgänge eller att han använde hennes lägenhet som hälarcentral.

Förmodligen så många fel som man kan göra, men adrenalinet av att se någon som var mitt säljas av tjuven eller hälaren gjorde att jag inte passivt kunde låta det vara på samma sätt som polisen var villiga att göra.

Hade det varit min cykel så hade jag nog stått där med vinkelslipen och väntat på pajasen och sen beroende på vilka svar jag fåt så hade jag agerat på egen hand eller ringt upp polisen där och då, tar inget ansvar för den juridiska riktigheten i ett sånt agerande men har alldeles för sydländsk blod själv för att släppa ett sånt läge.

Hur som helst önskar jag dig all lycka i att bärga hem cykeln hur du än väljer att göra.

men det vet ju inte nuvarande brukare. har den andra skäl att vara rädd för polisen kan vederbörande vara rätt medgörlig. men räkna med en historia om ägarskap som kan verka legitim, och att det kan bli aktuellt att smörja ekonomiskt.

kais01 sa:
men det vet ju inte nuvarande brukare. har den andra skäl att vara rädd för polisen kan vederbörande vara rätt medgörlig. men räkna med en historia om ägarskap som kan verka legitim, och att det kan bli aktuellt att smörja ekonomiskt.

...eller smörj. Jo, en bekant gjorde så efter att ha kollat serienumret på bilstereon som var till salu, det råkade stämma med den som stals ur hans lillebrors A-traktor veckan innan. Det kom aldrig nån anmälan om misshandel...

Tycker faktiskt att jag känner igen toppbrickan på styrlagret och. (den är lånad från en av mina andra cyklar, en Fuji CX)

Min första poliskontakt var sval. Har ringt in idag och de har fått adress där den sågs och kontaktuppgifter..
Polisen tycker dock att spåret är lite svalt och vill gärna ha ramnummer och en färsk observation!

Får se om de kommer göra något annars får jag avvakta ev nya iakttagelser från JojjeM

Och håller tummarna! :-)

Med tanke på skjutningar, sprängningar, ungdomsgäng som sätter skräck i stan, osv, så är nog Uppsalapolisens resurser ganska uppbokade på annat. Tyvärr.

ooms sa:
Med tanke på skjutningar, sprängningar, ungdomsgäng som sätter skräck i stan, osv, så är nog Uppsalapolisens resurser ganska uppbokade på annat. Tyvärr.

ooms sa:
...
Har troligen inte heller nåt hederligt jobb att pendla till. Parkeringen inne i gränden bakom Max (ökänt tillhåll för knarkaffärer) tyder väl också på nåt...

Uppsala som det beskrivs av dig verkar vara ett mysigt ställe... Eller inte.
Inte samma Uppsala som jag upplevt de gånger jag varit där.

Med tanke på var cykeln har setts så kan det kanske finnas ett samband med den övriga brottsligheten du nämner.
Cykeln kanske snart dyker upp i samband med urstädning av lägenhet i samband med att brukaren flyttar till ett mer eller mindre instängt ställe?

Eller så är det bara en helt vanlig snubbe som köpt cykeln billigt på polisens auktion?
Det intressanta med det är en story som utspelade sig i början av denna vinter när jag var på Bussgods och hämtade ut en blå och fin Surly ICT som jag köpt. Där var en chaufför som berättade att hans kompis köpt en lik cykel som den jag packade upp... fast i titan.
Chaufförens första fråga när han såg min cykel var om den var gjord i titan. Nä... Stål, sa jag. Sedan berättade han om sin kompis och om hur denne brukade köpa massor av grejer på polisens auktion. Bland annat brukade han köpa mängder av cyklar. En gång hade han köpt en fatbike i titan till ett jättebra pris enligt denna chaufför.
Intressant... Man kanske ska börja att hålla koll på dessa auktioner, sa jag. Sedan tog chauffören fram sin telefon och visade massa gammcyklar, aluminiumfälgar till bilar, verktyg, maskiner, mm. som för tillfället fanns på denna auktion. Spännande sa jag... och tänkte inte mer på det när jag skyndade mig hem för att fixa min ICT så att jag skulle kunna ta en provtur på den.
Nu i efterhand kan jag tycka att jag borde fördjupat mig mer i hans titanfatbike-story. Kanske tagit hans namn och bett honom skicka bilder på det påstådda fyndet? Kanske kunde han säga var cykeln fanns? Men just då var jag mest intresserad av den fatbike som jag höll på att packa upp och montera av framhjulet på för att kunna få in den bak i min bil.

Hej!

Intressant! Men känns ju väldigt konstigt om Polisen misslyckas med att para ihop denna cykel stöldgods med anmälan. Unik. Ramnummer 000079. Men det kan ju vara bortslipat?! Hur som helst. Lär väl inte finnas många Sandman att välja på bland polisanmälningarna?!

Kanske inte ens titan Fatbikes i Sverige? (För 3 år sen)!

Detta blir mer och mer intressant

Lars.E sa:
ooms sa:

ooms sa:
...
Har troligen inte heller nåt hederligt jobb att pendla till. Parkeringen inne i gränden bakom Max (ökänt tillhåll för knarkaffärer) tyder väl också på nåt...

Nu blir det lite OT, men har du varit här de senaste 2-3 åren? Det är efter 2015 som det har gått rejält utför, framförallt med tryggheten på stan pga ungdomsgängen som förföljer och trakasserar tjejer/kvinnor och ägnar sig åt annat. Polisen har lyckats städa upp en del det senaste året, men mycket jobb återstår. SVT lade sin debatt om brott och straff förra veckan i just Uppsala: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/u...-agendan-nar-opinion-live-kommer-till-uppsala

ooms sa:
Lars.E sa:
ooms sa:

ooms sa:
...

Nu blir det lite OT, men har du varit här de senaste 2-3 åren? Det är efter 2015 som det har gått rejält utför, framförallt med tryggheten på stan pga ungdomsgängen som förföljer och trakasserar tjejer/kvinnor och ägnar sig åt annat. Polisen har lyckats städa upp en del det senaste året, men mycket jobb återstår. SVT lade sin debatt om brott och straff förra veckan i just Uppsala: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/u...-agendan-nar-opinion-live-kommer-till-uppsala

Jag har inte varit där sedan slutet på förra sommaren.
Missade allt farligt på de ca: 4 timmar jag var där då.
Jag blev varken trackaserad, förföljd eller erbjuden knark än fast jag gjorde allt för att se inbjudande ut. Har aldrig sett något stök tidigare jag varit där heller. Turligt nog har jag inte varit där sena kvällar och nätter senaste åren.

epicbrain sa:
Hej!

Intressant! Men känns ju väldigt konstigt om Polisen misslyckas med att para ihop denna cykel stöldgods med anmälan. Unik. Ramnummer 000079. Men det kan ju vara bortslipat?! Hur som helst. Lär väl inte finnas många Sandman att välja på bland polisanmälningarna?!

Kanske inte ens titan Fatbikes i Sverige? (För 3 år sen)!

Detta blir mer och mer intressant

Å andra sidan stärktes inte mitt förtroende för chaufförens cykelkunnande när han visade de gammcyklar han tyckte att jag skulle lägga bud på.
Jag träffade honom runt årsskiftet och fick uppfattningen att hans vän köp sin cykel ca: 1 år innan.
Sedan stärktes inte mitt förtoende för att cykeln i storyn ens var en fatbike när han sa att den vägde 10 kg.
Han hade inte stenkoll på på cyklar om man uttrycker sig snällt.

Jo verkar ju finnas riktigt stökiga områden i Uppsala. Har hängt en hel del i staden men inte senaste 5-6 åren alls... och jag har nog mest varit i lugnare kvarter..

Cykeln gick att bygga runt 10,5 kg men då med leftygaffel och 29 tumshjul

Som den stod när den stals ca 13,5 kg

/mr Sandman :-)

Uppsala är en no go-zon där bilarna står i brand, tjejerna håller sig inomhus och buset åker omkring på stulna titanfetingar.

/Johan

JojjeM sa:
Uppsala är en no go-zon där bilarna står i brand, tjejerna håller sig inomhus och buset åker omkring på stulna titanfetingar.

/Johan

Det var bättre på Pelle Svanslös tid. Vore roligt om cykeln kom tillbaka och det gick att få loss den från försäkringsbolaget. Lite nyfiket fundersamt undrar man ju om man kan använda deras egen taktik med åldersavdrag och säga att enligt gängse normer med åldrsavdrag kan man inte betala nånting men skall ändå ha tillbaka den. :)

Min racer stals för 1,5 år sen (Östersund är inte heller befriat som sagt) men hojjen kom till rätta mycket tack vara en kompis som är polis som var med när de hittade den hos en ”kund”... ca halvåret senare

Efter mycket om och men fick jag komma till försäkringsbolaget och titta på den för att ev köpa tillbaka. Första budet var samma belopp som jag fått ut. Jag hävdade åldersavdrag och pekade på några repor som jag inte kände igen. (Byte styre mm) slutade med att de drog av ca 4000. Så det tyckte jag var fair.

Hasse#7 sa:
JojjeM sa:

/Johan

Det var bättre på Pelle Svanslös tid. Vore roligt om cykeln kom tillbaka och det gick att få loss den från försäkringsbolaget. Lite nyfiket fundersamt undrar man ju om man kan använda deras egen taktik med åldersavdrag och säga att enligt gängse normer med åldrsavdrag kan man inte betala nånting men skall ändå ha tillbaka den. :)

Pelle hade ett jävla sjå med Måns och Bill och Bull. De skulle både tjafsa, nasa fulfisk och trakassera Maja hela jävla tiden.

Atlas skrev:

Pelle hade ett jävla sjå med Måns och Bill och Bull. De skulle både tjafsa, nasa fulfisk och trakassera Maja hela jävla tiden.

Alltid samma alltså. Skitbra sa Bill, brakskit sa Bull.

Var tvungen att svänga förbi Påvel snickares gränd och där står den låst framför mina ögon i skrivande stund. Vet inte var ramnr sitter, men fick lite bilder iaf.

Bilagor

• IMG_20180509_155247.jpg
    IMG_20180509_155247.jpg
    217.3 KB · Besök: 148
  • IMG_20180509_155216.jpg
    IMG_20180509_155216.jpg
    205.5 KB · Besök: 171
  • IMG_20180509_155253.jpg
    IMG_20180509_155253.jpg
    204.2 KB · Besök: 180
  • IMG_20180509_155300.jpg
    IMG_20180509_155300.jpg
    318.3 KB · Besök: 210
PLJ1982 sa:
Var tvungen att svänga förbi Påvel snickares gränd och där står den låst framför mina ögon i skrivande stund. Vet inte var ramnr sitter, men fick lite bilder iaf.

Meh! Du har ju fotograferat den från fel håll!

Ramnummret sitter säkerligen under vevlagret.

Senast ändrad:
Hej!

Det där måste vara min. styrlager topp-brickan är den från min Fuji till 99,9%.
Ramnummer är under vevlagret stämplad. syns inte på bilderna men man kan nästa se att det är slipat i metallen där?!

Av bilderna och gatuvy bilder på eniro ser det ut som Påvel Snickares gränd 5 typ. Allstå inte långt ifrån Bibblans cykel..

Jag sitter i luren med Polisen nu, Får se om de kan släppa vad de håller på med nu och åka dit och skipa rättvisa!

Återkommer!

TACK PLJ1982!

Polisen vill fortfarande se ramnumret! Suck...
Har någon möjlighet att få en bild på ramnumret?
Ska försöka få tag på nån utanför denna tråd som kan dra dit och kika nu annars!

Tillbaka
Topp