Unmapping Sweden 2025

Unmapping Sweden 2025
Jag kommer åka upp 8:e med flyg och bor på Scandic, tåget blev för omständigt pga banarbeten.
Hur reser/bor ni andra? Skulle vara trevligt att kanske ta nån lunch eller middag innan start. Hoppas att träning och val av prylar, däck etc. flyter på för er som ska cykla.
Jag kommer också 8:e men med cykel från Finland. Jag bor på STF Malmfältens Folkhögskola. Lunch eller middag är bra idee

Unmapping Sweden 2025
Yes det blir SPD då, men besparar mig kostnaden att köra wattpedal också. Tittade knappt på watten ändå på Sverigetempot, och kan inte tänka mig att det skulle skilja här.
Säg till om du behöver SPD-pedaler om du inte redan hunnit skaffa. Har ett par i garderoben som bara skräpar då jag bara har en cykel och skaffat nya kraftpedaler till den.

Unmapping Sweden 2025
Råkade passera denna klassiker idag:
IMG_1842.webp

Unmapping Sweden 2025
Jag kommer åka upp 8:e med flyg och bor på Scandic, tåget blev för omständigt pga banarbeten.
Hur reser/bor ni andra? Skulle vara trevligt att kanske ta nån lunch eller middag innan start. Hoppas att träning och val av prylar, däck etc. flyter på för er som ska cykla.
Jag trillar in den 9:e och bor även jag på Scandic. Jag hänger gärna med och käkar en bit :)

Unmapping Sweden 2025
Jag var i Kiruna med omnejd förra veckan och passade på att spana in vägnätet. Bilder tagna norr (68,8 km från Kiruna) respektive söder (77,5 km från Kiruna) om inlandsvägen.

Med lite tur anser de inte att de behöver hyvla vägarna i allt för stor utsträckning. Jag hamnade bakom väghyveln en bit innan Viikusjärvi och kan konstatera att de hyvlar betydligt djupare än vad de gör i Dalarna... Men mot Viikusjärvi ska vi ändå inte så det var säkert ett lokalt fenomen. :P

Jag utgår dessutom ifrån att Peter har arrangerat så att det blir hårda vägar, medvind och solsken även då det är lerigt, blåser mot och regnar.

68,8 km.
PXL_20250611_150302424.webp

77,5 km:
PXL_20250611_151828901.webp

Vi ses!

Unmapping Sweden 2025
Har nu kommit till stadiet då man ojar sig och nojar sig - vilka packar med sig ett extra däck?
Härligt, då är vi åtminstone två! Jag kommer inte ta med något extra, men tar med sytillbehör (whipping-tråd och grövre nål som normalt används för att splitsa rep) ifall det vill sig illa, med förhoppning om att en slang och lite sykunskap ska rädda skinnet på mig.

Unmapping Sweden 2025
Så här på 200 mils avstånd har man ändå lite FOMO, men även om jag hade varit i form hade det inte funkat jobb- och familjemässigt.

Får nöja mig med att kolla prickar och heja på virtuellt. Hoppas ni alla får en underbar och minnesvärd resa genom landet

Unmapping Sweden 2025
Jag flyger upp med 13:20 kärran från Arlanda på onsdag, just nu (ej jinx) så ser vädret lovande ut. Fortfarande en del småplock kvar att fixa.

Nu vill man mest bara komma igång, vara en sådär 48 timmar in och känna att det mesta stämmer.

Unmapping Sweden 2025
Jag flyger upp med 13:20 kärran från Arlanda på onsdag, just nu (ej jinx) så ser vädret lovande ut. Fortfarande en del småplock kvar att fixa.

Nu vill man mest bara komma igång, vara en sådär 48 timmar in och känna att det mesta stämmer.
Då är vi (minst) 3 deltagare ombord 👍

Jag blev klar med alla förberedelser i förmiddags vilket känns oroväckande lugnt. Har aldrig förut gjort något liknande utan att ha fixat och donat till sista stund 😅

Unmapping Sweden 2025
Klart avundsjuk på ert äventyr. Länka gärna om någon av er tänker dokumentera så man kan följa er under turen. Eller ännu bättre, direkt här i tråden :)

Lycka till!
Jag kommer att uppdatera längs vägen på min Insta: guskirkal

Kommer säkert nån halvbitter utläggning här i tråden också tids nog… 😅

Unmapping Sweden 2025
Jag minns fortfarande (hur kan man glömma) när en grupp medelålders herrar på ST2021 rullade in på rastplatsen Pite Älv i hettan och kastade av sig cykelkläderna framför de tyska uppställda husbilarna och rusade ner näck i Älven för svalka någon minut. Sedan lika snabbt upp igen, på med kläder och rulla iväg. Tyskarna undrade nog vad som just hände 😂

Unmapping Sweden 2025
Jag minns fortfarande (hur kan man glömma) när en grupp medelålders herrar på ST2021 rullade in på rastplatsen Pite Älv i hettan och kastade av sig cykelkläderna framför de tyska uppställda husbilarna och rusade ner näck i Älven för svalka någon minut. Sedan lika snabbt upp igen, på med kläder och rulla iväg. Tyskarna undrade nog vad som just hände 😂
Det är så legender skapas – min morfar berättade hur de under en resa genom norra Sverige för många år sedan bevittnade hur en grupp resliga, men pinnsmala varelser klev ut ur skogen och ner i älven för att försvinna i forsen. De var konstigt bleka över torso, överarmar och lår. Armarna var så smala att där knappt funnes utrymme att tatuera ens en blyertspenna, medan låren var grova som öltunnor. Måste ha varit något slags skogsväsen som huserar i den norrländska vildmarken.

Tillbaka
Topp