Uppdaterade Forumregler

Aron

Inventarie
Uppdaterade Forumregler
Vi har uppdaterat våra forumregler.

Det enda nya är att moderatorerna kommer att märka upp, och vid behov slå ihop eller låsa trådar som spårat ut i politiskt tjafs/krig.

I övrigt har vi bara förtydligat (oskrivna) regler som vi alltid haft.

Forumregler

HappyMTB är och skall förbli Sveriges trevligaste cykelforum. Sunt förnuft och vanligt hyfs gäller här liksom i vanliga livet.

HappyMTB är ett forum med högt i tak, men det betyder inte att vi tillåter vad som helst. Bortsett från rena olagligheter så har vi dock ytterst få regler.

Lex Vardagsrum
Vårt forum brukar ofta jämföras med en hemmafest där vi har kul tillsammans. Intresset för cykel är det som binder oss samman men vi diskuterar också +ANNAT. På forumet förutsätts du visa samma respekt för andra människor som du hade gjort på en Happyride, eller hemma i någons vardagsrum.

Vi modererar mycket sparsamt och tycker att vi som läser och skriver själva ska vara såpass mogna som människor att vi kan hålla en vettig nivå.

Personer som missköter sig
Tycker du någon skrivit något som är olämpligt? Börja med att påtala det för den som skrivit, det ska mycket till för att vi ska moderera så länge det inte är olagligheter, trakasserier eller sabotage det rör sig om.

Ibland finns det dock användare som tyvärr inte verkar veta hur man uppför sig i sociala sammanhang. Den sista utvägen för personer som inte begriper normala umgängesregler, dvs ständigt söker bråk och trakasserar andra är att stänga av personen permanent.

Att diskutera politik
Något som vi har märkt blir så infekterat att det förstör den goda stämningen är politiskt tjafs. Ingen hemmafest är kul när det blir vilt slagsmål i köket.

När en tråd spårat ut i politiskt tjafs märker våra moderatorer helt sonika tråden med [Politiskt tjafs], och vid behov kan den även slås ihop eller låsas. Ni får ha vilka politiska åsikter ni vill, men om ni bråkar så mycket att ni förstör festen för övriga så åker ni ut på gatan.

Off-Topic
Off topic-postande är inte förbjudet så länge det inte tar överhanden. Inled ärenderaden med [OT:] så kan de som vill hoppa över tråden.

Smygreklam
Något som inte ses med blida ögon är smygreklam av olika slag, var tydlig med vem du är när du representerar en kommersiell verksamhet och posta inget som kan uppfattas som reklam. Är du tveksam för var gränsen går så kolla med någon av moderatorerna nedan. Annars riskerar du ett stim ytterst upprörda användare och motsatt effekt än den du önskade dig!

Inget köp-och-sälj på forumet
Privatannonser hör hemma på Köp & Sälj och inte i forumet. Punkt.

Versaler i rubriker
Använd inte versaler i rubriker. Happyiter gillar inte när man skriker åt dem.

Senast ändrad:
Uppdaterade Forumregler
Aron skrev:
-------------------------------------------------------
> Versaler i rubriker
> Använd inte versaler i rubriker. Happyiter gillar
> inte när man skriker åt dem.

Undantaget är väl taggen (STULET) som får skrivas i versaler. Happyiter tycker att det är OK att folk skriker om de får sina cyklar stulna.

Det känns bra att ni nu tar tag i det då det blir för mycket tjafs i en tråd!

Uppdaterade Forumregler
H. skrev:
> Kommer ni börja slänga ut folk som bara bidrar
> till dålig stämning också?

Orolig?

Uppdaterade Forumregler
"Vi modererar mycket sparsamt och tycker att vi som läser och skriver själva ska vara såpass mogna som människor att vi kan hålla en vettig nivå."

Det låter lite som en miniversion av drömmen om det liberala, fria, öppna samhället. Att det alltid verkar skita sig då man försöker tillämpa det, kanske man inte skall låta sig nedslås av? Eller så tillämpar man avstängningsprincipen mera konsekvent och skapar ett Vi med gemensamma värderingar och uppförandekoder?

Uppdaterade Forumregler
Stewe skrev:
> Jag tycker att alla användarna ska få kasta ut
> varandra.

Vi kan ha ö-råd en gång per vecka!

Uppdaterade Forumregler
snickarklas skrev:
> Super! Politik är nog viktigt, men i samband med
> cykling blir det bara getskit av allt.

Hästbajs var det väl?

Uppdaterade Forumregler
Crossmax skrev:
> Stewe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tycker att alla användarna ska få kasta
> ut
> > varandra.
>
> Vi kan ha ö-råd en gång per vecka!

Ö-råd? Battle royal!

Uppdaterade Forumregler
Även om vissa på forumet av någon outgrundlig anledning brukar störa sig på det jag skriver, så tycker jag att det är bra med förtydligandet och att "reglerna" är lite mer definierade.

Jag hoppas dock att happy får fortsätta vara en plats där man faktiskt får ha egna åsikter och hålla en diskussion (både cykelrelaterat och OT), så att inte alla trådar blir ett stort jävla SM i rövslickande och circlejerkande, där den som tycker annorlunda stämplas som troll/oseriös/barnunge/idiot.

Uppdaterade Forumregler
Skogling skrev:
> Jag vill att man förbjuder sär skrivningar.

Tjing pax på att förbjuda skogling!

Uppdaterade Forumregler
snickarklas skrev:
> jansson99 skrev:
>
> > Hästbajs var det väl?
>
> Näe, getskit är mer Happyitiskt.

Nä, hästbajs är Happyitiskt, eller get. Men inte getskit.

Lyssna på jansson99, han är happyitisk.

Uppdaterade Forumregler
Fjärdebrunn skrev:
> Roligare med lite skönt godtycklig
> åsiktskontroll.

Att märka upp politiktrådar som tjafs är väl inte åsiktskontroll? Det är jättebra om det hålls i nån sån tråd så att det går att undvika ;-)

Uppdaterade Forumregler
Lulle skrev:
> massa text
....stämplas som
> troll/oseriös/barnunge/idiot.

Idot heter det väl?

Uppdaterade Forumregler
underscore skrev:
> mmm. angiveri. så jävla fräscht.

Ingen tvingar dig att vara kvar här.

Uppdaterade Forumregler
Tycker det är snordåligt med politiktrådarna. Ja, jag behöver inte läsa dom men jag hör hur dom börjat höja rösten i köket, och det stör i hela lägenheten.

Det var godtyckligt beskrivet vilka regler som gäller "om ni bråkar så mycket att ni förstör festen för övriga så åker ni ut på gatan." Innebär det att användare stängs av utan varning eller att tråden stängs? Eller både och?

Om alla här har märkt att det blir "så infekterat att det förstör den goda stämningen" varför då tillåta det!?

Uppdaterade Forumregler
Luktapåblommorna skrev:
> Om alla här har märkt att det blir "så
> infekterat att det förstör den goda stämningen"
> varför då tillåta det!?

För att alternativet påverkar den goda stämningen även det.

---

Hur ser vi på den typ av spam där man uteslutande klistrar in långa haranger av löst sammanhängande svammel som sannolikt inte är författade av avsändaren över huvud taget, och i bästa fall är plagiat? Det vore ett bra pilotfall, tycker jag.

Uppdaterade Forumregler
> Hur ser vi på den typ av spam där man
> uteslutande klistrar in långa haranger av löst
> sammanhängande svammel som sannolikt inte är
> författade av avsändaren över huvud taget, och
> i bästa fall är plagiat? Det vore ett bra
> pilotfall, tycker jag.

Spam som raderas när vi upptäcker det, postarens IP (eller IP-nät när det verkar vettigt) stängs av, kontot tas bort. No questions asked.

Men just den typen av inlägg behöver vi hjälp att hitta, så rapportera dem gärna.

Jag brukar ha koll på hur saker funkar men jag vet inte riktigt vad de har för syfte, de inläggen? Bygga posthistorik för att kunna spamma senare kanske. De är inte så vanliga, men de förekommer helt klart.

Uppdaterade Forumregler
Rattnalle skrev:
> Fjärdebrunn skrev:
> -----
> > Roligare med lite skönt godtycklig
> > åsiktskontroll.
>
> Att märka upp politiktrådar som tjafs är väl
> inte åsiktskontroll? Det är jättebra om det
> hålls i nån sån tråd så att det går att
> undvika ;-)

Det godtyckliga i reglerna ligger ju i att det inte framgår vad som är förbjudet, bara att man vill ha in tips så man kan få en anledning(?) att bråka med aktiva skribenter.

Tycker väl själv att politikertjaffsandet i sig är rätt tråkigt på happy iom att diskussionerna helt saknar nyanser oavsett ämne. Innan löste man ju detta med maxantal OT-trådar på förstasidan. Att förbjuda saker som folk vill prata om, eller banna halva sidan av diskussionen (vilket jag läser reglerna som att man egentligen är ute efter) känns populistiskt och godtyckligt.

Uppdaterade Forumregler
underscore skrev:
> Att förbjuda saker som folk
> vill prata om

Det är inte vad, det är hur.

Uppdaterade Forumregler
Jag kan fortfarande inte se varför ett cyklistcommunity har en skyldighet att erbjuda en mötesplats för folk som vill diskutera, eller snarare ventilera, diverse politiska utkantsåsikter.

Uppdaterade Forumregler
erik h skrev:
> Jag kan fortfarande inte se varför ett
> cyklistcommunity har en skyldighet att erbjuda en
> mötesplats för folk som vill diskutera, eller
> snarare ventilera, diverse politiska
> utkantsåsikter.

+1

Uppdaterade Forumregler
Nej, det är ingen skyldighet. Men att inskränka den för kraftigt innebär ett mindre levande forum.

Det kommer alltid finnas folk som tycker att gränsen är för vid. Tänk bara på de som får sexårsutbrott varje gång en tråd handlar om CX, landsväg eller pendling och inte uteslutande MTB. Helst bara den typ av MTB de själva ägnar sig åt, dessutom.

I andra änden skulle jag gärna vilja kunna publicera pegginggifen på min flicka och underscore.

Uppdaterade Forumregler
Några kommentarer:

@Alla:
Vad gäller oron för "godtycklighet" så är moderatorerna de samma som tidigare och deras sunda förnuft har visat sig fungera väl under många år.

Vi tycker inte att det behövs en massa uppföranderegler. Detta borde vara tydligt nog:
"På forumet förutsätts du visa samma respekt för andra människor som du hade gjort på en Happyride, eller hemma i någons vardagsrum."

Man behöver ju inte en lång radda krångliga regler för hur man ska uppföra sig på tex jobbet - Och vi tycker inte att det ska behövas på Happy heller. Sen vet vi naturligtvis att det finns människor som inte kan (eller vill) förstå innebörden av citatet ovan. Men de behöver en annan typ av stöd än Happy kan erbjuda.

@Underscore:
Vad är det för angiveri du pratar om? Det finns inget sånt i reglerna jag postade.

Senast ändrad:
Uppdaterade Forumregler
erik h skrev:
> Jag kan fortfarande inte se varför ett
> cyklistcommunity har en skyldighet att erbjuda en
> mötesplats för folk som vill diskutera, eller
> snarare ventilera, diverse politiska
> utkantsåsikter.

Jag har också frågat mig detta, en skulle knappast vara välkommen att i en cykelklubb hålla på att agitera, varför här. Det är knappast så att det saknas andra forum för det.

Uppdaterade Forumregler
bojsänke skrev:
> Nej, det är ingen skyldighet. Men att inskränka
> den för kraftigt innebär ett mindre levande
> forum.

Alternativt kommer folk som har cykelrelaterade frågor få vettiga svar istället för en massa 'jag tror..' eller googla då! Samt annat tramsande då 'det levande forumet' kanske gör att många som faktiskt helst pratar cykel söker sig till andra ställen på nätet..

Uppdaterade Forumregler
mattel skrev:
> bojsänke skrev:
> -----
> > Nej, det är ingen skyldighet. Men att
> inskränka
> > den för kraftigt innebär ett mindre levande
> > forum.
>
> Alternativt kommer folk som har cykelrelaterade
> frågor få vettiga svar istället för en massa
> 'jag tror..' eller googla då! Samt annat
> tramsande då 'det levande forumet' kanske gör
> att många som faktiskt helst pratar cykel söker
> sig till andra ställen på nätet..

Det diskuteras ju ändå övervägande cykel här.

Sen kan jag bara tala för mig men jag hade inte hängt här särskilt mycket om det inte var så mycket OT. Då hade jag kikat in när jag hade problem. Som det är nu blir det någon hjälpsam kommentar ibland mellan allt tramsande. Mer än det skulle blivit annars.

Uppdaterade Forumregler
OT är ju en grej, men att driva politiska utkantsåsikter eller andra långt-från-cykling-ämnen är kanske inte givet på ett cykelforum?

Typ undvika klassiska politik, ekonomi och religion..

Uppdaterade Forumregler
Gurra skrev:
> utom cykelpolitik, cykelekonomi och Velominatis
> regler då.. ;)

Jo, men diskussioner om cykelpolitik och att rasister ska få ha någon fri sandlåda här är en jävla skillnad. En sak som får sägas vara positiv är att det bara finns en stor samlingstråd som samlar alla skit nu.

Uppdaterade Forumregler
Lite extra Chili-krydda är inte fel ! Gillar att det finns en liten del OT-ämnen också, med märkliga och annorlunda åsikter och inlägg ! Men då behövs respect för andra åsikter, inga påhopp , dom kan ni moderera bort !

Tillbaka
Topp