Uppgradera bromsarna

Wickman

Medlem
Uppgradera bromsarna
Hej, har en trek fuel ex 8 som jag är toknöjd med men känner att när jag väl skickar på utför så skulle jag vilja ha bättre bett i bromsarna. Har idag shimano m6000, skulle vilja ha rekommendation på bromsar med snarlika broms grepp men 4kolvs ok kanske?

Tycker bromsgreppen är sjukt sköna så.
Mvh

Uppgradera bromsarna
Jag köpte magura mt7 pro, hittade på rea på r2bike, gillar man shimanohandtagen så är dessa snarlika, bra enfingersgrepp, bromsar sjukt hårt med sintrade belägg, jag kör 203/180 skivor, lite kluriga att lufta men när man väl hajjar så är det lätt, ska dock vara rätt ömtåliga handtag som går sönder lätt men det är väldigt många som kör shimano handtag + magura mt7 oken, då ska dom tydligen bli ännu starkare
20220930_202350.jpg

Uppgradera bromsarna
M6120 brukar vara bang for the buck. Väldigt lite praktiskt skillnad mot SLX/XT förutom vikt. Kraften är där så det heter duga.

Annat förslag är att byta till nå andra belägg med mera bit! Shimano standard är inte bäst.

Uppgradera bromsarna
Jag köpte magura mt7 pro, hittade på rea på r2bike, gillar man shimanohandtagen så är dessa snarlika, bra enfingersgrepp, bromsar sjukt hårt med sintrade belägg, jag kör 203/180 skivor, lite kluriga att lufta men när man väl hajjar så är det lätt, ska dock vara rätt ömtåliga handtag som går sönder lätt men det är väldigt många som kör shimano handtag + magura mt7 oken, då ska dom tydligen bli ännu starkare
Visa bilaga 622098
Glappat mellan pad och skiva är dock så litet att det är ett helvete att få det hela att inte skrapa.

Uppgradera bromsarna
Jag tycker själv toolless reach adjust. Sen har de högre nivåerna banjo vid oket. Om man bryr sig om det.
+1 på detta. Sen är jag petig med avståndet och ändrar absolut vid turer då och då. Är grymt nöjd med mina nya M7120, är inte fel heller imo att shimano använder mineralolja.

Senast ändrad:
Uppgradera bromsarna
japp jag har märkt det, man får vara noga med att få kolvarna att gå likadant, men fördelen med det är att bromsen blir väldigt responsiv, knappt något dödläge innan man börjar bromsa
Väldigt snappy när det är torrt. När ok blir blöta och leriga så blir istället slaget extremt mycket för de ska ta. Jag lessnade på mina MT7 och bytte till Saint.

Uppgradera bromsarna
180-skivor kommer ge en del men fyrkolvsbromsar är världens grej om man verkligen vill kunna stanna.

Ska det bita riktigt ordentligt är fortfarande gamla Saint/Zee oöverträffade i Shimanos lineup, men det går att köra de gamla oken med de nyare handtagen för att få de bästa av båda världar.

Uppgradera bromsarna
Viktigt är också bra belägg. Jag tyckte det var natt och dag mellan Shimanos orginal B01s och Trickstuffs röda (Power) till 2 kolvsoken. Rekommenderas.

Annars är mina 2 cent att ta bromsuppgradering i följande ordning, vad som IMHO ger mest pang för pengen:
1. Gå upp i storlek på bromsskivor, till 203mm om du kör mer utförs
2. Välj vassare bromsbelägg, Trickstuff Power funkar bra för billigare peng
3. Uppgradera till 4-kolvsok (jag tyckte det gav minst när jag uppgraderade min Scott Genius...)

Lycka till!
Magnus

Uppgradera bromsarna
Kör bara 160 skivor nu men funderar på 180 skivor med nya belägg att testa först men får se..
Låter mkt vettigt tycker jag. 180 eller 203-skivor, nya adaptrar för att slytta ut befintliga bromsok plus bra belägg. Tror det kommer ge en klart märkbar skillnad.

Visst har du servat bromssystemet med fräsch olja? Vettigt att göra det 1 gång per år eller mer om du kör ofta.

/Magnus

Uppgradera bromsarna
Tack för alla tips, nyss köpt cykel begagnad så vet ej när det byttes olja sist i systemet. Men kör väldigt varierande men blir väll en del branta nerför och känner då att cykeln gärna inte vill bromsa in som den borde :)
Belägg kan man ju satsa på.. såg att jag redan hade 180 skivor på.

Uppgradera bromsarna
Som många tidigare rekommenderat: Shimano M6120. 4-kolvsok. Ruggigt bra bromskraft. Och förmodligen det mest prisvärda du kan hitta (sneglade på dom dyrare först men kunde inte motivera prisskillnaden). Och enligt dom tester jag läst är bromskraften på dessa helt i klass med dom dyrare. Men saknar vissa inställningsmöjligheter.

Bytte själv till dessa i höstas och är väldigt nöjd. Passade även på att montera på 203mm skivor fram och bak. Komplett set med bromsar (både fram & bak), Shimano RT66 203mm skivor och adaptrar. Ca 2.800 totalt. Beställt från bike-discount.de

EDIT: Det här behöver du isf:
Skärmavbild 2023-04-27 kl. 09.32.11.png

Uppgradera bromsarna
Som många tidigare rekommenderat: Shimano M6120. 4-kolvsok. Ruggigt bra bromskraft. Och förmodligen det mest prisvärda du kan hitta (sneglade på dom dyrare först men kunde inte motivera prisskillnaden). Och enligt dom tester jag läst är bromskraften på dessa helt i klass med dom dyrare. Men saknar vissa inställningsmöjligheter.

Bytte själv till dessa i höstas och är väldigt nöjd. Passade även på att montera på 203mm skivor fram och bak. Komplett set med bromsar (både fram & bak), Shimano RT66 203mm skivor och adaptrar. Ca 2.800 totalt. Beställt från bike-discount.de

EDIT: Det här behöver du isf:Visa bilaga 622248
Bra lista men du missar några saker TS kanske inte har.

CL adapter om TS har CL och inte sex bult.
Bleed kopp för shimano
Olja
Olive om det inte följer med för kapa slangen

Uppgradera bromsarna
Apropå eventuell inköpslista om du byter bromsar - hur ser dragningen av bromsslangen ut bak? Har du otur så behöver du eventuellt skaffa ett kit för att få till intern dragning. Dvs om dom enkla metoderna inte funkar på din ram.

Uppgradera bromsarna
Jag är förvånad att så många föreslår att byte från 2-kolvs till 4-kolvs bromsok skulle ge sån stor skillnad. När jag bytte så var det det steget som gav absolut minst, både absolut och i förhållande mellan perstanda per peng?

Uppgradera bromsarna
Apropå eventuell inköpslista om du byter bromsar - hur ser dragningen av bromsslangen ut bak? Har du otur så behöver du eventuellt skaffa ett kit för att få till intern dragning. Dvs om dom enkla metoderna inte funkar på din ram.
Ja det är intern dragning. Men kanske bara ska satsa på andra skivor och belägg om man ska lyssna på alla här. Annars bara försöka hitta andra ok

Uppgradera bromsarna
Bra lista men du missar några saker TS kanske inte har.

CL adapter om TS har CL och inte sex bult.
Bleed kopp för shimano
Olja
Olive om det inte följer med för kapa slangen
Bromsarna levereras fyllda med olja. Oliv och stift medföljer men ligger löst för att monteras när slangen kapats till önskad längd. Olja och kan absolut vara bra att ha, men görs monteringen rätt och försiktigt kan man klara sig utan luftning.

Senast ändrad:
Uppgradera bromsarna
Kanske lite tråkigt förslag, men ett par premiumbelägg kan göra underverk för bromsprestandan.

Swissstop gör bra bromsbelägg.

Tillbaka
Topp