Uppgradera bromshandtag från deore till XT

ericke sa:
Rattnalle sa:
jofahjalm sa:
Det går rätt fort med tanke på hur ofta man behöver bleeda Shimanobromsarna. Mina Guidebromsar behövde jag inte lufta innan jag hade knäckt ramen...
Jag har bara behövt lufta när saker gått sönder hittills.

Bytt vätska har jag däremot gjort mellan varven. Den brukar se rätt äcklig ut.

Är det bilden eller är den oljan grå?
Bilden är lite kass. Den är närmare svart.

marr sa:
Har någon annan som kör nya XT M8000 märkt hur stumma handtagen lätt kan bli när man hojjar utför och det blir lite varma bromsar?

Där har du bitepoint adjust deluxe. De tar bara man tittar på handtaget :P

Här kanske skruven fungerar iofs, om man är jävligt snabb och skruvar ut den. Så kanske bromsen tar normalt igen?

Å äntligen nån som också tycker det! Man riktigt känner hur handtagen sväller ut ju!! Återgår ju sjukt fort sen på platten men just då gör ju typ fartvinden att man bromsar.

ericke sa:
marr sa:
Har någon annan som kör nya XT M8000 märkt hur stumma handtagen lätt kan bli när man hojjar utför och det blir lite varma bromsar?

Här kanske skruven fungerar iofs, om man är jävligt snabb och skruvar ut den. Så kanske bromsen tar normalt igen?

Å äntligen nån som också tycker det! Man riktigt känner hur handtagen sväller ut ju!! Återgår ju sjukt fort sen på platten men just då gör ju typ fartvinden att man bromsar.

Vet minst en till med samma fenomen på de här bromsarna. Nästa gång ska jag testa att köra med skruven utskruvad :P

marr sa:

Mina förra modellens XT blev inte så, de hade rätt konsistent bite point.

marr sa:
ericke sa:
marr sa:

Vet minst en till med samma fenomen på de här bromsarna. Nästa gång ska jag testa att köra med skruven utskruvad :P

Och den som marr syftar på har hittat spaltmeter på utländska forum om detta problemet på 8000 & 9000 bromsar.
Så det är inga isolerade företeelser tyvärr.

Rattnalle sa:
Skral sa:
Att zee har fyrkolvsok låter ju kanontufft. Hur mycket mer bit får man? Nästan dubbelt? Jag tycker mina SLX och avid elixir 5 gärna skulle kunna ha lite större "kasta över styret"-potential...
Känns typ så. Hur stor del som är för att jag vill att nyköpet ska vara bättre låter jag vara osagt :)

Jag upplever att fyrkolvsoken snarare har mjukare ingrepp än tvåkolvisarna. Max bett är nog mer, men man får även bättre modulation. Så mindre "flyga över styret"-potential i någon mening

marran sa:
marr sa:

Enligt shimano själva så ska det i princip vara samma broms bara att den liknar xtr lite mer.

Någon som provat med skivor som kyler bättre?

ericke sa:
marran sa:
marr sa:

Enligt shimano själva så ska det i princip vara samma broms bara att den liknar xtr lite mer.

Kyler bättre än vad? Jag kör icetech skivor och belägg.

Enligt BjornR som svurit mycket över sina och forskat lite kring det där är det något i oket som gör att det är svårt att få ut all luft. Det stämmer ju ungefär med hur ni upplever det.

Tur man köpt något gammalt och beprövat ;)

Vernersson sa:
Rydell sa:
Rattnalle sa:
Rydell sa:
Vernersson sa:
Rattnalle sa:
Vernersson sa:
Rattnalle sa:
Nu kom jag på en fördel med M8000 över M615. Klämman är lite smalare så det blir mer plats på styret.

Jag uppgraderade till Zee istället. Jäklar vilket bett :)

Jag blingade Tues'en med Saint..
Stoppar en fort... Men det smarta valet hade nog vart Zee :-D
Jag har testat båda. Ingen upplevd skillnad.

Anade att det förhöll sig så *S*

Här snackar ni hela kittet va? Och inte bara handtagen?
Det är fyrkolvsoken som spelar roll. Jag gissar att handtagen flyttar lite mer olja också.

Om man vänder lite på orginal frågan då. Funkar tex saint ok med deore bromshandtag?

Tror inte att det skulle bli en hit.
Som Rattnalle skriver flyttar Saint/Zee pumparna mer olja än andra varianter som normalt ska putta 2-kolvs ok.
Men nu bara gissar jag =)

Med tanke på att både Graves och Gwin körde XTR race handtag med Saint ok för något år sedan talar för att deore handtag med zee ok skulle fungera fin-fint.
Dock har just XTR race inte servowave så det kanske gör dem bättre lämpade än andre enkolvshandtag för fyrkolvsok.
Å andrasidan är det väl samma ok till XTR och XTR race bromsarna...jag är sugen att prova men är nöjd med mina m615 som dom är.
Om jag kör sönder ett ok lovar jag att rapportera resultatet.
Om någon har ett löst zee/Saint ok som ligger å skräpar skicka pm...

marr sa:
ericke sa:
marran sa:
marr sa:

Kyler bättre än vad? Jag kör icetech skivor och belägg.

A precis nåt sånt, kör inte med beläggen själv och inte testat hårt med skivorna än. Men då verkar det ju kört.

Jag vet inte om någon har nämnt det men den där free-strokeskruven har ingen som helst effekt. I vart fall inte på mina M785or ?

Gubbcyklist sa:
Jag vet inte om någon har nämnt det men den där free-strokeskruven har ingen som helst effekt. I vart fall inte på mina M785or ?

Jag måste vara rätt ensam om att uppleva skillnad på denna skruven.
När jag monterade bromsarna direkt från lådan, så var skruven hela vägen in.
Skruvade ut den och kände ingen större skillnad egentligen.
Svor en del under tiden jag skruvade in och ut då jag inte kände någon markant skillnad.

MEN, så skruvade jag ut skruven så mkt jag vågade.
Luftade och fyllde på med bromsvätska enligt konstens alla regler.
Märkte upp handtaget med maskeringtejp och drog en linje på när bromsen tog max när jag tryckte på handtaget.
Skruvade in skruven till botten, och voila, nu fick jag max broms ca 7mm tidigare...

Så visst, den har en funktion.

Men ute i skogen så blir det en nackdel med skruven i botten.
När det går utför och värmen byggs upp, så nyper den för tidigt och handtaget blir nästintill stumt.

marr sa:
Har någon annan som kör nya XT M8000 märkt hur stumma handtagen lätt kan bli när man hojjar utför och det blir lite varma

Tyska Bike har skrivit mkt om det i sina cykeltester. Typ varannan testad cykel med m8000-bromsarna har vandrande bromspunkt. Tyvärr verkar inte shimano vilja kännas vid problemet.

Lånar tråden istället för att skapa ny.
Någon som vet om det går att bara byta själva metallhandtaget?

Vet inte exakt vilka bromsar jag har, men det är väl ungefär modellen under deore, hydrauliska, som sitter på scale 50 2012a.
Mina handtag är nämligen "för långa" så att jag måste använda långfinger istället för pekfinger.
Har försökt justera dem på styret, men den enda effekten jag får är att antingen sitter växelreglaget för långt från tummen och sätter jag bromshandtagen "på andra sidan" av växelreglaget på styret så blockerar de varandra så att det blir en riktigt skev vinkel upp/ned.

Är det nya bromsreglage som gäller?
Går nya SLX/XT montera på ett äldre SLX-reglage?

Jag *tror* det är billigare att köpa två nya kompletta XT-bromsar än att köpa nya "handtag" och byta.

NLC sa:
Jag *tror* det är billigare att köpa två nya kompletta XT-bromsar än att köpa nya "handtag" och byta.

Nja, Lite mer än dubbla priset att byta hela bromsarna mot att bara byta handtagen.
Men det kanske är billigare i form av huvudbry man sparar sig?

Annan fråga: för XT bromsar finns det två olika modeller: J02A och G02A, som jag förstått det är det olika bromsbelägg.
Vad är den Praktiska skillnaden? Shimano är ju värdelösa på att förklara saker på sin hemsida, likaså återförsäljarna...

Med den här "värdelösa" ställskruven kan du ju ställa in bromshandtagen närmare styret. Du löser inte problemet med nya bromshandtag.

lucifer579 sa:
NLC sa:

Nja, Lite mer än dubbla priset att byta hela bromsarna mot att bara byta handtagen.
Men det kanske är billigare i form av huvudbry man sparar sig?

Ah, då har du hittat billigare än när jag letade. :-)

ericke sa:
Med den här "värdelösa" ställskruven kan du ju ställa in bromshandtagen närmare styret. Du löser inte problemet med nya bromshandtag.

Den värdelösa skruven ställer väl bara hur tidigt bromsen tar?
Problemet är ju inte hur närma styret den är när man trycker.
Problemet är att handtaget är gjort för 3 fingrar på mina reglage och kommer fel sidleds.
Detta gör att om jag använder pekfingret så sitter det "längst in" mot reglaget och jag får sämre/svagare grepp.
Samtidigt som när jag använder långfingret för att bromsa får jag bättre grepp om bromsen men sämre grepp om styret.
Således vill jag åt ett 2-fingrars handtag som är kortare och bekvämare för att använda pekfingret :)

Slutligen, mina reglage har inte en sådan skruv!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp