Uppgradera hjul - tips?

Stream

Aktiv medlem
Uppgradera hjul - tips?
Är fantasilös och tänkte gå direkt på Crossmax, men det kanske finns annat värt att kika på.
Terräng: Hellas
Cykel: Canyon Spectral 29
Vikt: 0,1 ton

Uppgradera hjul - tips?
Tyskbyggt med bredare fälgar på Hope eller DT nav. Amride 25 eller Flow EX till exempel. Fast jag är osäker på maxvikterna.

Sen beror det ju på hur bra man är på att köra sönder saker. Hjul byggda på standardprylar är lättare och billigare att laga.

Uppgradera hjul - tips?
jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> November ut säljer Velotek i Uppsala Hopenav med
> Stansfälg för 3000 kr. Känns som rätt
> svårslaget pris/prestanda.

Vad är det för ekrar på de hjulen egentligen? Comp?

Uppgradera hjul - tips?
Har de Velotek en drive nu? Pratade med dem för ca en vecka sen då skulle de ha 3750 för Hope nav med No tubes Crest fälg.

Om de har ett lägre pris så slår jag till direkt.

Uppgradera hjul - tips?
Jag fick en rabattkupong från deras tvåårsjubileum, så det kanske inte är något allmän grej. Om det hade varit allmänt borde det ha gällt förra veckan? Skicka pm till Jsmacko på forumet så har han en rabattkupong :) Annars skulle jag nog ha valt hjulen för 3750 kr också, däremot inte en crestfälg.

Uppgradera hjul - tips?
Efter att ha kört en del på AMCL WL kommer jag aldrig att ens överväga något som är smalare än ~30 mm innerbredd för Hellasterräng. Snarare ännu bredare. Sen gäller det bara att hitta nåt som är tillräckligt hållbart för ens vikt och hur hårt man kör.

Det är som natt och dag mellan ~20 mm innerbredd och ~30 mm om man kör lågt tryck.

Uppgradera hjul - tips?
Drog iväg ett mail och svar inom 5 min. 3000 kr och leverans i mitten av dec. Känns svårslaget!

Nu till det svåra ? har en Epic Comp 2014 som är svart/röd med en röd Race Face 36T NW klinga.

Rött eller svart nav? Svart om jag ska ha det på annan cykel i framtiden men rött kanske är rätt till denna (vilken jag kommer behålla ett tag framöver)

Nån som har samma setup på Epic som kan ge sin åsikt om färgval?!

Uppgradera hjul - tips?
Vad fan hände egentligen med fälgbredder? För knappt två år sen var 23mm id ganska brett, typ när Robert köpte sina Pacenti TL28or. Nu är under 30 helt plötsligt smalt. Explosionsartad utveckling.

Tur att jag inte märkt att 25mm id skulle vara för smalt än ens till lättare dehå med am-cykel.

Uppgradera hjul - tips?
Rattnalle skrev:
> Vad fan hände egentligen med fälgbredder? För
> knappt två år sen var 23mm id ganska brett, typ
> när Robert köpte sina Pacenti TL28or. Nu är
> under 30 helt plötsligt smalt. Explosionsartad
> utveckling.
>
> Tur att jag inte märkt att 25mm id skulle vara
> för smalt än ens till lättare dehå med
> am-cykel.

"Nån" insåg väl det absurda i att däcket många gånger är mer än dubbelt så brett som fälgen. Mig veterligen är det bara hos cyklar man har hållit på så, och det beror nog på att däcken blivit fetare medan fälgarna snarare blivit smalare på grund av fåniga krav på superlåg vikt.

Kollar man på fälgarna på XC MTB från 90-talet så är de inte sällan riktigt breda. Åtminstone när det inte gäller tävlingsmässiga hjul.

I vilken annan däck-på-fälg-försedd sport skulle man tänka sig däck som är dubbelt så breda som fälgen? Ingen som jag kan komma på. För det finns ju ingen fördel med det.

Uppgradera hjul - tips?
Som gammal Yamaha-MC-vän med XT 600 Enduro
så säger jag Shimano XT-hjul! :-) =>> https://www.bike-components.de/en/Shimano/WH-M785-XT-Disc-Center-Lock-29-Laufradsatz-p33628/

20070430-1177928126515-1990-Yamaha-XT600.jpg

Uppgradera hjul - tips?
Rattnalle skrev:
> Vad fan hände egentligen med fälgbredder? För
> knappt två år sen var 23mm id ganska brett, typ
> när Robert köpte sina Pacenti TL28or. Nu är
> under 30 helt plötsligt smalt. Explosionsartad
> utveckling.

Sheldon Brown har påtalat detta, så helt nytt är det inte.

Det är väl så att vi likt flugor efter en sockerbit springer efter efter cykelindustrin. Först skulle vi spara vikt=smala fälgar. Köp. Nu ger smala fälgar dålig väghållning. Köp bredare. Osv osv

Senast ändrad:
Uppgradera hjul - tips?
Prästbol skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad fan hände egentligen med fälgbredder?
> För
> > knappt två år sen var 23mm id ganska brett,
> typ
> > när Robert köpte sina Pacenti TL28or. Nu är
> > under 30 helt plötsligt smalt. Explosionsartad
> > utveckling.
>
> Sheldon Brown har påtalat detta, så helt nytt
> är det inte.
>
> Det är väl så att vi likt flugor efter en
> sockerbit springer efter efter cykelindustrin.
> Först skulle vi spara vikt=smala fälgar. Köp.
> Nu ger smala fälgar dålig väghållning. Köp.
> Osv osv

Jo fenomenet är ju känt men det gick jättefort från "breda" till enormt breda.

Uppgradera hjul - tips?
Är det någon som har märkt av några nackdelar med breda fälgar ännu? Man kan ju tänka sig att fälgkanten blir betydligt mer exponerad för vassa stenar etc.

Uppgradera hjul - tips?
micro553 skrev:
> Har de Velotek en drive nu? Pratade med dem för
> ca en vecka sen då skulle de ha 3750 för Hope
> nav med No tubes Crest fälg.

Hur ser vikten ut på denna setup?

Är Hopes frihjul fortfarande åt det väldigt högljudda hållet?

Uppgradera hjul - tips?
Däcken sitter annorlunda på en bred fälg och kantdobbarna hamnar annorlunda. Med en tillräckligt bred fälg blir det säkert så att däcket "tar slut" för fort vid nedlägg. Jag har bara kört någon smal On One fälg och flow ex med 25,5 mm innerbredd. När jag började cykla och bytte till flow var det en enorm skillnad eftersom däcken slutade kränga i sidoled. Nu när jag kör på lite mer och har lite högre tryck är inte effekten lika stor. Däremot är det bredare alternative fortfarande bättre. Men ser stor skillnad på vilken form däcken får på respektive fälg. Min flowfälgar har mer skador på fälgsidorna jämfört med dom smala fälgarna, mend om har också gått hårdare och dom har överlevt.

Hopenaven låter fortfarande mycket.

Uppgradera hjul - tips?
jofahjalm skrev:
> November ut säljer Velotek i Uppsala Hopenav med
> Stansfälg för 3000 kr. Känns som rätt
> svårslaget pris/prestanda.

Tack för det! Ett par Flow + Hope beställda, grymt pris. Hade tänkt köpa bara fälgar och bygga på de befintliga naven, blir ju inte så mycket extra samt att 40t lockar :-)

Senast ändrad:
Uppgradera hjul - tips?
Blir så osäker på detta med bredd och vikt. Var helt inne på Crest då jag inte kör supersvår terräng och har en Epic. Men så pratas det om att bredare är bättre även om det väger mer.

Söker nåt bättre än original, mer rapp känsla men som ska kunna fungera till det mesta. Svårt att se att jag kommer bomba nerför Åreskutan dock.

iMats hur tänkte du när du valde Flow?

Är det mer värt att ta den bredare Flow än den lättare Crest?

Är som sagt mer xc spår, för mig just nu. Tänk Vrinnevi MTB-bana för er som känner till. Men samtidigt vill man ju kunna utvecklas och kanske köra svårare i framtiden.

Synpunkter.

Uppgradera hjul - tips?
Rattnalle skrev:
> Jo fenomenet är ju känt men det gick jättefort
> från "breda" till enormt breda.

"bred fälg" är det nya "kort kedjestag"

Uppgradera hjul - tips?
Jag tänkte köra från Veloteket. Det är i Sverige om nåt skulle hända och priset känns rätt.

Ytterligare frågor:
Min Epic har 142+ om jag förstår rätt men 142 passar bara att jag får justera bakväxel?

Bör jag byta kassett också? Läste om kassett som grävde sig in i hjulet men det kanske inte gäller min. Har inte kört så mycket med min än så känns lite surt att byta den.

Uppgradera hjul - tips?
Du får justera om bakväxeln helt. Låg-/högstopp och indexering om du växlar mellan 142/142+.

Bredare fälg hör hemma med stigdäck med DH-mönster. XC-däck kommer aldrig att ens vara i närheten av sådant brutalt kantgrepp som får hela sidoväggen att kollapsa och börja kränga. Visst blir XC-däck lite bättre på en bred fälg men kör man XC-däck så finns det ändå inget kantgrepp att pressa. Kör du enbart berms kan du utnyttja fälgbredden med XC-däck.

Skulle säga att däckval först, och sedan fundera på hjulpar. Hjulpar gör dig inte snabbare om däcken är din gräns.

Uppgradera hjul - tips?
Jag är ju inte superhemma på detta med däck men kör idag S-works Ground Control 2,3 eftersom mina original fast trak blev lite hala när hösten kom :) Är nöjd med Ground Control men har å andra sidan inte testat nåt annat.

Med ovan sagt kanske jag skulle satsa på min grundidé - Rött Hope med Crestfälg.

Uppgradera hjul - tips?
Börja med att väga ditt nuvarande hjulpar med allt avplockat, även fälgbanden. Sedan utgå ifrån det. Hade varit lite dumt att byta hjul som både är tyngre och lika breda.

Uppgradera hjul - tips?
Crest verkar ju vara lite av en skitfälg som dels flexar och dels inte håller. Om man inte vill släpa runt Flow EX så finns ju Arch EX som har 21 mm innerbredd. Jag köpte just ett andra hjulpar för att ha olika däck på två olika hjulset. Då funderade jag på Arch EX, men efter att ha betraktat mängden grejer jag cyklar sönder valde jag Flow EX även för stighjulen. Jag tror säkert jag skulle klara mig med 21 mm innerdiameter, fast å andra sidan tror jag inte 110 gram lättare fälg gör mig superlycklig heller.

Uppgradera hjul - tips?
micro553 skrev:

> iMats hur tänkte du när du valde Flow?

Tänkte mest på bredden (en aning stabilare vid lågt lufttryck), helt ok vikt (samma som mina DT 5.1 som börjar bli rätt misshandlade) och överlag positiva recensioner.

Uppgradera hjul - tips?
Hopenav är exakt lika dåligt som spesh Hilonav.

Nav numera byggs med ett aluskal med inpressade lager. Det som skiljer kvalitén är lagrerna. Nav ska köpas efter frihjulet numera, vilken typ man vill ha. Många POE eller få POE med hög anlagsyta.

Uppgradera hjul - tips?
jofahjalm skrev:
> Crest verkar ju vara lite av en skitfälg som dels
> flexar och dels inte håller.

du får gärna utveckla det där. flexar när? håller inte för vad?

hur går det stream? fått några bra tips? :)

Uppgradera hjul - tips?
mattel skrev:
> jofahjalm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Crest verkar ju vara lite av en skitfälg som
> dels
> > flexar och dels inte håller.
>
> du får gärna utveckla det där. flexar när?
> håller inte för vad?
>
> hur går det stream? fått några bra tips? :)

Den flexar väl när han tokbottbar efter dr0p till platt. Finns en bild i Visa din bottning-tråden. :-)

Uppgradera hjul - tips?
lundatok skrev:
> Jag trodde bara Jofa landade på hjälmen?

Det går ju att göra efter att man bottnat. Botttnar man hårt nog hjälper det nog till och med till :-)

Uppgradera hjul - tips?
mattel: Dom är helt enkelt lätta att köra sönder genom att dom bucklar eller slås så skeva att det inte går att rädda fälgen. Ubu här i tråden har väl fina erfarenheter han kan dela med sig av?

Själv har jag kört sönder 3 hjul i år och då väljer jag inte prylar som crest till att börja med...

Uppgradera hjul - tips?
jofahjalm skrev:
> mattel: Dom är helt enkelt lätta att köra
> sönder genom att dom bucklar eller slås så
> skeva att det inte går att rädda fälgen. Ubu
> här i tråden har väl fina erfarenheter han kan
> dela med sig av?

fast du säger fortfarande inte vad du kör i för terräng. som vanligt är det ju rätt utrustning till rätt aktivitet, crest är XC-fälgar och lätta sådana. varför ska ubu dela med sig av sina erfarenheter när du påstår något? berätta om dina erfarenheter istället.

> Själv har jag kört sönder 3 hjul i år och då
> väljer jag inte prylar som crest till att börja
> med...

precis, men du kanske väger in på 90kg och leker enduro utan teknik? då är ju crest givetvis fel.

till stream skulle jag, om han mot förmodan fortfarande läser tråden, tipsa om hope+arch eller flow antingen från velotek eller tyskland. två orsaker: stor kille som gillar att köra hårt utför.

men crossmax blir nog också bra. :)

Uppgradera hjul - tips?
Vad jag cyklar får väl ses lite som ett sidospår, men vi kör!

Jag väger ca 70 kg och kör all mtb på Flow EX. Det är till största del långsam fettocykling i teknisk skog, men så fort jag får chansen DH, alper eller andra stora berg. Jag tar aldrig någon hänsyn till materialet. Jag tycker det är värt att ha tillräckligt hållbara hjul till priset av att de väger lite extra, så jag valde Flow EX för ett andra hjulpar som bara ska gå i skogen även om tror att Arch EX också borde hålla bra.

Tillbaka
Topp