Pillo-kun skrev:
-------------------------------------------------------
> där har du fel... ang att bara däcket som
> flexar...
>
> har ett par crossmax enduro från 2004-2006 elelr
> nått å de flexar som faaaeeen... har garanterat
> med att fälgarna e tunga och hela hjulet har ca
> 20ekrer att göra... skräp...
>
> jag har kört med smala fälgar å ärligt talat,
> när du har massa ekrar å ett bra däck så
> flexar det inget. sen föredrar jag eg smalfälg
> då man får en rundare profil på däcket. ska
> jag ha samma slagt profil på däcket på en bred
> fälg så måste jag gå upp i däcksbredd. vilket
> blir tuuungt som fan :P
Att köra med 20ekrat hjul i skogen säger väl allt? Jag utgår ifrån att folk faktiskt kör med 28/32h 3x byggda hjul då det är normen till ett bra hjul, även jämn och maximal ekerspänning.
Om du gillar rund profil så antar jag att du inte kör så hårt i svängarna att det börjar småsläppa även med kralligt mönster. Kör du XC eller semesterfart spelar prestandan mindre roll. Är åkaren såpass duktig att materialet blir flaskhalsen, då är det dags att uppgradera.
Rund profil har bara nackdelar för oss som vill veta vad hjulet håller på med, det är kritiskt för mig att känna av hur mycket grepp som finns kvar då jag vill köra snabbt utför.
edit: Visst, alufälgar som är byggda i smör flexar mer än styvt kol. Som jofahjalm säger är det ekervinkel också en viktig aspekt, därför existerar asymmetriska fälgar för att få triangeln mer likbent.
Vet inte hur en flexig fälg känns då jag började åka MTB i våras och hittils bara kört högpresterande hjulpar. EX1501 och LB 35mm hembyggda hjul. Vet bara att krängande däck tar bort feedback och kan kännas som fälgen flexar.
för många redigeringar:
http://www.noxcomposites.com/wheel_building