Uppgradera SRAM NX till SRAM GX Eagle

Hej!

Jag har en TREK Fuel EX 7 från 2018 som har en SRAM NX och jag är sugen på att uppgradera till SRAM GX Eagle.

Kan någon hjälpa mig hitta vad jag behöver byta utöver?

Är ju minimal skillnad på NX och GX eagle så bakväxel och shifter hade jag inte bytt. Tro inte de som inte testat och jämfört, de går på hypen och betalar för nästan ingenting.
Däremot kassetten kan du ju byta mot något lättare istället för att byta body och köpa GX-kassett.
Nya lätta hjul är ju nice. Dina fälgar är ju gjorda av mjukost så klarar du dig med dom klarar du dig nog med lättare grejor också =)

Jag har bytt reglage och bakväxel då jag kört sönder dem båda på min NX Eagle-grupp mot GX. Skulle säga att det är betydligt bättre känsla i GX-reglaget. Men håller med om bakväxeln, inte någon skillnad alls. Föredrar dock 11-delat.

Frågan är syftet att byta, vikten, utväxlingen eller vad? 10 drevet mot 11 drevet är trots allt 10% förändring. Om jag skulle uppdatera så hade kassett och bakväxel rykt.

Att går från NX till GX är en uppgradering.
Att går från 11-delat till 12-delat är en nedgradering, tycker jag.

Man kan köra NX Eagle 11-50 kassett på HG body, men den är jättetyngd.

Är ju minimal skillnad på NX och GX eagle så bakväxel och shifter hade jag inte bytt. Tro inte de som inte testat och jämfört, de går på hypen och betalar för nästan ingenting.
Däremot kassetten kan du ju byta mot något lättare istället för att byta body och köpa GX-kassett.
Nya lätta hjul är ju nice. Dina fälgar är ju gjorda av mjukost så klarar du dig med dom klarar du dig nog med lättare grejor också =)
Jag är ute efter 12-delad, jag köper det du säger fast min bakväxel och väljare är 11-delad. Jag måste byta dem ändå.

Nya hjul är jag också sugen på fast jag vet inte om det är värt pengarna. Hjul är dyra.

Varför nedgradering?

12-speed har mindre distans mellan drev, så växling är mer känsligt. Man måste justera oftare. Drev är 1.5 mm tjock isv 1.6 mm, så dom är mindre stark och sliter också snabbare. En 50 drev till bak ger extra vikt och är framförallt fult. Och det kostar mer också. Har en mtb som kam med GX Eagle. Har aldrig haft större problem med drivlinjen, men måste justera växel då och då. Alla andra mtb i familjen har 11-delat GX, det är lättare, snyggare och mer robust.
Man måste fråga sig om man behöver en faktor 5 mellan störste och minste växel. Shimano 12-speed verkar vara lite bättre, men är fortfarande tung och ful.

Senast ändrad:
Har nu två hojar med gx eagle (den ena med nx eagle kassett pga hg body). Jag har inga problem med dessa alls utan de är precis lika tillförlitliga som tidigare nx och gx 11d som jag haft. Och 50t drevet är ett måste.

Att det är fult är ju ett löjligt argument. Han ska väl inte titta på sin cykel han ska ju cykla den. 11 eller 12 delat ger inte mer ragg på Statoil om man säger så.

Angående 12-delat och GX så är jag sjukt nöjd. Min förra MTB var en Univega Alpina Team 1990 med full Deore XT och tredelat fram. Det är min referens så den kanske inte väger så tungt. Men jag fullkomligt älskar GX-systemet. Klicket, den distinkta växlingen och det stora spannet på utväxlingen. Jag cyklar på en TREK Fuel EX 8 2019.

Tycker också om distinkta växlingar på GX, både 11-delad och Eagle! Om man behöver 50 drev bak, köp! Fult är klart subjektivt. Har just själv byggt en cykel och valde GX 11-delad med X1 växelreglaret, fortfarande distinkt men ännu mer smooth!

Jag har ju problem med den extra långa växeln och att jag slår den i stenar pga för vårdslös cyklist. Hade inte problemet lika mycket med 11 eller 10-delat ? Kan dock inte säga att jag märker av skillnaden på 50t och 42t som lägsta växel men kan bero på att jag hatar all klättring

Senast ändrad:
Steget från 42 till 50 kan vara skillnaden mellan mjölksyra eller inte. Personligen vill jag inte vara utan 50t även om den sällan används.

Ungefär samma här. Jag gillar klättring ibland och tekniska stigar där det ibland går långsamt och tungt. Så för mig är 50-taggaren bra å ha. Men jag hade gärna testat 11- eller 10-delat för att få perspektiv.

Gillar också klättring, men jag ramlar med 34/50 utväxling. Kör framförallt tekniska stig, men använder inte heller 42 bak där.

Om jag får tycka, så är det riktigt onödigt att byta från NX till GX. Bara en onödig kostnad och extra jobb för ingenting i slutänden. Byte till X01 eller XX1 hade ju åtminstone gett en viktbesparing som märks på vågen. *åsikt*

Om jag får tycka, så är det riktigt onödigt att byta från NX till GX. Bara en onödig kostnad och extra jobb för ingenting i slutänden. Byte till X01 eller XX1 hade ju åtminstone gett en viktbesparing som märks på vågen. *åsikt*

Nu är det här framförallt en byte från 11-delad till 12-delad, då kan man också byta till GX.

Jag har bara erfarenheter med 11-delad NX och GX och GX Eagle. GX växelreglaret är enda som funkar bättre. GX bakväxel och kassett är lättare än NX. GX vevar är faktiskt lite tyngre än NX. Stål drev är mycket tyngre, men min cykel med NX vevparti kam med alu drev och SRAM säljer också GX vevparti med drev i stål. Jag tycker att NX vev är snyggare på min stigcykel och GX på min XC-cykel.

Senast ändrad:
Fundera om vevarmslängden är optimal om du ändå skall byta. Jag bytte från 175 till 170 på min drivlina och tycker att cykeln är smidigare och trampandet känns mer avslappnat. Har 170 på min lvg så det kanske spelar roll.

Nu är det här framförallt en byte från 11-delad till 12-delad, då kan man också byta till GX.

Jag har bara erfarenheter med 11-delad NX och GX och GX Eagle. GX vevreglaret är enda som funkar bättre. GX bakväxel och kassett är lättare än NX. GX vevar är faktiskt lite tyngre än NX. Stål drev är mycket tyngre, men min cykel med NX vevparti kam med alu drev och SRAM säljer också GX vevparti med drev i stål. Jag tycker att NX vev är snyggare på min stigcykel och GX på min XC-cykel.
Ojdå. Då är det nog lika bra att byta vevlsger till dub också

Då får du 12 gram tyngre vevar med "uppgradering" till GX och kanske ett mycket lättare drev. Men i så fall är det bättre att bara uppgradera drevet.
Lite grann har du börjat övertala mig att låta bli GX-kassetten och köra antingen en ny NX eller en Sun Race 11-delad fast har 11-46 istället för 11-42 som SRAM erbjuder. I samband med det funderar jag över om jag byter fram drev till oval. Jag köper dina argument och så som någon annan sa att det är inte värt pengarna. Vad det gäller växelreglage så har jag redan GX och min bakväxel har i nästan aldrig krånglat. Kassetten behöver bytas hur som helst med 2500 km känner jag att det är dags.

Om du inte trampar ut 11x32 på typ grusväg men vill ha lite lättare utväxling utan att gå på en 11-46 kasett kan ett alternativ vara att köpa en ny 11-42 och köpa ett mindre framdrev typ 30T. Ett framdrev med 30T vs 32T skiljer nästan inget på max hastigheten men hjälper när det går tungt med 30x42 vs 32x42. Sram, Sunrace och Shimanos 11x42 kassetter med HG body är kompatibla med varandra, själv gillar jag Shimano SLX och XT.

Lite grann har du börjat övertala mig att låta bli GX-kassetten och köra antingen en ny NX eller en Sun Race 11-delad fast har 11-46 istället för 11-42 som SRAM erbjuder. I samband med det funderar jag över om jag byter fram drev till oval. Jag köper dina argument och så som någon annan sa att det är inte värt pengarna. Vad det gäller växelreglage så har jag redan GX och min bakväxel har i nästan aldrig krånglat. Kassetten behöver bytas hur som helst med 2500 km känner jag att det är dags.

Fick ut typ 2-3x livlängden på GX Eagle mot vad jag vanligtvis brukade få på 11-delat. Tog 600mil att döda min GX Eagle kassett.

En tänkvärd uppgradering skulle väl vara att köra Garbaruk 11-52 på vanlig hg-body, ny bakväxel och reglage. Se glad ut med en lätt kassett på 320g som troligtvis håller bra mycket längre än 11-42 eller 11-46. Större klinga fram för bättre effektivitet och längre livslängd.

För att göra tråden än lite mer knepig kan jag rekommendera Shimano XT 12-speed. Har kört Eagle (NX och GX) ett tag men bytte för säsongen till Shimano XT. Gillar klart XT bättre än GX. Lättare att få rätt vid installation, och växlar betydligt jämnare, framförallt vid hårdare pedaltryck.
Kräver dock byte Shimano Microspline body, som ju tyvärr inte finns till alla hjul där ute.

Fick ut typ 2-3x livlängden på GX Eagle mot vad jag vanligtvis brukade få på 11-delat. Tog 600mil att döda min GX Eagle kassett.

En tänkvärd uppgradering skulle väl vara att köra Garbaruk 11-52 på vanlig hg-body, ny bakväxel och reglage. Se glad ut med en lätt kassett på 320g som troligtvis håller bra mycket längre än 11-42 eller 11-46. Större klinga fram för bättre effektivitet och längre livslängd.
Funkar det inte NX bakväxel och reglage på en Garbaruk?

Tillbaka
Topp