Uppgraderingskit till Yari, Pike och Lyrik

Stoppade in en luftkappe för nån vecka sedan. Labbar fortfarande lite med tokens och tryck men initiala upplevelsen är trevlig. Klart mjukare vid småstök. Det kändes lite som att ha för lågt tryck i framdäcket över smårötter:-)
Men i övrigt är jag än så länge för oerfaren att avgöra hur stora övriga skillnader är.

Installerat en Mrp ramp cartridge i Yarin.
Den "berömda" muttern för att låsa reglaget fick däremot vingar och flög ut på en gräsmatta (fummelfinger) och återfanns aldrig.

Fulmekade dit en M8 bricka och en Dunlopventils spännskruv.
En schraderventils yttergänga är tydligen en 5/16 tums fingänga..
received_10154486420766109.jpeg

larsaw sa:
happymtb.fr sa:
CRconception säljer inte längre coil-kitet

Fan att jag hoppade av franskan!
Hur vet du det? Enl hemsidan så finns det kvar ETT alternativ: http://www.crconception.com/web_images/2017_spring_kit.bmp
Jag mailade honom för ett par veckor sen... Hans webbsida är ju som sagt dålig och ouppdaterad!

Angående din Pike, du måste fixa fjäderkurvan först innan du ger dig på dämparen. Piken har en relativ liten negativ kammaren jämfört med Yari eller Lyrik så att en luftkappe skulle vara en bra lösning. Eller du kan också köpa stålfjäder istället!

happymtb.fr sa:
Angående din Pike, du måste fixa fjäderkurvan först innan du ger dig på dämparen. Piken har en relativ liten negativ kammaren jämfört med Yari eller Lyrik så att en luftkappe skulle vara en bra lösning. Eller du kan också köpa stålfjäder istället!

Jag har funderat på det där med liten negativ luftkammare. Min hoj ska egentligen ha en 140 eller 150 gaffel (29"). Just nu har jag en 160 mm Pike på den eftersom det är en sån jag råkar ha fått tag i. Har inte orkat kapa fjäderpinnen (air shaft) eller skaffa ny, så istället kör jag med lite extra sag för att slippa shopperkänsla. Jag funderar på att istället för att kapa fjäderpinnen stoppa i en distans, ungefär som man kunde göra på dual air gafflar. Resultatet med 10 mm distans borde bli en 150 mm gaffel med lite större negativ luftkammare jämför med om jag köpt en 150 mm pinne. Egentligen är ju min gaffel redan på det här viset eftersom jag kör med mer sag, bara att jag slipper att den kan gå så långt ut om jag sätter in distansen.

Det kan fungera dåligt att göra på det sättet då gaffeln med distans aldrig kan jämvikta den positiva och negativa kammaren då positionen på utjämningsövergången mellan kamrarna riskerar att hamna utanför slaget.

feeblesmith sa:
Det kan fungera dåligt att göra på det sättet då gaffeln med distans aldrig kan jämvikta den positiva och negativa kammaren då positionen på utjämningsövergången mellan kamrarna riskerar att hamna utanför slaget.
Bra input. Jag får helt enkelt mäta lite nästa gång jag river gaffeln.

Det är nog som feeblesmith skriver tyvärr.
Jag har för mig att skaftet är gängad ganska långt in i botten så att du skulle kunna bara kapa en centimeter på din befintligt skaft itanke att behöva gänga om. Kolla innan du kapar bara! ;)

happymtb.fr sa:
Det är nog som feeblesmith skriver tyvärr.
Jag har för mig att skaftet är gängad ganska långt in i botten så att du skulle kunna bara kapa en centimeter på din befintligt skaft itanke att behöva gänga om. Kolla innan du kapar bara! ;)
Det är nån standardgänga, tappar har jag. Det finns instruktioner på tuben hur man kapar och förlänger gängan med gängtapp. Har bara inte tagit tag i det.

s sa:
marr sa:
Nu är min kappe monterad. Strax drar jag ut på provrunda.

Live long and prosper.

Det var fett najs måste jag säga. Kändes väldigt stor skillnad över rotmatterna på platten, men även utförs. Låg hela tiden mycket högre i slaget och hade bättre kontroll över framhjulet, lättare att lyfta vid behov. Utan att man tappade känslan som man hade gjort med det högre lufttrycket som hade behövts för att ligga lika högt. Dyker inte lika mycket på broms heller.

Klart prisvärd manick.

Ger den 5 av 5 dämparpumpar efter första rundan.

Kommer mest troligen ta hem ett Avalanchekit till min Pike. Beställning läggs isåfall i veckan. Såvida det inte finns någon superdeal på en supergaffel någonstans jag missat?

Daaanyy sa:
Kommer mest troligen ta hem ett Avalanchekit till min Pike. Beställning läggs isåfall i veckan. Såvida det inte finns någon superdeal på en supergaffel någonstans jag missat?

Superdeal och supergafflar i all ära. Du kommer ändå inte att få en personligt tunad dämpare, bara mellanmjölk. Stora fördelen med Ava är att du får detta på köpet, du anger din vikt och hur du cyklar, allt från DH-Enduro-AM-XC, och får carten perfekt tunad för dej. Sen är det bara set-and-forget och köra! :)

R-P sa:
Daaanyy sa:

Superdeal och supergafflar i all ära. Du kommer ändå inte att få en personligt tunad dämpare, bara mellanmjölk. Stora fördelen med Ava är att du får detta på köpet, du anger din vikt och hur du cyklar, allt från DH-Enduro-AM-XC, och får carten perfekt tunad för dej. Sen är det bara set-and-forget och köra! :)
Du får den fortfarande bara tunad av någon annan som försöker matcha din smak. Det är därför man vill ha en massa inställningar med stort spann att skruva på själva.

Rattnalle sa:
R-P sa:
Daaanyy sa:

Du får den fortfarande bara tunad av någon annan som försöker matcha din smak. Det är därför man vill ha en massa inställningar med stort spann att skruva på själva.

Men spannet på justeringar är högst troligt mer relevant för just dig... vilket kan betyda fler användbara klick och/eller inställningar utanför orginalspannet.

Ligger man inte redan nära ändlägena av befintligt justeringsomfång bör man dock fundera på vad man tycker skall "förbättras" och kanske skruva på befintlig setup lite till.

Det är så jäkla mycket pengar oavsett hur man gör så jag fegar hela tiden ur. Ett beslut och inköp kräver en lätt berusning känner jag

Min Ava känns perfekt mitt i justeringsspannet. Har bara släppt ett klick (av 26) på kompressionen och det gjorde märkbar skillnad.
Och nej, jag är väl en sån som inte gillar att skruva upp och ner på en massa rattar. Jag vill bara cykla.

Senast ändrad:
R-P sa:
Min Ava känns perfekt mitt i justeringsspannet. Har bara släppt ett klick (av 26) på kompressionen och det gjorde märkbar skillnad.
Och nej, jag är väl en sån som inte gillar att skruva upp och ner på en massa rattar. Jag vill bara cykla.

Vad blev totalkostnaden med tull och frakt för dig?

Daaanyy sa:
R-P sa:

Vad blev totalkostnaden med tull och frakt för dig?

Har för mej att det landade på ca 4500 totalt.

R-P sa:
Tolkar jag rätt att du har bara provat en annan inställning än den rekommenderade och den kändes perfekt? :)

Som Novyparts killen säger om sina optimeringar: även om dom är helt fel inställda blir det bättre än originalet! Och jag tror att det stämmer ganska väl för dom flesta tuningskits så att Daany kan nog skaffa vilket som utan för mycket ångest.

Fillariosa gör också nåt på Piken, så att ni behöver inte tro att jag stödjer bara fransmännen! ;)

happymtb.fr sa:
R-P sa:
Tolkar jag rätt att du har bara provat en annan inställning än den rekommenderade och den kändes perfekt? :)

Som Novyparts killen säger om sina optimeringar: även om dom är helt fel inställda blir det bättre än originalet! Och jag tror att det stämmer ganska väl för dom flesta tuningskits så att Daany kan nog skaffa vilket som utan för mycket ångest.

Fillariosa gör också nåt på Piken, så att ni behöver inte tro att jag stödjer bara fransmännen! ;)

Jag testade 2-3 klick upp eller ner på rebound och kompression men det kändes sämre. Det gjorde jag dagen efter installationen. Har inte rört inställningarna efter det. Känns som grundinställningen ligger mkt bra mitt i justeringsintervallet.

Nu är iaf kitet hemma, proffsigt förpackat och hade det inte varit för postens sumlande hade det redan suttit i gaffeln.

Bilagor

• IMG_20170712_174914.jpg
    IMG_20170712_174914.jpg
    198.4 KB · Besök: 69
  • IMG_20170712_174942.jpg
    IMG_20170712_174942.jpg
    302.3 KB · Besök: 69
Stålfjädrar till bakdämpare har ju blivit betydligt lättare på senare tid, tack vare nya stålsorter ( tror jag). Men används detta nya stål även i gaffelfjädrar? Några materialare här?

Tillbaka
Topp