Usch! Cyklist påkörd igen

1888 skrev:
-------------------------------------------------------
> Lagstadga om kamera monterad på hö backspegel
> på alla lastbilar/bussar.
> Kostar inget och skulle spara massor av liv.
> Utan kamera= förbud att köra inom tättbebyggt
> område.
> Enkel och snabb åtgärd.

Vad gör den som inte en korrekt inställd spegel redan gör? Eller ska den vara till polisen i efterhand?

"Tror" den tar bort mkt av den döda vinkeln. Kan nog ganska lätt kombineras med rörelsesensor som äver ger en ljudsignal. Finns på personbilar idag.

1888 skrev:
> "Tror" den tar bort mkt av den döda vinkeln. Kan
> nog ganska lätt kombineras med rörelsesensor som
> äver ger en ljudsignal. Finns på personbilar
> idag.

Rätt inställd så kan du se hela sidan av fordonet på skärmen inne i bilen. Mycket vettigt förslag, borde finnas på alla lastbilar och bussar.

Du kan ju redan idag se hela sidan i backspeglarna. I synnerhet på lägre fordon som distributionslastbilar och bussar. Jag tror det stora problemet är att det inte tittas så noga i dem.

Men ett system som kan varna så att uppmärksamheten riktas om vore klart vettigt att kräva. Kanske med autobroms också så att det krävs någon ytterligare aktiv handling för att "forcera hinder".

H. skrev:
> Eveningstar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Innan det utrönts vem som var vållande så
> ska
> > man så klart inte anklaga någon, men varför
> > vrids alltid artikelrubrikerna till att det är
> > cyklistens fel?
> > Nuvarande: "Kvinna på cykel död – krockade
> med
> > lastbil"
> > Hade lika väl kunnat vara: "Kvinna på cykel
> > ihjälkörd av lastbilsförare".
>
> Reagerade också på det. Väldigt tråkigt att
> sånt här händer gång på gång.

Såg att Sydsvenskan ändrat sitt rubrik till "Lastbilschaufför misstänks för dödsolycka"

http://www.sydsvenskan.se/malmo/cyklist-omkom-vid-olycka/

Dyr men effektiv lösning:
En liten laserscanner som sitter i lastbilens/bussens främre övre del, typ 15cm ut, och söker av området parallellt med fordonet. Om något detekteras inom "förbjudet" område vid sväng, dvs längs hela innnersidan av fordonet, så tjuter en liten varningssiren inne i fordonet.

Kombinerat med detta finns en kamera som täcker av området. Vid larm på scannern så startas inspelning på kameran. På detta viset så säkras också bevis för händelseförloppet.

garfunkel skrev:
> H. skrev:
> -----------------------------------------------------
> > Eveningstar skrev:
> > ---------------------------------------------------
> > > Hade lika väl kunnat vara: "Kvinna på cykel
> > > ihjälkörd av lastbilsförare".
> >
> > Reagerade också på det. Väldigt tråkigt att
> > sånt här händer gång på gång.
>
> Såg att Sydsvenskan ändrat sitt rubrik till
> "Lastbilschaufför misstänks för dödsolycka"
>
> http://www.sydsvenskan.se/malmo/cyklist-omkom-vid-olycka/

Man kanske kan tänka att det initialt var oklart hur olyckan hade gått och trots det tragiska som hänt tycker jag nog det är bra av SDS att i efterhand uppdatera och beskriva hur det gått till än bara dra ett streck över händelsen.

Men givet den nya informationen blir jag fundersam på hur det gått till. Erik Dahlbergsgatan är från väster/Kronprinsen bred men har en rejäl cykelbox medan den från öster/Davidshall är så pass smal att en lastbil och cyklist inte borde få plats bredvid varandra i samma körfält.

Olyckan skedde på de östra delen av korsningen Erik Dahlbergs gata/fersens väg. Cyklisten borde alltså haft riktning Slottstaden.
Men om cykeln kom på vägen, trottoaren, eller hur det nu gick till vet bara ev vittnen.

Det är riktigt tight i den korsningen, så undrar hur hon lyckades lura sig fram bredvid lastbilen. Och undrar om bilen blinkade?

Hade inte velat vara lastbilschaufför. Hen kan inte ha tittat ordentligt i högerspegeln.

Jag såg ett skolexempel på hemvägen. Typfallet för en farlig sväng. En 18-metersbil som står tvärs över linjen mellan högersväng och rakt fram så att det inte går att gissa vart den ska. Längsgående cykelbana med en klunga människor som står vid rödljuset och ska iväg. Lastbilen blinkar inte en enda gång men svänger höger ändå, dock först efter att det blivit fritt så han tittade uppenbarligen.

1888 skrev:
> Kostar inget och skulle spara massor av liv.

Nej, "massor med liv" skulle inte sparas. Jag skulle tippa att vi pratar kanske 5-10 om året. Men det är förstås bra det med.

Tragiskt för alla.
5 sekunder är 125 meter

Döms för vållande till annans död - körde ihjäl två cyklister

Nu har en person dömts för dödsolyckan där två cyklister omkom på vägen mellan Burträsk och Kålaboda i Skellefteå kommun i våras.
En kvinna i 40-års åldern från Piteå-trakten döms för vållande till annans död och vårdslöshet i trafik till villkorlig dom och 100 dagsböter a 220 kronor.
Kvinnan körde i april i år på två cyklister i 70-års åldern bakifrån. Båda avled av sina skador.
Det hela skedde på väg 778 i närheten av Småbacka i Skellefteå kommun, och enligt domen brast kvinnan i omsorg och varsamhet när hon körde 90 på en 80-väg, och av oaktsamhet orsakade olyckan.
Kvinnan säger själv att hon släppte blicken från vägen under fem sekunder.

http://t.sr.se/1Mz5lnP

http://norran.se/nyheter/blaljus-ny...sekunderna-fore-tragedin-pa-landsvagen-487098

– Det var torr väg när jag körde. Det såg ut att vara en bra väg och jag trodde det var var 90-sträcka så jag körde i ungefär den hastigheten. Just innan olyckan kom jag ut på en tom raksträcka och när jag tittade var det inga bilar, cyklister eller djur på vägen.
Därefter tittade hon ned på instrumentbrädan för en kort stund, likaså på telefonen som låg intill – så att telefonen inte kunde ramla ned på golvet i bilen.
Allt detta ska ha tagit runt fem sekunder, menade kvinnan.
Sedan berättade hon:
– När jag tittade upp igen såg jag två cyklister nära bilen. De befann sig innanför kantlinjerna, in mot vägen. Jag vred ratten allt jag kunde till vänster för att undvika en olycka, jag hamnade i vänster körbana ganska ordentligt.
– Det började regna glas in i bilen och jag hörde en smäll. Jag förstod vad som hade hänt, jag stannade bilen och ringde ambulansen.

5 sekunder i 90 är en evighet, och det kan ju inte uteslutas att det var mer än 5 sekunder. Jag skulle aldrig våga släppa vägbanan 5 sekunder i landsvägsfart.

Hur lång tid tar det att titta på instrumentbrädan, och förvissa sig om att mobilen ligger kvar? Inte behöver det ta 5 sekunder. Är det flera saker som ska göras är det väl lämpligt att dela upp det i omgångar.

Jävligt otäck olycka, och onödig. 22 tusen i bot, det var ju inte farligt dyrt för två döda där kvinnan var ensamt vållande.

Tycker hennes utsaga låter mindre trovärdig. Antag att cyklarna var 150m bort när hon sist kollade vägen och konstaterade att hon var 'ensam' så borde hon ha sett dem redan då. 150 m framför huven är inte särskilt långt bort när bilen går i 90. När man kollar att vägen är riktigt fri, tittar man MINST så långt bort ute på landsvägen, jag skulle nästan säga bortåt 200m.

Senast ändrad:
staine skrev:
> "så att telefonen inte kunde ramla ned på golvet
> i bilen"
>
Jag tror hon ljuger och att hon satt och messade, nån här som aldrig har messat från förarplatsen? :)

Detta är ju den ultimata mardrömmen, att det kommer en sån här aningslös, oansvarig, icke-närvarande bilist när man är ute tränar på landsvägen. Mer behövs inte för att allt ska vara över på mindre tid än ett blink med ena ögat.

jonja skrev:
> staine skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > "så att telefonen inte kunde ramla ned på
> golvet
> > i bilen"
> >
> Jag tror hon ljuger och att hon satt och messade,
> nån här som aldrig har messat från
> förarplatsen? :)
>
> Detta är ju den ultimata mardrömmen, att det
> kommer en sån här aningslös, oansvarig,
> icke-närvarande bilist när man är ute tränar
> på landsvägen. Mer behövs inte för att allt
> ska vara över på mindre tid än ett blink med
> ena ögat.

Man ryser in i själen. Totalförbjud att telefon påslagen i bil under färd?

hade jag varit släkting till de dödade hade jag personligen avrättat den 38-åriga kvinnan. Det svenska rättssystemet är ju en cirkus.

22 tusen för 2 döda. Lisa Holm mördaren betalar 50 tusen per förälder. Man kan väl inte säga annat än att det är rätt billigt att ha ihjäl folk i konungariket Sverige? Om det är med uppsåt eller inte, verkar inte göra så mkt på slutpriset.

emilh skrev:
> Tänk att just prislappen är så viktig även
> under dessa omständigheter.

Nä det är en moralisk kompass bara...

jonja skrev:
> 22 tusen för 2 döda. Lisa Holm mördaren betalar
> 50 tusen per förälder. Man kan väl inte säga
> annat än att det är rätt billigt att ha ihjäl
> folk i konungariket Sverige? Om det är med
> uppsåt eller inte, verkar inte göra så mkt på
> slutpriset.

Livstid vs villkorligt tycker jag visar på en stor skillnad mellan uppsåt eller inte. Sen är det även skillnad mellan dagsböter och skadestånd...
Stora grejen här* är väl ändå att kvinnan faktiskt blev dömd, till skillnad från de tidigare omskrivna chaufförer som knappt märkt att de kört ihjäl någon.

*Självklart överskuggar det faktum att två människor inte längre finns i livet allt som går att säga här.

Tyvärr blir det allt vanligare att trafikanter tittar åt ett annat håll än det de rör sig åt. Ser dagligen cyklande gående och billister som gör detta under sin färd.
Gående som korsar cykelbanan utan att se sig för, cyklister på fel sida om GC banan med hela uppmärksamheten i mobilen, cyklister som passerar korsningar utan att titta efter om det kommer någon annan på Gc banan de kör in på, billister som glider fram mot en korsning (över cykelpassagen) utan att ens titta efter cyklister.
Vart ska det sluta?

det är förstås en helt otroligt hemsk händelse.

men om det hände som bilisten påstår, att han fick ett epilepsianfall (som han var medveten om att han kunde få), så är det väl inte en så himla enkel sak att bedöma. sen förstår jag om folk tror att det är skitsnack.

det jag funderar på är hur en ska ställa sig till trötta bilister. jag tror att det är otroligt vanligt att folk kör trötta, med risk att somna. samma sak kan hända då.

men att köra trött tycker jag är ett uppenbart systemfel. vi förväntas ta jobb och bilpendla dit, och självklart är man trött både innan och efter jobbet. ungarna sover inte, chefen är inkompetent och alla medarbetare vabbar. sen kanske man mejar ner en familj på vägen hem. samma sak kan tänkas om epilepsianfall, även om det kanske är ett uns sämre omdöme att köra med risk för ett sådant. men det är oerhört svårt att klara sig utan bil i det här samhället. det är ingen obegriplig sak att folk sätter sig bakom ratten när de inte borde.

de anhöriga behöver dock upprättelse, och det är svårt att säga att personen ska få ett milt straff även om det går att tänka sig en massa förmildrande omständigheter. en alternativ upprättelse kunde vara att händelsen tas som startskott för drastiskt sänkta hastigheter på vägarna. skyltar verkar ju inte hjälpa, bättre vore elektronisk massövervakning av bilarna. max 50 km/h överallt utanför motorvägarna. smarta ai-algoritmer som saktar ner bilen ännu mer om man kör konstigt.

tekniken finns, men implementeras inte trots att det skulle rädda liv. om jag får vara drastisk (och det kanske jag egentligen inte får i ett så känsligt sammanhang (men det har ju gått en tid nu)) så begår vi nästan samma brott som mannen på en samhällsnivå. vi sätter folk i bilar trots att vi vet riskerna.

det är förstås en helt otroligt hemsk händelse.

men om det hände som bilisten påstår, att han fick ett epilepsianfall (som han var medveten om att han kunde få), så är det väl inte en så himla enkel sak att bedöma. sen förstår jag om folk tror att det är skitsnack.

det jag funderar på är hur en ska ställa sig till trötta bilister. jag tror att det är otroligt vanligt att folk kör trötta, med risk att somna. samma sak kan hända då.

men att köra trött tycker jag är ett uppenbart systemfel. vi förväntas ta jobb och bilpendla dit, och självklart är man trött både innan och efter jobbet. ungarna sover inte, chefen är inkompetent och alla medarbetare vabbar. sen kanske man mejar ner en familj på vägen hem. samma sak kan tänkas om epilepsianfall, även om det kanske är ett uns sämre omdöme att köra med risk för ett sådant. men det är oerhört svårt att klara sig utan bil i det här samhället. det är ingen obegriplig sak att folk sätter sig bakom ratten när de inte borde.

de anhöriga behöver dock upprättelse, och det är svårt att säga att personen ska få ett milt straff även om det går att tänka sig en massa förmildrande omständigheter. en alternativ upprättelse kunde vara att händelsen tas som startskott för drastiskt sänkta hastigheter på vägarna. skyltar verkar ju inte hjälpa, bättre vore elektronisk massövervakning av bilarna. max 50 km/h överallt utanför motorvägarna. smarta ai-algoritmer som saktar ner bilen ännu mer om man kör konstigt.

tekniken finns, men implementeras inte trots att det skulle rädda liv. om jag får vara drastisk (och det kanske jag egentligen inte får i ett så känsligt sammanhang (men det har ju gått en tid nu)) så begår vi nästan samma brott som mannen på en samhällsnivå. vi sätter folk i bilar trots att vi vet riskerna.

Vet man om att man emellanåt tappar kontrollen över sig själv kanske man inte ska köra bil?

/T

Inte epilepsi, då hans läkare som kände till problemen hade ryckt körkortet (eller riskerat sitt eget leg), men lika illa oavsett vad det är för typ av "tappad kontroll". Fast ser man till vad bilföraren skyllt på genom processen, så ser det värre ut än en enkel och tydlig sjukdomsdiagnos. Nu var det ett tag sedan jag fick infon, så jag vågar inte ge mig in i detaljer, men det är en egoistisk rackare som provar att skylla på flera olika saker och inte verkar känna någon större ånger över sitt beteende.

Tillbaka
Topp