UTU 2022 23-27 Juli

UTU 2022 23-27 Juli
Nej du @Manurhin2, jag ska uppleva och inte tävla i så fall, jag har tänkt dra full nytta av mitt nybörjarkort åtminstone hela den här säsongen ut. ?

Det här att cykla 50-60 mil, sova en timme under en buske och sedan på det igen, jag är inte redo för det ännu (varken sig fysiskt eller mentalt).

Visst är det förbokade vandrarhem, bufféfrukostar och sådant på UTU? ?

Kommer vi cykla förbi Bruksvallarna?

UTU 2022 23-27 Juli
Nej du @Manurhin2, jag ska uppleva och inte tävla i så fall, jag har tänkt dra full nytta av mitt nybörjarkort åtminstone hela den här säsongen ut. ?

Det här att cykla 50-60 mil, sova en timme under en buske och sedan på det igen, jag är inte redo för det ännu (varken sig fysiskt eller mentalt).

jepp det finns sovaöverställen på vägen.

UTU 2022 23-27 Juli

Kommer vi cykla förbi Bruksvallarna?

Om rutten är samma som förra gången, passeras Funäsdalen, men inte med avstickare till Bruksvallarna. Dock bara ca 15 km enkel funäs-bruks.

Förra gången erbjöds övernattning i Tänndalens hembygdsgård.

UTU 2022 23-27 Juli
Om rutten är samma som förra gången, passeras Funäsdalen, men inte med avstickare till Bruksvallarna. Dock bara ca 15 km enkel funäs-bruks.

Ok, tack, hoppas på att brorsan med familj kan ge mig lite pepp i så fall men kanske inte värt 15 km x 2 extra för jaccuzin. ?

Tänndalens hembygdsgård, kul, fint där i västra Härjedalen.

Senast ändrad:
UTU 2022 23-27 Juli
Preliminärt är rutten lite annorlunda jämfört med 2018. Loopen är lite längre genom att man på vägen till Trondheim följer Rv 70 hela vägen till gränsen och sen tar sig upp på västra sidan Femunden och vidare upp till Röros. Detta innebär att man bara åker vägen över Tänndalen/Högvålen på hemvägen. Vidare kommer det troligen inte att bli någon bemannad kontroll i Tänndalen.

Senast ändrad:
UTU 2022 23-27 Juli
Förhoppningen är att det ska bli så att alla som vill övernatta på de bemannade kontrollerna ska kunna göra det. Dock är det svårt att veta exakt hur folk kommer att cykla och om det blir fullt startfält med 100 cyklister och alla skulle få för sig att övernatta på samma ställe samma natt så kommer det inte att funka utan då blir det först till kvarn som gäller. Det pågår arbete med att försöka få upp en bra prognosmodell för att se hur vi ska ordna det.

F.ö. är planen just nu att ha en startgrupp på morgonen och en på em/kväll.

Jag vill dock poängtera att ovanstående än så länge inte är slutgiltigt beslutat så ta det inte som en absolut sanning. Det kan komma att ändras. Under senvinter/vår kommer dock slutgiltig rutt och kontroller att offentliggöras.

UTU 2022 23-27 Juli
Eftermiddagsstart alltså. Öppnar ju upp för att cykla 60-50-40 och få se Trondheim i dagsljus. Håller tummarna för att det blir ett alternativ.

UTU 2022 23-27 Juli
Det är ju en del uppför. Vad kan man tro att ett lämpligt rullsnitt över hela rundan kan vara?
För att vara lite allvarlig (men utan att ha kollat på banprofilen) så hugger jag till med någonstans runt 30 km/h från starten, och sen sjunkande till runt 25 km/h mot målet. Tänker också att två lite längre stopp kanske blir bra och att jag kommer att vara trött mot slutet.

UTU 2022 23-27 Juli
För att vara lite allvarlig (men utan att ha kollat på banprofilen) så hugger jag till med någonstans runt 30 km/h från starten, och sen sjunkande till runt 25 km/h mot målet. Tänker också att två lite längre stopp kanske blir bra och att jag kommer att vara trött mot slutet.
Det är ju rätt platt i början, har man tur med väder och vind och med sällskapet så är ju 30-32 inget omöjligt de första 20-25 milen. Sen är det ju detta med att inte stanna och äta hela tiden …

UTU 2022 23-27 Juli
Jag misstänker att det kommer att vara ett rätt vanligt tillstånd hos cyklisterna när de återkommer till Uppsala, d.v.s. att de är trötta!

UTU 2022 23-27 Juli
För eftermiddagsstart (mer detaljer kommer!) borde det finnas tid att både ta pendeln till Uppsala och rent av cykla till start för den som känner för det.

Det är starkt rekommenderat att som deltagare checka in och göra cykelinspektion i god tid innan start (check-in öppnar på fredag eftermiddag), men för senare startgrupp bör det finnas tid att göra dessa moment under lördagen.

Det kommer komma schema också om när dropbag senast behöver vara inlämnad och när de kommer finnas tillgängliga på önskade platser och sen tillbaka i Uppsala.

UTU 2022 23-27 Juli
För eftermiddagsstart (mer detaljer kommer!) borde det finnas tid att både ta pendeln till Uppsala och rent av cykla till start för den som känner för det.

Det är starkt rekommenderat att som deltagare checka in och göra cykelinspektion i god tid innan start (check-in öppnar på fredag eftermiddag), men för senare startgrupp bör det finnas tid att göra dessa moment under lördagen.

Det kommer komma schema också om när dropbag senast behöver vara inlämnad och när de kommer finnas tillgängliga på önskade platser och sen tillbaka i Uppsala.
Vart ju klart lite mer moment att göra än på en vanlig brevet. så man kanske behöver vara på plats fredag kväll ändå

UTU 2022 23-27 Juli

Vad är det som kontrolleras på inspektionen?

UTU 2022 23-27 Juli
Minns en Stockholm Göteborg där kontrollen även ingick cykelkontroll. Där det visade sig att flera cyklister inte hade monterat ihop sina cyklar så väl. Minns bland annat en cykel med icke-fungerande bromsar. Det är lätt att det blir fel om man är stressad och nervös. Minns att det var kontroll förra UTU, men inte vad som kontrollerades. Är själv anmäld som funktionär reserv/standin och försöker även hitta hotell för tillresta (för att skapa möjlighet för att knyta kontakter och umgås före efter och för de som bryter under). Ser verkligen fram emot detta lopp. Gissar att jag även kommer bo på rekommenderat hotell för att få lite loppkänsla och vara funktionär på någon kontroll.

UTU 2022 23-27 Juli
Minns en Stockholm Göteborg där kontrollen även ingick cykelkontroll. Där det visade sig att flera cyklister inte hade monterat ihop sina cyklar så väl. Minns bland annat en cykel med icke-fungerande bromsar. Det är lätt att det blir fel om man är stressad och nervös. Minns att det var kontroll förra UTU, men inte vad som kontrollerades. Är själv anmäld som funktionär reserv/standin och försöker även hitta hotell för tillresta (för att skapa möjlighet för att knyta kontakter och umgås före efter och för de som bryter under). Ser verkligen fram emot detta lopp. Gissar att jag även kommer bo på rekommenderat hotell för att få lite loppkänsla och vara funktionär på någon kontroll.
Hotell Villa Anna är nära ca 100 m ifrån Domkyrkan.

UTU 2022 23-27 Juli
Vad är det som kontrolleras på inspektionen?
Bl.a. benens rakning, tempomagens omfång och att ISO 68-1 följs i alla tillämpliga fall. Dessutom kommer Randonneur Stockholm att hyra in Sveriges ledande topsningsexpert @Skogling för genomförande av minutiösa kontroller av att cykeln uppfyller Randonneurs pédants règles internationales pour l'entretien des vélos.

UTU 2022 23-27 Juli
Bl.a. benens rakning, tempomagens omfång och att ISO 68-1 följs i alla tillämpliga fall. Dessutom kommer Randonneur Stockholm att hyra in Sveriges ledande topsningsexpert @Skogling för genomförande av minutiösa kontroller av att cykeln uppfyller Randonneurs pédants règles internationales pour l'entretien des vélos.
Hyra in? Ställer han inte upp ideellt? Vilken streber.

Tillbaka
Topp