UTU 2022 23-27 Juli

UTU 2022 23-27 Juli
För kännedom: Nu finns det äntligen möjlighet att till självkostnadspris beställa cykeltröja och T-shirt för UTU-deltagare. Cykeltröjan är i 100% merino, och gjord av Soigneur i Nya Zeeland.

Tidsfönstret för att beställa cykeltröjan är relativt kort, för att vara säker på att tröjan finns på plats i tid. Senast 8 juni ska beställningar ha gjorts, inklusive eventuella tillägg om till exempel långärmat.

Se detaljer på https://pilgrimbrevet.se/rider/options

UTU 2022 23-27 Juli
För kännedom: Nu finns det äntligen möjlighet att till självkostnadspris beställa cykeltröja och T-shirt för UTU-deltagare. Cykeltröjan är i 100% merino, och gjord av Soigneur i Nya Zeeland.

Tidsfönstret för att beställa cykeltröjan är relativt kort, för att vara säker på att tröjan finns på plats i tid. Senast 8 juni ska beställningar ha gjorts, inklusive eventuella tillägg om till exempel långärmat.

Se detaljer på https://pilgrimbrevet.se/rider/options
Grymt bra jobbat, men såg inget om lång ärm?

UTU 2022 23-27 Juli
Kul med den delvis nya rutten in i Norge!
När jag kikar under Kontroller, saknas det helt symboler vid kontrollen i Tänndalen.
Stämmer det verkligen, eller har det bara fallit bort symboler?

UTU 2022 23-27 Juli
Kul med den delvis nya rutten in i Norge!
När jag kikar under Kontroller, saknas det helt symboler vid kontrollen i Tänndalen.
Stämmer det verkligen, eller har det bara fallit bort symboler?
Det finns affär + pizzeria i närheten där man kan stämpla. Tack för påpekandet; det är inlagt på hemsidan nu. Mer detaljer kommer - om allt går vägen kan det bli en bemannad kontroll till där, men kan inte lova något än.

UTU 2022 23-27 Juli
Det finns affär + pizzeria i närheten där man kan stämpla. Tack för påpekandet; det är inlagt på hemsidan nu. Mer detaljer kommer - om allt går vägen kan det bli en bemannad kontroll till där, men kan inte lova något än.
Toppen, tänkte mest på de som ska cykla men inte har så bra koll på de små byarna längs med vägen som skulle kunna tro att det är helt öde(ungefär som Högvålen). Pizza på vägen hem i Tänndalen kan ju vara ett riktigt bra stopp på vägen hem.

UTU 2022 23-27 Juli
Toppen, tänkte mest på de som ska cykla men inte har så bra koll på de små byarna längs med vägen som skulle kunna tro att det är helt öde(ungefär som Högvålen). Pizza på vägen hem i Tänndalen kan ju vara ett riktigt bra stopp på vägen hem.
jo jag får fram att jag borde komma till Tänndalen sent på kvällen eller mitt i natten så jag har lobbat för en bemanning :)

UTU 2022 23-27 Juli
jo jag får fram att jag borde komma till Tänndalen sent på kvällen eller mitt i natten så jag har lobbat för en bemanning :)
Pizzabaren på Skilodge Tänndalen stänger kl 21.
Då har du en tid att sikta på för att fylla energidepåerna med fett och kolhydrater.
Lycka till!

UTU 2022 23-27 Juli
Pizzabaren på Skilodge Tänndalen stänger kl 21.
Då har du en tid att sikta på för att fylla energidepåerna med fett och kolhydrater.
Lycka till!
man måste ju vara på plats å hinna få beställa så senast kl 20 avsvettat och respektabel

UTU 2022 23-27 Juli
Om du inte väljer alternativet att ringa och avhämta, samt sitta i en busskur/lastpall och mysa med din pizza, så har du nu än mer motivation för att anlända kl 20 :giggle:

Det går nog bra att sitta i receptionen och restaurangen senare än så.

Hamra livs är öppet 9-19. Det finns också en sportshop med lite cykelprylar (mest inriktat mot MTB) både i Hamra och I Funäsdalen. (Hamrafjället ligger några km före Tänndalen och ca 2 mil före Funäsdalen)

UTU 2022 23-27 Juli
Delas det ut medalj för slutfört lopp? Ingen beskrivning av det på hemsidan i alla fall. Försöker bestämma mig för om jag annars ska ta en cykeltröja som minne av första 100-plussaren.

UTU 2022 23-27 Juli
Delas det ut medalj för slutfört lopp? Ingen beskrivning av det på hemsidan i alla fall. Försöker bestämma mig för om jag annars ska ta en cykeltröja som minne av första 100-plussaren.
Deltagare som fullföljer bör kunna se fram emot ett tygmärke. Inte lika stort som en tröja, men eventuellt lättare att använda än en medalj i alla fall. 2018 års såg ut som bifogat.

Bilagor

• patch-2018.jpeg
    patch-2018.jpeg
    126 KB · Besök: 42
UTU 2022 23-27 Juli
Preliminärt kommer tygmärket denna gång att ha en huvudsakligen blå bakgrund med gul ram. Grunddesignen kan dock väntas vara densamma.

UTU 2022 23-27 Juli
Kung Olav, dödad i slaget vid Stiklestad, sedan blev han ett helgon, och orsak till alla pilgrimsfärder och en del cykelturer till Trondheim !

Visa bilaga 560285

Hur sjutton gick det egentligen till att han blev ett helgon? Han känns inte riktigt på samma fredliga nivå som vår Heliga Birgitta. ? :sneaky:
1654778974983.png

Olav men i synnerhet hans halvbror Harald var åtminstone inte från början guds bästa barn direkt men just Olav kanske blev omvänd? *LoL* (Både Olav och Harald är för övrigt begravda i just Trondheim)

Brorsan Harald anses väl generellt som en av de mest beryktade Vikinga kungar som någonsin existerat, hans livshistoria är helt galen "out of this world", en hel del historiskt "bevisat" i Haralds fall (vilket är mycket ovanligt för Vikingar...). Det har gått rykte om att Haralds liv ska bli Hollywood film... :cool:

Genom Harald kommer vi lite in på de Skandinaviska kopplingarna till Ukraina också eftersom Harald gifte sig med Elisabeth av Kiev (vars mamma var "svenska" Ingegerd Olofsdotter & pappa Jaroslav I av Kiev).

Edit: Hmmm, en cool grej om Ingegerd Olofsdotter (som för övrigt är Kung Olof Skötkonungs dotter):
"Hennes dotter Ellisif//Elisabeth gavs i giftermål åt Norges Harald Hårdråde, Anastasia till Ungerns Andreas I och Anna till Frankrikes Henrik I; genom Henrik blev hon därmed anmoder till alla senare franska kungar."

Senast ändrad:
UTU 2022 23-27 Juli
Om det är någon som vill värma upp inför UTU med MSR1200 som startar på söndag så har min vän som skulle komma upp från Tyskland och cykla insjuknat i covid. Han kan därför sälja sin plats om det finns någon som vill kasta sig in detta huvudstupa. PM till mig för kontaktinfo.

UTU 2022 23-27 Juli
Att se MSR 1200 gå iväg påminner om att man kanske ska se över utrustning och så. Har aldrig cyklat med sovstationer, tar man bara med sig lite reparation, klädlager, snacks och vatten däremellan? Skulle tycka att det var mysigt att slå upp tältet när man ändå har allemansrätten, men det känns nog som omotiverad vikt.

Därutöver har jag helt saknat motivation att fritidscykla trots att jag är ledig fram tills loppet. Har bara Uppsala 400 i kalendern under sommaren. Undrar hur snabbt man förlorar uthålligheten?

UTU 2022 23-27 Juli
Att se MSR 1200 gå iväg påminner om att man kanske ska se över utrustning och så. Har aldrig cyklat med sovstationer, tar man bara med sig lite reparation, klädlager, snacks och vatten däremellan? Skulle tycka att det var mysigt att slå upp tältet när man ändå har allemansrätten, men det känns nog som omotiverad vikt.

Därutöver har jag helt saknat motivation att fritidscykla trots att jag är ledig fram tills loppet. Har bara Uppsala 400 i kalendern under sommaren. Undrar hur snabbt man förlorar uthålligheten?
Planera in Bollnäs 400 helgen efter Uppsala, så får du 2x40 mil i benen och hinner med ett par veckors vila inför UTU.

UTU 2022 23-27 Juli

alltså du tänker dunkla bikepackingtankar. föreslår ett ordentligt intervallpass för att rätta in dig i ledet. *FNYS* tält.. på cykel.. mycket ska man höra innan fan står i farstun. eller hur var det

Att ha en dropbag som kan förflytta sig är en ny upplevelse. Men jo ja tänker som du skrver, lite extrakläder, reparationsprylar, vätska, snack, batterier, powerbank. och rumpkladd ska väl med

UTU 2022 23-27 Juli
Jag (om jag hoppar in mer som privatperson) körde lättviktstält + liten sovsäck på Sverigetempot. Det var bekvämt, särskilt längs 45:an med möjlighet att sova precis när man började bli trött och ineffektiv.

Däremot kommer förmodligen behovet inte vara lika stort på UTU. Vi (med UTU-hatten på igen) försöker ordna sovplatser ungefär var 10:e mil, men kan som brukligt på långa breveter inte *garantera* sovplats. Det kommer vara masslogi av vanlig sort med madrasser i storsal, utom på Femundtunet där det blir campingstugor.

UTU 2022 23-27 Juli
Jag kommer också sannolikt ta Uppsalas 40 milare som en mini-uppladdning, Bollnäs får jag kolla upp men kan bli klurigare. Man kan ju så klart härda sig ännu hårdare mentalt och fysiskt med någon solorunda också. Kanske är bäst att köra med sadelväska och dylikt också så att prylarna generalrepas lite (trots att jag inte har någon användning för den för Uppsala rundan). ? Inte bestämt mig ännu om jag kommer köra med plastskärmar eller ej på UTU så det kanske jag bör fippla med lite också, halvstruligt att få dit på min racer dock (åtminstone bakhjul är lite bökigt) och någon längre kompislapp är ännu mera tveksamt.

UTU 2022 23-27 Juli
Funderar på en egen långtur under midsommar genom en natt + Uppsalas 400. Bollnäs blir lite logistiskt jobbig då jag inte har en bil.
Kommer troligen förlita mig på befintliga sovsalar. Det borde vara < 4 timmar mellan dem och så noga är det inte för mig med exakta sovtider.

UTU 2022 23-27 Juli
En sak värd att notera är att arrangören lämnar inga garantier vad gäller tillgång till sovplatser på kontrollerna.

Ambitionen och förhoppningen är att de som vill ska kunna få en sovplats när de kommer till en kontroll. Det är dock omöjligt att veta hur långt och fort deltagarna kommer att cykla och när de tänker sig att sova. Lokalerna är inte dimensionerade för att en majoritet av startfältet ska kunna sova på samma kontroll vid samma tidpunkt.

Om kalkylerna/spekulationer visar sig stämma dåligt finns en risk att någon kontroll kan bli full. Man får då vara beredd på att hitta alternativt boende på orten, sova ute eller fortsätta cykla.

UTU 2022 23-27 Juli
Jag kommer också sannolikt ta Uppsalas 40 milare som en mini-uppladdning, Bollnäs får jag kolla upp men kan bli klurigare. Man kan ju så klart härda sig ännu hårdare mentalt och fysiskt med någon solorunda också. Kanske är bäst att köra med sadelväska och dylikt också så att prylarna generalrepas lite (trots att jag inte har någon användning för den för Uppsala rundan). ? Inte bestämt mig ännu om jag kommer köra med plastskärmar eller ej på UTU så det kanske jag bör fippla med lite också, halvstruligt att få dit på min racer dock (åtminstone bakhjul är lite bökigt) och någon längre kompislapp är ännu mera tveksamt.
ja träna som du ska tävla är en bra filosofi. så på med allt du ska ha och lite till.

UTU 2022 23-27 Juli
En sak värd att notera är att arrangören lämnar inga garantier vad gäller tillgång till sovplatser på kontrollerna.

Ambitionen och förhoppningen är att de som vill ska kunna få en sovplats när de kommer till en kontroll. Det är dock omöjligt att veta hur långt och fort deltagarna kommer att cykla och när de tänker sig att sova. Lokalerna är inte dimensionerade för att en majoritet av startfältet ska kunna sova på samma kontroll vid samma tidpunkt.

Om kalkylerna/spekulationer visar sig stämma dåligt finns en risk att någon kontroll kan bli full. Man får då vara beredd på att hitta alternativt boende på orten, sova ute eller fortsätta cykla.

Men andra ord gäller det att cykla snabbt till sovstationerna. ? ?

UTU 2022 23-27 Juli
Tack för råden, folket. Det där med fulla sovsalar kanske motiverar min egen utrustning ändå. Jag absolut vrålhatar snarkande (mer än gnissel på min egen cykel!) och jag kan tänka mig att sömnbrist och sånt lockar fram det mer än vanligt. Ska tänka på det och huruvida jag kan ta mig till Bollnäs.

UTU 2022 23-27 Juli
Tack för råden, folket. Det där med fulla sovsalar kanske motiverar min egen utrustning ändå. Jag absolut vrålhatar snarkande (mer än gnissel på min egen cykel!) och jag kan tänka mig att sömnbrist och sånt lockar fram det mer än vanligt. Ska tänka på det och huruvida jag kan ta mig till Bollnäs.
men vad ska du dit å göra förutom äta fil. banan går ju inte där. den rekningen av banan blir ju jättekonstig

1655822973651.png

Tillbaka
Topp