V-Bromsar

LOBOno1

Ny medlem
V-Bromsar
Hej!

Har ännu ej fått råd att uppgradera till Hydrauliska Skivbromsar.

Därför undrar jag. Ni som har V-bromsar(som jag) Vilka bromsar e bäst? Vilka belägg nyper bäst? osv...

Tacksam för många svar.

Senast redigerad av en moderator:
V-Bromsar
Kör med XTR 2002, Mavic ceramic fälg och biltema belägg. Blir mycket bra bromsar, fixar i princip allt med ett finger på reglaget. Kan vara lite luriga första bromsningen efter ett rejält dybad.

V-Bromsar
be bästa är avid arche supreme, men de tillverkas inte längre o har högt pris på begagnatmarknaden då de är eftertracktade :D

men annars, om man ska gå på billigare får jag nog säga att både avids finare o shimanos finare är ruskigt bra.

V-Bromsar
Ritchey blå, Logic LP är nog bästa V-gummina ja haft.

39B%20pad%20mtn%20V%20blue.jpg
HOMER10.JPG

V-Bromsar
Jag lägger min röst på BBBs Triple Compound-belägg, sam givetvis Avid. Single Digit 7 har jag, lika bra som SL men några få gram tyngre och billigare.
veestop_bbs06t.jpg

+
1015.jpg

V-Bromsar
Många har skrikproblem med parallellogrambromsar(xt, xtr) när de börjar bli glappa. Men jag vet inte hur stort det problemet är. Själv har jag en gammal STX-broms bak som snart ska bytas mot en härlig skiva.

V-Bromsar
Finns många v-bromsar som bromsar riktigt bra, bland annat XTR. Reglagen har större betydelse än själva bromsen.
Själv har jag ett par XTR bromsar men ett par dåliga handtag. Bromsar inte hälften så bra som ett par LX bromsar med ett par XTR reglage.

V-Bromsar
Köpte ett par nya Shimano XT just före Finnmarksturen, då mina gamla XT från -97 var väldigt glappa. De nya är jag hel nöjd med och de kostar bara 460 för både fram och bak på cyclecomponents.com.

V-Bromsar
Till XTR-V-bromsar kan man köpa ett litet renoveringskit när man tycker att bromsarna glappar litet för mycket. Innehåller nya länkage och litet shims. Kostade typ 160 SEK när jag köpte det för kanske 3-4 år sedan. Cykelhandlaren trodde inte på mig när jag sa att det fanns, så jag fick tvinga honom att ringa till Hallmans och fråga efter det.

edit: vev-bromsar?

Senast redigerad av en moderator:
V-Bromsar
Koolstop salmon. Har du sett bilderna från kinnekulle i juni, det var lerigt, jäääätte lerigt. Inte ens det gjorde att bromsarna slutade ta. Visst tog dom inte lika bra och visst var man tvungen att cykla genom vattenpölarna för att få bort lera från fälgarna men det funkade. Bara på ett ställe kleggade det så jag förlorade bromskraften men det berodde nog lite också på att jag klämde pekfingret mellan bromshandtaget och styret :)

Tillbaka
Topp