Fattiglapp
Aktiv medlem
Vad är cykeltillbehöret värt?
Försökte med ett inlägg i cykelvärderingstråden, men det blev ju lite våld på ämnet, så startar en ny tråd för värdering av cykeltillbehör. Snart kommer första frågan!
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hittar det för 3695, och ser då lite uppdaterat ut dvs min modell är lite äldre. Hittar på blocket för dryga 3k, men de är osålda, viklet inte är så konstigt för det är ju för dyrt.Vad kostar det nytt? 4,5k? En tredjedel av det? 1,5k?
Brukar tänka på att 1/3-del av "nyanskaffningsvärde" (plus fraktkostnad) är en bra generell riktlinje för att få något sålt. Det känns litet som win-win tycker jag.Hittar det för 3695, och ser då lite uppdaterat ut dvs min modell är lite äldre. Hittar på blocket för dryga 3k, men de är osålda, viklet inte är så konstigt för det är ju för dyrt.
1000-1500 blir din gissning? Låter inte orimligt, men är ju ett klipp för köparen som behöver ett sånt
Lite sugen på att testa att lägga det på Tradera för 1k utropspris, borde bli sålt och förhoppningsvis hittar flera spekulanter dit
Samma här om det inte är alldeles flång nytt. Det är bara som köpare man kan räkna med att göra en bra affär.Brukar tänka på att 1/3-del av "nyanskaffningsvärde" (plus fraktkostnad) är en bra generell riktlinje för att få något sålt. Det känns litet som win-win tycker jag.
Det kan nog vara rätt, även om jag hade hoppats på lite högre andrahandsvärde just på Thule-prylar. Tror jag gav strax under 5k för några år sedan. Det kan vara fel, och det är så klart inte intressant för dagens värde, men det har då tappat 70-80% av värdet på 4 år.Brukar tänka på att 1/3-del av "nyanskaffningsvärde" (plus fraktkostnad) är en bra generell riktlinje för att få något sålt. Det känns litet som win-win tycker jag.
Absolut, populära varumärken borde göra att det går att sälja lättare, dvs kanske halva priset eller mer är rimligt.Det kan nog vara rätt, även om jag hade hoppats på lite högre andrahandsvärde just på Thule-prylar. Tror jag gav strax under 5k för några år sedan. Det kan vara fel, och det är så klart inte intressant för dagens värde, men det har då tappat 70-80% av värdet på 4 år.
Går det att skicka? Om inte brukar det bli väldigt låga bud på Tradera.Hittar det för 3695, och ser då lite uppdaterat ut dvs min modell är lite äldre. Hittar på blocket för dryga 3k, men de är osålda, viklet inte är så konstigt för det är ju för dyrt.
1000-1500 blir din gissning? Låter inte orimligt, men är ju ett klipp för köparen som behöver ett sånt
Lite sugen på att testa att lägga det på Tradera för 1k utropspris, borde bli sålt och förhoppningsvis hittar flera spekulanter dit
Tveksamt om det är värt att skicka men finns utanför Göteborg så hyfsad mängd spekulanter ändå kanske?Går det att skicka? Om inte brukar det bli väldigt låga bud på Tradera.
Du kan ju förstås testa men sätt inte lägre utropspris än att du blir nöjd om det går för det.Tveksamt om det är värt att skicka men finns utanför Göteborg så hyfsad mängd spekulanter ändå kanske?
Går och går, allt går väl att skicka så länge man inte anlitar Postnord. Men med tanke på att vi pratar om enstaka tusenlapp i värde borde väl värdet på sin höjd öka med ett par hundralappar pga ökad kundbas. Det lär ju ätas upp av fraktkostnaden, och blir något kvar lär ju min timlön för att packa ihop det till något som liknar ett paket vara ganska låg...Bor du nära stockholm borde den vara värd halva nypriset, men på landet är nog värdet betydligt mindre om den inte går att skicka.
Jag testar att lägga ut det för ett par tusenlappar och se om någon nappar helt enkelt. Går ju alltid att sänka priset efterhand eller låta någon pruta lite mer, jag är inte i desperat behov av snabb försäljning.Jag tror mer på här (entusiaster som ganska ofta letar sånt ställ) eller Blocket (vanligt folk som kanske har behov inför semesterresa). Jag handlar själv på Tradera ibland, men är inte första platsen jag letar cykelprylar på och tror att risken är stor det åker för utgångspris (om du får nåt bud alls).
Ang pris skulle jag väga in hur vanligt det är de kommer ut begagnade. Inte så ofta är min uppfattning, så jag skulle sätta ett lite högre pris än 1/3 av nypris, åtminstone halva. Men det beror ju på hur het du är på att få iväg det.
Jag hade nog lagt mig lite högre initialt, tycker det är en väldigt stor skillnad i värdering här och vad man ser för priser på blocket.
Precis, har du is i magen så är min erfarenhet att rätt köpare dyker upp, som vet vad den vill ha och blir nöjd med det. Du kan under tiden tacka artigt nej till alla klippare som typ..."släpper du den för 1000kr inkl. frakt?"Jag testar att lägga ut det för ett par tusenlappar och se om någon nappar helt enkelt. Går ju alltid att sänka priset efterhand eller låta någon pruta lite mer, jag är inte i desperat behov av snabb försäljning.
Sålt på några minuter för 2100. Antingen för billigt eller så hade jag tur.Thule har bra andrahandsvärde. Men varför övertänka? Kolla vad de ligger ute för. Sen sätt ett pris som du kan leva med att sälja för. Händer inget så sänker du tills du får napp eller behåller skiten :)
Kanske gått att få någon hundring till då, men ändå mer än vad du trodde igår/imorse och skönt att få iväg det snabbt!Sålt på några minuter för 2100. Antingen för billigt eller så hade jag tur.
Absolut! Var inte menat som gnäll utan bara lite återmatning, det saknas alltför ofta i sådana här trådarKanske gått att få någon hundring till då, men ändå mer än vad du trodde igår/imorse och skönt att få iväg det snabbt!
Här på HappyVar annonserade du?
Då kanske tråden bidrog till att väcka intresset :)Här på Happy
Såldes det på några minuter så var det köparen som hade tur..Sålt på några minuter för 2100. Antingen för billigt eller så hade jag tur.