Vad är cykeltillbehöret värt?

Fattiglapp

Aktiv medlem
Försökte med ett inlägg i cykelvärderingstråden, men det blev ju lite våld på ämnet, så startar en ny tråd för värdering av cykeltillbehör. Snart kommer första frågan!

Vad är cykelstället värt?
Euroway G2 2020, skapligt skick (det som brukar kallas nyskick ?). Funkar felfritt bortsett från att ett spänne tenderar kärva (vanligt fel). Anpassat till äldre släpvagnskontakten men jag skickar med en adapter.
Värde?
Säljs bäst här, Blocket eller Tradera?

Bilagor

• IMG_20240413_181254602_HDR.jpg
    IMG_20240413_181254602_HDR.jpg
    1.8 MB · Besök: 29
Vad kostar det nytt? 4,5k? En tredjedel av det? 1,5k?
Hittar det för 3695, och ser då lite uppdaterat ut dvs min modell är lite äldre. Hittar på blocket för dryga 3k, men de är osålda, viklet inte är så konstigt för det är ju för dyrt.
1000-1500 blir din gissning? Låter inte orimligt, men är ju ett klipp för köparen som behöver ett sånt
Lite sugen på att testa att lägga det på Tradera för 1k utropspris, borde bli sålt och förhoppningsvis hittar flera spekulanter dit

Senast ändrad:
Hittar det för 3695, och ser då lite uppdaterat ut dvs min modell är lite äldre. Hittar på blocket för dryga 3k, men de är osålda, viklet inte är så konstigt för det är ju för dyrt.
1000-1500 blir din gissning? Låter inte orimligt, men är ju ett klipp för köparen som behöver ett sånt
Lite sugen på att testa att lägga det på Tradera för 1k utropspris, borde bli sålt och förhoppningsvis hittar flera spekulanter dit
Brukar tänka på att 1/3-del av "nyanskaffningsvärde" (plus fraktkostnad) är en bra generell riktlinje för att få något sålt. Det känns litet som win-win tycker jag.

Brukar tänka på att 1/3-del av "nyanskaffningsvärde" (plus fraktkostnad) är en bra generell riktlinje för att få något sålt. Det känns litet som win-win tycker jag.
Det kan nog vara rätt, även om jag hade hoppats på lite högre andrahandsvärde just på Thule-prylar. Tror jag gav strax under 5k för några år sedan. Det kan vara fel, och det är så klart inte intressant för dagens värde, men det har då tappat 70-80% av värdet på 4 år.

Det kan nog vara rätt, även om jag hade hoppats på lite högre andrahandsvärde just på Thule-prylar. Tror jag gav strax under 5k för några år sedan. Det kan vara fel, och det är så klart inte intressant för dagens värde, men det har då tappat 70-80% av värdet på 4 år.
Absolut, populära varumärken borde göra att det går att sälja lättare, dvs kanske halva priset eller mer är rimligt.
Men det är svårt att sätta rätt pris på begagnat tycker jag.

Går det att skicka? Om inte brukar det bli väldigt låga bud på Tradera.

Jag tror mer på här (entusiaster som ganska ofta letar sånt ställ) eller Blocket (vanligt folk som kanske har behov inför semesterresa). Jag handlar själv på Tradera ibland, men är inte första platsen jag letar cykelprylar på och tror att risken är stor det åker för utgångspris (om du får nåt bud alls).
Ang pris skulle jag väga in hur vanligt det är de kommer ut begagnade. Inte så ofta är min uppfattning, så jag skulle sätta ett lite högre pris än 1/3 av nypris, åtminstone halva. Men det beror ju på hur het du är på att få iväg det.

Bor du nära stockholm borde den vara värd halva nypriset, men på landet är nog värdet betydligt mindre om den inte går att skicka.
Går och går, allt går väl att skicka så länge man inte anlitar Postnord. Men med tanke på att vi pratar om enstaka tusenlapp i värde borde väl värdet på sin höjd öka med ett par hundralappar pga ökad kundbas. Det lär ju ätas upp av fraktkostnaden, och blir något kvar lär ju min timlön för att packa ihop det till något som liknar ett paket vara ganska låg...

Jag tror mer på här (entusiaster som ganska ofta letar sånt ställ) eller Blocket (vanligt folk som kanske har behov inför semesterresa). Jag handlar själv på Tradera ibland, men är inte första platsen jag letar cykelprylar på och tror att risken är stor det åker för utgångspris (om du får nåt bud alls).
Ang pris skulle jag väga in hur vanligt det är de kommer ut begagnade. Inte så ofta är min uppfattning, så jag skulle sätta ett lite högre pris än 1/3 av nypris, åtminstone halva. Men det beror ju på hur het du är på att få iväg det.
Jag testar att lägga ut det för ett par tusenlappar och se om någon nappar helt enkelt. Går ju alltid att sänka priset efterhand eller låta någon pruta lite mer, jag är inte i desperat behov av snabb försäljning.

Jag hade nog lagt mig lite högre initialt, tycker det är en väldigt stor skillnad i värdering här och vad man ser för priser på blocket. De som lägger ut saker för billigt blir ju överösta med svar. För 2000 kr borde det ju gå på en gång, jag skulle iaf lätt betala det beg om jag var på jakt efter ett sådant ställ.

Jag testar att lägga ut det för ett par tusenlappar och se om någon nappar helt enkelt. Går ju alltid att sänka priset efterhand eller låta någon pruta lite mer, jag är inte i desperat behov av snabb försäljning.
Precis, har du is i magen så är min erfarenhet att rätt köpare dyker upp, som vet vad den vill ha och blir nöjd med det. Du kan under tiden tacka artigt nej till alla klippare som typ..."släpper du den för 1000kr inkl. frakt?"

Senast ändrad:
Thule har bra andrahandsvärde. Men varför övertänka? Kolla vad de ligger ute för. Sen sätt ett pris som du kan leva med att sälja för. Händer inget så sänker du tills du får napp eller behåller skiten :)

Tillbaka
Topp