Vad är det för fel på dessa beläggen?

Atlas

Aktiv medlem
0E1432F5-05B4-4F87-8F7E-A6267E19C822.jpeg

Och går de att rädda? Har bara cyklats med i skog så de bör inte vara glaserade. Men de har noll bromsverkan.

Prova att slippa bort den över ytan med en metalfil. Om det inte hjälper får du ta och köpa nya tror jag. Sedan verkar de vara väldigt ojämnt slitna igen tycker jag. Kör du med lättviktskiva med en massa hål i?

Standard shimano med massa små hål. Blev trött på skiten så jag bytte skiva oxå. Och nya belägg.

Men tänkte försöka rädda dessa. Tror de är metall (zintrade?) gulaktigt belägg inte grå retsin(?). Fram med filen alltså.

Kan vara bra att veta att enklare shimanoskivor bara funkar med organiska belägg. De har en annan ytbeläggning och är blankare medans de dyrare är "rå" metall och mattare i ytan som ger mera grepp.

Vet inte om anledning till organiska är för att metall är för hårt och inte ger tillräckligt med friktion eller om man skadar skivan.

Hursomhelst skulle jag gissa att det är det som är problemet. De med små hål i sig är billigare varianter, köp typ SLX eller xt skivor skulle jag rekommendera. Det är min gissning i alla fall :)

Det kan stämma... och när jag tänker på det verkar dessa ok ha varit monterade förut, det kom väldigt "OEM" och var 70%rea från nån tysk nätbutik. Tror att de inte kommer med sintrade belägg original. Så de kan i princip vara glaserade... och nu använde jag skivor som kom gratis med något annat köp...

Så då håller jag tummarna och hoppas att en filning gör susen så kan de åka på DH:n sedan. Där finns det ju anledning till större värmetålighet (tyvärr, jag är fegis).

Atlas sa:
Det kan stämma... och när jag tänker på det verkar dessa ok ha varit monterade förut, det kom väldigt "OEM" och var 70%rea från nån tysk nätbutik. Tror att de inte kommer med sintrade belägg original. Så de kan i princip vara glaserade... och nu använde jag skivor som kom gratis med något annat köp...

Så då håller jag tummarna och hoppas att en filning gör susen så kan de åka på DH:n sedan. Där finns det ju anledning till större värmetålighet (tyvärr, jag är fegis).

Släng och köp nytt. Inte lönt att kludda med något så träligt som bromsbelägg. Belägg är billigt hos tysken.

Kör inte sintrade till svensk plattcykling så har du löst problemet. De där lär gå att rädda med en fil men kommer bli likadana igen.

Typ ska stå stansat i plåten på baksidan om det är Shimanobelägg.

Rattnalle sa:
Kör inte sintrade till svensk plattcykling så har du löst problemet. De där lär gå att rädda med en fil men kommer bli likadana igen.

Nä har också den erfarenheten.

Jimel sa:
Rattnalle sa:

Nä har också den erfarenheten.

Alltid kört sintrade förut till svensk plattcykling.
Sen köpte jag nya SRAM Level tl bromsar till XC:n för nån vecka sen som levererades med organiska belägg. Visst är det ett jäkla bra nyp i dom men dom låter så förbannat mycket!! Typ rasslar eller vad man ska säga, kör kcnc lättviktsskivor men det var knäpptyst med sintrade belägg.

Nån som upplevt samma ljud med organiska?

Tillbaka
Topp