Vad är detta ?

IKEA_91

Medlem
Vad är detta ?
Vad det än är när o var behöver jag ha denna funktion?
received_600291487778572.jpeg

Vad är detta ?
Finns det på lgh-hojar?
Ja. Kan vara användbart om man cyklar kullersten eller dåliga vägar och speciellt ihop med singelklinga fram. Minskar risken för att tappa kedjan.

Meeeen. Även om det är bra ibland så väger det lite, kräver lite kärlek och går sönder ibland. Och det går oftast utan. Min pendlarcross som gått dåliga grusvägar och en del stig har inte det och kan inte minnas att jag någonsin tappat kedjan på den cykeln på mer än ett varv runt jorden. Iofs några piskmärken på kedjestaget som inte lackskyddsplasten tålde, men men.... cyklar skall användas.

På min singelklinge lvg cykel funderade jag grx bakväxel, men satte dit vanlig 105-växel. Tappade kedjan två gånger, bytte kedjesmörja och kortade kedjan en länk, har aldrig hänt efter det.

Vad är detta ?
Jag glömde sätta på den en gång efter mek och undrade ganska snabbt i skogen vad sjutton som händer, ”är något sönder eller varför slår kedjan så?” Insåg sen min miss och allt var lugnt igen…

Verkligen en bra funktion

Vad är detta ?
Alltså.... jag har cyklat mtb o räser i drygt 30 år men har ingen aning om vad en cagebroms är ... och utsläpp av kedja?
Vad är det?
Den bromsar cagens rörelse åt det hållet när kedjan skall bli "längre". Syftet är att slag inte skall mata ut så mycket kedja att kedjan når kedjestagen. Rent praktiskt är det en "frihjulsmekanism" som frihjular åt hållet för att mata in kedja men bromsar med friktionsbroms åt "mata ut kedja hållet"

Typ så.

Vad är detta ?
Vad är detta ?
Jodå, både Ultegra RD-RX805-GS och GRX Di2 finns sedan flera år.
Alla Di2-system har ju med Synchronized Shift fördelar framför enbart 1X-varianterna,
det kan ju dessutom tom vara billigare!
Men för en snåljåp som jag själv är tröskeln för hög för att byta ut mitt nuvarande mekaniska.
Å-fan!

En 1x11 Di2 gruscykel får det nog byggas när nuvarande "cross" ger sig. Kör man 1x blir det ju lite billigare också. Btw. Clutsh med oval klinga borde väl inte vara något problem? Jag bangade bromsad bakväxel senast jag byggde för att det påstods att det skulle vara problematiskt, men det måste väl(?) vara ett feltänk. Cagenen pumpar väl inte med oval framklinga?! Jag orkade inte reda ut det då och gick på vanliga 105-r7000 bakväxeln, men hade ju varit önskvärt med clutch om man skall köra på sämre underlag.

Vad är detta ?
På MTB kör folk (jag) oval med clutch. Om inte matematiken skiljer sig lär det nog fungera på annat underlag också

Matematiken påstår att Cage inte rör sig pga oval ja. Möjligen falsk matematik. Funkar gör det men sliter kanske lite extra

Edit. Och det är kanske där det skiljer. Antal mil

Tillbaka
Topp