Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Clutch av och på. On när du cyklar, off när du skall ta av bakhjulet.Vad det än är när o var behöver jag ha denna funktion?
Visa bilaga 517318
Skall man cykla längre stund på slät asfalt så kan man ha den av så går det lite lättare att växla ner.Dvs alltid på. Och i läge off när du ska meka ?
En cagebroms som bromsar "utsläpp" av kedja i syfte att minska kedjeslag när man kör i stök!Och vad är en clutch?
ja om dom har grx växlarFinns det på lgh-hojar?
Ja. Kan vara användbart om man cyklar kullersten eller dåliga vägar och speciellt ihop med singelklinga fram. Minskar risken för att tappa kedjan.Finns det på lgh-hojar?
Även Ultegra RX.ja om dom har grx växlar
Alltså.... jag har cyklat mtb o räser i drygt 30 år men har ingen aning om vad en cagebroms är ... och utsläpp av kedja?En cagebroms som bromsar "utsläpp" av kedja i syfte att minska kedjeslag när man kör i stök!
Haha! Cykla långt på asfalt, vad är det för galenskap ???Skall man cykla längre stund på slät asfalt så kan man ha den av så går det lite lättare att växla ner.
Den bromsar cagens rörelse åt det hållet när kedjan skall bli "längre". Syftet är att slag inte skall mata ut så mycket kedja att kedjan når kedjestagen. Rent praktiskt är det en "frihjulsmekanism" som frihjular åt hållet för att mata in kedja men bromsar med friktionsbroms åt "mata ut kedja hållet"Alltså.... jag har cyklat mtb o räser i drygt 30 år men har ingen aning om vad en cagebroms är ... och utsläpp av kedja?
Vad är det?
Spännarrn har du ändå, det är en mekanism som påverkar hur spännaren rör sig beroende på riktning eller riktning och hastighet.Det är en form av kedjespännare då ?
Yepp, det är skit som gör att kedja bättre sitter kvar och försvårar för kedjan att piska kedjestagen. Det räcker för att använda prylarna!Jobbigt med alla förkortningar...
Men skit samma nu ska jag ut o göra Hellas ?
+1Även Ultegra RX.
Har de inte kommit med Di2 clutchbakväxlar än? Eller har jag bara missat nyheten?+1
Många av de shimanosponsrade proffsen brukar använda den på sina i övrigt Dura Ace utrustade cyklar på lopp som Paris-Roubaix m fl
Jag har själv Ultegra RX-800-GS på en av mina (grus-)cyklar tillsammans med ST-R9120-reglage och det funkar fantastiskt bra, precis som det ska.
Jodå, både Ultegra RD-RX805-GS och GRX Di2 finns sedan flera år.Har de inte kommit med Di2 clutchbakväxlar än? Eller har jag bara missat nyheten?
Å-fan!Jodå, både Ultegra RD-RX805-GS och GRX Di2 finns sedan flera år.
Alla Di2-system har ju med Synchronized Shift fördelar framför enbart 1X-varianterna,
det kan ju dessutom tom vara billigare!
Men för en snåljåp som jag själv är tröskeln för hög för att byta ut mitt nuvarande mekaniska.
Varför inte 2x11 Di2?En 1x11 Di2 gruscykel får det nog byggas när nuvarande "cross" ger sig. Kör man 1x blir det ju lite billigare också.
Iofs, och kan ha tightare kassett.... mmmm... får klura på den - det finns ju ovala 2x klingor numera så det borde inte vara ett hinder. Nog för att jag kan köra med runda klingor, men gillar tyvärr ovala trots att det är fulare, omständigare och dyrare.Varför inte 2x11 Di2?
Då får man/du den stora(enda?) fördelen med Synchronized Shift.