Vad är en ok hastighet att sträva efter för landsväg.

Sinjon

Aktiv medlem
Jag är ny på landsvägscykel och har tidigare kört MTB. Då har jag aldrig brytt mig om att hålla någon särskild hastighet mer om puls. Självklart borde jag fokusera på effekt men jag är mer intresserad av hastighet kör 3-5 mil rundor på normal sörmländsk landsväg snittar på 24-25 km/h i zon 2-3 Vad är en hyfsad hastighet att sträva efter att kunna hålla på typ 70% av max puls.

Jag är ny på landsvägscykel och har tidigare kört MTB. Då har jag aldrig brytt mig om att hålla någon särskild hastighet mer om puls. Självklart borde jag fokusera på effekt men jag är mer intresserad av hastighet kör 3-5 mil rundor på normal sörmländsk landsväg snittar på 24-25 km/h i zon 2-3 Vad är en hyfsad hastighet att sträva efter att kunna hålla på typ 70% av max puls.
Hur långt är snöret?
Farten på lvg beror väldigt mycket på underlag, lutning, däck, lutning, position osv

En liten jämförelse: På sommaren med bra förutsättningar så snittar jag 30 km/h @ 160w utan större problem. På pendlingen nu med trögare däck, kläder osv får jag vara glad om 160w räcker till 25 km/h (utanför stan) trots att positionen bara är lite sämre.

Träningsmängden spelar stor roll. 2 eller 5 pass/vecka kan betyda flera km/h i skillnad eller 30 km/h på mitten av zon 3 eller låga zon 2.

Tack
En liten jämförelse: På sommaren med bra förutsättningar så snittar jag 30 km/h @ 160w utan större problem. På pendlingen nu med trögare däck, kläder osv får jag vara glad om 160w räcker till 25 km/h (utanför stan) trots att positionen bara är lite sämre.
Tack för svaret, landsväg är kul men man åker runt med sin Bokus bok och man känner sig inte alls lika slut som efter 2 timmars stigcykling så bra att ha benchmark värde att förhålla sig till. Blir jag riktigt biten får jag skaffa mig en effektmätare men mitt syfte är att få till mer lugn kontinuerlig träning som komplement. För er som tycker frågan är löjlig så tycker jag det med men fortfarande är hastighet enkelt. Jag har en begagnad canyon endurace alu så inget fartvidunder men jag tror inte jag skulle vara snabbare på en 100 000 hoj.

Träningsmängden spelar stor roll. 2 eller 5 pass/vecka kan betyda flera km/h i skillnad eller 30 km/h på mitten av zon 3 eller låga zon 2.
Tack sen verkar väl också volymen i form av antal timmar per pass vara väldigt viktigt, men man måste hinna med annat med.

Tack

Tack för svaret, landsväg är kul men man åker runt med sin Bokus bok och man känner sig inte alls lika slut som efter 2 timmars stigcykling så bra att ha benchmark värde att förhålla sig till. Blir jag riktigt biten får jag skaffa mig en effektmätare men mitt syfte är att få till mer lugn kontinuerlig träning som komplement. För er som tycker frågan är löjlig så tycker jag det med men fortfarande är hastighet enkelt. Jag har en begagnad canyon endurace alu så inget fartvidunder men jag tror inte jag skulle vara snabbare på en 100 000 hoj.
Canyon är snabbast/bäst/finast så du är redan en vinnare?

Tack sen verkar väl också volymen i form av antal timmar per pass vara väldigt viktigt, men man måste hinna med annat med.
Det är inte så viktigt med långa pass. Jag cyklar knappt några långa pass alls, men klarar av att hålla en ok fart ändå.

Men att hålla 30km/h är ett bra mål, först en timme sen två.
För mig är 130 i puls gränslandet Z2/3 och det ger bra medelhastighet om man verkligen trycker utför med!

Ok
Det är inte så viktigt med långa pass. Jag cyklar knappt några långa pass alls, men klarar av att hålla en ok fart ändå.
såg någon GCN film med Pogacars tränare som jag tolkade så men det kanske inte går att extrapolera ner till vanliga dödliga

Vardagspass på runt 1 timma räcker ganska långt om de görs ofta. Finns inte utrymme för minst 3 pass/vecka bör förväntningarna på förbättringar vara relativt låga.

Tror att det är viktigt med kontinuitet. Jag brukar misslyckas med det och då blir det ingen förbättring över åren.

Om värdet på min cykling hade mätts i snitthastighet hade jag varit extremt dålig som cyklist. Ett par rödljus, en bit cykelbana genom bostadsområde och sådant gör att jag sällan får några imponerande siffror. Startar jag från en av arbetsplatserna där jag kan köra full fart från 0 meter hela vägen på en rundbana så hoppar snittet upp typ 6 km/h på en tremilarunda.

Väldigt ofta har jag en snitthastighet på 20 km/h eller lägre men en snitteffekt på 250 watt eller högre. Förhållandet blir ännu sämre beroende på hur många barn jag lastat på lastcykeln med effektmätare..

Du får inte ut mycket vettigt från snitthastighet, det är en sak som är säker.

Om värdet på min cykling hade mätts i snitthastighet hade jag varit extremt dålig som cyklist. Ett par rödljus, en bit cykelbana genom bostadsområde och sådant gör att jag sällan får några imponerande siffror. Startar jag från en av arbetsplatserna där jag kan köra full fart från 0 meter hela vägen på en rundbana så hoppar snittet upp typ 6 km/h på en tremilarunda.

Väldigt ofta har jag en snitthastighet på 20 km/h eller lägre men en snitteffekt på 250 watt eller högre. Förhållandet blir ännu sämre beroende på hur många barn jag lastat på lastcykeln med effektmätare..

Både ja och nej. Jagar man resultat av träning och aerooptimering så tycker jag att tiden på en känd runda man cyklat många gånger är ett rätt bra mått ändå. Kan vara lite kul att finslipa utrustningen och sin träning samt att mäta in resultatet på en känd runda. Då får man iaf en baseline över det snabbaste man fixar det, sen kommer utrustning, kondition, väder och motivation göra att det nästan alltid går långsammare än så.

Jag är ute efter att få en känsla i grova drag på vad jag skall sträva efter på normala svenska vägar med en ordinär landsvägsracer. Att kunna hålla mot 30 km/h under tre mil verkar en rimlig målsättning till våren. Jag har inte lust att köpa en transportcyckel med effektmätare och fylla med barn så de säger mig inget förutom att det låter imponerande med 20 km/h. Jag fattar vad du menar men jag är inte ute efter en exakt vetenskap bara något att tänka och sikta på så att jag inte lockas in att köra för slött.

Håller med om värdet i jämförelse för rundor med snarlika förutsättningar, så visst kan hastigheten användas för att jämföra kapacitet. Jag tror mest mitt inlägg avser belysa att mina egna värden är slår väldigt mycket och därför är det svårt att värdera turer utifrån hastighet. När jag varit som mest vältränad har jag cyklat en sväng där det varit riktigt jäkla svårt att hålla 30 km/h, samtidigt som en platt entimmesrunda med samma form snuddar 40 km/h i snitt.

För min del resulterar ovanstående att jag lätt blir besviken så fort snittet inte är jättehögt. Jag kör idag helt utan hastighet synlig i cykeldatorn eftersom jag triggas för lätt av det.

Ovanstående är ju mina högst personliga upplevelser såklart, och med lite disciplin och jämförbara rundor så kan det såklart fungera för TS!

Hade vi inte nån tråd om det här för ett tag sedan?
Det är lite parodiskt faktiskt...

Varför fråga andra om vad man ska sträva efter? :oops:

Om man vill kunna cykla med andra, så kan det vara bra att nå upp till en nivå där man inte agerar drivankare. Finns såklart massor av andra anledningar. Men som vanligt är du fri att göra som du vill.
Jag ser inget i trådskaparens frågor som pekar på att det är orsaken till undran dock. Annars kan man ju prova att cykla med andra och se vad som händer. Så brukar man göra vid stigcykling. Ser inte riktigt skillnaden.

"Vad är en hyfsad hastighet att sträva efter att kunna hålla på typ 70% av max puls."

Det enkla svaret är: Prova.

Jag ser inget i trådskaparens frågor som pekar på att det är orsaken till undran dock. Annars kan man ju prova att cykla med andra och se vad som händer. Så brukar man göra vid stigcykling. Ser inte riktigt skillnaden.

"Vad är en hyfsad hastighet att sträva efter att kunna hålla på typ 70% av max puls."

Det enkla svaret är: Prova.
Hur provar man vad man skall sträva efter?

Om jag förstår dig rätt så är det väsentligt för dig att hålla dig i närheten av gränsen vid Z2/3 (runt 70%), ja?
Då är väl det enklaste att gnugga dina solorundor med fokus på pulsmätaren, för att väl hemma i stugvärmen konstatera vilken genomsnittsfart du höll?

Huruvida du då var snabbare/långsammare än någon annan cyklist är väl knappast av vikt om du är ute efter att befinna dig i just det pulsspannet? (en helt annan sak om du vill hänga med på klubbrundor & vistas i din pulszon, då är det ju givet att det är bra att veta om man skall välja t.ex den långsamma eller übersnabba gruppen)

Och över tid lär väl farten öka med bibehållen pulszon?

Håller med om värdet i jämförelse för rundor med snarlika förutsättningar, så visst kan hastigheten användas för att jämföra kapacitet. Jag tror mest mitt inlägg avser belysa att mina egna värden är slår väldigt mycket och därför är det svårt att värdera turer utifrån hastighet. När jag varit som mest vältränad har jag cyklat en sväng där det varit riktigt jäkla svårt att hålla 30 km/h, samtidigt som en platt entimmesrunda med samma form snuddar 40 km/h i snitt.

För min del resulterar ovanstående att jag lätt blir besviken så fort snittet inte är jättehögt. Jag kör idag helt utan hastighet synlig i cykeldatorn eftersom jag triggas för lätt av det.

Ovanstående är ju mina högst personliga upplevelser såklart, och med lite disciplin och jämförbara rundor så kan det såklart fungera för TS!
Känner igen detdär. Har man inte snittat över 30km i timmen och tagit några topp 10 placeringar på strava när man varit ute med racern eller graveln blir man besviken ?

Jag tycker nog att ursprungsfrågan är relevant.
Vissa av tipsen här är ju bra för att se på vilken nivå man befinner sig men om man vill sträva efter att förbättra sig och då sätta upp något personligt mål kan det ju vara bra att få någon form av referensramar så man vet vad som är rimligt.
Jag funderar över samma sak själv ibland.
"Om jag tränade lite mer med fokus på fart, vad är då en rimlig hastighet?"
"Hur fort kan jag räkna med att kunna cykla om jag tränar ett par timmar i veckan?"

Så jag ansluter mig till TS och frågar också, ni som cyklar LVG solo, ungefär vilken hastighet håller ni, i genomsnitt, när ni är ute på vägarna? Utan rödljus, korsningar och andra artificiella hinder.

Det jävliga är väl att materialet spelar roll. Fast inte allt material. Jag tror knappast man cyklar snabbare med elektriska växlar än med helmekaniska tex.

Tillbaka
Topp