vad är en bra snitthastighet när man cyklar ensam?

lijksom0

Medlem
Vi säger det är platt bana med bra asfalt. 3 mils cykling.

30kmh, är det bra om man cyklat nåt år?

Vad gör eliten på sånna sträckor?

Guru

Medlem
Vi säger det är platt bana med bra asfalt. 3 mils cykling.

30kmh, är det bra om man cyklat nåt år?

Vad gör eliten på sånna sträckor?
30 är en anständig hastighet. Beror förstås en hel del på cykel, hur du sitter (vindmotstånd/drag) kläder, däck, hjul och om det blåser. Om du cyklat några år eller är vältränad med bra landsvägscykel kan du nog förvänta dig 34-36 km/h om du tar i och är ung/yngre medelåldern.

Kashew

Aktiv medlem
30kmh är bra men det är helt individuellt. Jag skulle även påstå att vinden kan vara en stor faktor i det hela.

Att knäböja 140kg x 5 är bra men till vilken nytta? Det är kontext beroende,

Gano

Aktiv medlem
På sommaren 20-25 C. Flack eller svagt rullande terräng och samma sträcka fram och tillbaka för att nolla vindens inverkan (men ideellt ska det inte blåsa alls). Inga korsningar eller andra störande moment.Tajta kläder, låg körställning, bra hjul/däck.

Eller lite tråkigt ingenjörsnörderi

30 km/h (160W) basnivå
32 km/h (185W) hyfsat
34 km/h (210W) börjar likna nåt
36 km/h (235W) ganska bra
38 km/h (260W) Hyfsat snabb, inte många finns här, inte +50 år i varje fall.
40 km/h (290W) Snabb, vissa behöver säkert tempopinnar för att nå hit.
42 km/h (320W) Elitmotionär
44 km/h (360W) Elit
46 km/h (400W) Elit-Tempo Proffs
>50 km/h Pro Peleton

Senast ändrad:

Eapea

Aktiv medlem
Själv om det ska maxas 30km på en vanlig räsercykel runt 5-10000kr och enkla låga hjul och med bra tighta kläder gör jag nog 41-42km/h (345-350w 75kg) om vägen är platt och inget hinder är i vägen (i förra veckans temperatur 6-8°C) Jag har tävlat två år nu på senior/master-nivå och ska ta klivet upp till Elitklass.
Som referens: Tempo SM 2020 över 32km och 220 höjdmeter vanns på ca 49,5km/h (då med maximal utrustning såklart).

Senast ändrad:

n3wton

Aktiv medlem
Jag har cyklat ganska mycket, men olika discipliner och framförallt ostrukturerat. Jag är ganska stark men också ganska tung, FTP på strax över 300 vid 86 kg. De där snitthastigheterna vid givna watt i Ganos inlägg är jag inte ens i närheten av, om vägen lutar ens en aning upp och ned drar effekten iväg hej vilt. Jag börjar nästan alltid alla turer "mitt i backen" och de första alternativt sista höjdmetrarna dödar snittet rejält om jag bara cyklar en timme. Reserverar mig mot att jag aldrig cyklat något riktigt platt med ambition att cykla fort, men om det går så lätt att komma upp i de hastigheterna skulle jag vara rejält snabb!

Mao, är du förhållandevis tung är det ganska knäckande att kika på snitthastighet är min erfarenhet. Att man sen vid faktisk gruppcykling är förhållandevis åkstark är bättre för självkänslan.

Snitthastighet är ett trubbigt verktyg.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag har cyklat ganska mycket, men olika discipliner och framförallt ostrukturerat. Jag är ganska stark men också ganska tung, FTP på strax över 300 vid 86 kg. De där snitthastigheterna vid givna watt i Ganos inlägg är jag inte ens i närheten av, om vägen lutar ens en aning upp och ned drar effekten iväg hej vilt. Jag börjar nästan alltid alla turer "mitt i backen" och de första alternativt sista höjdmetrarna dödar snittet rejält om jag bara cyklar en timme. Reserverar mig mot att jag aldrig cyklat något riktigt platt med ambition att cykla fort, men om det går så lätt att komma upp i de hastigheterna skulle jag vara rejält snabb!

Mao, är du förhållandevis tung är det ganska knäckande att kika på snitthastighet är min erfarenhet. Att man sen vid faktisk gruppcykling är förhållandevis åkstark är bättre för självkänslan.

+1 =)
avg power på 160 ger mig knappt 25/h mot Ganos 30.

Gano

Aktiv medlem

Jag har tagit lite värden utifrån vad jag själv ligger på i solokörning, i låg körställning i bockarna med bra kläder och hyfsad hjälm. Sedan ligger jag inte i de övre hastigheterna, utan där har jag extrapolerat. Jag kör aerocykel Yoeleo R9 med ganska aggressiv geometri, smalt styre, hyfsat höga hjul, 45 fram och 88 bak. Bakhjulet fick btw bra värden i Hambinis tester. Däck Conti 5000 med Vittora latexslang. Väger 84 kg, har inte lyckats alltför väl med min viktreduktion (som vanligt). Upplever denna cykel som mycket snabb, i varje fall i jämförelse med min förra racer. Märks speciellt när man börjar närma sig 40.

Hämtade lite från Garmin Connect (vändpunkt med samma start/stopp) hyfsade pass
-247 W, 37 km/h, tid 45 minuter, snittpuls 144 utetemp +12 max hastighet 47,1 km/h
-256 W, 37,4 km/h, tid 34 minuter, snittpuls 147 utetemp +13 max hastighet 47,3 km/h

Det är som det är. Ändå är detta inte helt slätt, det syns på maxhastigheten. Skulle jag trycka 300 W med de förutsättningarna och det är 10 grader varmare så skulle det betyda över 40 km/h. Det låter enkelt men tror inte det är sannolikt för mig att nå 300 W. Aero är viktigt.

Senast ändrad:

Gano

Aktiv medlem
Själv om det ska maxas 30km på en vanlig räsercykel runt 5-10000kr och enkla låga hjul och med bra tighta kläder gör jag nog 41-42km/h (345-350w 75kg) om vägen är platt och inget hinder är i vägen (i förra veckans temperatur 6-8°C) Jag har tävlat två år nu på senior/master-nivå och ska ta klivet upp till Elitklass.
Tempo SM 2020 över 32km och 220 höjdmeter vanns på ca 49,5km/h (då med maximal utrustning såklart).
Glömde säga att värdena jag redovisade var vid +12 grader och med en aerohoj. Se mitt andra svar.

Eapea

Aktiv medlem
Glömde säga att värdena jag redovisade var vid +12 grader och med en aerohoj. Se mitt andra svar.
ja de stämmer säkert ganska bra. Min mätning och uppskattning gjordes förra veckan på lite skojtävling på en Canyon alu-hoj från 2012. Då 40km/h men lite lite kuperat samt lite hinder (bilar + rondeller i vägen) + kantvind.

45/88mm hjul är ju ganska rejält och bör ge 2-3km/h bara de. Sedan är jag över 190cm lång också så det är svårt att bli liten på en linjehoj..(nog lättare på en tt-hoj)

GoranS

Aktiv medlem
Cyklar ens medelsvensson? Om inte så blir det väl närmast en filosofisk fråga vad medelsvenssons medelfart är.🤔

Fredrik S

Aktiv medlem
Jag började cykla mer regelbundet för drygt ett år sedan vid en ålder av 48 år och betraktar fortfarande mig själv som total nybörjare.
För inte så länge sedan bestämde jag mig för att trycka på lite på ett Stravasegent strax söder om Jönköping.
Segmentet är 9,5 km långt, helt spikrakt och med endast 18 höjdmeter. Cyklade på 18 minuter och medelhastighet 31 km/h. Extremt nöjd med min prestation kastade jag mig över datorn för att kolla Strava det första jag gjorde när jag kom hem. Jag kom ner på jorden ganska fort när jag såg att Tobias Ludvigsson hade cyklat samma sträcka på 9 minuter.

Kasta cykeldatorn är nog ingen dum idé.

Peth

Aktiv medlem
Om man bor ute i glesbygd är det mycket enklare att få känna sig snabb. I alla fall om man går efter Strava och jämfört med om man bott i mer befolkade delar av världen.

Vale

Ny medlem
Jag började cykla mer regelbundet för drygt ett år sedan vid en ålder av 48 år och betraktar fortfarande mig själv som total nybörjare.
För inte så länge sedan bestämde jag mig för att trycka på lite på ett Stravasegent strax söder om Jönköping.
Segmentet är 9,5 km långt, helt spikrakt och med endast 18 höjdmeter. Cyklade på 18 minuter och medelhastighet 31 km/h. Extremt nöjd med min prestation kastade jag mig över datorn för att kolla Strava det första jag gjorde när jag kom hem. Jag kom ner på jorden ganska fort när jag såg att Tobias Ludvigsson hade cyklat samma sträcka på 9 minuter.

Kasta cykeldatorn är nog ingen dum idé.

Å andra sidan år många av dessa segment satta i klunga, eller t om vid tävling. (Ursäkta, motionslopp menar jag). Det förringar knappast vare sig hastighet eller prestation, men det kan vara något att åtminstone ha i bakhuvudet någonstans.

Gano

Aktiv medlem
Å andra sidan år många av dessa segment satta i klunga, eller t om vid tävling. (Ursäkta, motionslopp menar jag). Det förringar knappast vare sig hastighet eller prestation, men det kan vara något att åtminstone ha i bakhuvudet någonstans.
å så finns det medvind också. Hur många Stravasegment är inte kryddade med lite vind i ryggen?

Man får liksom inte jämföra sig med Tobias Ludvigsson, han tillhör världseliten.

Jag jämför mig med andra gubbar i min ålder och med mig själv. Kämpar för att tillhöra den snabbare halvan, det får duga så. 30 är en bra början, med bara lite träning, lite snabbare däck och lite bättre kläder är man på 32 direkt. Hukar man sig i bockarna så blir det 33. osv osv

Woodknocker

Aktiv medlem
På sommaren 20-25 C. Flack eller svagt rullande terräng och samma sträcka fram och tillbaka för att nolla vindens inverkan (men ideellt ska det inte blåsa alls). Inga korsningar eller andra störande moment.Tajta kläder, låg körställning, bra hjul/däck.

30 km/h (160W) basnivå
32 km/h (185W) hyfsat
36 km/h (235W) ganska bra
38 km/h (260W) Hyfsat snabb, inte många finns här, inte +50 år i varje fall.
40 km/h (290W) Snabb, vissa behöver säkert tempopinnar för att nå hit.
42 km/h (320W) Elitmotionär
44 km/h (360W) Elit
46 km/h (400W) Elit-Tempo Proffs
>50 km/h Pro Peleton
De där siffrorna kan du slänga i papperskorgen

nieves

Aktiv medlem
Jag har gjort 30km solo med vändpunkt vid 15km på 46 minuter (37kph) och det var säkert mer än 260W på en flack bana. Utan ngt aero på en linjehoj.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Kan du utveckla detta?

Senator.gif

Gano

Aktiv medlem
Bra, då vet jag hur en papperskorg ser ut. Fint. Fast då måste jag skriva ut siffrorna först på en skrivare, eller hur går det till?

n3wton

Aktiv medlem
Ha, om man befinner sig i Zwift kan man få till roliga siffror! Jag klippte till med ett Z2-pass igår på strax över timmen på Zwifts plattaste bana, med 189 w i snitt och en snittfart på 34,0 km/h. Jag spelade Nintendo Switch med ena sonen och sålde cykelgrejer på happy samtidigt. Glädjemil, minst sagt.

I verkligheten cyklade jag för några dagar sedan strax under timmen i 33,3 km/h på en ganska platt bana och då gick det åt 257 w i snitt istället. Cyklade kanske inte så jämnt och snyggt med 2x4 min i början och en effekttopp på 1333 w, men det går ju ändå åt en del watt för att komma upp i hastigheter över 30 km/h..

xzbatt

Aktiv medlem
Kan du utveckla detta?
Jag vill påstå att det generellt krävs mer effekt, sen är jag generellt emot att generalisera :)

Jag håller ca 38-39km/h vid 310w på en flack rundbana som mäter 37km, med typisk svensk asfalt och med några korsningar där farten går ner emot 20km/h.

Gano

Aktiv medlem
Jag vill påstå att det generellt krävs mer effekt, sen är jag generellt emot att generalisera :)

Jag håller ca 38-39km/h vid 310w på en flack rundbana som mäter 37km, med typisk svensk asfalt och med några korsningar där farten går ner emot 20km/h.
38-39 km/h och 310W är exakt vad jag har om jag sitter rakt upp på hoodsen på en helt flack raksträcka och helt jämnt effektuttag.

Om man har korsningar så måste man ta igen fartminskningen genom att döna på rejält med effekt, och då ökar snitteffekten i förhållande till snittfarten. Man kommer att behöva ligga högre i hastighet på de snabba avsnitten för att hålla upp snittfarten, och det kostar också effekt. Eftersom luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten så gör det att hastighetsspikar gör ett stort utslag på effekten. Det kostar mer att ligga 5 km/h över än vad man får igen med 5 km/h under. Likadant med upp/nerförsbackar, går inte att ta igen farten i nerförsbackarna, luftmotståndet blir för stort och snittfarten sjunker i förhållande till effekten.

Generalisering gillar jag inte, det är därför jag redovisar under vilka omständigheter jag har mätt och vilken utrustning jag har använt. Dessutom vill jag gärna ha en nyanserad debatt.

xzbatt

Aktiv medlem
38-39 km/h och 310W är exakt vad jag har om jag sitter rakt upp på hoodsen på en helt flack raksträcka och helt jämnt effektuttag.
Sitter jag helt rakt med händerna på hoodsen så får jag nog lägga på 50% mer effekt för att nå 38-39km/h, min uppmätta fart är ju när jag kör så snabbt jag kan och då kryper jag ihop efter min bästa förmåga.

Cykeln jag senast körde rundan med var en BMC Roadmachine med 62mm kolfiberhjul, vill säga att jag hade 307w avg och 310w np så det var ändå ett jämnt tryck på pedalerna. Vinden var nog nära på obefintlig, annars brukar hastigheten sjunka markant.

Jag är typiskt normal i längd och vikt 183cm och 75-78kg.

Men visst vore det kul att se hur fart ändras om man skulle köra på slät asfalt helt utan inverkan från trafik/korsningar. Det blir ju dock inte direkt något som är vanliga eller verkliga förhållanden.

Gano

Aktiv medlem
Det blir en slags stabil jämförelsegrund ändå om man utgår från ett läge utan korsningar. Annars kan man ha mer eller mindre korsningar och det blir liksom ingen ordning på nånting.

Några småsaker som jag tror kan inverka:
Jag har helintegrerat styre, inte en mm fri kabel (di2), dessutom bara 380 mm brett. Latexslang gör att rullmotståndet sjunker ca 3W per hjul jämfört med butyl. Latex har en annan hysteres än butyl och ger mindre värmeutveckling (mindre energiförluster). Där ligger nog ca 10 W (minst).

Sedan vet jag ju inte skillnaden mellan en BMC RoadMachine och min Yoeleo R9, men jag vet skillnaden mellan min gamla racer och min nya eftersom jag flyttade med effektpedalerna, och den var ganska stor, men då ska jag erkänna att det inte är ramen utan bredden på styret. Det är inte så att cykelfabrikanter vill att det ska räcke med ett smalare styre för 500 spänn....eller hur?

MenzZana

Ny medlem
När man var ung och väldigt tränad så hade jag en snitthastighet på 37 km/h på 80tals racer på milen.
Nu många år senare, 20 kg tyngre med betablockare i blodet på 90tals hybrid så klarar jag bara 25 km/h :-/ på milen, men det skall bli bättre....

Gano

Aktiv medlem
Ha, om man befinner sig i Zwift kan man få till roliga siffror! Jag klippte till med ett Z2-pass igår på strax över timmen på Zwifts plattaste bana, med 189 w i snitt och en snittfart på 34,0 km/h. Jag spelade Nintendo Switch med ena sonen och sålde cykelgrejer på happy samtidigt. Glädjemil, minst sagt.

I verkligheten cyklade jag för några dagar sedan strax under timmen i 33,3 km/h på en ganska platt bana och då gick det åt 257 w i snitt istället. Cyklade kanske inte så jämnt och snyggt med 2x4 min i början och en effekttopp på 1333 w, men det går ju ändå åt en del watt för att komma upp i hastigheter över 30 km/h..
Man måste komma ihåg att det blir högre siffror med mätning i pedal/vev än i baknav som i t ex en Tacx Neo. Man tappar ca 4-5% i drivlinan. vid 300 W så blir det en skillnad på ca 15 W.

JojjeM

Aktiv medlem

30 km/h (160W) basnivå
32 km/h (185W) hyfsat

Fan, mitt cyklande börjar inte ens likna nåt. Bara att lägga ner :giggle:

Måste kanske skaffa tajtare kläder?

/Johan

Manurhin2

Aktiv medlem
Det blir en slags stabil jämförelsegrund ändå om man utgår från ett läge utan korsningar. Annars kan man ha mer eller mindre korsningar och det blir liksom ingen ordning på nånting.

Några småsaker som jag tror kan inverka:
Jag har helintegrerat styre, inte en mm fri kabel (di2), dessutom bara 380 mm brett. Latexslang gör att rullmotståndet sjunker ca 3W per hjul jämfört med butyl. Latex har en annan hysteres än butyl och ger mindre värmeutveckling (mindre energiförluster). Där ligger nog ca 10 W (minst).

Sedan vet jag ju inte skillnaden mellan en BMC RoadMachine och min Yoeleo R9, men jag vet skillnaden mellan min gamla racer och min nya eftersom jag flyttade med effektpedalerna, och den var ganska stor, men då ska jag erkänna att det inte är ramen utan bredden på styret. Det är inte så att cykelfabrikanter vill att det ska räcke med ett smalare styre för 500 spänn....eller hur?
Du får komma ihåg att binda fast cykeln ordentligt mellan turerna med så mycket gratiseffekt överallt.

kroem

Aktiv medlem
De där siffrorna kan du slänga i papperskorgen
Kan du utveckla detta?

Mer korrekt
30 km/h (100W) basnivå
32 km/h (100W) djupa kina kokoshjul
34 km/h (100W) - " - med tubeless
36 km/h (100W) Bastion-ram
38 km/h (100W) Lightweight MEILENSTEIN
40 km/h (70W) S-Works Ares
42 km/h (60W) Carbon-Ti bromsskivor
44 km/h (50W) Ti-skruvar (kan diffa 43-45)
46 km/h (40W) Fly Elite-flaskor
>50 km/h (30W) OSPW

NiklasL

Aktiv medlem
Jag tycker 30 km/h är ett anständigt snitt - det är vad jag själv har som mål som amatörmotionär med tyvärr allt för få landsvägsmil årligen hittills. På äldre stål-Peugeot landar det kring 30 solo, på tio år gammal kolfiber-Cinelli med endurance-geometri kring 32, ibland mera, i lätt kuperat landskap runt Växjö. Köpte en Kickr i höstas för att få mer kontinuitet i träningen och då märkt fel i sittställningen tydligt som korrigerats löpande. FTP enligt SUF 214 W. Fyller 59 i sommar och hoppas så klart förbättra FTP etc men måste öka träningsvolymen. Målet är att se hur bra jag kan bli och att utvecklas men ffa hålla mig i form och njuta av att cykla.
Att jämföra sig på Stravasegment kan vara nedslående men man ska komma ihåg att i många fall är de bättre tiderna satta i grupp, med TT-hoj eller av lokal elit. Bara att låta sig imponeras och glädjas med dem. Bättre då att som man och ren amatör jämföra sig med damernas tider - ibland blir det tredje, fjärde bästa efter QOM och det är ju inte dåligt 😉 Eller så skippar man jämförandet och har kul.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer