Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
30 är en anständig hastighet. Beror förstås en hel del på cykel, hur du sitter (vindmotstånd/drag) kläder, däck, hjul och om det blåser. Om du cyklat några år eller är vältränad med bra landsvägscykel kan du nog förvänta dig 34-36 km/h om du tar i och är ung/yngre medelåldern.Vi säger det är platt bana med bra asfalt. 3 mils cykling.
30kmh, är det bra om man cyklat nåt år?
Vad gör eliten på sånna sträckor?
Jag har cyklat ganska mycket, men olika discipliner och framförallt ostrukturerat. Jag är ganska stark men också ganska tung, FTP på strax över 300 vid 86 kg. De där snitthastigheterna vid givna watt i Ganos inlägg är jag inte ens i närheten av, om vägen lutar ens en aning upp och ned drar effekten iväg hej vilt. Jag börjar nästan alltid alla turer "mitt i backen" och de första alternativt sista höjdmetrarna dödar snittet rejält om jag bara cyklar en timme. Reserverar mig mot att jag aldrig cyklat något riktigt platt med ambition att cykla fort, men om det går så lätt att komma upp i de hastigheterna skulle jag vara rejält snabb!
Mao, är du förhållandevis tung är det ganska knäckande att kika på snitthastighet är min erfarenhet. Att man sen vid faktisk gruppcykling är förhållandevis åkstark är bättre för självkänslan.
Snitthastighet är ett trubbigt verktyg.
Jag har tagit lite värden utifrån vad jag själv ligger på i solokörning, i låg körställning i bockarna med bra kläder och hyfsad hjälm. Sedan ligger jag inte i de övre hastigheterna, utan där har jag extrapolerat. Jag kör aerocykel Yoeleo R9 med ganska aggressiv geometri, smalt styre, hyfsat höga hjul, 45 fram och 88 bak. Bakhjulet fick btw bra värden i Hambinis tester. Däck Conti 5000 med Vittora latexslang. Väger 84 kg, har inte lyckats alltför väl med min viktreduktion (som vanligt). Upplever denna cykel som mycket snabb, i varje fall i jämförelse med min förra racer. Märks speciellt när man börjar närma sig 40.Jag har cyklat ganska mycket, men olika discipliner och framförallt ostrukturerat. Jag är ganska stark men också ganska tung, FTP på strax över 300 vid 86 kg. De där snitthastigheterna vid givna watt i Ganos inlägg är jag inte ens i närheten av, om vägen lutar ens en aning upp och ned drar effekten iväg hej vilt. Jag börjar nästan alltid alla turer "mitt i backen" och de första alternativt sista höjdmetrarna dödar snittet rejält om jag bara cyklar en timme. Reserverar mig mot att jag aldrig cyklat något riktigt platt med ambition att cykla fort, men om det går så lätt att komma upp i de hastigheterna skulle jag vara rejält snabb!
Mao, är du förhållandevis tung är det ganska knäckande att kika på snitthastighet är min erfarenhet. Att man sen vid faktisk gruppcykling är förhållandevis åkstark är bättre för självkänslan.
Snitthastighet är ett trubbigt verktyg.
Glömde säga att värdena jag redovisade var vid +12 grader och med en aerohoj. Se mitt andra svar.Själv om det ska maxas 30km på en vanlig räsercykel runt 5-10000kr och enkla låga hjul och med bra tighta kläder gör jag nog 41-42km/h (345-350w 75kg) om vägen är platt och inget hinder är i vägen (i förra veckans temperatur 6-8°C) Jag har tävlat två år nu på senior/master-nivå och ska ta klivet upp till Elitklass.
Tempo SM 2020 över 32km och 220 höjdmeter vanns på ca 49,5km/h (då med maximal utrustning såklart).
ja de stämmer säkert ganska bra. Min mätning och uppskattning gjordes förra veckan på lite skojtävling på en Canyon alu-hoj från 2012. Då 40km/h men lite lite kuperat samt lite hinder (bilar + rondeller i vägen) + kantvind.Glömde säga att värdena jag redovisade var vid +12 grader och med en aerohoj. Se mitt andra svar.
Man är blixtsnabb jämfört med medelsvensson men långsam jämfört med duktiga cyklister.Jag tycker man är ganska snabb när man lyckas hålla 35 km/h solo över någon timme ?.
Ligger nog i betrakarens öga. Anser mig vara en duktig cyklist men osäker om jag fixar 35.Man är blixtsnabb jämfört med medelsvensson men långsam jämfört med duktiga cyklister.
Jag började cykla mer regelbundet för drygt ett år sedan vid en ålder av 48 år och betraktar fortfarande mig själv som total nybörjare.
För inte så länge sedan bestämde jag mig för att trycka på lite på ett Stravasegent strax söder om Jönköping.
Segmentet är 9,5 km långt, helt spikrakt och med endast 18 höjdmeter. Cyklade på 18 minuter och medelhastighet 31 km/h. Extremt nöjd med min prestation kastade jag mig över datorn för att kolla Strava det första jag gjorde när jag kom hem. Jag kom ner på jorden ganska fort när jag såg att Tobias Ludvigsson hade cyklat samma sträcka på 9 minuter.
Kasta cykeldatorn är nog ingen dum idé.
å så finns det medvind också. Hur många Stravasegment är inte kryddade med lite vind i ryggen?Å andra sidan år många av dessa segment satta i klunga, eller t om vid tävling. (Ursäkta, motionslopp menar jag). Det förringar knappast vare sig hastighet eller prestation, men det kan vara något att åtminstone ha i bakhuvudet någonstans.
De där siffrorna kan du slänga i papperskorgenPå sommaren 20-25 C. Flack eller svagt rullande terräng och samma sträcka fram och tillbaka för att nolla vindens inverkan (men ideellt ska det inte blåsa alls). Inga korsningar eller andra störande moment.Tajta kläder, låg körställning, bra hjul/däck.
Eller lite tråkigt ingenjörsnörderi
30 km/h (160W) basnivå
32 km/h (185W) hyfsat
34 km/h (210W) börjar likna nåt
36 km/h (235W) ganska bra
38 km/h (260W) Hyfsat snabb, inte många finns här, inte +50 år i varje fall.
40 km/h (290W) Snabb, vissa behöver säkert tempopinnar för att nå hit.
42 km/h (320W) Elitmotionär
44 km/h (360W) Elit
46 km/h (400W) Elit-Tempo Proffs
>50 km/h Pro Peleton
Kan du utveckla detta?De där siffrorna kan du slänga i papperskorgen
Jag vill påstå att det generellt krävs mer effekt, sen är jag generellt emot att generalisera :)Kan du utveckla detta?
38-39 km/h och 310W är exakt vad jag har om jag sitter rakt upp på hoodsen på en helt flack raksträcka och helt jämnt effektuttag.Jag vill påstå att det generellt krävs mer effekt, sen är jag generellt emot att generalisera :)
Jag håller ca 38-39km/h vid 310w på en flack rundbana som mäter 37km, med typisk svensk asfalt och med några korsningar där farten går ner emot 20km/h.
Du får nog vänta till dess att Woodknocker får datortid igen.Kan du utveckla detta?
Sitter jag helt rakt med händerna på hoodsen så får jag nog lägga på 50% mer effekt för att nå 38-39km/h, min uppmätta fart är ju när jag kör så snabbt jag kan och då kryper jag ihop efter min bästa förmåga.38-39 km/h och 310W är exakt vad jag har om jag sitter rakt upp på hoodsen på en helt flack raksträcka och helt jämnt effektuttag.
Man måste komma ihåg att det blir högre siffror med mätning i pedal/vev än i baknav som i t ex en Tacx Neo. Man tappar ca 4-5% i drivlinan. vid 300 W så blir det en skillnad på ca 15 W.Ha, om man befinner sig i Zwift kan man få till roliga siffror! Jag klippte till med ett Z2-pass igår på strax över timmen på Zwifts plattaste bana, med 189 w i snitt och en snittfart på 34,0 km/h. Jag spelade Nintendo Switch med ena sonen och sålde cykelgrejer på happy samtidigt. Glädjemil, minst sagt.
I verkligheten cyklade jag för några dagar sedan strax under timmen i 33,3 km/h på en ganska platt bana och då gick det åt 257 w i snitt istället. Cyklade kanske inte så jämnt och snyggt med 2x4 min i början och en effekttopp på 1333 w, men det går ju ändå åt en del watt för att komma upp i hastigheter över 30 km/h..
På sommaren 20-25 C. Flack eller svagt rullande terräng och samma sträcka fram och tillbaka för att nolla vindens inverkan (men ideellt ska det inte blåsa alls). Inga korsningar eller andra störande moment.Tajta kläder, låg körställning, bra hjul/däck.
Eller lite tråkigt ingenjörsnörderi
30 km/h (160W) basnivå
32 km/h (185W) hyfsat
34 km/h (210W) börjar likna nåt
Du får komma ihåg att binda fast cykeln ordentligt mellan turerna med så mycket gratiseffekt överallt.Det blir en slags stabil jämförelsegrund ändå om man utgår från ett läge utan korsningar. Annars kan man ha mer eller mindre korsningar och det blir liksom ingen ordning på nånting.
Några småsaker som jag tror kan inverka:
Jag har helintegrerat styre, inte en mm fri kabel (di2), dessutom bara 380 mm brett. Latexslang gör att rullmotståndet sjunker ca 3W per hjul jämfört med butyl. Latex har en annan hysteres än butyl och ger mindre värmeutveckling (mindre energiförluster). Där ligger nog ca 10 W (minst).
Sedan vet jag ju inte skillnaden mellan en BMC RoadMachine och min Yoeleo R9, men jag vet skillnaden mellan min gamla racer och min nya eftersom jag flyttade med effektpedalerna, och den var ganska stor, men då ska jag erkänna att det inte är ramen utan bredden på styret. Det är inte så att cykelfabrikanter vill att det ska räcke med ett smalare styre för 500 spänn....eller hur?
Zwift körs på dum-Monark med effektvev, så det är samma samma..Man måste komma ihåg att det blir högre siffror med mätning i pedal/vev än i baknav som i t ex en Tacx Neo. Man tappar ca 4-5% i drivlinan. vid 300 W så blir det en skillnad på ca 15 W.
De där siffrorna kan du slänga i papperskorgen
Kan du utveckla detta?