vad är en bra snitthastighet när man cyklar ensam?

Strax över 30km/h höll Maurice Diot när han cyklade Paris-Brest-Paris 1951. Så det verkar vara ett ganska bra snitt

Å andra sidan var PBP även på den tiden en rätt bra bit längre än den av frågeställaren stipulerade sträckan på 3 mil.

Min gissning är att 60 km/h knappast är något de snittar solo på en platt tremilsbana utan vindassistans. Åtminstone om cyklarna ska vara UCI-godkända.

Å andra sidan var PBP även på den tiden en rätt bra bit längre än den av frågeställaren stipulerade sträckan på 3 mil.

Min gissning är att 60 km/h knappast är något de snittar solo på en platt tremilsbana utan vindassistans. Åtminstone om cyklarna ska vara UCI-godkända.
51,7 km/h på UCI-godkänd tempocykel

Victor Campenaerts (Lotto-Soudal) har världsrekordet på 1 timme inomhus på cykel, 55,089 km/h. Då cyklar man på hala parkettgolv i velodromer med absurt aerodynamiska cyklar, strut på huvet, konstiga mönster på dräkten som ska minska luftmotståndet, utprovad sittställning på millimetern. Inte alla cyklister är ämnade för detta utan åker snålskjuts i peletonen bakom hjälpryttare med absurda benmuskler tills det blir bergigt, då dyker de upp, de där med BMI på 19. Eller så heter de Caleb eller Peter och spurtar på slutet.

Eliten kan säkert nå 60 km/h, men bara i en välorganiserad klunga. Eller lagtempo.

När jag bodde i storstan brukade jag som "vardagsrunda" köra två varv på Ingarö rätt ofta (från Brunn), lite halvkuperat sådär. Mitt "rekord" då låg på 35,8 km/h och då körde jag med en snittwatt på 295W över lite drygt 4 mil. Över längre sträckor (8-10 mil) kunde jag hålla typ runt 33 km/h, det kändes hyfsat för en 45 årig halvtjock gubbe. Dock bara hyfsat. En sak som är kul med cykling är ju dock att man ibland kan känna sig rätt stark och kan göra stora framsteg själv med träning, men hur bra det än känns så är det ju ljusår till eliten. Jag är t ex 30 min efter Nibali på Passo Pordoi, det är en del på 9.1 km. :) Uppför förvisso.

Wout van Aert var precis ute på en 4,8 mils runda. Han snittade 31.9km/h. Det var dock inte på pannkaksplatt väg i Sverige utan i Girona med 443 höjdmeter.

Cyklar ni ens? Kollar ni cykelsport?

Hint: Kolla upp vad de håller på touren och då är det gruppcykling. När du börjar gå över 40km/h ökar kraften något oerhört gällande vad du måste pusha ut för att få ökning. Cykelsport är pretty much att du har ett gäng med finlirare som ska ta den bästa liraren in i mål först av alla i tävlingen. Sen avgörs det vid vissa sträckor (har man tur är det stigning för då får sann briljans lysa).

Du skulle förmodligen kunnat finlirat i touren vilken dag som helst, förutsatt att det inte är ett avgörande moment. Då blir du droppad och kommer aldrig komma ifatt igen.

Victor Campenaerts (Lotto-Soudal) har världsrekordet på 1 timme inomhus på cykel, 55,089 km/h. Då cyklar man på hala parkettgolv i velodromer med absurt aerodynamiska cyklar, strut på huvet, konstiga mönster på dräkten som ska minska luftmotståndet, utprovad sittställning på millimetern. Inte alla cyklister är ämnade för detta utan åker snålskjuts i peletonen bakom hjälpryttare med absurda benmuskler tills det blir bergigt, då dyker de upp, de där med BMI på 19. Eller så heter de Caleb eller Peter och spurtar på slutet.

Eliten kan säkert nå 60 km/h, men bara i en välorganiserad klunga. Eller lagtempo.

Jag vill ändå påstå att sen reglerna ändrades för timrekordet så är det inte nåt absurt i utrustningen jämfört med ett vanligt TT.

När jag bodde i storstan brukade jag som "vardagsrunda" köra två varv på Ingarö rätt ofta (från Brunn), lite halvkuperat sådär. Mitt "rekord" då låg på 35,8 km/h och då körde jag med en snittwatt på 295W över lite drygt 4 mil. Över längre sträckor (8-10 mil) kunde jag hålla typ runt 33 km/h, det kändes hyfsat för en 45 årig halvtjock gubbe. Dock bara hyfsat. En sak som är kul med cykling är ju dock att man ibland kan känna sig rätt stark och kan göra stora framsteg själv med träning, men hur bra det än känns så är det ju ljusår till eliten. Jag är t ex 30 min efter Nibali på Passo Pordoi, det är en del på 9.1 km. :) Uppför förvisso.
Hm, var det verkligen en maxning du gjorde på Pordoi?

Jag är i bästa fall ungefär i din nivå på en Stockholmsrunda. Vet förvisso inte vad Nibali har för Pordoitid men under 20 min skulle bli rejält högt VAM på en stigning som är rätt mkt av en åkbacke (om det är från Arabba du menar). Och ska han slå mig med en halvtimme lär han få hålla en fart som jag tror han t.o.m. lär ha problem att hålla utför.

Och jag är ingen tanig bergsget. Vägde nog in på runt 80 kg när jag gjorde min Pordoitid.

Hur mycket drop sadel-styre räknas som aggressivt? Här finns det chans till kompetensutveckling känner jag.
Motsatsen till detta:

Hm, var det verkligen en maxning du gjorde på Pordoi?

Jag är i bästa fall ungefär i din nivå på en Stockholmsrunda. Vet förvisso inte vad Nibali har för Pordoitid men under 20 min skulle bli rejält högt VAM på en stigning som är rätt mkt av en åkbacke (om det är från Arabba du menar). Och ska han slå mig med en halvtimme lär han få hålla en fart som jag tror han t.o.m. lär ha problem att hålla utför.

Och jag är ingen tanig bergsget. Vägde nog in på runt 80 kg när jag gjorde min Pordoitid.

Nej, det var ingen maxning då, och jag skrev det mer med lite glimten i ögat över hur hopplöst långsam man är när man jämför med proffsen. Det var från Arabba och första klättringen för dagen och jag tog det rätt lugnt och stannade och tog några bilder också. Jag vägde nog runt 85 då, så lite tyngre än dig. En bra dag hade jag nog kunnat snitta 300+ W upp där, men jag vet inte hur mycket tid det hade kapat. Tror jag ska räkna på det.

Det finns inga genvägar till den perfekta snitthastigheten. Jag är en 53 årig gubbe som mest kör grus och mtb. Har FTP på 4.2 w/kg och har aldrig (på de 15 år jag haft racerhoj) varit över 30 km/t solo på landsväg med iofs gammal stålracerhoj. På 100 km motionslopp har jag klarat 38 i snitt och på 160 km grus 27 i snitt. Anser snitthastighet vara ganska ointressant på träning och en 100 km runda med 1000 hm med 27 i snitt är bättre än 100 km med 300 hm och 30 i snitt.

Fast frågeställaren var ju intresserad av snittfarten under betydligt striktare restriktioner än dina exempel uppfyller.

Det finns inga genvägar till den perfekta snitthastigheten. Jag är en 53 årig gubbe som mest kör grus och mtb. Har FTP på 4.2 w/kg och har aldrig (på de 15 år jag haft racerhoj) varit över 30 km/t solo på landsväg med iofs gammal stålracerhoj. På 100 km motionslopp har jag klarat 38 i snitt och på 160 km grus 27 i snitt. Anser snitthastighet vara ganska ointressant på träning och en 100 km runda med 1000 hm med 27 i snitt är bättre än 100 km med 300 hm och 30 i snitt.
Med 4,2w/kg utan att kunna hålla 30-snitt på lvg så är ngt kraftigt fel.

Nej kineserna, men nu ska vi vara trevliga, passivt-aggrssiva på höjden.

Snitthastigheten är HELT ointressant om man är en myscycklist (om här är någon som mot alla odds inte redan är det), således tycker jag att ni ska bli det. Om jag skulle velat avsluta med en mer seriös vinkel på det här är det enorm skillnad på solo och gruppcykling. Och just därför kör jag enbart solocykling som den underdog, som den ständiga rebell jag är. Men det har även gjort mig stark, så vill ni bli starka kör solo. Kommer ihåg när jag körde grupp för första gången då tänkte jag whaaat 120watt och 40km/h? Sen blev jag inte trött heller och det är återhämtningstempo och de flesta börjar också prata om närmsta fikahak och sedan kör de solo en gång och tänker "här finns ju inga bullar" och så blir det inte heller några King of the hills, förutom när gruppen swishar förbi något segment, ALLTING går neråt.

Titel/Fråga: Vad är en bra snitthastighet när man cyklar ensam? Platt bana, 3 mil, bra asfalt.

Svar:
-De där siffrorna kan du slänga i papperskorgen.
-Snitthastighet är ointressant om man är en myscyklist
-Jag har 4,2 W/kg och kan cykla fortare, men jag gör det inte.

Troll?

Tråd: Vad är en bra snitthastighet när man cyklar ensam?

Svar: Din fråga är rätt ointressant.

Låt mig förstå det hela rätt:
Att veta vad en bra snitthastighet när man cyklar ensam är ointressant. Men att veta din FTP som ingen frågade om det är intressant eller?

ointressant om man är en myscycklist, således tycker jag att ni ska bli det. Om jag skulle velat avsluta med en mer seriös vinkel på det här är det enorm skillnad på solo och gruppcykling. Och just därför kör jag enbart solocykling som den underdog, som den ständiga rebell jag är. Men det har även gjort mig stark, så vill ni bli starka kör solo. Kommer ihåg när jag körde grupp för första gången

Att veta vad en bra snitthastighet när man cyklar ensam är ointressant. Men att veta din FTP som ingen frågade om det är intressant eller?
Titel/Fråga: Vad är en bra snitthastighet när man cyklar ensam? Platt bana, 3 mil, bra asfalt.

Svar:

Troll?

Tänk om det stämmer då? Det är ju inte som att det är ointressant det är snarare omöjligt (eller ja omöjligt är en stark överdrift). Bara gå efter kraft istället och bespara dig massa huvudbry. Ska du gå efter snitthastigheter kommer du snabbt att bli en hysterisk människa.

Desto starkare en cyklist blir desto mer tenderar den att sluta bry sig om hastighet.

Det är möjligt men ville bara lyfta att snittfart i sig är rätt ointressant och beroende av fler variabler än det TS stipulerat.
De parameterar du tar upp är såvitt jag kan se underlag (grus kontra asfalt), höjdmeter och (implicit) gruppcykling kontra solo. Samtliga dessa har TS uteslutit från ekvationen genom att säga att det ska vara platt asfaltsbana och solo. Eller m.a.o. TS frågar något om en bra snittfart under vissa förutsättningar och du ger exempel på att om man bryter förutsättningarna så är det svårt att ge något vettigt svar på frågan.

Du har självfallet all rätt i världen att personligen inte bry dig i snittfart. TS:ens frågeställning behöver ju därmed inte per automatik bli dålig.

De parameterar du tar upp är såvitt jag kan se underlag (grus kontra asfalt), höjdmeter och (implicit) gruppcykling kontra solo. Samtliga dessa har TS uteslutit från ekvationen genom att säga att det ska vara platt asfaltsbana och solo. Eller m.a.o. TS frågar något om en bra snittfart under vissa förutsättningar och du ger exempel på att om man bryter förutsättningarna så är det svårt att ge något vettigt svar på frågan.

Du har självfallet all rätt i världen att personligen inte bry dig i snittfart. TS:ens frågeställning behöver ju därmed inte per automatik bli dålig.
Mjo men gör det då, ge killen en siffra.

Svar:

Troll?
Är nog första gången jag kallas troll...
TS fråga

svarar du på min fråga? Troll?

Finns ingen parameter om typ av cykel. Svaret beror väl på om det är en TT cykel eller mtb?

Snittfart går inte att bedöma som bra eller dåligt.
300W på samma sträcka på olika dagar kan slå på 5 km/h lätt.
temperatur, regn och framförallt vind gör väldigt mycket för snittfarten.

Tex varvtid på mtb bana kan slå på 2min pga föret. (12min varv)

Power och känsla är det ända mätbara på träning.
Tävlingsplacering är kvalitetssäkringen.

Snittfart går inte att bedöma som bra eller dåligt.
300W på samma sträcka på olika dagar kan slå på 5 km/h lätt.
temperatur, regn och framförallt vind gör väldigt mycket för snittfarten.

Tex varvtid på mtb bana kan slå på 2min pga föret. (12min varv)

Power och känsla är det ända mätbara på träning.
Tävlingsplacering är kvalitetssäkringen.
Ett inlägg som jag bara måste älska. Förutom det där med tävlingsbiten, men det är jag förnuftig nog att inse bara är pga personliga preferenser.

Körde en femmilsrunda i lördags, 33 i snitt på 310w, blåsigt som fan och körde på en racer från -93, iofs med 50mm kolhjul. Körde exakt samma runda dagen efter, fortfarande blåsigt fast lite mindre. 290w gav 37 i snitt, fast nu satt jag på en TT-hoj med 82mm kolhjul, findäck och latexslang. Samma klädsel båda dagarna

Tillbaka
Topp