Lars Sahlberg
Medlem
vad är en bra snitthastighet när man cyklar ensam?
C:a 55 - 60km/timVi säger det är platt bana med bra asfalt. 3 mils cykling.
30kmh, är det bra om man cyklat nåt år?
Vad gör eliten på sånna sträckor?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
C:a 55 - 60km/timVi säger det är platt bana med bra asfalt. 3 mils cykling.
30kmh, är det bra om man cyklat nåt år?
Vad gör eliten på sånna sträckor?
Jag sätter på ett bredare styre så står den still.Du får komma ihåg att binda fast cykeln ordentligt mellan turerna med så mycket gratiseffekt överallt.
51,7 km/h på UCI-godkänd tempocykelÅ andra sidan var PBP även på den tiden en rätt bra bit längre än den av frågeställaren stipulerade sträckan på 3 mil.
Min gissning är att 60 km/h knappast är något de snittar solo på en platt tremilsbana utan vindassistans. Åtminstone om cyklarna ska vara UCI-godkända.
Varför är du så arg, aggressiv och otrevlig?
För att alla kallar en för saker på det här "trevliga forumet"? Kasta inte pärlor åt svin sade Jesus. Sen rent krasst vet jag inte om det där inlägget var så otrevligt.Varför är du så arg, aggressiv och otrevlig?
Han får inte köpa cykel pga spänningen i kosmos.Varför är du så arg, aggressiv och otrevlig?
Victor Campenaerts (Lotto-Soudal) har världsrekordet på 1 timme inomhus på cykel, 55,089 km/h. Då cyklar man på hala parkettgolv i velodromer med absurt aerodynamiska cyklar, strut på huvet, konstiga mönster på dräkten som ska minska luftmotståndet, utprovad sittställning på millimetern. Inte alla cyklister är ämnade för detta utan åker snålskjuts i peletonen bakom hjälpryttare med absurda benmuskler tills det blir bergigt, då dyker de upp, de där med BMI på 19. Eller så heter de Caleb eller Peter och spurtar på slutet.
Eliten kan säkert nå 60 km/h, men bara i en välorganiserad klunga. Eller lagtempo.
Trodde i min enfald att det handlade om hastighet som trådrubriken antyder men där ser man.Det är bara att köra tempo-SM. Då ser ni hur bra ni är.
Hm, var det verkligen en maxning du gjorde på Pordoi?När jag bodde i storstan brukade jag som "vardagsrunda" köra två varv på Ingarö rätt ofta (från Brunn), lite halvkuperat sådär. Mitt "rekord" då låg på 35,8 km/h och då körde jag med en snittwatt på 295W över lite drygt 4 mil. Över längre sträckor (8-10 mil) kunde jag hålla typ runt 33 km/h, det kändes hyfsat för en 45 årig halvtjock gubbe. Dock bara hyfsat. En sak som är kul med cykling är ju dock att man ibland kan känna sig rätt stark och kan göra stora framsteg själv med träning, men hur bra det än känns så är det ju ljusår till eliten. Jag är t ex 30 min efter Nibali på Passo Pordoi, det är en del på 9.1 km. :) Uppför förvisso.
Hur mycket drop sadel-styre räknas som aggressivt? Här finns det chans till kompetensutveckling känner jag.Det enda som borde vara aggressivt när man pratar cykling bör vara diskussioner om droppet från sadel till styre.
Motsatsen till detta:Hur mycket drop sadel-styre räknas som aggressivt? Här finns det chans till kompetensutveckling känner jag.
Hm, var det verkligen en maxning du gjorde på Pordoi?
Jag är i bästa fall ungefär i din nivå på en Stockholmsrunda. Vet förvisso inte vad Nibali har för Pordoitid men under 20 min skulle bli rejält högt VAM på en stigning som är rätt mkt av en åkbacke (om det är från Arabba du menar). Och ska han slå mig med en halvtimme lär han få hålla en fart som jag tror han t.o.m. lär ha problem att hålla utför.
Och jag är ingen tanig bergsget. Vägde nog in på runt 80 kg när jag gjorde min Pordoitid.
Ja, det är fan en bra snitthastighet! Ingen jag kommer komma i närheten av dock.
Nej, vem tusan vill hålla på och bromsa en massa?Ja, det är fan en bra snitthastighet! Ingen jag kommer komma i närheten av dock.
Med 4,2w/kg utan att kunna hålla 30-snitt på lvg så är ngt kraftigt fel.Det finns inga genvägar till den perfekta snitthastigheten. Jag är en 53 årig gubbe som mest kör grus och mtb. Har FTP på 4.2 w/kg och har aldrig (på de 15 år jag haft racerhoj) varit över 30 km/t solo på landsväg med iofs gammal stålracerhoj. På 100 km motionslopp har jag klarat 38 i snitt och på 160 km grus 27 i snitt. Anser snitthastighet vara ganska ointressant på träning och en 100 km runda med 1000 hm med 27 i snitt är bättre än 100 km med 300 hm och 30 i snitt.
Nej kineserna, men nu ska vi vara trevliga, passivt-aggrssiva på höjden.Han får inte köpa cykel pga spänningen i kosmos.
Det kan jag. Men när jag väl kör lvg så tar jag det ofta rätt lugnt. Är inte så intresserad av snittfart. Tror det har att göra med min bakgrund i mtb där det inte är särskilt relevant.Med 4,2w/kg utan att kunna hålla 30-snitt på lvg så är ngt kraftigt fel.
Det är möjligt men ville bara lyfta att snittfart i sig är rätt ointressant och beroende av fler variabler än det TS stipulerat.Fast frågeställaren var ju intresserad av snittfarten under betydligt striktare restriktioner än dina exempel uppfyller.
ointressant om man är en myscycklist, således tycker jag att ni ska bli det. Om jag skulle velat avsluta med en mer seriös vinkel på det här är det enorm skillnad på solo och gruppcykling. Och just därför kör jag enbart solocykling som den underdog, som den ständiga rebell jag är. Men det har även gjort mig stark, så vill ni bli starka kör solo. Kommer ihåg när jag körde grupp för första gången
Tråd: Vad är en bra snitthastighet när man cyklar ensam?
Svar: Din fråga är rätt ointressant.
Låt mig förstå det hela rätt:
Att veta vad en bra snitthastighet när man cyklar ensam är ointressant. Men att veta din FTP som ingen frågade om det är intressant eller?
Titel/Fråga: Vad är en bra snitthastighet när man cyklar ensam? Platt bana, 3 mil, bra asfalt.
Svar:
-De där siffrorna kan du slänga i papperskorgen.
-Snitthastighet är ointressant om man är en myscyklist
-Jag har 4,2 W/kg och kan cykla fortare, men jag gör det inte.
Troll?
Du snittar nog snarare 40 själv är mitt tips.Det kan jag. Men när jag väl kör lvg så tar jag det ofta rätt lugnt. Är inte så intresserad av snittfart. Tror det har att göra med min bakgrund i mtb där det inte är särskilt relevant.
De parameterar du tar upp är såvitt jag kan se underlag (grus kontra asfalt), höjdmeter och (implicit) gruppcykling kontra solo. Samtliga dessa har TS uteslutit från ekvationen genom att säga att det ska vara platt asfaltsbana och solo. Eller m.a.o. TS frågar något om en bra snittfart under vissa förutsättningar och du ger exempel på att om man bryter förutsättningarna så är det svårt att ge något vettigt svar på frågan.Det är möjligt men ville bara lyfta att snittfart i sig är rätt ointressant och beroende av fler variabler än det TS stipulerat.
Mjo men gör det då, ge killen en siffra.De parameterar du tar upp är såvitt jag kan se underlag (grus kontra asfalt), höjdmeter och (implicit) gruppcykling kontra solo. Samtliga dessa har TS uteslutit från ekvationen genom att säga att det ska vara platt asfaltsbana och solo. Eller m.a.o. TS frågar något om en bra snittfart under vissa förutsättningar och du ger exempel på att om man bryter förutsättningarna så är det svårt att ge något vettigt svar på frågan.
Du har självfallet all rätt i världen att personligen inte bry dig i snittfart. TS:ens frågeställning behöver ju därmed inte per automatik bli dålig.
Är nog första gången jag kallas troll...Titel/Fråga: Vad är en bra snitthastighet när man cyklar ensam? Platt bana, 3 mil, bra asfalt.
Svar:
-De där siffrorna kan du slänga i papperskorgen.
-Snitthastighet är ointressant om man är en myscyklist
-Jag har 4,2 W/kg och kan cykla fortare, men jag gör det inte.
Troll?
svarar du på min fråga? Troll?Tråd: Vad är en bra snitthastighet när man cyklar ensam?
Svar: Din fråga är rätt ointressant.
Låt mig förstå det hela rätt:
Att veta vad en bra snitthastighet när man cyklar ensam är ointressant. Men att veta din FTP som ingen frågade om det är intressant eller?
Finns ingen parameter om typ av cykel. Svaret beror väl på om det är en TT cykel eller mtb?De parameterar du tar upp är såvitt jag kan se underlag (grus kontra asfalt), höjdmeter och (implicit) gruppcykling kontra solo. Samtliga dessa har TS uteslutit från ekvationen genom att säga att det ska vara platt asfaltsbana och solo. Eller m.a.o. TS frågar något om en bra snittfart under vissa förutsättningar och du ger exempel på att om man bryter förutsättningarna så är det svårt att ge något vettigt svar på frågan.
Du har självfallet all rätt i världen att personligen inte bry dig i snittfart. TS:ens frågeställning behöver ju därmed inte per automatik bli dålig.
Medelsvenssons medelhastighet på platt väg är 25 km/h. Exakt. Enligt lag. På elcykel.Cyklar ens medelsvensson? Om inte så blir det väl närmast en filosofisk fråga vad medelsvenssons medelfart är.?
Ett inlägg som jag bara måste älska. Förutom det där med tävlingsbiten, men det är jag förnuftig nog att inse bara är pga personliga preferenser.Snittfart går inte att bedöma som bra eller dåligt.
300W på samma sträcka på olika dagar kan slå på 5 km/h lätt.
temperatur, regn och framförallt vind gör väldigt mycket för snittfarten.
Tex varvtid på mtb bana kan slå på 2min pga föret. (12min varv)
Power och känsla är det ända mätbara på träning.
Tävlingsplacering är kvalitetssäkringen.