Vad är folkets favorit cyklar?

Jag har min drömm cykel redan. Designad av Pininfarina. Världens snuggaste mointin bike. Går som en drömm!

Väger närstan ingenting.

Bilagor

• Grön drömcykel.jpg
    Grön drömcykel.jpg
    93.1 KB · Besök: 135
Hemma i v-rummet vore den fin!(ja, den är i trä)

bike3.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Angående favoritcycklar så hade jag en i början av det glada 80-talet. Det var ingen favorit hos mig. Know what i mean??

När var yngre stod mellan en Bianchi eller en Colnago (nu har jag ju en Bianchi, om dock en modern i kolfiber) så säger väl en Colnago Master då. (Dock i annan färg än på bilden, gillade en grön variant som jag inte kan finna på bild)

MASTER-10.jpg

Senast ändrad:
Den enda cykel jag fått katastrofalt rambrott på under cykling var en damtralla. När jag delade ut reklam som 15-åring. Korg, packväskor och unga starka ben blev för mycket kanske....
Du har rätt, när jag tänker efter har jag också sett några rambrott på standard damcyklar, mitten på sadelröret på de moderna och i svängen vid vevpartiet på de gamla.

Jag har kikat lite på Low Bicycles, som görs av rambyggaren Andrew Low i San Francisco. Det är aluminiumramar, och då det är just bara Andrew Low som gör dem är väntetiden ganska lång, cirka ett år. Skulle gärna bygga en cykel runt MK Gravel-Road-modellen. Här ett exempel:

DSC02177.jpeg

Jag gillar dock att visa materialet, så skulle välja någon slags rå look så här:

Raw%2B.jpg

Man får leva med att gaffeln är i kolfiber, typiskt en Enve-gaffel. Tycker mattsvart är lite tråkigt så kanske putsa den till rå epoxy under för att visa kolfiberstrukturen och klarlacka. Ett annat alternativ vore att lacka med färg som matchar loggorna på ramen eller liknande.

Till bygget skulle jag välja Campagnolo 1x13. Har också ögonen på Rotors hydrauliska 1x13 som är supercoolt, men den har lite barnsjukdomar fortfarande, hoppas de fortsätter utveckla systemet. Jag inser förstås att elektroniska växlar är bäst rent prestandamässigt, men bygger jag en tidlös drömcykel så ska den så klart vara helt mekanisk (eller hydraulisk).

Hjulen skulle jag bygga själv runt Carbon-Ti-nav med några lätta lågprofilfälgar, troligen kolfiber.

För komfort skulle jag använda Ergon CF-3 sadelstolpe och en Redshift styrstam.

Det skulle bli en dyr aluminiumcykel, ramen kostar över 30 kkr i rå look (man får betala 700 dollar extra för rå look), så en bra bit över 50 kkr för ett färdigt bygge, så inte direkt bra pris/prestanda, men det är inte vad jag skulle optimera för om jag bygger något tidlöst.

Tillbaka
Topp