Vad är grejen med Hammerheads Karoo?

• Trådstartare Trådstartare .A.
  • Start datum Start datum
Trist att din åkte i backen!
Jag använder det medföljande bandet och har (oftast) bandet runt handleden när den inte är på cykeln.

Har du hittat något kompatibelt skärmskydd storleksmässigt?

Trist att din åkte i backen!
Jag använder det medföljande bandet och har (oftast) bandet runt handleden när den inte är på cykeln.

Har du hittat något kompatibelt skärmskydd storleksmässigt?
Jag beställde "BROTECT AirGlass Matte Glass Screen Protector for Hammerhead Karoo 2" från https://www.protectionfilms24.com/ efter tips på något forum, eventuellt Hammerheads egna, minns ej :)

Kom hem snabbt, dessvärre skadade vid första leverans, men dom skickade nya direkt!

Jag tycker man ser bra med skyddet på, finns en glossy också, men skulle tro matte är att föredra. Skyddet är inte glas utan plast och passade perfekt.

With the following voucher code you will receive a 15% discount in our online shop from now on and only until August 13, 2021.*

Senast ändrad:
Bra läge att byta från annat märke nu. Jag testar Hammerheads inbytesprogram där de erbjuder upp till 150 pund för din gamla enhet. Jag erbjuds 115 pund för min gamla edge 820, (som med sin katastrofala skärm och ännu sämre batteritid samlar damm i en låda). Vi får se om det funkar i verkligheten. Men en ny Karoo 2 är i vilket fall beställd!

@Bengt-re
Jag använder bara Garminfästen. Adaptern sitter på Karoon, och sen är det bara att köra.

Jag gillar den skarpt som navigator! Nackdelen är batteritiden som inte är anpassad för Randonnee, men det löser jag med en powerbank. Skärmen är aningens svag i solsken, men inte så illa som jag hade läst.
Mina pass loggar jag fortfarande med en Garminklocka.

@Bengt-re
Jag använder bara Garminfästen. Adaptern sitter på Karoon, och sen är det bara att köra.

Jag gillar den skarpt som navigator! Nackdelen är batteritiden som inte är anpassad för Randonnee, men det löser jag med en powerbank. Skärmen är aningens svag i solsken, men inte så illa som jag hade läst.
Mina pass loggar jag fortfarande med en Garminklocka.
Har beställt en nu. Något kul måste man ju ha att pilla på och gamla 800 börjar få rätt usel batteritid och är hopplös att navigera med.

Jag skulle få 115Euro för min Garmin 1000.
Då kostar Hammerhead 400-115= 285.
Mitt behov är att följa färdiga rando-spår. Inte on-the-fly rerouting etc. Eller att koppla wattmätare, strava live etc.
Är detta bästa valet då eller borde jag gå på en "enklare" modell hos annan tillverkare?

Mitt behov är att följa färdiga rando-spår. Inte on-the-fly rerouting etc. Eller att koppla wattmätare, strava live etc.
Är detta bästa valet då eller borde jag gå på en "enklare" modell hos annan tillverkare?
Det klarade edge 800 (så länge du bara följde spår). Vad som behövs är väl omöjligt att svara på. Men bara följa färdiga gpxer är svårt att misslyckas med. Dock är det ju roligare med en lite piggare cpu även om din nuvarande apparat klarar av jobbet.

Det klarade edge 800 (så länge du bara följde spår). Vad som behövs är väl omöjligt att svara på. Men bara följa färdiga gpxer är svårt att misslyckas med. Dock är det ju roligare med en lite piggare cpu även om din nuvarande apparat klarar av jobbet.
Edgen fungerar, men börjar bli till åren. Lite glapp i usb-kontakten (som sitter avigt till för att ladda under färd). Och har ett ärende hos Garmin med en annan produkt som de inte sköter snyggt så lite sugen på att byta ekosystem trots att det känns joggigt.

Edgen fungerar, men börjar bli till åren. Lite glapp i usb-kontakten (som sitter avigt till för att ladda under färd). Och har ett ärende hos Garmin med en annan produkt som de inte sköter snyggt så lite sugen på att byta ekosystem trots att det känns joggigt.
Garmin brukar vara bra på reklamationer, men såklart kan man ha otur också. Jaja, jag har en karoo 2 på väg hem. Vill ha två fungerande gpser och 1030 lever glatt vidare och 800 med trött batteri (har ju iofs gått sedan 2013) får ersättas med hammarskallen. Här har ju ideen att försöka få den att köra Turf - vore smutt att slippa ha telefonen till det.

Jiddra ett varv till med garmin supporten - med lite tur skäper de sig och skickar dig en fungerande apparat. Annars är det nog moraliskt ärligt att byta ekosystem om de inte lever upp till förväntad nivå på support.

Jag tycker att det är ett bra val. Min Karoo2 ersätter en 1000. Jättestor skillnad. (vet dock inget om nyare prylar som 1030). För randoturer är en powerbank ett måste. Jag har en liten väska för godis och batteri, och sladden kopplad mest hela tiden på längre turer.

Om du vill ha ett sim kort i (den kan inte ladda ner rutter via bt, men det går ju att göra mobilen till en hotspot vid behov) så har/hade halebop så att man kunde beställa ett kontantkort utan något på, och sedan köper man några GB till det.

Jag tycker att det är ett bra val. Min Karoo2 ersätter en 1000. Jättestor skillnad. (vet dock inget om nyare prylar som 1030). För randoturer är en powerbank ett måste. Jag har en liten väska för godis och batteri, och sladden kopplad mest hela tiden på längre turer.

Om du vill ha ett sim kort i (den kan inte ladda ner rutter via bt, men det går ju att göra mobilen till en hotspot vid behov) så har/hade halebop så att man kunde beställa ett kontantkort utan något på, och sedan köper man några GB till det.

29 sek/månad för "iot" sim. Det är rätt överkomligt.

Jag håller på att övertyga mig själv om att byta in min Edge1000.
Men när jag tittar på jämförelsesidan https://www.eu.hammerhead.io/pages/karoo2comparison och jämför mot Edge1030 så sticker verkligen batterikapaciteten ut! Edge1030 "up to 24h) medans Hammerhead säger "up to 14h". Rätt stor skillnad när det kommer till långrando. Jag tänker att en Karoo helt enkelt konsumerar en hel del batteri. Någon som räknat på hur stor powerbank som behövs för UTU/LoSS? Maxtiden på LoSS var väl 210h.

Jag håller på att övertyga mig själv om att byta in min Edge1000.
Men när jag tittar på jämförelsesidan https://www.eu.hammerhead.io/pages/karoo2comparison och jämför mot Edge1030 så sticker verkligen batterikapaciteten ut! Edge1030 "up to 24h) medans Hammerhead säger "up to 14h". Rätt stor skillnad när det kommer till långrando. Jag tänker att en Karoo helt enkelt konsumerar en hel del batteri. Någon som räknat på hur stor powerbank som behövs för UTU/LoSS? Maxtiden på LoSS var väl 210h.

Hehe, nä Inte räknat. Min maxtid ligger på blott 16h, med powerbank.
Batteritiden är en stor svaghet. Att jag inte köpte en 1030 (hade en 1000) berodde i slutändan på att 1030 har något år på nacken, så om jag ska köpa en ny Edge, får det bli nästa. Och så ville jag testa något nytt.

Hehe, nä Inte räknat. Min maxtid ligger på blott 16h, med powerbank.
Batteritiden är en stor svaghet. Att jag inte köpte en 1030 (hade en 1000) berodde i slutändan på att 1030 har något år på nacken, så om jag ska köpa en ny Edge, får det bli nästa. Och så ville jag testa något nytt.
Hur tänker du med maxtid?
Jag tänker att jag får ut 10h ur min Edge1000 så Karoon är ju bättre. Men jag antar också att det inbyggda batteriet är större och behöver med powerbank...

Alltså, 16:45h/40 mil är det längsta jag har cyklat med K2:an. Då hade jag en powerbank på 10000 mAh. Jag minns dock inte status på den efter loppet.

I sommar är planen att cykla 120 mil på Midnight sun loppet. Så jag behöver få lite bättre koll på vad som behövs. Men det ska ju till åtminstone 20, 30, och 60 mil innan dess.

Min 1000 gav mig bara typ 5h, hade en trasig på/av-knapp och hängde sig halvvägs in i en 30-milare, eftersom det inte gick att boota om den pga trasig knapp var beslutet lätt att köpa nytt ? (att slå på den var bara att ansluta laddkabel, så den biten var inga problem)

Hittade info att batteriet i Karoo 2 är 2500mAh.
Hittade inget officiellt om Edge1000 kvickt men ersättningsbatterierna verkar ligga kring 1000-1200mAh.
Så i mitt fall drar min Edge 1200mAh/10h = 120mAh/h.
Karoo blir 2500mAh/12h = 210mAh/h (jag räknar lite konservativt kanske).
Så för 100h drift på Karoo skulle det krävas 100hx210mAh/h = 21 000 mAh. Jag räknade inte med den första initiala laddningen i enheten. Det blir ändå en rejäl klump batteri. Om jag inte gjort någon tankevurpa..

Och jag vill bara poängtera att jag egentligen inte förordar K2 över 1030, eftersom jag inte vet något om 1030.
K2 är ett rejält lyft som navigator från 1000, men batteritiden är en svaghet som jag visste om när jag köpte den.

Och jag vill bara poängtera att jag egentligen inte förordar K2 över 1030, eftersom jag inte vet något om 1030.
K2 är ett rejält lyft som navigator från 1000, men batteritiden är en svaghet som jag visste om när jag köpte den.
Det är väl det i specifikationen som gör mig mest fundersam. Förutom att börja använda nytt system med allt vad det innebär.

Hammerhead har blivit SRAM. Bra eller dåligt?

We are proud to announce that Hammerhead has joined the SRAM community of brands. The acquisition allows Hammerhead to remain a stand-alone brand within the SRAM portfolio where we will continue to focus on innovation, product advancement, and our company vision.

We are proud to announce that Hammerhead has joined the SRAM community of brands. The acquisition allows Hammerhead to remain a stand-alone brand within the SRAM portfolio where we will continue to focus on innovation, product advancement, and our company vision.

Då kanske det äntligen blir fullt stöd för AXS (apparna) - en av få features jag saknar?

Smart av SRAM, den saken är klar. Jag upplever SRAM som ett företag på kraftig frammarsch och även det här verkar vettigt. Sedan är det ju alltid stor variation på hur lyckade eller mindre lyckade som företagsuppköp blir. Händer ju att de mest kreativa personerna (ägarna) tar sina miljoner och startar ett nytt företag istället efter något år eller så beroende på hur uppköpet är formulerat, villkoren.

Senast ändrad:
AXS-integrationen funkar ju sådär. Hade tomt batteri i bakväxeln när jag skulle iväg häromdan trots att karoon visade 100% dagarna innan.

Det var tråkigt. Då får man väl göra sig av med Karoon då - tur att man har kvar någon Garmin.

Är det någon som kört RidewithGPS på sin Karoo? Hur ser det ut? Samma batteritid som min mobil men med halva batterikapaciteten borde innebära att ett dynamonav utan problem kan hålla den fulladdad om man dygnar på en brevet eller något.

Har kört ett tag med Suunto:s heatmaps nu och tycker det är väldigt användbart :)

Speciellt om man letar efter lite nya vägar att cykla via kartan.

Länk till test mitt inlägg ovan - även DCRainmaker verkar vara lyrisk över samarbetet med Suunto.

Jämför numera Karoo 2 med Garmin Edge 1030 plus men tycker fortfarande att Karoo 2 är trevligare.

Planerar lite för Vätternrundan och tänkte att det kan vara trevligt för familj och bekanta att se hur långt man kommit med hjälp av Karoos live-sändning, men tvivlar på att batteriet räcker hela vägen (speciellt med tanke på att jag inte tänker cykla så snabbt)

Planerar lite för Vätternrundan och tänkte att det kan vara trevligt för familj och bekanta att se hur långt man kommit med hjälp av Karoos live-sändning, men tvivlar på att batteriet räcker hela vägen (speciellt med tanke på att jag inte tänker cykla så snabbt)
För det behövs ingen extern GPS, dvs vare sig ngn Karoo eller Garmin
Dels finns det platsdelningsappar, tex: Glympse
Men det finns även "inbyggt" direkt i Google Maps

Har kört ett tag med Suunto:s heatmaps nu och tycker det är väldigt användbart :)

Länk till test mitt inlägg ovan - även DCRainmaker verkar vara lyrisk över samarbetet med Suunto.

Jämför numera Karoo 2 med Garmin Edge 1030 plus men tycker fortfarande att Karoo 2 är trevligare.

Vill du ha en diskret lösning är ju ha hållare med över/under fäste för typ kamera där du fäster en liten powerbank istället. Batteriet på Karoon är ju 2500 mAh så du kan ju ha ett rätt litet batteri för ut timmarna du behöver.

Min erfarenhet är att batteriet räcker ca 6-8h, beror lite på ljusstyrka och hur mycket radio du har på. Jag har tex BT på, men stänger av mobilnät och wifi när jag cyklar.
När jag kör längre turer har jag en batteribank i en ramväska

1651562287565.png

Sjuk portfölj SRAM börjar få, snart allt inom tillbehör och komponenter till cykel? Köper de Wahoo nästa gång nu när Garmin knep Tacx?
Det blir väl 30% prishöjning strax och introducering av enklare Karoo "mini" för gamla ordinariepriset, eller något :)
Jag såg att det var bra rabatter på karoo 2 på trainerroad nyligen. Värt att söka lite där om rabatten är kvar.

Tillbaka
Topp