Vad är grejen med Hammerheads Karoo?

• Trådstartare Trådstartare .A.
  • Start datum Start datum
För det behövs ingen extern GPS, dvs vare sig ngn Karoo eller Garmin
Dels finns det platsdelningsappar, tex: Glympse
Men det finns även "inbyggt" direkt i Google Maps
Tack, jo men jag tänkte lite om man kan göra det utan mobilen och det skulle ju gå med hjälp av en powerbank som de andra tipsar om :)

Får se hur jag gör :)

Jahapp. Min 1030+ blev snodd tillsammans med cykeln.

Köpa 1040 eller Karoo 2?
Jag har 1030 plus och Karoo 2

Karoo 2 har bättre kartfunktioner och numera tycker jag heatmaps är ovärdeligt om man är ute och "utforskar" nya rutter/turer

1040 framförallt för batteritiden

Använde min 1030 plus nu under Vätternrundan och trots att jag var ute betydligt längre än många andra var batteriet endast nere på 50% efter hela rundan.

Brukar faktiskt använda både 2 när jag är ute själv eftersom det är lite lyxigt att ha kartorna framme på Karoo 2 samtidigt som jag har fart/distans mm på Garmin 1030 plus ;)

Jaha, min K2 har lagt av.
Jag har ganska länge haft problem med att ladda den. Den har varit kinkig med både laddare och sladd. "huvudsladden" en med vinklad usb-c har bara gett laddning om jag sätter i den åt ena hållet (andra prylar har funkat med kontakten åt bägge hållen), och den tar inte laddning från för högt specade laddare (de ska ju kunna kommunicera och dra ner laddningen till rätt nivå).
Under senaste rando-turen när jag försökte ladda under en paus så brände jag nog kontakten som var för blöt, trots att jag blåste i den och så. Det började ryka om kontakten, inte bra. Efter det tar den nte laddning alls, och när jag ansluter till en PC så säger den "power surge", så kortslutning...

Jag har skickat mail till Hammerhead, får se hur det går med garanti. De kan ju enkelt avfärda det med min eldning ?

Uppföljning

Efter lite korrespondens, vilken mest handlade om att skicka ordernummer och en film som visade att det inte gick att ladda, och säga att jag följt några punkter för att kontrollera funktion så kunde jag skicka in min K2. Det kom en ny (eller möjligtvis refurbished, men den kom i en plastad låda med tillbehör, exakt som en ny) med vändande post.
Det hela tog lite tid, men det ligger helt på mig då jag valde att pausa ärendet eftersom jag var på min semesteradress och behövde byta tillbaka till original "color pane" och ville vara säker på att det inte blev strul med postgången med tanke på om jag skulle åka hem och så.

Hej,

Precis köpt en Karoo 2.

Skulle vilja slå ihop 2 gpx/rutter till 1, någon som vet om detta går direkt i datorn? Externt program?

Mvh Johan

Precis köpt en Karoo 2.

Skulle vilja slå ihop 2 gpx/rutter till 1, någon som vet om detta går direkt i datorn? Externt program?
Det finns flera GPX-redigeringsprogram du kan ladda hem och användas direkt i din dator,
de behöver alltså inte köras externt på ngn server.
Kolla tex vad en snabb googling kan ge
Best Free GPX Editor Software For Windows

Redigerat: Stvfl

Senast ändrad:
Har Hammerhead Karoo 2. Idag missades några segment registreras på Strava. På kartan med positionsspåret så ligger positionen tiotal meter på sidan om vägen. Klart väder och öppen terräng så borde vara bra signal. Någon mer som råkat ut för det?

Jag verkade ligga lite off på pendlingen i morse också, blev reggad på segmentet på mötande sida av bron (ja, det finns tokigt nog ett segment mot trafiken där...) istället för den sida jag cyklade på. Spåret går typ 10-15 meter nordväst om min egentliga väg. Men bara på en sträcka av 2-4km ungefär av mina 20. Visserligen delvis i stan mellan höga hus men brukar inte hamna off där. Samma en kort bit på slutet också, men med öppnare ytor. Resten av vägen spot-on "på millimetern" precis som vanligt.

Har väl hänt någon gång ibland tidigare oavsett märke på datorn, och inget jag bryr mig så mycket om normalt. Men surt om man känt sig snabb på segmentet ;-)

Har Hammerhead Karoo 2. Idag missades några segment registreras på Strava. På kartan med positionsspåret så ligger positionen tiotal meter på sidan om vägen.
Jag verkade ligga lite off på pendlingen i morse också, blev reggad på segmentet på mötande sida av bron
Kan det vara så att era GPSer även är inställda på GPS+GLONASS istf GPS+Galileo?
Dvs samma felkälla som här

Redigerat
Galileo verkar även ha den högsta noggrannheten
"The Galileo system has a greater accuracy than GPS, having an accuracy of less than 1 m when using broadcast ephemeris (GPS: 3 m)"

Senast ändrad:
Jag verkade ligga lite off på pendlingen i morse också, blev reggad på segmentet på mötande sida av bron (ja, det finns tokigt nog ett segment mot trafiken där...) istället för den sida jag cyklade på. Spåret går typ 10-15 meter nordväst om min egentliga väg. Men bara på en sträcka av 2-4km ungefär av mina 20. Visserligen delvis i stan mellan höga hus men brukar inte hamna off där. Samma en kort bit på slutet också, men med öppnare ytor. Resten av vägen spot-on "på millimetern" precis som vanligt.

Har väl hänt någon gång ibland tidigare oavsett märke på datorn, och inget jag bryr mig så mycket om normalt. Men surt om man känt sig snabb på segmentet ;-)
Som tur var ligger spåret bra på dagens prioritetssegmemt där jag fick kronan. Hade dock högre hastighet på Korvspurt (som spåret låg fel på) men där är ju andra halvan utför.

Kan det vara så att era GPSer även är inställda på GPS+GLONASS istf GPS+Galileo?
Dvs samma felkälla som här

Redigerat
Galileo verkar även ha den högsta noggrannheten
"The Galileo system has a greater accuracy than GPS, having an accuracy of less than 1 m when using broadcast ephemeris (GPS: 3 m)"
Skulle kunna vara så. Dessvärre verkar K2 inte ha stöd för Galileo alls, enligt uppgift (ej detaljspecat i specifications) har den ett chip som inte har stöd för det, och kör således på GPS, GLONASS, QZSS och BEIDOU. Jag har inte hittat något sätt att kontrollera vad som ska användas bland inställningarna.

Jag har inte hittat något sätt att kontrollera vad som ska användas bland inställningarna.
Mha Google hittade jag satellitinställningar
HammerheadKaroo2-satelliter.png

Från

Ny Karoo. Och den heter inte 3...

Lite uppdaterad hårdvara och OS till Android 12. 30% längre batteritid. Bättre GPS lika stor och samma skärmstorlek som tvåan.

För min del blir det nog inget köp, batteritiden är fortfarande alldeles för kort för Rando, även om jag gillar K2 bättre än Garmin 1040. (om man inte kör powerbank)

Avvaktar också. Konstigt de för tredje gången verkar köra äldre långsammare chipset, sett till klagomål på att det fortfarande är visst lagg. Sån bråkdel av kostnaden och jämfört med försäljningspriset, fattar verkligen inte.

Hade hoppats på OLED och modernt SoC = snabbare UI och ännu bättre batteritid (iofs irrelevant för mig som aldrig kör längre än typ fem timmar), mer nya grejor i mjukvaran (iofs bra de skyfflar ut vad som skapas omgående och även till K2, men ändå), en app store med mer än en app i...

Känns mer som en stop gap än den perfektion till enhet var upplagt för. Jaja, sparar man pengar iaf...

Tillbaka
Topp