Vad äter eller dricker ni?

Var och en blir salig på sin tro men det jag märkt är att på längre rundor (4h+) blir jag för närvarande först hungrig och sen inte. Men om jag inte äter något då så tar orken slut efter en 8-10 timmar.

Fast det är träningsbart, innan kunde jag köra både 20 och 30 mil på vatten och elektrolytblanding. Men så blir man ju äldre också.

Vad säger ni om följande artikel? Happykorrekt eller ej?

"Förstöra din träning" är väl en stark men viral slutsats / rubrik tätning när det handlar om sämre, men inte obefintlig eller negativ, träningseffekt på uthållighet än det studerade alternativet.

Å andra sidan kan man nog ifrågasätta vilken träningseffekt en timma lågintensivt gör och om det med den längden på pass inte finns bättre sätt att träna muskeluthållighet (där kolhydrattillskott främjar träningseffekten eftersom det kan sänka RPE och öka presentationen).

Jag försöker att alltid lägga mina turer i samband med frukost, lunch eller middag. Väntar ca. 1 timma innan jag ger mig ut.

Mina ”efter jobbetrundor” är vanligtvis 60-70 km och för dessa äter jag inget alls utöver middag innan. Jag tar alltid med mig en gel och bar ifall jag råkar ut för något som drar ut på tiden. SIS äpple och Clif peanut butter är goda. 500 ml. vatten räcker gott.

Senaste rundan blev på 110 km. och då hade jag med mig banan, en zip-påse med salta jordnötter och fem dadlar. Lösvikt, stora och fasta, inte de där blöta, söliga dadlarna i förpackning. Två x 500 ml. vatten.

Senast ändrad:
Vad säger ni om följande artikel? Happykorrekt eller ej?

Som generell kommentar; det är lite vanskligt med summerade presentationer av slutsats/hypotes där grunden för studien inte finns återgiven. T.ex. urval, träningsbakgrund på objekten osv. Man skall nästan alltid bli misstänksam om huvuddelen går ut på att säga nått annat är fel.

Det finns andra studier som visat att med begränsad tid så kan fastande lågintensiv, korttidspass typ 1 timme i distansfart ge en effekt liknande längre pass i samma fart med icke fastande. Alltså i enighet med denna studie/hypotes. MEN det går inte att översätta till alla längder av pass. Kroppen är komplex med många system som överlappar över tid och beror på intensitet.

+1 på vad NLC skrev

Sen kan det ju vara så att man är tidsbgränsad eller träningsstressbegränsad och där det passar bra att lägga in ett ”kort” lågintensivt pass, för det kan vara bättre än inget.

Jag kör bara stigcykling kanske max 3,5h åt gången och max 3 ggr i veckan, oftast bara ett par 2,5h i veckan. Brukar klara mig på att vara väl laddad med kolhydrater innan, och kanske nån macka. Tar med mig lite socker då och då i form av en läsk eller nåt litet godis.

Känner att jag börjar bränna fett mot slutet av turerna så om nu underhudsfettet börjar försvinna igen (är i min bästa form nånsin men det är en del bulk kvar från sämre form förra året) så ökar jag nog matsäcken en del.

Har IBS och är vego så som laddning käkar jag mest sånt baserat på vetebröd, pasta, potatis och ris (med laktosfria mejerivaror, ägg, grönsaker, sallader till det mer näringsartade). Kolhydraterna i frukt är ofta fruktos och det har IBS:are svårt att smälta (=IBS-kaos), men av nån anledning går det bättre med tillsatt glukos, så att blandningen är lik vanligt socker (50/50 glukos/fruktos). Navigerar ständigt växtrikets minfält för att välja det som är lågt i FODMAP-sockerarter (källan till IBS-kaos).

Man säger ju Eat on the bike, not off the bike. Jag håller med @glitch, att äta kontinuerligt ger kvalitet på cyklingen och minskat behov att parkera framför kylen när jag kommer hem.

Vid mer än en timme cykling så har jag bars i ryggfickan, en flaska med vatten och en med sportdryck, så kan jag ta lite energi med jämna mellanrum.

Jag cyklar fastande någon eller några gånger per vecka, kortare turer under timmen för att sen ta frukost. Normalt käkar jag frukost kl 6 men efter en sån lugn cykelrunda så blir frukosten ofta närmare 8 så då behöver jag inte äta mellanmål innan lunchen. Win-win?

Jag som har diabetes har det inte lika lätt om er kan jag säga. Det börjar med att jag måste ställa ner min bas av insulin 45 min innan ett pass. Om jag äter ungefär 50gr kolhydrater innan jag sticker ut så tar det ungefär 45-60 min innan mitt blodsocker är lågt. Om jag inte tar något innan så måste jag fylla på med energi inom 30 min. Oavsett hur jag gjort så behöver jag fylla på med energi ungefär var 30 min efter det för att klara mig.

Det som är extra spännande för mig är att det som funkade igår kanske inte funkar alls idag.

Sen kan man säga att ni kan dopa er lagligt genom att tillföra kolhydrater till kroppen, då kommer er bukspottskörtel att börja producera insulin vilket har en anabol effekt.

Var på en föreläsning med Kristoffer Nåhem som har ingått i en testgrupp där landslagsläkaren för skidlandslaget (har för mig det var han) varit med. Där kom dom fram till att han presterade bättre när han dubblerade sin bas dos och åt 90 gr kolhydrater per timma. Den killen höll på med triathlon så han tryckte i sig rätt mycket under en dag. Dom gjorde även tester på personen som inte hade diabetes och även den presterade bättre när han fyllde på med energi.

Ett tips är att om ni vet att det kommer en rejäl backe så se till att trycka i er en gel eller nåt så kommer ni orka trycka på mer i backen.

Ett tips är att lyssna på Mattias Reck i antingen Tyngre eller Cykelwebbenpodden. Han nämner där att Tom Dumoulin aldrig hade kört ett pass utan bränsle.

Det har ju gått rätt ok för honom ändå.

Jag kommer, ursprungligen från syd afrika och det är mycket vanligt att under långa turer och tränings pass (allt över 1 timme) att vi har med och äter olika typer av kolhydrater och protein (bars, gels, osv) samt vätskor och sportdryck. Det finns en bra utbud av gels, bara, gelé, godis, sportdryck som är riktade till idrott och träning och smakar faktist bra. Och dessutom, flera alternativa produkter som är eko, organiska, gluten fri, vego, osv osv.

Om en bättre utbud skulle finns här i Sverige, utan att behöver beställer online och ni kunde köper hos er lokal cykelhabldare, skulle ni köper och har olika typer av bars under era turer och träningspasset?

Lyssnade på Meny idag https://sverigesradio.se/meny
Skulle Pemmikan kanske kunna vara något för långturer?

Innehåll och historisk användning​

Den nordamerikanska ursprungsbefolkningens pemmikan bestod av en mald blandning av lufttorkat och saltat buffelkött blandat med buffelfett. Ingredienserna bakades ihop till en limpa som sedan åter fick torka. Den färdiga pemmikanen kunde lagras länge och vid behov blandas med vatten till gröt, eller stekas i skivor likt blodpudding. Pemmikans värde bestod i dess höga näringsinnehåll med både protein och fett, och kunde i sin torkade form förvaras lång tid samt transporteras långa sträckor på grund av sin låga vikt.

Enligt radioprogrammet kunde man med fördel även blanda i bär av olika slag för vitaminer.
Innehåller ca 6-700 kalorier/100 g.

Kanske får beställa hem och testa på nästa runda. Vi får se.

Edit: fel länk

Senast ändrad:
20220507_192003.jpg

De bästa (= gått smidigast, är pigg efteråt, muskeltillväxt) passen har gjort följande
(i) kolhydratladda 2-3 dagar innan
(ii) ägg+gröt+ost till frukost
(iii) banan/dadlar + vatten under passet
(iiii) jordnötssmör + kött/fisk efter passet

På längre rundor (3+ timmar) har jag, särskilt på vintern då jag upplever att man blir hungrig fortare med mig en fralla med honung eller annat energirikt i. Blir rundan ännu längre så måste jag stanna på restaurang typ.

Kortare turer, 2-3 h, inget. Något längre, 3-4 h, vatten och några hembakade grova rågbullar, dagsturer på 8-14 h så är det oftast ett antal rågbullar samt protein och fett i form av rejält med kyckling, biffar och liknande samt vatten såklart, ibland också kokt potatis och grönsaker.

På en dagstur förbrukar jag nog åtminstone 6000 kcal och upp till 8-9000 kcal om det är en tur som drar ut på tiden och det är ganska mycket att äta för att täcka det. Det fungerar med lite eller t.o.m. ingen mat om jag laddat ordentligt dagen innan men tempot går ner kraftigt under senare delen.

Jag har också börjat fundera på det här, inför sommarens MSR 1200.

Om jag summerar det jag äter och dricker under en solo-runda på 4-5 timmar, så hamnar jag på ungefär 30 g kolhydrat per timme. Beräknad energiförbrukning från Strava på motsvarande runda ligger alltid på knappt 40 g/h, om man räknar 4 kcal per kolhydrat.
Vet inte iofs om det är relevant att jämföra, men det känns ju som det stämmer ju rätt så bra?

MEN så hittade jag den här sidan:
Där rekommenderar man upp till 120 g/h, vid "ultra endurance" (>> 3 h).
För mig känns som att det skulle bli väldigt jobbigt att hålla den takten på energiintaget. Jag ska testa iofs.

Finns det nån här som cyklat PBP, LEL eller liknande, som har nån erfarenhet att dela med sig av?

Om jag summerar det jag äter och dricker under en solo-runda på 4-5 timmar, så hamnar jag på ungefär 30 g kolhydrat per timme. Beräknad energiförbrukning från Strava på motsvarande runda ligger alltid på knappt 40 g/h, om man räknar 4 kcal per kolhydrat.
40 g/h låter lite, det skulle bli 3840 kcal om du cyklade 24 h, dvs. bara något över normal energiförbrukning utan direkt fysisk ansträngning. 129 g/h är 500 kcal/h och låter mera rimligt.

Vet inte iofs om det är relevant att jämföra, men det känns ju som det stämmer ju rätt så bra?

MEN så hittade jag den här sidan:
Där rekommenderar man upp till 120 g/h, vid "ultra endurance" (>> 3 h).
För mig känns som att det skulle bli väldigt jobbigt att hålla den takten på energiintaget. Jag ska testa iofs.

Finns det nån här som cyklat PBP, LEL eller liknande, som har nån erfarenhet att dela med sig av?

Konsensus i forskningen är grovt / timme:
60g glukos
upp till 90g om man blandar glukos och fruktos då de använder olika transportörer
upp till 120 g i enskilda fall där man tränat magen att klara av så höga nivåer utan att rasa totalt.

På långa eskapader kan du aldrig kompensera utan det handlar om att bromsa förfallet med kolisar eller / anpassa intensitet för att nyttja evighetsbränslet fett mer relativt sett.

Siktar man på höga nivåer bör man också ta till sig energi så i träningen för att vänja magen.

I regel är det bättre att i början ta till sig mer fast / komplex energi för att ju längre tiden går desto mer less blir man och desto mer sliten man är desto mer jobb är det för kroppen att processa mer komplex energi.

Men det är rätt individuellt vad som funkar.

Konsensus i forskningen är grovt / timme:
60g glukos
upp till 90g om man blandar glukos och fruktos då de använder olika transportörer
upp till 120 g i enskilda fall där man tränat magen att klara av så höga nivåer utan att rasa totalt.

På långa eskapader kan du aldrig kompensera utan det handlar om att bromsa förfallet med kolisar eller / anpassa intensitet för att nyttja evighetsbränslet fett mer relativt sett.

Siktar man på höga nivåer bör man också ta till sig energi så i träningen för att vänja magen.

I regel är det bättre att i början ta till sig mer fast / komplex energi för att ju längre tiden går desto mer less blir man och desto mer sliten man är desto mer jobb är det för kroppen att processa mer komplex energi.

Men det är rätt individuellt vad som funkar.

Ja precis. De siffrorna är väl vad man kan få i sig, inte vad man gör av med?

Tillbaka
Topp