Vad blir bättre?

Långochreslig

Aktiv medlem
Vad blir bättre?
Har lite funderingar kring vad som egentligen är bättre med vissa komponenter.

Pedaler. Riktigt dyra är väl lättare? Men är det någon skillnad i prestanda ?

Lvg skor med kolfibersula. Ger en styvare sula bättre kraftöverföring?

Vad blir bättre?
Skor tappar du kraft med mjukare sula och då man byter skor så sällan skaffa ett par bra och ha dom andra som backup.

Däremot pedaler är det ju så låg vikt, finns det bättre att lägga pengarna på.

Vad blir bättre?
Nog brukar det finns mer inställningsmöjligheter på ett par dyrare pedaler? Så att det bara är vikt är väl inte helt sant, även om säkert alla fungerar bra nog.

Vad blir bättre?
Folk är ju inte vettiga som betalar en jäkla massa för en lätt fin cykel och sedan slänger på illtunga blysänken som billiga Shimano SPD-SL och skor som är så tunga så maffian blir intresserad då de slipper gjuta i fathalvor.

På pengdaler plockar man ju lätt 2 hekto rörlig vikt, och på pjuck 3 hekto.
Vad skulle det kosta att jaga ett halvkilo på cykel eller hjul?

Och få inte igång mig på aerodynamiken hos skor och pedaler.
Vad lägger inte folk på hoj och hjul? och har sedan fotutensilier som rör sig i luft som en slev i äpplemoskoket...

Vad blir bättre?
Svårt att säga tycker jag men hela cykelupplevelsen blir bättre när cykeln är lätt och styv. Sen kanske det inte går så mycket snabbare men det känns så! Skorna spelar också roll, styv kolfibersula är viktigt för känslan när man spurtar eller trycker på rejält tycker jag!

Vad blir bättre?
Långochreslig sa:
För att sammanfatta allting.

Gammalt är bra men dyrt är bättre. Pedalerna bör inte prioriteras men en styv sko kan ha påverkan

Kör man spd kan man ju överväga enkelsidiga då det spar både vikt och luftmotstånd. Typ pd-a600 på 286 gram istället för dubbelsidiga PD-M530 på 455 gram. Lätt sparade gram för lite pengar och enda omaket att det är lite omständigare att klicka i. Att skor spelar roll märks ju att de tunga grova sköna vinterpjucken är segare att släpa runt. Så till TS - självklart har det betydelse. Kanske inte supermycket, men väl värt att bry sig om.

Styv sula är lite dubbelbottnat. Mjuk sula är tråkigt och gör ont i foten. För hård sula och det kan göra också ont i foten fast på ett annat sätt. Styv sula och en lite mjukare innersula fungerar bäst för mig, men det är mycket individuellt - du får testa dig fram till vad som passar dig och din cykling.

Vad blir bättre?
Förra sommaren pensionerade jag mina 8 år gamla Shimano skor, med snörning och kardborre.. och köpte ett par Diadora Vortex (nånting) som har styv sula, boa, kolfiber och grejer.

Jag upplevde en väldigt stor skillnad. Styvt, stabilt, känns som jag har mer kontroll.
Har man riktigt sunkiga skor som jag hade tror jag det inverkar positivt på cyklingen med nya pjuck.
Om inte annat är det ju kul med nya prylar..

Vad blir bättre?
emmer sa:
Folk är ju inte vettiga som betalar en jäkla massa för en lätt fin cykel och sedan slänger på illtunga blysänken som billiga Shimano SPD-SL och skor som är så tunga så maffian blir intresserad då de slipper gjuta i fathalvor.

På pengdaler plockar man ju lätt 2 hekto rörlig vikt
Kan du komma med konkreta tips på pedaler som är 200g lättare än SPD-SL inkl klossar och skruvar?'
Helst pedaler utan viktbegränsning och att man själv slipper byta till svindyra och ömtåliga lättviksskruvar o likn för att uppnå denna 200g skillnad. Dessutom är som alltid priset viktigt. Enl de tester jag har läst så kan det bli svårt.

I nummer 9/2013 av tidningen Tour testade 12 olika pedaler från Look, Shimano, SPeedplay och Time här finns hela testet:
http://www.tour-magazin.de/komponenten/pedale/systemvergleich-pedale/a28475.html
Några av resultaten
                                     Betyg       Vikt(g)            Maxvikt cyklist(kg)
                                             inkl klossar o skruvar
Look Kéo Blade Carbon Ti             2,5         253                   100
Shimano DA PD-9000                   2,1         318                   -
Speedplay Zero Titanium              1,9         284                   85
Time Xpresso 12                      2,3         237                   90

Det var förstås många fler faktorer än vikten som som testades, och som ligger till grund för betyget. Men nu var det ju endast vikten som var i fokus. Tyska betygsskalan: http://sv.wikipedia.org/wiki/Utbildning_i_Tyskland#Betyg
Jag är iofs tveksam till den angivna vikten för Speedplay-pedalen, men inte ens den lättaste idag, Nanogram Zero, väger 200g mindre än PD-9000 och eftersom Ultegra PD-6800 endast väger 11g mer är inte heller den 200g tyngre.

Nu väntar jag på svaret.

/Håkan

Vad blir bättre?
emmer sa:
Nu väntar jag på vad det är för fel på svaret
Till att börja med:
-Vikten; enl Looks egen "annonsvikt" skall totalvikten vara 308g, uppmätt vikt verkar vara hela 342g enl: http://www.cyclingweekly.co.uk/reviews/pedals/look-keo-blade2-pedals
Dessutom verkar du ha lagt till dubbla uppsättningar klossar till PD-R540 pedalerna, de är med i testet ovan, inkl en uppsättning klossar är den uppmätta vikten endast 400g.
Den verkliga viktskillnaden är alltså under 60g!
Var kommer dina viktuppgifter ifrån?

-Dessutom är "svaret" (nästan) 500 SEK fel

Look Look KéO 2 Max Blade kostar hela 831,41 SEK här: https://www.rosebikes.se/artikel/look-keo-2-max-blade-pedals/aid:809906
Shimano PD-R540 kostar endast 342,65 SEK här: https://www.rosebikes.se/artikel/shimano-spd-sl-pd-r-540-pedals/aid:38023

En ärligare, mindre konstruerad, jmf är med
105-pedalen PD-5800 är hela 156 SEK billigare här: https://www.rosebikes.se/artikel/shimano-105-spd-sl-pd-5800-pedals/aid:730423
Men då blir inte viktskillnaden 200g, utan den verkliga, uppmätta, viktskillnaden är under 20g!

Look KéO 2 Max Blade skall även ha en viktbegränsning, 100kg, som gör den ointressant åtminstone för en del cyklister.
Dessutom verkar den vara en utgående modell eftersom den inte finns kvar på Looks hemsida: http://www.lookcycle.com
Oavsett vikt, pris eller max cyklistvikt

Inget riktigt svar alltså, men (tyvärr) som förväntat.

/Håkan

Redigerat: La till vikten

Senast ändrad:
Vad blir bättre?
Många cyklar för att de tycker det är kul och en del tycker det blir roligare med fina komponenter så då skaffar de sånna.

Är målet att bli snabbare är nog kostnadseffektivaste sättet att träna mer.

Men människan är ju inte direkt rationell, men det gäller ju inte bara cykling. Hur mycket billigare skulle man kunna klä sig, som exempel. :)

Senast ändrad:
Vad blir bättre?
HåkanC sa:
emmer sa:
Nu väntar jag på vad det är för fel på svaret
Svaret är (nästan) 500 SEK fel
Look KéO 2 Max har dessutom en viktbegränsning, 100kg,
Inget riktigt svar alltså, men (tyvärr) som förväntat.
/Håkan
Äh, det är bara för du hittar på massa saker för att det ska passa din "tour-värld".

Kommer du ihåg vad jag skrev
realistisk expert till skillnad från orealistiska sa:
sä ju svaret ytterligt giltigt. Capisce

Vad blir bättre?
Bytte från Look Keo 2 Max till DA 9000 för att Look började glappa efter 200-300h vilket gav ett skönt knarr om pedalerna. Lat som jag är så köpte jag nya pedaler istället. Nållager/kullager hoppas jag fungerar bättre än glidlager.

Blev aningen tyngre med kloss inräknat. Bara sur att 9100 är 19g lättare än 9000...

Vad blir bättre?
emmer sa:
Äh, det är bara för du hittar på massa saker för att det ska passa din "tour-värld".

Kommer du ihåg vad jag skrev
realistisk expert till skillnad från orealistiska sa:
sä ju svaret ytterligt giltigt. Capisce
Jag har redigerat inlägget ovan med verkliga, uppmätta, vikter. https://happyride.se/forum/read.php/1/3113201/3113530#msg-3113530
Den riktiga skillnaden i ditt exempel är under 60g.

Varför hittar du på sådana viktskillnader?

Varför skulle man betala (nästan) 500 SEK mer för en utgående Look-pedal (kommer det att finnas reservdelar om några år)?
Särskilt som 105-pedalen är över 150 SEK billigare och inom 20g jmf med den Look-pedal du förespråkar.

Ditt svar är alltså ytterst ogiltigt

/Håkan

Vad blir bättre?
emmer sa:
Jag tycker det är dumt att försöka bevisa felaktiga påståenden med rent hittepå.
Men det är väl inget annat att vänta i dessa alternativa faktatider.

Men om vi försöker hålla oss till verkligheten betyder alltså ditt svar att det i verkligheten inte finns några pedaler som är 200g lättare än Shimano SPD-SL.
Både ditt påstående och din jmf är alltså rent hittepå.

/Håkan

Vad blir bättre?
astrologi.jpg

Vad blir bättre?
lleberg sa:
Många cyklar för att de tycker det är kul och en del tycker det blir roligare med fina komponenter så då skaffar de sånna.

Är målet att bli snabbare är nog kostnadseffektivaste sättet att träna mer.

Men människan är ju inte direkt rationell, men det gäller ju inte bara cykling. Hur mycket billigare skulle man kunna klä sig, som exempel. :)

+1

I sakfrågan ska man nog även ta in skornas passform och spännsystem samt pedalernas möjlighet att justera float, utlösningsvinkel mm i beaktning när man väljer.

Jag har kört med Time RXS/Xpresso 10 & 12 samt Sidi Genius på LVG-hojjarna och tycker det har funkat bra men testade för ca en månad sen att byta till Sidi Dragon och Time Atac XC 8 på trainerracern och fick känslan att det blev mer kraft till vevarna med denna kombo. Men det är säkert bara placebo.

Vad blir bättre?
HåkanC sa:
Men om vi försöker hålla oss till verkligheten betyder alltså ditt svar att det i verkligheten inte finns några pedaler som är 200g lättare än Shimano SPD-SL.
/Håkan
Då kan min herre ta chansen att köpa ett par nya 540 skitbilligt.
Fraktvikten är 494 gram plus emballage och frakt kostar vad det kostar.
Om det är som du säger att plastpåsen väger 226 gram så kan jag erbjuda mig att lägga pedaler, klipps och skruv löst i paketet.
Hör av dig med adress via PM.

Vad blir bättre?
Som befarat alltså; rent hittepå med 200g besparing jmf med även de simplaste SPD-SL

NLC sa:
I sakfrågan ska man nog även ta in skornas passform och spännsystem samt pedalernas möjlighet att justera float, utlösningsvinkel mm i beaktning när man väljer.
+MASSOR
Särskilt när den verkliga viktskillnaden är under 60g istf hittepåvikten på 200g

Lagrens kvalité och möjligheten att byta slitdelar är sådant som då blir viktigt, åtminstone för mig
På SPD-SL är locket över axeln en del som slits, det går att byta på PD-5800 och de dyrare pedalerna, men inte på PD-R540.
Jag har inga PD-R540 och kommer aldrig att köpa några.

Annars vad gäller pedaler var det för mig ett lyft att byta pedaler från liten pedalkropp till pedaler med stor och stabil, trots skor med styva sulor.
Vad gäller skorna så var det iofs för mig en klar förbättring med en tunn och styv sula, men den största förbättringen upplevde jag när jag bytte till skor som dessutom hade mikrojusteringsspänne, det var stort lyft för mig.
Men det är jag det.

/Håkan

Vad blir bättre?
InlineOla sa:
Spd-sl går ju fetbort estetiskt då klossarna breddmässigt sticker utanför alla skor mindre än storlek 48. Allt annat är sekundärt.
Jag har 44or och det sticker inte ut några klossar utanför skorna. Utanför sulan ja, men den är ju bara hälften så bred som skon.

Tillbaka
Topp