Vad cyklade du på 2006..?

Hittar inga bilder, men hade en Giant NRS XTC Team som jag snurrade runt lite på då. Fast då började MX åkning öka och cykling minska.

"Lättrampad" Titus ML och Big Betty-däck..

Titus_ML_used.JPG

Men ramen visade sig vara för liten i storlek M, borde haft minst L.
Ligger idag i en ladugård och används ibland av brorsonen.
Titus_ML.JPG

I skogen en Kona Explosif från 1999 som jag köpte av @erik h (som nu är 1x9 och fått en SID-gaffel och brukas av syrran när hon kör drag med sina vorsteh på skogsstigarna utanför Gnesta.

På vägen en Cannondale Silk Road 900 från 1996 som jag köpte av @Jensen för att köra runt den långa sjön med. Sålde den till en av sambons kollegor när jag byggde en titan-cx.

Inga bilder verkar ha överlevt migrationen från happymtb till happyride...

Hittar ingen bild just nu, men cyklade omkring på en Marin Attack Trail, typ likadan som Mårten visade. Köpte ramen 2003 eller början av 2004 i USA när jag var där och tog med hem, första cykeln jag byggde ihop själv. Rätt ful får man säga såhär i efterhand

Trek 5000 årsmodell 2005. "Handmade in Wisconsin" OCLV120-kolfiberram med blandat Ultegra och 105-komponenter. Den hängde med till 2015 då den pensionerades, står nu på vinden i föräldrarnas gamla hälsingegård, men brukar släppas ut nån runda på sommarsemestern.

Cyklade på min Kona Blast, min första mtb. Var hopplös från början med elastomergaffel och smala däck med hockeypucksgummi. Skickade iväg den till nån happyit i yardsaletråden för ett par år sen.

img_1029-jpg.322262

Den här cyklade absolut inte jag på, men bilden är från 2006 då det hölls WC-tävling i Gravity Bike i Åre. Om jag inte minns helt fel så var det någon/några svenskar som ställde upp.

_MG_1510.JPG

För ett halv liv sedan sparkades mtb-intresset igång med en Scott Voltage YZ1 från 2005. Den här rackaren finns fortfarande kvar i min ägo som skogsvänlig cykel åt partnern.
20200329_093022.jpg

För att inte göra föräldrarna upprörda kördes hojen dessutom med en sådan här godsak monterad från sadelstolpsröret. Tidernas kanske sämsta upgrade!
1591631721267.png

Har inga bilder men jag åkte på en Santa Cruz bullit byggd på saintgrupp, nån marzocchi monster gaffel, roox chainanimal styrare och roox commander styrstam. Den vägde bara runt 17 kilo och var bland dom lättaste och trampvänligaste bland dom jag cyklade med på den tiden :P. Hade den mellan 2005 och 2008.

cyklade inte mtb 2006, men den här är min första prova-på-mtb tillverkad det året. nio år senare köpte jag den av en privatperson i tyskland.

gillade den men visade sig jag blev biten och motiverade mig till utgiften för en kolfibertjugonia i samma serie.

en uppgradering med 40i-hjul förra året lyfte dock den gamla pärlan till oanade höjder, och efter lite geo-tweakning med bl a kort styrstam är den åter en favorit.

den har sänkstolpe, låsbar fjädring och justerbar gaffellängd, alla bör ha varit ovanliga 2006.

senast idag ute på en fyratimmarsrunda med trippelklinga och allt. trots åldern hur skön som helst.

02C74A16-DAF6-426B-A286-024EBD1CB92E.jpeg

.....kom på att jag hade ju också en 24seven dark angel 26” samtidigt som min bullit 2006-2007, Singelspeed kittad med halo hjul.

Jag avslutade en femårig relation med en KHS Team ST (notera Shimano fyrkolvs skivbroms fram, V-broms bak)...

IMG_1050.JPG

... för att uppgradera till en mycket trevlig Specialized Epic...

Epic sommaren 08.jpg

... och fuskade lite på vägen med en nästan 20 år gammal Peugeot Ventoux...

DSC00132.JPG

2006 var det premiär för min nyreklamerade enduro, så jag gick från en sprucken -99 till -04. Har för mig att jag lyckades tigga till mig en bakdämpare från distributören som satt på en ram som *micke* reklamerat. Gaffeln var jompers gamla z1 som jag reparerat på något vis, alternativt fredrikw:s gamla Marathon som jag åkte på när jag ville lätta cykeln ett kilo. Specialsvarvade distanser för att kunna växla mellan 20 mm axel och QR på framhjulet.

När jag inte åkte på den så hade jag en Gary Fisher Tassajarra singelspeed eller jompers gamla Kona explosif-92. Konan har jag kvar.

2006 var det premiär för min nyreklamerade enduro, så jag gick från en sprucken -99 till -04. Har för mig att jag lyckades tigga till mig en bakdämpare från distributören som satt på en ram som *micke* reklamerat. Gaffeln var jompers gamla z1 som jag reparerat på något vis, alternativt fredrikw:s gamla Marathon som jag åkte på när jag ville lätta cykeln ett kilo. Specialsvarvade distanser för att kunna växla mellan 20 mm axel och QR på framhjulet.

När jag inte åkte på den så hade jag en Gary Fisher Tassajarra singelspeed eller jompers gamla Kona explosif-92. Konan har jag kvar.

Tror inte att det var något fel på gaffeln faktiskt, men den blev över. Och den var tung..

Tror inte att det var något fel på gaffeln faktiskt, men den blev över. Och den var tung..
Tror ETA var trasig. Minns att jag höll på och krånglade med någon alu-stång. Jag tror hela ETA-enheten mest var död vikt att släpa på och att det var därför jag rev ur den. 14 år senare är minnet lite grumligt.

Tillbaka
Topp