vad drar ni i er efter ett pass?

Jag var medlem på ett gym-forum för flera år sen, och där var det inte populärt att berätta att man kunde äta ägg, kyckling, kvarg, lax, och annat proteinrikt istället för att skynda sig att dricka ur de där nappflaskorna med proteinpulver som alla går och snuttar på i omklädningsrummet. Det skulle helst drickas protein innan man ens hunnit sätta sig ner efter gympasset... (och gärna något precis före också)

Det rådde närmast en religiös sektstämning bland alla pulver-shake-predikanter. :)

Senast redigerad av en moderator:
Örjan Lax sa:
Whenthingsgowrong sa:
Örjan Lax sa:
konken sa:
man ska nog inte tro att forumet är någon slags UCI tävling i duktighet. sen med tanke på antalet professionella svenska cyklister så bör man kanske inte alltid ta sitt cyklande på så stort allvar heller, åtminstone vad gäller träning, eller?

cyklar jag för det är kul, äter jag för det är gott efteråt, det är nästan halva poängen. speciellt när man är ute och reser i trakter där cafér är öppna...
+1

Ställer man en sån öppen fråga som TS så får man finna sig i en mångfald av svar, även om man inte gillar alla.

Visserligen. Men det är ju rätt trist att folk sitter och diskuterar vilka ölsorter som säljs i sexpack och ger andra löjliga förslag som plankstek. Ska man vara rolig på trådens bekostnad så kan man ju gärna bidra med något också som ger tråden och forumet någon form av kvalitet, man är ju också hjälpsam mot sina medmänniskor.
Vadå rolig? Öl kanske är bra återhämtning för vissa, liksom andra kanske föredrar plankstek. Återhämtning måste inte alltid innebära extrema pulverdieter, proteinbars och andra konstgjorda saker, även om det tycks vara trendigt att berätta att man konsumerar sånt. Vanlig naturlig mat av fräscha råvaror är grovt underskattat som återhämtningsenergi.

TS fråga var ju iofs inte vad som är en bra återhämtning utan vad folk faktiskt "drar i sig" efter ett träningspass. Själv är jag inte så mycket för att träna, men jag dricker gärna en öl eller två när jag varit ute och nöjescyklat och att döma av flertalet svar är jag inte ensam om det.

frause sa:
Örjan Lax sa:
Whenthingsgowrong sa:
Örjan Lax sa:
konken sa:
man ska nog inte tro att forumet är någon slags UCI tävling i duktighet. sen med tanke på antalet professionella svenska cyklister så bör man kanske inte alltid ta sitt cyklande på så stort allvar heller, åtminstone vad gäller träning, eller?

cyklar jag för det är kul, äter jag för det är gott efteråt, det är nästan halva poängen. speciellt när man är ute och reser i trakter där cafér är öppna...
+1

Ställer man en sån öppen fråga som TS så får man finna sig i en mångfald av svar, även om man inte gillar alla.

Visserligen. Men det är ju rätt trist att folk sitter och diskuterar vilka ölsorter som säljs i sexpack och ger andra löjliga förslag som plankstek. Ska man vara rolig på trådens bekostnad så kan man ju gärna bidra med något också som ger tråden och forumet någon form av kvalitet, man är ju också hjälpsam mot sina medmänniskor.
Vadå rolig? Öl kanske är bra återhämtning för vissa, liksom andra kanske föredrar plankstek. Återhämtning måste inte alltid innebära extrema pulverdieter, proteinbars och andra konstgjorda saker, även om det tycks vara trendigt att berätta att man konsumerar sånt. Vanlig naturlig mat av fräscha råvaror är grovt underskattat som återhämtningsenergi.

TS fråga var ju iofs inte vad som är en bra återhämtning utan vad folk faktiskt "drar i sig" efter ett träningspass. Själv är jag inte så mycket för att träna, men jag dricker gärna en öl eller två när jag varit ute och nöjescyklat och att döma av flertalet svar är jag inte ensam om det.

+42

Whenthingsgowrong sa:

Den här är en fredagstråd på Happynivå. Ord som "kvalitet" och "löjligt" kan ha väldigt olika tolkningar här...

Exempelvis har svaret nedan fått mig att skratta mest trots att det inte har "bidragit" med någonting.

Loftberg sa:
Jag läste 'vad drar ni i efter ett pass?', och den frågan lämnar jag obesvarad...

Du har rätt. Inte roligt. Jag tvivlar inte på att folk tar en bärling efter träning och med det är ett ärligt svar på TS fråga. Det jag tycker är småsugigt är att tråden efter det sedan handlar om svensk öl i tyska butiker, vad som är najs att dricka när man klipper gräset osv. Inte för att det inte är trevligt skitsnack men det kan väl avhandlas i en öltråd.

Men jag vet att jag gjort ett oförlåtligt övertramp som kritiserat inlägg som inte handlat ett jota om cykel eller TS frågeställning.

Miss Lycka 2.0 sa:
Varför skriver inte TS om hur han tränar, träningsupplägg, vilken sorts ambitionsnivå och målsättning?

Det jag ville veta var vad folk fick i sig efter ett pass, tänkte att man kunde få lite idéer. Vissa svar har varit bättre än andra.
Jag försöker cykla 3 ggr i veckan kombinerat med styrketräning. Tycker att MTB är en rolig träningsform då jag verkligen behöver träna upp konditionen. Mitt mål är att kunna köra några motionslopp alltså inte någon elitträning.

Sedan tycker jag att nivån här är jäkligt låg emellanåt, trodde det var mestadels vuxna människor som skrev.
Men lätt att vara dryg när man är anonym

Vi är inte speciellt anonyma. Många känner varann irl. Men många av oss är också smarta nog att överleva på både plankstek eller som i mitt fall jordnötter och billig whisky. Grejen är kör på som satan. Käka för fullt. Och drick nåt gott. Så mår du bra. Hur svårt kan DET vara?

staine sa:
Vi är inte speciellt anonyma. Många känner varann irl. Men många av oss är också smarta nog att överleva på både plankstek eller som i mitt fall jordnötter och billig whisky. Grejen är kör på som satan. Käka för fullt. Och drick nåt gott. Så mår du bra. Hur svårt kan DET vara?

Jag har aldrig påstått att det är svårt.
Ville bara veta vad folk åt/drack efter ett pass inte vilka ölsorter som säljs i 6 pack.

jonas.b sa:
staine sa:

Ville bara veta vad folk åt/drack efter ett pass inte vilka ölsorter som säljs i 6 pack.

Det mesta snack spårar väl ur irl också. Fast här är det jobbiga att det står kvar :)

Lejon sa:
Det kan finnas en poäng med att vänta med energiintag en stund om man vill optimera tröningseffekten. Att man MÅSTE äta direkt är en gammal sanning med svagt vetenskapligt stöd (kan även ses som en dietistmyt).
Sen kan det finnas skäl att äta ngt proteininnehållande och energirikt snabbt om man vill prestera bra snart igen eller bara klara av att vara artig, men det är inte nödvändigtvis samma sak.
(ironi)
Ja att ta vara på protein i födan är ju det första en kropp drar igång med efter en rejäl träning...
(/ironi)

jonas.b sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Varför skriver inte TS om hur han tränar, träningsupplägg, vilken sorts ambitionsnivå och målsättning?

Det jag ville veta var vad folk fick i sig efter ett pass, tänkte att man kunde få lite idéer. Vissa svar har varit bättre än andra.
Jag försöker cykla 3 ggr i veckan kombinerat med styrketräning. Tycker att MTB är en rolig träningsform då jag verkligen behöver träna upp konditionen. Mitt mål är att kunna köra några motionslopp alltså inte någon elitträning.

Sedan tycker jag att nivån här är jäkligt låg emellanåt, trodde det var mestadels vuxna människor som skrev.

Med den där träningen och målet så behöver du inget speciellt efter ett pass, du verkar vara som vi andra icke elitidrottare så du kan ta en öl eller banan om det är långt till ditt nästa mål mat. Ska du snart äta ditt mål mat så behöver du inte dra i dig någonting utan en normal varierad kost räcker gott.

Det är klart en diskussion drar iväg, det gör det när jag pratar med mina vänner irl också. Sen är jag inte särskilt anonym.

jonas.b sa:

85F00027-13DC-4E2F-85D0-F77AF6B433B7.jpeg

Jimel sa:
Med den där träningen och målet så behöver du inget speciellt efter ett pass, du verkar vara som vi andra icke elitidrottare så du kan ta en öl eller banan om det är långt till ditt nästa mål mat. Ska du snart äta ditt mål mat så behöver du inte dra i dig någonting utan en normal varierad kost räcker gott.
+1

Jag har som glad motionär kört flera långlopp och presterat 'helt OK'. Har även haft perioder då jag kört skiten ur mig själv på Strava och återigen presterat 'helt OK'. Allt detta har jag gjort med fullständigt oförändrad öl-godis-och-god-mat-kost. En öl efter en lång och slitig cykelrunda har varit mer regel än undantag, förutsatt att ingen bil skall framföras efteråt så klart.
Så jag stämmer in med Jimel: med dina mål behöver du verkligen inte tänka särskilt annorlunda. Ta med rikligt med vatten, en banan och en Snickers på din runda, och kör tills du kroknar. Sen tar du givetvis en öl när är klar.

//Anonyma Erik

jonas.b sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

De flesta svaren har hållit en högre nivå än frågan i trådstarten.

rln sa:
jonas.b sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

+1

Ok, fast oavsett mål med träningen så tycker jag kroppen tar mindre stryk om jag ser till att få i mig lite kolhydrat under rundan. Om vi pratar 1.5 -2.5 timme. Gör jag det så tycker jag inte att jag behöver något speciellt efteråt på de distanserna.

jag brukar dra i mig en snickers eller banan som preventiv åtgärd under rundan, brukar väl vara på 3-4 timmar typ. om det är frågan om större berg med hike a bike karaktär så händer det att jag käkar lunch på toppen.

men prio ett är en riktigt middag efter rundan, gärna på uteservering, i solen!

verkar som jag kört typ 3,7,3 osv. i sommar (helt utan intentioner). dvs. 3 timmars lågintensivt varje dag plus 3-4 timmar med högre intensitet varannan dag.

Örjan Lax sa:
rln sa:
jonas.b sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

+1

+2

Happy brukar ställa upp oavsett om frågan är av (cykel)vetenskaplig karaktär eller "Borttappad strumpa sökes".
Återfunna cyklar och bultar och ett par nybörjare som får hjälp att hitta sin drömcykel varje vecka. Eller Stockholms sista försommarkvist malört =)

Det hjälper dock att ställa rätt fråga från början....och det går också att formulera om frågan om tråden börjar spåra ur. Men viktigaste är att man har en avslappnad attityd, sinne för humor och lite självdistans.

So chill man ;)

Och ja, "N+1 öl" kommer att vara ett vanligt och ärligt svar på dig fråga oavsett hur vuxliga eller barnsliga vi är här.

Mvh/Lilly

jonas.b sa:
staine sa:

Du ser du ju detta på fel sätt. Du fick svar på frågan PLUS massa annat matnyttigt (höhö). :)

Jag drar i mig en glass special, Hasselnöt - Krossad choklad, 50/50, plus chokladsås:
glass_special.JPG

Mumzig!

Det här är lite intressant:
Lejon sa:
Det kan finnas en poäng med att vänta med energiintag en stund om man vill optimera tröningseffekten. Att man MÅSTE äta direkt är en gammal sanning med svagt vetenskapligt stöd (kan även ses som en dietistmyt).
Sen kan det finnas skäl att äta ngt proteininnehållande och energirikt snabbt om man vill prestera bra snart igen eller bara klara av att vara artig, men det är inte nödvändigtvis samma sak.

Lejon sa:
[som svar på annat inlägg]
Vad tävlingsskidåkare säger är inte nödvändigtvis det mest aktuella, kan lika gärna vara gammal tradition.

Teoretiskt kan man resonera för att ju längre man väntar med föda, desto mer skelettmuskelsignalering hinner ske och man får mer träningseffekt.
Fältet är snårigt och någon konsensus om exakt lagom tid och mängd föda efter träning finns nog inte, det brukar antingen betyda att man kan göra på många olika sätt och alla kanske kan funka eller så är man mitt i en stark kunskapsutveckling där alla inte hunnit med.
Referenser orkar jag inte bidra med, det jag vill säga är bara att det finns nog ingen sanning som gäller alla i alla lägen.

Några lyft jag minns vad gäller kondition har faktiskt kommit efter jag bonkat vid lågintensiv träning, och varit ganska slarvig med att äta efter passet.
Som många redan konstaterat så är det dels individuellt, och dels ganska outforskat som det verkar (finns inget definitivt svar). Jag har gått på den där myten om att man MÅSTE! fylla på med protein, senast 30 minuter efter avslutat pass. Om inte får jag panik och ser framför mig hur musklerna käkas upp, typ som bilder man sett på mördarbakterier som kalasar.

Det intressanta om 30-minutersregeln gäller är hur kroppen vet när passet är slut. Säg att man tränat hårt, avslutar en bit hemifrån och softar hemåt. Har kroppen redan då startat nedräkningen, eller har den någon sensor i rumpan som talar om när man kliver av sadeln. Mer seriöst formulerat; om det skulle vara viktigt med tiden, i så fall måste det också definieras när nedräkningen börjar, typ när sista intervallet är klart.

Minns en trevlig intervju med Sanna Kallur medan hon var aktiv. Det framkommer ganska klart att hon inte tar några extra tillskott, bara käkar typ husmanskost. På slutet när intervjuaren frågar om hon har någon personlig tränare, så tittar hon först lite konstigt på honom, sedan säger hon: "du menar typ PT?", sedan ligger hon över bordet och vrider sig av skratt.

Lejon sa:

Finns det nån riktig data för det här beryktade tidsfönstret man ska äta inom? Intuitivt känns det märkligt att om man tränar 1h och inte äter så börjar man bryta ner sina muskler, men att träna 2h är inga problem, då är det långpass för fettförbränning...

toshiba sa:
Lejon sa:

Finns det nån riktig data för det här beryktade tidsfönstret man ska äta inom? Intuitivt känns det märkligt att om man tränar 1h och inte äter så börjar man bryta ner sina muskler, men att träna 2h är inga problem, då är det långpass för fettförbränning...
Lyssna på prestera meras avsnitt om återhämtning.
3 delar kolhydrater och 1 del protein tror jag dom pratar om.
Kolhydraterna är väl för att stoppa att musklerna bryts ner.
Detta gäller väl lite mer om MN vill bli återhämta snabbt. Vill man ligga dötrött i 2 dygn så är det fritt fram.

PS. Dom har ett avsnitt om alkohol också.

me.I.am sa:
Minns en trevlig intervju med Sanna Kallur medan hon var aktiv. Det framkommer ganska klart att hon inte tar några extra tillskott, bara käkar typ husmanskost. På slutet när intervjuaren frågar om hon har någon personlig tränare, så tittar hon först lite konstigt på honom, sedan säger hon: "du menar typ PT?", sedan ligger hon över bordet och vrider sig av skratt.

Men det där är bara trams av flera skäl.

1. Sanna Kallur var elitidrottare med massa tid att lägga på enbart träning, mat och vila. Redan där ser hennes situation radikalt annorlunda ut jämfört med de allra flesta andra. Tidsbrist och andra personliga situationer kan kraftigt påverka möjligheten att alltid äta en väl sammansatt, tillräcklig och varierad kost.
2. Sanna Kallur hade naturligtvis en otrolig talang, rent genetiskt. Det är i princip en grundförutsättning för att nå den allra högsta nivån i fysiskt och tekniskt krävande idrotter. Det kan innebära att kosten har mindre betydelse för henne jämfört med en mer genomsnittlig individ, relativt sett.
3. Sanna Kallur är N=1. Om det nu var så att hon enbart åt vanlig mat och aldrig några extra saker som proteintillskott, kreatin eller liknande, vad finns det egentligen som säger att hon inte behövde det? Hon kanske hade varit nån procent eller två bättre med optimerade tillskott? Att man sen avstår från det pga ointresse, rädsla, kunskapsbrist eller elitism, det kan så vara. Men utan att testa kan hon inte veta.

Så, Sanna Kallurs eventuella avståndstagande från tillskott är totalt irrelevant!

geologen sa:
3. Sanna Kallur är N=1. Om det nu var så att hon enbart åt vanlig mat och aldrig några extra saker som proteintillskott, kreatin eller liknande, vad finns det egentligen som säger att hon inte behövde det? Hon kanske hade varit nån procent eller två bättre med optimerade tillskott? Att man sen avstår från det pga ointresse, rädsla, kunskapsbrist eller elitism, det kan så vara. Men utan att testa kan hon inte veta.

Så, Sanna Kallurs eventuella avståndstagande från tillskott är totalt irrelevant!

Synd att hon inte har typ en tvilling, för då hade de ju kunnat prova en med ”optimal” kost och en med husmanskost och så ser man vem som når längst... ;-)

Luthman Photography sa:
Nästa steg i den här utvecklingen är väl hur långt efter avslutat pass folk duschar?

Duschar gör man i samband med cykeltvätten. Muc-offen kan svida lite men det brukar lägga sig efter att man smort in sig med dry lube??

Froome åt väl typ 85-90% kolhydrater under girot, och det finns få idrottstillfällen som kräver så effektiv återhämtning som en grand tour.

NickPick sa:
toshiba sa:
Detta gäller väl lite mer om MN vill bli återhämta snabbt. Vill man ligga dötrött i 2 dygn så är det fritt fram.

Jag var ute efter nåt lite mer konkret än "två snubbar säger att det är så".

geologen sa:
me.I.am sa:

Men det där är bara trams av flera skäl.

1. Sanna Kallur var elitidrottare med massa tid att lägga på enbart träning, mat och vila. Redan där ser hennes situation radikalt annorlunda ut jämfört med de allra flesta andra. Tidsbrist och andra personliga situationer kan kraftigt påverka möjligheten att alltid äta en väl sammansatt, tillräcklig och varierad kost.
2. Sanna Kallur hade naturligtvis en otrolig talang, rent genetiskt. Det är i princip en grundförutsättning för att nå den allra högsta nivån i fysiskt och tekniskt krävande idrotter. Det kan innebära att kosten har mindre betydelse för henne jämfört med en mer genomsnittlig individ, relativt sett.

Oj, det var värst. Det var inte menat som ett argument i någon diskussion, tycker det var en väldigt rolig och trevlig intervju. Kalla det gärna en anekdot, men ej i syfte att utgöra anekdotisk bevisföring.

Däremot med tanke på att hon knappt förstod frågan om kosttillskott (dock inte samma skrattanfall som vid frågan om PT) så talar det faktiskt för att det inte är så speciellt vanligt bland eliten, hon var ju inte precis en glad amatör som lullade runt lite för skojs skull. Hade situationen varit att de flesta gjort det hade hon nog lagt ut texten lite, de flesta känner sig tvungna att förklara sig i diverse situationer.

Det som är intressant i sammanhanget är dock det som några varit inne på. Om det nu skulle vara viktigt med att få i sig proteiner +ANNAT direkt efter träning så är den stora frågan om det är mest för återhämtning, att kunna träna snabbare inpå, eller om det faktiskt är för att kroppen bygger bättre. Sedan blir ju iofs en konsekvens av att man kan träna ofta att man bygger upp kroppen snabbare än om man måste vila längre mellan passen. Dock är det en stor skillnad på riktig elit hur mycket energi dom gör av med på träning/tävling, jämfört med elitmotionär.

toshiba sa:
NickPick sa:
toshiba sa:

Jag var ute efter nåt lite mer konkret än "två snubbar säger att det är så".

Du frågar efter konkreta svar på ett forum för internetcyklister, men godtar inte svar från två biomedicinare som jobbar med nutrition.
Herre min själ.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp