vad för cykelförsökring?

DariBer

Medlem
vad för cykelförsökring?
Detta har säkert varit uppe på tapeten tidigare men jag ställer den igen, kanske uppdaterade svar...

Vad har Ni för försäkring på Era cyklar?

Jag vill försäkra min cykel och har börjat kolla runt, var har ni cyklarna försäkrade?

vad för cykelförsökring?
ingen aning, det jag rekar av, via hemförsäkring så är det inte många som ersätter cykeln vid ex en krash
och måga har att de ersätter cykeln vid stöld upp till typ 8000kr

vad för cykelförsökring?
Hemförsäkring naturligtvis.( Har du en dyrare cykel än ditt försäkringsbolag har som "tak" för cykel (tex IF som har 15 000) så tilläggsförsäkring till hemförsäkringen.

För pendlaren även självriskeliminering (vilket iaf har lönat sig i mitt fall, två stulna inom halvår).

vad för cykelförsökring?
jo, men alla har inte det tilläget, därav frågar jag var de som har cyklar värda mer än typ 35 000kr / 50 000kr har sina cyklar försäkra

vad för cykelförsökring?
Folksams stora hemförsäkring är bäst imho försäkrar varje enskild hoj upp till 80 000kr 2 års fullvärdesförsäkring, de flesta andra har ett år. Självrisk endast 750kr Det finns tre nivåer på Folksams hemförsäkring, missa inte att se över vilken nivå du har.

Bolag som IF, Gjensidige, Dina m.m. avrådes att anlita.

CG

vad för cykelförsökring?
Kör länsförsäkringar och de har varit bra men märkte nu att de lagt till något special om att det de inte täckte olyckor med cyclocross.. wtf ... Låg ihop med downhill och bmx. Men de täcker bra vid stöld iallafall (enligt avtal iallafall)

vad för cykelförsökring?
Cykelgross sa:
Folksams stora hemförsäkring är bäst imho försäkrar varje enskild hoj upp till 80 000kr 2 års fullvärdesförsäkring, de flesta andra har ett år. Självrisk endast 750kr Det finns tre nivåer på Folksams hemförsäkring, missa inte att se över vilken nivå du har.

CG

750kr/år eller, när jag kollade med Folksam tidigare idag så skulle de ha typ 540kr/mån för hemförsäkring med cykeln osv.
Tycker det är väldigt mycket att betala för cykeln och hemmet.

vad för cykelförsökring?
Nä självrisk 750kr om man har deras stor paket. Har min försäkring genom facket så vad den kostar per år hos folksam har jag ingen koll på.

vad för cykelförsökring?
DariBer sa:
Cykelgross sa:

CG

750kr/år eller, när jag kollade med Folksam tidigare idag så skulle de ha typ 540kr/mån för hemförsäkring med cykeln osv.
Tycker det är väldigt mycket att betala för cykeln och hemmet.

750 kr är alltså själrisken i Stor, dvs halva självrisken gentemot Mellan, dvs det betalar om/när du behöver utnyttja försäkringen.

Jag betalar 322 kr/mån för hemförsäkring och olycksfallsförsäkring hos Folksam. Anser jag absolut det är värt, betydligt billigare än tex IF som jag hade innan.

Folksam är också riktigt smidiga när man behöver utnyttja försäkringen dessutom. Inget snack, pengar på kontot inom tre bankdagar.

Att man sedan får avkastning på några hundra om året är en bonus.

vad för cykelförsökring?
Kör med länsförsäkringar hemförsäkring, katastrofalt hög självrisk 4250kr så det kanske skulle vara värt att byta bolag bara för detta speciellt nu när man har 3 relativt dyra cyklar. Visst det var bättre än ingenting när jag inte trodde jag skulle få något alls men 4250kr är lite väl blodigt så för cyklar rekommenderar jag definitivt inte länsförsäkringar.

Senast ändrad:
vad för cykelförsökring?
Jag kan starkt rekommendera folksams stora hemförsäkring som Cykelgross är inne på. Dom har varit väldigt bra att ha att göra med vid den cykelskada jag råkat ut för och 750:- i självrisk är lågt. Vad försäkringen kostar beror givetvis på om man bor i en liten lägenhet eller stort hus mm. Jag tycker inte att det var dyrt att byta från mellan till stor iaf.

vad för cykelförsökring?
Aliide sa:
Hemförsäkring naturligtvis.( Har du en dyrare cykel än ditt försäkringsbolag har som "tak" för cykel (tex IF som har 15 000) så tilläggsförsäkring till hemförsäkringen.

För pendlaren även självriskeliminering (vilket iaf har lönat sig i mitt fall, två stulna inom halvår).

Har IF höjt? När jag teckna för 2 år sedan var det 8000 max. Idag uppdaterade jag uppgifterna hos dem pga nyköp men de informerade inget. Jag kör på IF hemförsäkring med tillägg för cykeln.

vad för cykelförsökring?
Såg att många rekommenderat Folksam och deras stora hemförsäkring. Fick två cyklar stulna ur ett låst förråd. Cyklarna var värda 35000(1 år gammal)respektive 25000kr(2,5 år fammal). Nu till de roliga.

I och med att cyklarna stals samtidigt så slog dem ihop värdet på cyklarna och drog av procenten utifrån den äldre cykelns ålder(det var på så sätt de slapp att betala ut 2 års fullvärde för den 1 år gammla hojjen)

Kort och gått, jag vart erbjuden 20000kr för båda cyklarna.
Jag frågade förskringsmannen om han själv hade blivit nöjd med det och han svarade "nej".

Bråkade fram och tillbaks med dem ett tag och gav upp.

Vissa har säkert haft tur med folksam men jag kan ABSOLUT inte rekommendera dem.

Nu har jag ett mindre försäkringsbolag genom jobbet som är löjligt snabba och effektiva och man får faktiskt pengar för sina saker!:)

vad för cykelförsökring?
Kassler sa:
Såg att många rekommenderat Folksam och deras stora hemförsäkring. Fick två cyklar stulna ur ett låst förråd. Cyklarna var värda 35000(1 år gammal)respektive 25000kr(2,5 år fammal). Nu till de roliga.

I och med att cyklarna stals samtidigt så slog dem ihop värdet på cyklarna och drog av procenten utifrån den äldre cykelns ålder(det var på så sätt de slapp att betala ut 2 års fullvärde för den 1 år gammla hojjen)

Jag frågade förskringsmannen om han själv hade blivit nöjd med det och han svarade "nej".

Vissa har säkert haft tur med folksam men jag kan ABSOLUT inte rekommendera dem.

Nu har jag ett mindre försäkringsbolag genom jobbet som är löjligt snabba och effektiva och man får faktiskt pengar för sina saker!:)

Har hört särskilt med Folksam och det ska vara per cykel, alltså inte sammanslaget. Visserligen är det ju en sammanslagen summa som betalas ut oavsett hur mycket som blir stulet (fick förrådet länsat på både vardagshoj och allt cykelrelaterat, verktyg och två par nya sommardäck mm mm, endast jul- och påsksaker i en låda var kvar. Jäkligt dumt att ha annat än cykel i biutrymme, endast 50% på det, när utanför hemmets väggar, 100% för cykel men allt specificerades helt för sig i specifikationen brevledes). Nu var det ju bara en cykel som stals eftersom källaren (orkar oftast inte kånka upp just den till lägenheten) så ingen aning hur de skulle resonera om flera cyklar fanns där vid inbrottet.

Tycker dock Folksam varit riktigt smidiga vid de två tillfällen jag haft tillfälle att utnyttja dem, ett halvår tidigare inbrottet försvann nämligen fastlåst cykel med dubbelpunka parkerad utan uppsikt i 6 tim, när skulle hämta den efter jobbet fanns den inte, avsågat lås inkastat i buske, 100% på den också, pengarna på kontot inom tre bankdagar.

vad för cykelförsökring?
Räkna med att inte få ett öre efter avdrag och självrisk, så blir förväntningarna inte orealistiska, och skulle du få ut nåt blir du positivt överraskad.

Min hemförsäkring, Folksam, täcker iofs stöld rätt bra, men inget alls vid krasch när det gäller själva cykeln.

vad för cykelförsökring?
Aliide sa:
Kassler sa:

Har hört särskilt med Folksam och det ska vara per cykel, alltså inte sammanslaget. Visserligen är det ju en sammanslagen summa som betalas ut oavsett hur mycket som blir stulet (fick förrådet länsat på både vardagshoj och allt cykelrelaterat, verktyg och två par nya sommardäck mm mm, endast jul- och påsksaker i en låda var kvar. Jäkligt dumt att ha annat än cykel i biutrymme, endast 50% på det, när utanför hemmets väggar, 100% för cykel men allt specificerades helt för sig i specifikationen brevledes). Nu var det ju bara en cykel som stals eftersom källaren (orkar oftast inte kånka upp just den till lägenheten) så ingen aning hur de skulle resonera om flera cyklar fanns där vid inbrottet.

Tycker dock Folksam varit riktigt smidiga vid de två tillfällen jag haft tillfälle att utnyttja dem, ett halvår tidigare inbrottet försvann nämligen fastlåst cykel med dubbelpunka parkerad utan uppsikt i 6 tim, när skulle hämta den efter jobbet fanns den inte, avsågat lås inkastat i buske, 100% på den också, pengarna på kontot inom tre bankdagar.

Håller med i det du skriver. Men jag tycker folksam fulade sig lite väl i mitt fall. Personligen stör jag mig nog mest att jag inte fick ut den summa jag hade fått ut med mitt nuvarande försäkringsföretag.

Som sagt, vissa är säkert nöjda med Folksam, jag är det inte.

vad för cykelförsökring?
Jag har fått sjukt mycket av trygghansa dom gånger jag drabbats.
Inget snack om åldersavdrag eller vad jag köpt dom för..., bara att värdet av en ny likvärdig cykel ska ersättas.
Visserligen 25% i självrisk men det är ju inget om cykel är några år gammal och igentligen bara är värd 25% av nypriset.

vad för cykelförsökring?
Pratade med Länsförsäkringar i går som jag har bolån o alla försäkringar och där hade jag något som kallades utförsäkringar tror jag det var o den täckte bla min cykel upp till 100000kr

vad för cykelförsökring?
Det står uttryckligen i Folksams villkor att cykel/cyklar ersätts med upp till 20000 kronor per skadetillfälle. Om cykeln stulits ur biutrymme til bostad så var noga med att påpeka att cykeln då inte ska ersättas som cykel utan som lösöre stulet ur biutrymme. Brukar vara skillnad på ersättningen.

vad för cykelförsökring?
oxr sa:
Det står uttryckligen i Folksams villkor att cykel/cyklar ersätts med upp till 20000 kronor per skadetillfälle. Om cykeln stulits ur biutrymme til bostad så var noga med att påpeka att cykeln då inte ska ersättas som cykel utan som lösöre stulet ur biutrymme. Brukar vara skillnad på ersättningen.

Isf gjorde de fel vid mitt källarinbrott. Cykeln räknades som just cykel. Och 100% av priset på den. Värre med annat lösöre i biutrymme, har ni tex extrahjul osv i garage el källare så ha inte det om ni vill ha skälig ersättning vid stöld.

vad för cykelförsökring?
Aliide sa:
oxr sa:

Isf gjorde de fel vid mitt källarinbrott. Cykeln räknades som just cykel. Och 100% av priset på den. Värre med annat lösöre i biutrymme, har ni tex extrahjul osv i garage el källare så ha inte det om ni vill ha skälig ersättning vid stöld.

Det beror väl på hur bolagen i villkoren bedömer källar- vindsförråd (till lägenhet) vs till småhus tillhörande garage och andra byggnader/utrymmen.

Tillbaka
Topp