Vad gör eliten ?

skaning1

Medlem
Vad gör eliten ?
Vad gör eliten för att slippa bli sjuka?
O vad gör dom när dom blivit sjuka?

Fått för mig att de finns preparat för dom bästa då det är väldigt sällan dom är sjuka

Vad gör eliten ?
Brukar det inte sägas att man är extra mottaglig för infektioner efter hård träning?

I den mån elitidrottare verkligen skulle vara friskare än "vanligt" folk i samma ålder så tror jag mer på att de undviker situationer de vet är riskhärdar och som andra inte undviker.

Vad gör eliten ?
Läs DN-artiklarna om Johan Olssons isolationsläger inför VM.

Att kombinera familjeliv med elitidrott är nog inte helt lätt.

Vad gör eliten ?
GoranS sa:
Brukar det inte sägas att man är extra mottaglig för infektioner efter hård träning?

I den mån elitidrottare verkligen skulle vara friskare än "vanligt" folk i samma ålder så tror jag mer på att de undviker situationer de vet är riskhärdar och som andra inte undviker.

När man är sliten i slutet av träningsperioden så är det vettigt att veta vilka man umgås med mer intimt.

Vad gör eliten ?
Nja man förbättrar immunförsvaret med fysisk aktivitet till en viss nivå men den träningsnivån är långt under som är optimalt för maximal prestation. Tvärtom har en elitidrottare inom kondition väldigt svagt immunförsvar vid en toppform. Handhygien och till viss del isolering som sagt

Vad gör eliten ?
De norska längdskidåkarna har vi fått lära oss använder astmamedicin i förebyggande syfte och verkar friskare än sina svenska kollegor. När jag började ta Pulmicort och Oxis mot kattallergi upplevde jag mig mindre mottaglig av förkylningar, men inte immun.

Vad gör eliten ?
Cykelbonden sa:
Nja man förbättrar immunförsvaret med fysisk aktivitet till en viss nivå men den träningsnivån är långt under som är optimalt för maximal prestation. Tvärtom har en elitidrottare inom kondition väldigt svagt immunförsvar vid en toppform. Handhygien och till viss del isolering som sagt

Kan dock tänka mig att man eventuellt äter i förebyggande syfte typ tamiflu och doxyferm

Vad gör eliten ?
henka35 sa:
Cykelbonden sa:

Kan dock tänka mig att man eventuellt äter i förebyggande syfte typ tamiflu och doxyferm
Att äta det i förebyggande syfte är helkorkat. Tamiflu är mer eller mindre verkningslöst i de flesta fall och doxyferm påverkar normalfloran helt klart ofördelaktigt. Därmed inte sagt att ingen äter det förebyggande, ty det vet jag inget om....

Vad gör eliten ?
Lejon sa:
henka35 sa:
Cykelbonden sa:

Att äta det i förebyggande syfte är helkorkat. Tamiflu är mer eller mindre verkningslöst i de flesta fall och doxyferm påverkar normalfloran helt klart ofördelaktigt. Därmed inte sagt att ingen äter det förebyggande, ty det vet jag inget om....

Håller med till 100% men om det är en vecka kvar till OS ja då vet man aldrig vad läkaren skriver ut =)

Vad gör eliten ?
Oväntat att ingen nämner sömn och kost. Skulle säga att det tillsammans med tvätta händerna är det viktigaste.

Är man helt isolerad från folk, vad händer då när du åker till tävlingar och möter alla bakterier? Bättre att försöka ha ett "normalt" liv, möta bakterier och på så sätt stärka immunförsvaret?

Vad gör eliten ?
niklaws sa:
Oväntat att ingen nämner sömn och kost. Skulle säga att det tillsammans med tvätta händerna är det viktigaste.

Är man helt isolerad från folk, vad händer då när du åker till tävlingar och möter alla bakterier? Bättre att försöka ha ett "normalt" liv, möta bakterier och på så sätt stärka immunförsvaret?

Givetvis har du rätt i att god handhygien är viktigt, men kom ihåg att de flesta förkylningsvirus sprids via luften och inte är speciellt långlivade utan en värd.

Vad gör eliten ?
ejma sa:
De norska längdskidåkarna ... och verkar friskare än sina svenska kollegor.

Jag tvivlar på att de är friskare. Sundby missade tex stora delar av 2 mästerskap på rad pga av sjukdom. Det är nog snarare så att de har en mycket större toppbred som gör att det inte märks lika mycket när några norrmän får sesongen förstörd av sjukdom.

Jag tycker inte att konditions idrottare verkar klara att undvika sjukdom spesiellt bra (iallafall inte på vintern) så jag förstår inte vad tråden handlar om.

För mig verkar det som att förkyllningar är rätt opredikerbara och börjar tro att de flesta råd nog som mest gör en liten skillnad. I bland tycker jag att jag gör allt rätt och blir sjuk och ibland gör jag allt fel utan att bli frisk. Ibland är jag frisk trots att alla runt mig är sjuka. Ibland verkar det som alla blir sjuka av något jobbigt virus

Barn på dagis är dock inget bra.

Vad gör eliten ?
Var kan man få uppgift på att eliten är mindre sjuka och tillfrisknar snabbare?

Jag skulle nästan Kinna tänka mej tvärtom i vissa delar där infektioner i en kropp som ligger på max vad gäller träning osv, åtminstone i uthållighetssporter.

Vad gör eliten ?
Det var ju nån intervju med Susanne Ljungskog på SVT för många år sen och minst två veckor innan mästerskap bodde hon "isolerad" med sin man ute i en stuga och träffade ingen.

Stalle

Vad gör eliten ?
Vad gör eliten ?
Har funnits en del konditionsidrottare som varit rätt duktiga på att bli sjuka i tid och otid och där man haft känslan att om de bara hade lyckats hålla sig friska så hade det kunnat bli ännu bättre resultat.

Vad gör eliten ?
Handsprit är enbart ett komplement till det som är mest effetivt. Att tvätta sig ordentligt med tvål och vatten är fortfarande det som rekommenderas och är effektivast för att bli av med diverse kontamineringar som kan sprida sjuka.

Edit:, Annars kan en ju stryka in hela sig själv med orange jodlösning som används vid operation. Garanterar också att andra smittbärare håller sig på säkert abstånd.

Senast ändrad:
Vad gör eliten ?
Ditt jobb är i sadeln så du slipper träffa kollegor inomhus, du slipper jobbpendla med ebolaexpressen eller buss. Du väljer att köra bil till tävlingar som är mindre än 100mil bort för att slippa flyga osv. Allt för att slippa exponera dig för risken att bli förkyld.

Vad gör eliten ?
Sen finns det ju en balans med tanke på kroppsfettet. Gotland sa att han blev väldigt lätt sjuk och orkade inte träna speciellt hårt när han deffade bort mycket vikt.

Tillbaka
Topp